دوئل لوتوس 3-Eleven و زنوس E10

در یکی دیگر از روزهای گرم دومین ماه تابستان، همراه شما هستیم با قسمت دیگری از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های جذاب و حساس پدال. در این قسمت نوبت به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده است. در دومین دوئل این گروه، دو خودروی سه‌چرخ یعنی مورگان 3 Wheeler و واندرهال ونیز به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع در هردو نظرسنجی تعداد 848 رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام کاملاً عکس یکدیگر هستند به‌نحوی‌که در سایت واندرهال با اختلاف زیادی برتر است درحالی‌که در تلگرام مورگان این وضعیت را دارد. بااین‌حال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که نهایتاً واندرهال ونیز با کسب 452 رأی یا 53 درصد از کل آراء، پیروز دومین دوئل گروه اسپرت‌های سبک شده است درحالی‌که مورگان سه‌چرخه 396 رأی کسب نموده است. امروز نیز در دوئل سوم این گروه، دو اسپرت سبک‌وزن بریتانیایی یعنی زنوس E10 و لوتوس 3-Eleven به میدان رقابت آمده‌اند.

XTM X-Bow آریل اتم BAC Mono Vuhl 05
آریل اتم ؟
کوانتوم GP700 دارکان سکتور 111 واندرهال ونیز مورگان 3 Wheeler
؟ واندرهال ونیز
کاترهام 7 پولاریس اسلینگ‌شات زنوس E10 لوتوس 3-Eleven
؟ ؟

لوتوس 3-Eleven

لوتوس شرکتی است که صرفاً به ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن می‌پردازد؛ اما این شرکت در سال 2007 پا را از این هم فراتر گذاشته و خودرویی بنام 2-Eleven را معرفی کرد که حتی از ساخته‌های قبلی‌اش هم سبک‌تر بوده و بیشتر خودرویی مخصوص پیست محسوب می‌شد. این خودرو که بر اساس سری دوم مدل اگزیج ساخته شده بود، تا میانهٔ سال 2011 به تولید رسید. سپس بعد از چند سال وقفه، در ژوئن 2015 در فستیوال سرعت گودوود جایگزین یا نسل جدید این مدل با نام 3-Eleven رونمایی شد. سپس این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت 2015 نیز به نمایش عمومی درآمد. 3-Eleven هم مانند سلفش بر اساس اگزیج ساخته شده اما این اسپرت سبک‌وزن بر پایهٔ سری سوم اگزیج شکل گرفته است. به همین دلیل 3-Eleven در ظاهر تا حد زیادی به اگزیج شباهت دارد و تنها تمایز عمدهٔ آن‌ها حذف سقف، شیشهٔ جلو و ستون‌های آن است. در اصل در 3-Eleven بخش بالایی کابین به‌طور کامل حذف شده است. این خودروی اسپرت در پیشرانه هم با اگزیج اشتراک دارد و از همان موتور 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ تویوتا استفاده می‌کند که در پشت سر راننده نصب شده است اما با انجام اصلاحات و تغییراتی، قدرت و گشتاور این موتور افزایش یافته است. 3-Eleven در دو نسخهٔ جاده‌ای و مخصوص پیست تولید می‌شود که دومی قدرت و گشتاور بیشتری داشته و در دیگر قسمت‌ها هم با نمونهٔ جاده‌ای تفاوت‌هایی دارد. ولی ما در این دوئل نسخهٔ جاده‌ای 3-Eleven را انتخاب کرده‌ایم که 415 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. لوتوس 3-Eleven خودروی تولید محدودی است که تنها 311 دستگاه از آن ساخته شده و به همین دلیل قیمت بالایی دارد.

زنوس E10

درحالی‌که لوتوس نام کاملاً شناخته‌شده‌ای در زمینهٔ خودروهای اسپرت است، رقیبش در این دوئل خودروی چندان نام آشنایی نیست. این خودرو محصول شرکت نوپایی بنام زنوس است که در تاریخ 22 می 2012 در بریتانیا تأسیس شد. نخستین و تنها محصول این شرکت، همین مدل E10 است که برای اولین بار در سپتامبر 2013 معرفی شد. سپس از اکتبر 2014 ساخت نمونه‌های پیش‌تولید آن آغاز گردید و سرانجام در ژانویهٔ 2015 تولید E10 رسماً در Norfolk شروع شد. زنوس E10 هم مانند لوتوس 3-Eleven، یک خودروی اسپرت موتور وسط سبک و عملکرد بالا است. نمونهٔ اولیهٔ این خودرو مجهز به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر اکوبوست فورد بود که 200 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور داشت. سپس مدل E10 S معرفی شد که از همین موتور استفاده می‌کند اما قدرت و گشتاورش به ترتیب به 250 اسب بخار و 400 نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. بعدازاین نهایتاً بالاترین نسخهٔ این خودرو با نام E10 R معرفی شد که به پیشرانهٔ قدرتمندتر 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست فورد مجهز شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در موستانگ اکوبوست و فوکوس RS بکار رفته است. خروجی این موتور در زنوس E10 R مشابه فوکوس RS بوده و بنابراین 355 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. جهت همخوانی با لوتوس 3-Eleven، ما برای این دوئل همین نمونهٔ قدرتمند E10 R را انتخاب کرده‌ایم. البته در پایان سال 2016 تولید تمامی انواع E10 متوقف شد چراکه در اوایل سال 2017 شرکت زنوس به تملک دولت درآمد. در سپتامبر 2016 نیز این برند بریتانیایی اعلام کرد صدمین خودروی خود را تولید کرده است که از نوع E10 R بود.

مشخصات فنی

لوتوس 3-Eleven زنوس E10 R
ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه 3.5 لیتری V6 2.3 لیتری 4 سیلندر
تنفس سوپرشارژ توربوشارژ
قدرت 415 اسب بخار 355 اسب بخار
گشتاور 410 نیوتن متر 475 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت 280 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد 3.3 ثانیه 3 ثانیه
مصرف سوخت 12.3 لیتر (ترکیبی) 13 (ترکیبی)
طول 4.12 متر 3.80 متر
فاصلهٔ محوری 2.37 متر 2.30 متر
وزن 890 کیلوگرم 700 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 466 اسب بخار به تن 507 اسب بخار به تن
قیمت پایه 82,500 پوند 40,000 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

    1. سامان اذری
      سوابق: (2455 دیدگاه) ,

      منم زنوس
      مخصوصا این که 42 هزار دلار هم ارزانتره
      مشخصات فنی برجسته و قیافه خاص تری هم داره

      پاسخ
      1. عطا
        سوابق: (179 دیدگاه) ,

        سامان جان قیمت ها به پوند هست. موند هم الان حدود 4900 تومنه. یعنی لوتوس خیل خیلی خیلی بیشتر و الکی تر گرونه.82500 پوند میشه چیزی حدود 404 میلیون تومن.واللا من باشم تسلا میخرم با شتاب 2.5 ثانیه ای حالا هر کس هم با توجه به علایقش یه چیزی میخره. 😐

        پاسخ
    2. aston martin
      سوابق: (1218 دیدگاه) ,

      زئوس
      چون فقط برای خودت جا داره و دیگه هیچ وقت نگران نفر دوم نیستی

      پاسخ
        1. Amir schumacher
          سوابق: (10457 دیدگاه) ,

          این ماشین ها رو در درجه ی اول و دهم و صدم و هزارم ! فقط برای لذت بردن رانندگی و تجربه کردن هندلینگ ، شتاب و سرعت بالا. مخصوصاً شنیدن صدای این ماشین ها برای راننده یک فاکتور بسیار مهمه و دلیل حجیم‌تر بودن موتور لوتوس، تعداد سیلندر بیشتر و عدم استفاده از توربو هم همینه.

          .

          کسی که تسلا می‌خره شخصیتش با خریدار ماشین های این کلاس کاملا متفاوته .

    3. peyman
      سوابق: (525 دیدگاه) ,

      دوستان این سایت خرید از امازون واقعی هست؟یعنی واقعا سفارش بدیم از امریکا میاد؟

      پاسخ
    1. Roham
      سوابق: (300 دیدگاه) ,

      عملکرد بهتری داشت
      دیگه تموم شد
      اینقدر قدر بود این برند!!

      پاسخ
      1. Moein
        سوابق: (55 دیدگاه) ,

        منم اول نمیدونستم کدومو انتخاب کنم تا این که رسیدم به قیمت.

        پاسخ
  1. الف.ی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    چرا لوتوس اینقدر گرونه؟ اونم وقتی میشه با پول کمتری رقباشو خرید؟

    پاسخ
    1. Madjid
      سوابق: (10457 دیدگاه) ,

      .
      گرونه به خاطر اینکه امضای لوتوس رو با خودش داره.

      منم به خاطر تمام افتخارات و قهرمانی های لوتوس در فرمول ۱ به Lotus eleven 3 رای میدم
      سابقه ی لوتوس از ” بهترین سوپراسپرت ساز جهان [ یعنی لامبورگینی ] ” و مکلارن هم بیشتره.
      این دو شرکت سال ۱۹۶۳ تاسیس شدن و لوتوس سال ۱۹۵۲.
      لوتوس قبل از اینکه افول کنه هر سال یکی از مدعیان قهرمانی در فرومول ۱ بود.
      ۶۵ سال تجربه ی لوتوس حتما در ساخت این ماشین هم به کار رفته.

      .

      یک‌ نظر سنجی هم میذارم :
      لوتوس رو‌بیشتر دوست دارید یا مک‌لارن ؟
      مک‌لارن : لایک
      لوتوس : دیسلایک

      پاسخ
        1. Madjid
          سوابق: (10457 دیدگاه) ,

          .
          یه خبر خوش بهت بدم که میگن هر کی لایکش بیشتر باشه به قید قرعه یه بسته پفک‌نمکی جایزه میگیره !!!!
          اگر پفک دوست نداشتی به جاش قاقالی⁦‌لی هم میتونی بگیری !!!!
          بدو لایک جمع کن که جا نمونی !!!!!!!!!!!
          وجدانا چند سالته دوست عزیز ؟ و لایک به چه دردت میخوره؟

          نظر سنجی بالا که من گذاشتم بین ۲ خودروساز پرافتخار در فرمول یکه
          خواستم ببینم چند نفر لوتوس رو‌ اونجوری که باید میشناسن
          واسه همین در مقابلش مک‌لارن رو گذاشتم که مثل لوتوس یک تیم پرافتخار و باسابقه در فرمول یکه
          لوتوس در سال های ۱۹۶۳ ، ۱۹۶۵ ، ۱۹۶۸ ، ۱۹۷۲ ، ۱۹۷۸ با موتور های فورد و شجاعت رانندگان بی‌نظیری مثل جیم کلارک و گراهام هیل قهرمان فرمول ۱ شده
          لوتوس از نظر افتخارات در فرمول ۱ فقط فراری ، مک‌لارن ، و ویلیامز رو بالای خودش میبینه و از ردبول ، رنو ،آلفا ، مزراتی ، تیرل ، بنتون و … بالاتره .
          مرسدس اگر امسال قهرمان فرمول ۱ بشه تازه با لوتوس مساوی میشه.

          .

          در نظر سنجی بالا که من گذاشتم هر چی تعداد آرای لوتوس بیشتر باشه نشون میده کاربران بیشتر با تاریخ فرمول ۱ آشنا هستن.

      1. امیرحسین
        سوابق: (102 دیدگاه) ,

        با لوتوس و مکلارن کاری ندارم
        ولی چرا لامبورگینی شد بهترین سوپر اسپرت ساز جهان

        پاسخ
        1. Amir schumacher
          سوابق: (10457 دیدگاه) ,

          چون من عاشقشم 😍😊😉

        2. Amir schumacher
          سوابق: (10457 دیدگاه) ,

          خوشحالم که قانع شدی 😄😃😆😅😀😁

  2. charger
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    سیاست قیمت گذاری لوتوس مثل ایران خودرو و سایپاس اصلا ارزش خرید نداره

    پاسخ
  3. سعید (تهران)
    سوابق: (283 دیدگاه) ,

    رای منم زنوس، ولی این ماشینارو روی کاغذ نمیشه انتخاب کرد، اینا فقط لذت سواری هستن باید یه دوری باهاشون زد

    پاسخ
  4. amin
    سوابق: (717 دیدگاه) ,

    نکته جالب برام این بود که لوتوس با ۴١۵ اسب بخار قدرت مصرف بنزینش ١٢،٣ لیتر هستش!!!یعنی به اندازه یک پژو ۴٠۵ با ٩٠ اسب قدرت

    پاسخ
  5. محمد ب
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    مشخصات وخروجی موتور لوتوس که ماله تویوتاست یه کم شبیه مشخصات موتور لکسس ال اس جدیدنیست؟

    پاسخ
  6. Ali
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    انتخابم 100%زنوس
    وزن لوتوس برای این کلاس زیاده بخاطر همینم شتابش کند تر از زنوسه
    زنوس با یه موتور کم حجمتر شتاب سریعتری داره و باید افرین گفت به این مهندسی ماشین

    پاسخ
  7. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)
    سوابق: (589 دیدگاه) ,

    زنوس همون ماشینیه که جیمز می تو گرند تور
    و هموند با مزدا ام ایکس
    با هم کل انداخته بودن
    باس بگم که زنوس از اپتدایی ترین امکانات رفاهی بدوره موتورشم نه اینکه تنبل باشه ولی ضعیف تر از لوتوسه
    انتخاب لوتوس

    پاسخ
  8. Ali
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    رای من 100%زنوس
    وزن لوتوس برای این کلاس زیاده و مناسب نیس برای همینم شتابش کند تره
    زنوس با یه موتور کم حجم تر و نصف قیمت لوتوس شتاب سریعتری داره و باید افرین گفت به این مهندسی ماشین

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (1367 دیدگاه) ,

    از چهره زنوس بیشتر خوشم اومد به اون رای دادم داخلشم به نظر مدرن تر میرسه البته از لوتوس هم نمیشه به راحتی گذشت ولی خیلی حیفه مالکیت یه شرکت بیفته دست دولت بعد تولید خودرو رو متوقف کنن چرا واقعا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x