احتمال خاتمهٔ تولید سدان‌های لکسس IS و GS

محبوبیت عجیب کراس‌اوورها موجب شده که اوضاع روزبه‌روز برای سدان‌ها سخت‌تر شده و یکی پس از دیگری از خط تولید کنار بروند. در همین ارتباط چندی پیش فورد اعلام کرده که در نظر دارد طی برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده، به تولید تمامی سدان‌های خود پایان دهد. حال در رابطه با لکسس هم خبری مشابه منتشر شده است. البته هرچند لکسس به‌طور کامل تمامی سدان‌های خود را کنار نمی‌گذارد اما شایعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد این برند لوکس ژاپنی احتمالاً به تولید مدل‌های IS و GS خاتمه خواهد داد. البته شایعات در مورد احتمال خاتمه تولید مدل GS چیز جدیدی نیست ولی معاون ارشد و مدیر لکسس آمریکای شمالی «دیوید کریس» این شایعات را تأیید نکرده است. حالا اما وی به Automotive News گفته است لکسس به دو مدل IS و GS نگاهی استراتژیک دارد.

مدل IS هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2012 رونمایی شد و در حال حاضر با قیمت پایه 38,210 دلار، ارزان‌ترین سدان لکسس در ایالات‌متحده محسوب می‌شود؛ اما قیمت کراس‌اوور NX از 36,185 دلار آغاز شده و سدان بزرگ‌تر ES نیز تنها 740 دلار گران‌تر است که این موارد موقعیت IS را در بازار تضعیف می‌کند. این موضوع به همراه قیمت بالا و نوع بدنه نامحبوب به ضرر IS تمام شده است. در این رابطه آمار فروش نشان می‌دهند که این سدان کامپکت سال گذشته در ایالات‌متحده تنها 26,482 دستگاه فروش داشته که کاهش چشمگیری را نسبت به فروش 51,358 دستگاهی سال 2014 تجربه کرده است.

مدل GS هم وضعیت مشابهی دارد آن‌هم درحالی‌که قیمت پایه 46,310 دلاری آن به‌طور قابل‌توجهی از رقبای اصلی آن مانند آئودی A6 با قیمت 49,700 دلار، ب‌ام‌و سری ۵ با قیمت 52,950 دلار و مرسدس بنز E کلاس با قیمت 52,950 دلار کمتر است. بااین‌وجود هم GS سال گذشته در آمریکا تنها 7773 دستگاه فروش داشته که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به فروش 23.117 دستگاهی آن در تنها دو سال پیش نشان می‌دهد.

اما با عرضه نسل جدید مدل ES به بازار که بزرگ‌تر بوده، در نسخهٔ استاندارد قدرت بیشتری دارد و به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر است، ممکن است حتی فروش GS حتی با کاهش بیشتری هم مواجه شود. به همین دلیل شایعاتی احتمال داده‌اند که نهایتاً مدل ES با سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان جایگزین GS عرضه خواهد شد. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که آیا این دو مدل کنار خواهند رفت یا همچنان روی خط تولید باقی خواهند ماند اما دیوید کریس گفته است که ما قطعاً وضعیت هردوی این سدان‌ها را ارزیابی می‌کنیم.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (1182 دیدگاه) ,

    معرفی ES جدید با عرضه نسخه F بنظرم رفته رفته باعث حذف GS میشه متاسفانه.
    از طرفی وقتی شما میتونید 800 دلار بیشتر بدید و صاحب ES بشید چرا باید برید سمت IS.
    بنظرم وقتشه IS جدید معرفی بشه و قیمتش هم بره تو رنج 35 هزارتا.
    سه سدان IS ES LS خوب و منطقی هست برای لکسس.

    پاسخ
  2. joojoo
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    حیف..طرح الماس گون GS دیگه تکرار نمیشه

    پاسخ
  3. Mohamad
    سوابق: (604 دیدگاه) ,

    زیبایی GS همیشه منو تحت تاثیر قرار میداد اما مطمئنا لکسس میدونه که داره چیکار میکنه..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.