دوئل پورشه کیمن و لوتوس اگزیج

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌ها و دوئل‌های خودرویی پدال، این بار سراغ یکی از بخش‌های جذاب جهان خودرو یعنی کلاس خودروهای اسپرت رفته‌ایم. کلاسی که در آن خودروهایی حضور دارند که عملکردی نزدیک به سوپراسپرت‌ها را با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌کنند. البته در خودروهایی که در رقابت‌های این گروه شرکت داده‌ایم، دو رودستر لوکس یعنی ب‌ام‌و Z4 و مرسدس بنز SLC هم حضور دارند که تا حدودی با دیگر شرکت‌کنندگان تفاوت دارند (به‌عنوان‌مثال غیرازاین دو خودرو، تمامی شرکت‌کنندگان دیگر از نوع موتور وسط هستند) اما ناچاراً به دلیل تعداد کم رودسترهای دونفره، این دو خودرو را هم در کلاس اسپرت‌ها جای داده‌ایم. همچنین لازم به ذکر است که خودروهایی چون آئودی TT و نیسان 370Z را در بخش کوپه‌های کوچک حضور خواهند داشت؛ اما خودروهای حاضر در گروه اسپرت رقابت‌های ما عبارت‌اند از:

ب‌ام‌و Z4

مرسدس بنز SLC

پورشه کیمن

آلپاین A110

آلفارومئو 4C

لوتوس اوورا

لوتوس اگزیج

لوتوس الیزه

در دور نخست دوئل‌های گروه اسپرت، پورشه کیمن و لوتوس اگزیج رودرروی همدیگر قرار گرفته‌اند. البته در این نبرد، نسخه‌های قدرتمندتر این دو ماشین یعنی کیمن S و اگزیج اسپرت 380 حضور یافته‌اند.

پورشه کیمن

پورشه کیمن برای نخستین بار به همراه مدل باکستر در سال 1996 معرفی شد. باکستر در اصل نسخهٔ رودستر کیمن است و این دو ماشین غیرازاین مورد، کاملاً با یکدیگر یکسان بوده و مشخصات و پیشرانه‌های یکسانی هم دارند. کیمن را می‌توان برادر کوچک‌تر و البته ارزان‌تر 911 دانست که البته برخلاف برادر بزرگ‌تر از ترکیب موتور وسط استفاده می‌کند. این ترکیب موجب کاهش مرکز ثقل و درنتیجه افزایش چابکی و هندلینگ خودرو می‌شود. کیمن و باکستر هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارند که در سال 2016 معرفی شد. در این نسل دو تغییر بزرگ روی داده است. نخست اینکه عدد 718 به نام کیمن و باکستر اضافه شده و دوم اینکه تمامی پیشرانه‌های شش سیلندر قبلی با نمونه‌های چهار سیلندر توربو جایگزین شده‌اند. نمونهٔ موردنظر ما، کیمن S است که از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تخت توربو استفاده می‌کند.

لوتوس اگزیج

لوتوس اگزیج برای اولین بار به‌عنوان یک اسپرت موتور وسط در سال 2000 معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. البته اگزیج در طول این سال‌ها بهسازی‌ها و به‌روزرسانی‌های فراوانی را تجربه کرده و نسخه‌های مختلف زیادی هم از آن معرفی شده است. این ماشین هم‌اکنون در سری سوم خود قرار دارد که از سال 2012 به بازار آمده است. این سری هم در نسخه‌های گوناگونی عرضه می‌شود که ما برای این نبرد یکی از جدیدترین آن‌ها یعنی اگزیج اسپرت 380 را انتخاب کرده‌ایم. این نسخه مجهز به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ است که 380 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، اگزیج اسپرت 380 در بیرون هم از قطعات آئرودینامیکی فراوانی هم سود می‌برد و به آن لقب سوپراسپرت کُش داده‌اند.

