لندروور-رنجروور

جشنی برای اسطوره، معرفی نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی رنجروور

اس‌یووی لوکس و افسانه‌ای رنجروور که برای اولین بار در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۱۹۷۰ معرفی شد، هم‌اکنون پنجاه‌ساله شده است. رنجروور به‌عنوان یک خودروی ۴×۴ برای شکارچیان و خانواده‌های شهری تولید شد تا جایگزین راحت‌تری برای آفرودرهای لندروور سری IIA و III باشد هرچند که هنوز هم از بسیاری از توانایی‌های آفرود پسرعموهای لندرووری خود برخوردار بود. لندروور، رنجروور ۱۹۷۰ را اولین ۴×۴ لوکس دنیا می‌داند و هرچند به نظر می‌رسد این عنوان از آن جیپ واگنییر ۱۹۶۳ باشد ولی بااین‌حال تأثیر چشمگیر رنجروور در اس‌یووی‌های مدرن لوکس انکارناپذیر است.

حال به مناسبت پنجاه‌سالگی رنجروور، لندروور نسخهٔ ویژه‌ای از آن‌را با نام Fifty معرفی کرده تا این رویداد را جشن بگیرد. این نسخهٔ ویژه بر اساس رنجروور اتوبیوگرافی ساخته شده و با ویژگی‌هایی از نسخه‌های معمولی متمایز شده است. برای این رنجروور ویژه چهار رنگ بیرونی منحصربه‌فرد شامل آبی سانتورینی، نقره‌ای آروبا، خاکستری کارپاتین و قرمز روسلو قابل انتخاب است. البته هرچند اکثر نمونه‌های رنجروور Fifty با این چهار رنگ ارائه می‌شوند اما تعداد بسیار محدودی در رنگ‌های طلایی باهاما، سفید داووس و آبی توسان هم ارائه خواهد شد.

رینگ‌های ۲۲ اینچی با دو طرح متمایز و نشان‌های Fifty هم ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی خاص این نسخهٔ ویژهٔ رنجروور هستند. این نشان توسط خود مدیر گرافیک لندروور «گِری مک‌گاورن» طراحی شده است. علاوه بر این، در جلوپنجره و دریچه‌های هوای روی گلگیرهای جلو هم تریم طلایی کمرنگ کار شده که البته این تریم را خصوصاً در سه رنگ رترویی آبی توسان، طلایی باهاما و سفید داووس می‌توان با مشکی براق جایگزین کرد. در کابین رنجروور Fifty نیز پلاک‌های مشخصی کار شده که نشان می‌دهند این یک رنجروور معمولی نیست. علاوه بر این، این نسخهٔ ویژه به پارکابی‌های چراغ‌دار هم مجهز شده است.

رنجروور Fifty در هردو نسخهٔ استاندارد و کشیده و با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی و همین‌طور پلاگین‌هیبریدی P400e عرضه می‌شود. البته به گفتهٔ رنجروور، تمام نمونه‌های این خودرو برای بازار ایالات‌متحده به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۵۲۵ اسب بخار قدرت مجهز خواهند بود. از رنجروور Fifty تنها ۱۹۷۰ دستگاه ساخته می‌شود که به سال معرفی رنجروور اولیه اشاره دارد. لندروور اما هنوز قیمت‌گذاری و زمان آغاز تحویل این نسخهٔ ویژه را اعلام نکرده است.

تاریخچهٔ کوتاهی از رنجروور

اولین رنجروور که با نام کلاسیک شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۰ با سامانهٔ چهارچرخ محرک تمام‌وقت، سقف استیشنی ثابت و تودوزی و فرش کامل داخل (که در آن زمان ایدهٔ جدیدی برای یک اس‌یووی بود) به بازار آمد. این ماشین در ابتدا فقط به‌صورت دودر عرضه می‌شد اما در سال ۱۹۸۱ مدل چهاردر هم ارائه گردید. اولین رنجروور بسیاری از ویژگی‌های طراحی امضایی این خانواده مثل کاپوت عکس‌بازشو، سقف شناور، دریچه‌های روی گلگیر و درب صندوق دوقسمتی مناسب پیک‌نیک را ایجاد کرد.

