گرگ‌هایی در لباس میش! نبرد لکسس GS F و واکسهال VXR8 GTS

لکسس بیشتر به سازندهٔ خودروهای لوکس و آرام و با تکنولوژی پیشرفته شناخته می‌شود اما این برند ژاپنی در طول تاریخ خود تعداد محدودی خودروهای اسپرت عملکرد بالا هم ساخته است که حالا جدیدترین آن‌ها یعنی مدل GS F پای به رقابت ما گذاشته است. این مدل که بر اساس سدان لوکس GS ساخته شده است، از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 475 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. همچنین در این سدان اسپرت برای ارائهٔ حداکثر هیجان رانندگی، از سیستم انتقال قدرت سنتی دیفرانسیل عقب استفاده شده است.

اما علیرغم استفاده از سیستم انتقال قدرت سنتی، GS F هرگز خودرویی قدیمی نیست چراکه به کنترل الکترونیکی دیفرانسیل و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز بوده و از کابینی بهره‌مند است که ترکیبی از طراحی پیشرو و متریال بسیار باکیفیت در آن ارائه شده است. این سدان ژاپنی همچنین با قیمتی نزدیک به 70 هزار پوند، از رقبای اصلی خود یعنی ب‌ام‌و M5 و مرسدس-آام‌گ E63 ارزان‌تر است؛ اما بااین‌حال هنوز هم GS F ارزان‌ترین سوپرسدان بازار نیست چراکه سدان اسپرت جنرال موتورز یعنی واکسهال VXR8 GTS با گیربکس اتوماتیک تنها 57,200 پوند قیمت دارد.

واکسهال VXR8 GTS اساساً نسخهٔ ری‌بج شدهٔ (تغییر برند داده شده) سدان کومودور HSV GTS ساخت شرکت استرالیایی هولدن است. این سدان اسپرت به یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که 580 اسب بخار قدرت دارد. این موتور همان پیشرانهٔ مورداستفاده در نسل قبلی شورلت کامارو ZL1 است. حال ما قصد داریم این دو سدان اسپرت را روی جاده به نبردی تن‌به‌تن دعوت کنیم تا بفهمیم که کدام‌یک از آن‌ها می‌تواند انتخاب بهتری در بخش سدان‌های عملکرد بالا باشد.

شروع نبرد

هردو شرکت‌کنندهٔ این رقابت از پیشرانه‌های V8 استفاده می‌کنند اما شباهت موتورهای این دو خودرو در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا لکسس در زیر کاپوت خود موتور V8 تنفس طبیعی دارد که ریشه‌های آن به سدان IS F سال 2008 بازمی‌گردد اما در مقابل واکسهال از یک موتور 6.2 لیتری V8 بلوک کوچک LSA نیرو می‌گیرد که پایه و اساس آن به پیشرانهٔ نسل قبلی شورلت کوروت سال 2008 می‌رسد.

برای کسانی که خواهان بررسی عملکرد خودروی خود هستند، VXR8 گزینهٔ ایده‌آلی است چراکه این ماشین به رابط رانندهٔ پیشرفته‌ای مجهز است که از بهترین تنظیم برخوردار بوده و تمامی اطلاعات از زمان پیمودن دور پیست گرفته تا شتاب G را ثبت می‌کند. علاوه بر این، با اتصال لپ‌تاپ به این سیستم می‌توان تمامی اطلاعات ثبت‌شده را دانلود کرد.

از سوی دیگر لکسس GS F از یک سیستم کنترل گشتاور سه مرحله‌ای هوشمند در دیفرانسیل خود استفاده می‌کند. این سیستم می‌تواند به‌منظور بهبود چابکی خودرو، گشتاور را با نسبت‌های متفاوت بین چرخ‌های عقب توزیع کند. واکسهال اما در VXR8 GTS از یک دیفرانسیل لغزش محدود سنتی استفاده کرده است که موجب افزایش کشش خودرو در پیچ‌ها می‌گردد.

نتیجه

مقام اول لکسس GS F

برای خرید این خودرو باید مبلغ بیشتری پرداخت کرد درحالی‌که به‌اندازهٔ VXR8 سریع نیست اما GS F خودروی جذاب‌تری برای رانندگی است و استفادهٔ روزانه از آن نیز ساده‌تر است. همچنین این سدان اسپرت ژاپنی خودرویی پیشرفته‌تر بوده و کابین آن در کلاس خود از لحاظ کیفیت و تجهیزات پیشرو است؛ و نهایتاً درحالی‌که موتور این ماشین حدود صد اسب بخار ضعیف‌تر از رقیب است اما صدای باشکوهی دارد.

مقام دوم واکسهال VXR8 GTS

پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ VXR8 در خط مستقیم عملکردی عالی دارد درحالی‌که چنین خودروی بزرگی در پیچ‌ها هم به طرز قابل‌توجهی آرام و باصلابت احساس می‌شود. بااین‌حال ظاهر تهاجمی واکسهال ممکن است مناسب سلیقهٔ همه نباشد. علاوه بر این، داخل این سدان آمریکایی-استرالیایی هم نسبت به لکسس ارزان‌تر به نظر می‌رسد اما با همهٔ این موارد، واکسهال VXR8 GTS خودرویی بسیار دوست‌داشتنی است.

 

مقایسه مشخصات فنی

 

لکسس GS F

واکسهال VXR8 GTS

قیمت پایه 69,995 پوند 57,200 پوند
پیشرانه 5 لیتری V8 6.2 لیتری V8
تنفس طبیعی سوپرشارژ
قدت 475 اسب بخار 580 اسب بخار
گشتاور 530 نیوتن متر 740 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
طول 4.91 متر 4.99 متر
فاصلهٔ محوری 2.85 متر 2.91 متر
وزن 1790 کیلوگرم 1850 کیلوگرم
حجم صندوق بار 520 لیتر 495 لیتر
ظرفیت باک 66 لیتر 70 لیتر
شتاب صفر تا 96 4.6 ثانیه 4.4 ثانیه
حداکثر سرعت 270 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
ترمز از 96 کیلومتر 29.8 متر 33.6 متر
مصرف سوخت اعلامی 11.2 لیتر (ترکیبی) 15.7 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون 16.5 لیتر (ترکیبی) 17.1 لیتر (ترکیبی)

 

منبع: AutoExpress

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. just lexes
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جاست لکسس
    نه المانی نه امریکایی
    جاست لکسس
    منم لکسس rx 450 بخرم نذر میکنم مشهد به سبزوار یک سال مسافر کشی کنم

    پاسخ
    1. امیرمحمد
      سوابق: (227 دیدگاه) ,

      رفیق شما lexus رو lexes ننویس‌ طرفداری از لکسوس در برابر المانی و امریکایی پیشکش😊

      پاسخ
  2. حسین وی
    سوابق: (210 دیدگاه) ,

    چه بیرون چه درون لکسس زیباتره کیفیت دنده رو مقایسه کنید

    پاسخ
  3. مهدی
    سوابق: (935 دیدگاه) ,

    اینا که ماشین خلافکاران
    در لباس میش؟؟؟
    فوق العاده قیافه شروری دارن

    پاسخ
  4. amir
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    تفاوت طراحی اونقدری هست که نیاز نباشه به هیچ فاکتور دیگه ای نگاه کنی.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.