 

مشخصات فنی

پورشه کیمن S لوتوس اگزیج 380
پیشرانه 2.5 لیتری H4 3.5 لیتری V6
قدرت 350 اسب بخار 380 اسب بخار
گشتاور 420 نیوتن متر 410 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 3.6 ثانیه 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت 285 کیلومتر 285 کیلومتر
مصرف سوخت 9.4 لیتر (ترکیبی) 10 لیتر (ترکیبی)
وزن 1437 کیلوگرم 1100 کیلوگرم
قیمت پایه 70,550 دلار 86,600 دلار

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

45 دیدگاه

  1. یاسین
    سوابق: (658 دیدگاه) ,

    اولین رای رو خودم با افتخار به پورشه دادم
    لوتوس اگزیج ماشین دوست داشتنیه واقعا حس فوق العاده ی یه رانندگی اسپرته اصلا سه تا نماینده داره نشون دهنده قدرت لوتوس در این سگمنته ولی من نظر شخصی علاقه به ژرمن ها دارم تو این سگمنت پس با احترام به لوتوس و طرفدارانش به کیمن رای دادم

    پاسخ
    1. علي
      سوابق: (848 دیدگاه) ,

      آخه لوتوس هم شد ماشین . باور کنید افت داره برای پورشه که بغل ی ماشین مسخره ایی مثل لوتوس حرکت کنه چه برسه مقایسه . با اینکه انسان جدی هستم ولی کلی خندیدم.فقط کافیه به کیفیت ساخت داخل و دریچه های هوا مدل پرایدش بیشتر دقت کنید.متاسفم برای اینگیلیس با این طراحیش .
      با تچکر

      پاسخ
      1. الف.ی
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        داداش حالت خوبه؟
        من خودم به کایمن رای دادم ولی اصلا لوتوس ماشین بدی نیست.اتفاقا خیلی هم خاص تر از پورشه است.(چون اگزیج خیلی خیلی کمتر از کایمن در خبایون دیده میشه)
        علت اینم که دوستان به پورشه رای دادن اینه که کایمن خیلی خوبه نه اینکه اگزیج بد باشه.
        هی هی هی …..

        پاسخ
      2. یاسین
        سوابق: (658 دیدگاه) ,

        علی اینجوریا نیست خداوکیلی لوتوس یکی از قدیمی ترین برند های اسپرت ساز انگلیسه که با وجود اینکه خیلیاشون در طی سالها ورشکست شدن لوتوس هنوز پابرجاس چون واقعا ماشیناش معنی خالص یه ماشین اسپرتن و خیلیم تو دنیا طرفدار دارن اصلا درست نیست راجع به یه برند با اصالت اینطوری حرف بزنیم

        پاسخ
    2. peyman
      سوابق: (1070 دیدگاه) ,

      لوتوس رو دوست دارم .کاش کابینشو کمی جذاب طراحی مکردن

      پاسخ
    3. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (11204 دیدگاه) ,

      [ در مقابل پورشه ] لوتوس واقعا جذابیتی برام نداره ( نه اینکه خودش جذاب نباشه ، گفتم در مقابل پورشه)

      پاسخ
  2. اشکان
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    یعنی 4 سیلندر با مهندسی پورشه معادل 6 سیلندر با مهندسی لوتوسه???!!!!یعنی اینقدر بهتره پورشه?گشتاورشم بیشتره لامصب!تازه 300 کیلو هم لوتوس سبک تره!ولی نتونسته ازش استفاده کنه…گیربکس پورشه ترکونده لامصب.

    پاسخ
    1. Turbo
      سوابق: (1437 دیدگاه) ,

      جناب اشکان پورشه توربو داره
      الکی که قدرتش به دست نمیاره
      بیشتر المانیا توربویی هستن و نفس طبیعیشون روز به روز کمتر میشه

      پاسخ
  3. دانیال_Surrey،England
    سوابق: (2185 دیدگاه) ,

    طفلکی لوتوس.??
    خدایی خیلی دلم به حالش میسوزه.
    هرچند رقابت نزدیکی بود.
    ولی پورشه از یه انجین تخت 4 سیلندر استفاده کرده.و این با توجه به قدرتی که گرفته مهمتره.
    در باره ی طراحی داخلی هم که نگم بهتره.
    خدایی آخه چرا لوتوس رو با پورشه انداختین؟؟؟؟؟!!!!
    اون از اف تایپ که با کامارو انداختین و اف تایپ به قیمتش به نظرم باخت.اونم از این.
    خیلی ظلم کردین.
    من خودم به پورشه رای دادم.ولی دلم به حال لوتوس سوخت.
    لوتوس باید با مک لارن متحد بشه برای پیشرفت.(لوتوس-مک لارن)
    و گرنه وضعیتش خیلی نمیتونه تو آینده خوب باشه.
    یه زمانی لوتوس خودش انجین طراحی میکرد و میساخت.ولی وضعیت الانش……………….
    هرچند هنوز هم کوهی از مهندسیه.??(دارم روحیه میدم نا امید نشه)

    پاسخ
    1. dice
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      دقیقا….مقایسه اف تاپ با کامارو از بیخ و بن اشتباه بود

      پاسخ
      1. تنها
        سوابق: (1437 دیدگاه) ,

        اره باید کامارو با ماسل کارای دیگه مقایسه میشد که محدودیت ها باعث شد با جگوار مقایسه شه

        پاسخ
      2. just bentley continental
        سوابق: (185 دیدگاه) ,

        نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن.

        پاسخ
      3. just bentley continental
        سوابق: (185 دیدگاه) ,

        نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن پدال جان به نظرم جگوار رو ازنوع بزار تو گروه ی که واقعا حقشه و اون مقایسه رو حذف کن

        پاسخ
      4. دانیال_Surrey،England
        سوابق: (2185 دیدگاه) ,

        میترسم پس فردا هم بیان مک لارن 720 اس رو بندازن با دیمن.?
        بعد هم بگن چاره ای نداشتیم.?
        تو مجلات معتبر معمولا تست میشن این دو خودرو توسط افراد.
        مثلا اینطوری که شاهین احمدزاده سوار لوتوس و امیر دهقان سوار کیمن.?
        بعد هم تجربیاتشون رو میگن بعد از ما رای میخوان.
        ولی ما فقط طبق یه سری معیارهای از پیش تعیین شده رای میدم.
        شاید به حق هم نباشه.
        منظورم تو این مقایسه نیست کلا میگم.

        پاسخ
  4. Ahmad
    سوابق: (1047 دیدگاه) ,

    هر دو تا خواستنی هستند ولی یکشون رو پورشه ساخته که فوق العادست.در ضمن طراحی‌ داخلی کیمن واقعا زیباست.

    پاسخ
  5. فرزاد لاکچری
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    از لحاظ طراحی بیرون بنظرم لوتوس گوی سبقت رو بدجوری از پورشه ربوده اما طراحی داخلی دقیقا برعکسه هردو مهندسی رو واقعا معنی کردن و هردو بسیار قابل احترام ولی یه چیزی که هست لوتوس متخصص کاهش وزن ماشینه اصن عجیب غریب فرمول رژیم خودرو رو بلده با همه این اوصاف من به لوتوس رای دادم چون بنظرم توی این سگمنت از پورشه خاص تره همه حداقل واسه یه بارم که شده پورشه رو از نزدیک دیدن اما دیدن لوتوس شاید یک به ده باشه

    پاسخ
  6. آرش آمریکایی
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    لوتوس ماشین خیلی خوبیه ولی باید ارزون تر از این حرفا باشه
    طراحی کابینش بسیار سادس و خیلی قدیمی بنظر میرسه و اصلا احساس یه ماشین گرون رو نداره
    در صورتی که پورشه همه چیش تکمیله
    با این که همیشه لوتوس رو دوس داشتم و تو بازیهای کامپیوتری ازش لذت میبردم
    اما به دلایلی که گفتم به پورشه رای میدم

    پاسخ
  7. امیر
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    نظر سنجیتون مشکل داره سه تا از خانواده ی لوتوس چرا باید باشن؟پورشه اونوقت باید یدونه باشه؟
    شدیدا با این رای گیری مخالفم

    پاسخ
  8. فیصل
    سوابق: (352 دیدگاه) ,

    پس R8 تو کدوم گروه بازی میکنه بریم بهش رای بدیم؟

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (2214 دیدگاه) ,

    خیلی جذاب ولی با توجه به جمیع جهات پورشه به صرفه تره

    پاسخ
      1. gta
        سوابق: (56 دیدگاه) ,

        و لوتوس مال راننده س … ، کیمن مال پسر بابایی که بیشتر با دخترا سر و کار داره از طرفی هم اهل گاز دادن و کل کل توی جاده هم نیست به اندازه مالک لوتوس ، کلا ازون برنداشته که جدای ، پورشه برا همه ماشین میسازه اما لوتوس برا بعضیا ، اون بعضیا با علاقه اون نود هزارتا رو‌میدن و حالش رو می‌برند ، چون خودشونو میخوان کیف کنم نه سرنشین دار با صدای سیستم مولتی مدیا…. . به زبان ساده اگزیج کلاه کاسکت میخواد

        پاسخ
        1. امیرحسین
          سوابق: (102 دیدگاه) ,

          عالی گفتی
          لوتوس واسه راننده هاست
          شاید اونایی که فقط رانندگی واسشون مهمه کیمن که هیچی با خیلی از گنده تراشم عوضش نکنن

    1. gta
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      موتور ، اف دوازده ، لامبوها و در توربو ها موتور پی وان ، چهارصد و هشتاد و. هشت و نهصد و هجده اسپایدر فقط

      پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (11204 دیدگاه) ,

      به به آواتارش رو‌نگاه کن ….

      پاسخ
  10. sunmartin
    سوابق: (1905 دیدگاه) ,

    از هر لحاظ
    پورشه
    برند بالاترین برند دنیا
    مهندسی : پیچیده ترین و اصولی ترین مهندسی جهان
    کیفی: در حد بسیار خوب
    راندمان نسبت به حجم و پیشرانه بالاترین راندمان
    کیفیت و هیجان سواری:غیر قابل توصیف
    و از همه مهمتر ساخت آلمان
    پورشه فقط میشه با آئودی مقایسه کرد

    پاسخ
    1. dice
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      مرسدس و مکلارن و تویوتا کشک؟؟؟؟…. نگو پورشه… بگو مجموعه فولکس واگن..شاید اون موقعه تونستیم یه بحثی بکنیم که هست یا نه..در برابر جنرال موتور و دایملر و….

      پاسخ
  11. lancer evo
    سوابق: (210 دیدگاه) ,

    درود
    این جور دوئل های پدال دیگ ب نظرم ی جورایی جذاب شده ولی ی چیز مسخره هم هست اونم اینکه دقت کنی همیشه المانیا بین ما ایرانیا خیلی محبوبن خب معلومه کیمن بیشتر رای میاره ولی الحق ک لوتوس مطمئنن ماشین بهتری هست نسبت ب کیمن ، کیمن درسته پورشس ولی همچین خاص هم نیس اگ 911 بود باز ی چیزی ولی از نظر رانندگی حرفه ای یا لذت رانندگی مطمئنن لوتوس از کیمن بهتره ، اینم خدمت دوستانی ک میگن چرا لوتوس انقد گرونه و مفت نمیارزه و این حرفا ،دقت کنن ک لوتوس کلا یه کارخونه انبوه ساز نیس خاصه از پورشه خیلی خاصتر ک بخاطر تولیدش کمشه ک محصولاتش گرونه

    پاسخ
  12. just bentley continental
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    بله همیشه المانیا فینالیست میشن حتی اگه حقشون نباشه به نظرم این دوئلا جذابن ولی نه وقتی که بدون فکر به المانیا رای داده شه و کاملا هم راست می گم یعنی واقا حق لوتوس اینه که این قدر راعیش پایین باشه شاید طراحی داخلی ظعیف باشه ول از لحاظ بیرونی حتی می تونم بگم از پورشه اسپرت تره و رانندگی حرفه ای تری هم داره و لوتس استاد هندلینگ است و خیلی رانندگی اسپرتی داره تا لو توس دست ساز هم هست و خیلی خودرو خاصی هست قابل توجه کسانی که می گن ماشین گرونه و تازه برند با اصالتی هم هست و واقعا حالی که بادیدن لوتوس به من دست می ده اصلا قابل قیاس با دیدن کیمن نیست

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (11204 دیدگاه) ,

      اگه کار لوتوس به درد میخورد وضع مالیش این نبود.

      پاسخ
    2. امیرحسین
      سوابق: (102 دیدگاه) ,

      کاملا درست میگی
      الان این چیزی که گفتی رو تو خودم احساس کردم
      بین این دو تا مونده بودم و فقط به خاطر علاقه زیاد به پورشه اونو انتخاب کردم

      پاسخ
  13. reza-a
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    پورشه بهتره ، در مورد لوتوس به نظر من طراحی کابین بدی نداره حس اسپورت داره

    پاسخ
  14. ahmad
    سوابق: (652 دیدگاه) ,

    لوتوس غیر از شتاب و سرعتش هیچ چیز دیگه ای نداره!
    پورشه خیلی ازش جلوتر و بهتره…

    پاسخ
  15. akrh78
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    با تامل در اعداد میشه مهندسی برتر پورشه رو فهمید.دوستش ندارم ولی قابل احترامه برام

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.