پس از ۲۵ سال، رنجروور کلاسیک جای خود را به نسل دوم با کد P38A داد که در سال ۱۹۹۵ به بازار آمد. در این نسل دریچه‌های روی گلگیر حذف شد اما فرم آشنای جانبی، سقف شناور و خط کمر افقی را حفظ کرده بود. شاسی و سیستم تعلیق مدرن‌شده موجب بهبود سواری رنجروور بدون قربانی کردن توانایی‌های آفرود فوق‌العادهٔ آن شده بود.

نسل سوم رنجروور که در سال ۲۰۰۳ راهی بازار شد، با شاسی مونوکوک مثل خودروهای سواری و سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ با فنرهای بادی، به یکی از راحت‌ترین اس‌یووی‌ها تا آن زمان تبدیل شد. در این نسل همچنین برای اولین بار خانوادهٔ رنجروور با محصول دومی بنام رنجروور اسپرت گسترش پیدا کرد که کوچک‌تر و چابک‌تر بود. هردو برادر اما هنوز هم آر توانایی‌های آفرود بالایی برخوردار بودند.

نسل چهارم یا کنونی رنجروور که سال ۲۰۱۳ به بازار آمده، از لحاظ فنی پیشرفته‌ترین رنجروور تاریخ است. نسل چهارم رنجروور با استفاده از درس‌هایی که از پسرعمویش جگوار آموخته بود، به اولین اس‌یووی دنیا با ساختار تمام آلومینیومی تبدیل شد و از این طریق نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم از وزن خود کم کرد. امروزه خانوادهٔ رنجروور علاوه بر مدل پرچم‌دار و رنجروور اسپرت، شامل مدل میان‌ردهٔ ولار و پایین‌ردهٔ اووک هم می‌شود. مثل اکثر محصولات لندروور، هرکدام از این مدل‌ها از توانایی‌های آفرود بسیار بیشتری نسبت به آنچه از یک شاسی‌بلند لوکس انتظار می‌رود برخوردار هستند.

[دانلود ویدئو]
برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. AMIR / ARMI

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (422 ديدگاه)

    چه رنگ خوشگلی
    سه سال پیش فرصت سوار شدن لندروور LR4 رو پیدا کردم مدل ۲۰۱۴ عالی بود
    بهترین خودرو ساز اروپایی برای من جگوار لندروور

    1. Ferrari Fxx K Evo

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (901 ديدگاه)

      از این که نظر شخصی خودت رو گفتی
      بحثی ، ندارم فقط یک سوال ، میپرسم

      میشه بگی از چه لحاظ و رو چه حسابی از نظر تو
      بهترین ،خودروساز اروپایی ، جگوار لندروور هست؟

      1. MASIHA

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (479 ديدگاه)

        احتمالا چون همشون فقط اسم گنده کردن و بلد نیستن هاچبک ۱.۵ متری درست کنن یا شاید الکی یه چند تا چرم و چوب چسبوندن به داشبورد :||||

        1. AMIR / ARMI

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (422 ديدگاه)

          (masiha)
          ببینید اینکه من گفتم یه خودرو ساز نتونسته هاچبک ۱.۵ متری برقی بسازه اونم با این همه پول ادعا
          توهین نبوده چون کاملا مشخص بار ها اخبارش رو تو همین پدال خوندیم با عنواینی مثل
          مشکل نرم افزاری فلکس İD
          خرید برسی تسلا مدل سه توسط فلکس ائودی
          رفع ایرادات نرم افزاری به صورت دستی توسط فلکس
          نکته دوم اینکه یه سری ادم هایی کلاسی لاکچری و راحت طلبی هستن مشکل اون نیست
          مشکل اینه همین ادم ها از ماشین هایی ایراد میگیرن که فرای درکشونه از چند تا دوخت اشتباه ( اونم فقط اشتباه در یک نمونه) ایراد میگیرن
          از کیفیت داشبورد رانگلری ایراد میگیرن که نمیدونن همون داشبورد باید پلاستیک باشه چون باید ضد اب باشه چون سقفش و در ها باز میشه.
          یا از سادگی کابین تسلایی ایراد میگیرن که بنیان گذار سبک مینی‌مالیستی در صنعت خودرو هست که الان مردم دوسش دارن حتی این دوس داشتن باعث شده خیلی کمپانی ها این رویه رو ادامه بدن
          وقتی درک نمیکنند
          ما مجبوریم با ایراد گرفتن به علایقتون متوقفشون کنیم

      2. AMIR / ARMI

        ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (422 ديدگاه)

        به خاطر تجربه شخصی
        بچه بودیم دیفندر سوار شدیم
        بزرگ شدیم یکم رفتیم کشور های دور اطراف دیدیم
        و بیشتر علاقه ام به خاطر نوع تفکر این کمپانی هست
        موتور حجیم سوپر شارژ دف عقب صدای اگزوز اینارو کسایی که ماشین هارو چرم چوب میبینن درک نمیکنن
        ویژگی های مشترکی که بین ماشین های امریکایی و انگلیسی هست فرای درک یه فرد شیفته به چرم و چوب و پول هست

        1. MASIHA

          ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (479 ديدگاه)

          فکر کنم این رو هم میدونی که ادمایی هستن که به لاکچری و راحتی بیشتر از اسپرت بودن اهمیت میدن
          پس این رو هم باید بدونی که همونطور که شما صدای اگزوز شنیدی ما هم چرم و چوب دیدیم و حتما شما هم این لذتو درک نمیکنی
          پس به برند های دیگه احترام بذار
          این که تو مثلا عاشق جگوار لندروور هستی یا تسلا شرکت مورد علاقته دلیل نمیشه که بیای بگی فولکس نمیتونه هاچبک بسازه و…….. این حرفا. وقتی خودت عشق جیپ هستی حتما اینو هم درک می کنی که ماشینای المانی و ایتالیایی و انگلیسی و فرانسوی هم دوستدار دارن. سلیقت قابل احترامه ولی توهین کردنت نه. پس الکی دعوا درست نکنیم
          عزیزمی
          با احترام.

  2. hosei

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    یادش بخیر.
    داییم هم رنج روور هم دیفندر داشت. رنگ رنج روور سفید بود رنگ دیفندر سیاه.
    هردوتاشو فروخت و بعدش یه اپل کورسا خرید برا یکی از پسراش و داییم برا خودش یه کمری خرید البته طاق زد. داییم چندبار گفته بود گول دکمه های متعدد کمری رو خورده وگرنه حاظر نمیشد رنج روور رو بفروشه
    تا الان پشیمونه

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (3362 ديدگاه)

      چقدر دائیتون زجر کشیدن از اون زمان تا حالا که پشیمونه از خرید کمری ؟؟؟

      فقط یه سوال دارم ، چرا دائیتون کمری را نفروخت و نرفت دوباره رنجرور بخره تا اینقدر گول نخوره ؟؟؟

      خداوکیلی شما دوستان فیلممون کردینا😂 .

  3. Peyman56

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (84 ديدگاه)

    از وقتی خودم رو شناختم عاشق دو تا ماشبن بودم ۵۱۸وRangr Rover.اونفد عاشقش بودم که حتی یه بار تلاش کردم ماکتش رو با چوب بسارم که نشد.هنورم که هنوره بنظرم بهترین ماشینه.هم اشرافیت داره و هم ابنکه هبچ جا ناامبرت نمیکنه.

    1. Mad.z.Max

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (567 ديدگاه)

      من یبار نا امبر شدم، خیلی ناجور بود 🙁

      😂

  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3362 ديدگاه)

    تا به حال سوار رنجرور سری اول نشدم اما تعریف زیادی شنیدم
    مثل بدنه آلومینیومی که هیچگاه زنگ نمیزنه یا کولر روی سقفش که در ایران زیاد هست و استایل خاصش .

    کسی را میشناسم که خودروی روزمره اون رنجرور هست و دو تا رنجرور اسقاطی هم داره برای روز مبادا (( استفاده از قطعاتش )) که از بچه‌گی تا حالا هر زمانی از کوچشون رد میشم میبینمش و حال میکنم با دیدگاه طرف ، انگار هدفش اینه رنجرورش را تا اَبَد سوار بشه و میراث خانوادگیش کنه .

    بزرگی شیشه‌هاشم دوست دارم و مدل نشستن سرنشینان هم جالبه که انگار تو ابرها نشستن .

  5. یوسف

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    واقعا باید رنجرور داشته باشی تا بفهمی عشق به ماشین یعنی چی…
    باید داشته باشی تا بفهمی که ماشین هم روح داره و میشه بهش عشق ورزید.

  6. آریا ماشین

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (463 ديدگاه)

    رنگ سفید داووس خیلی قشنگه روش حتما برین ببینین

  7. Nikzad

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    کسی میدونه چرا نمیشه به بعضی از مدل های لندروور اعتماد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن