متفرقه

این سفر را سفر آخرت نکنیم…

دوستان گرامی، خوانندگان ارجمند. زمین کهن‌سال یک بار دیگر به دور خورشید تابان چرخید و دفتر طبیعت فصل جدیدی را آغاز کرد. زمستان رفت و سال ۹۵ با هزاران امید و عشق و آرزو آغاز شد. به قول شاعر:
برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز
بی‌نهایت خرسند و مفتخریم که توانستیم در سال ۹۴ در خدمت شما عزیزان باشیم و اعتماد شما را به خود و مطالبمان جلب کنیم. اعتماد شما را چون گنجی گران‌بها ارج می‌نهیم و تمام تلاشمان را در جهت ارتقای کیفی و کمی در سال ۹۵ انجام خواهیم داد.

Road Trip
اما دوستان! نوروز امسال تفاوتی با نوروز سال قبل داشت. نزدیک به ۲۰ هزار نفر از دوستان، عزیزان و هم‌وطنان ما که نوروز ۹۴ را در کنار آن‌ها جشن گرفتیم، در سال ۹۴ در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و دیگر در کنار ما نیستند. چندین برابر این عدد نیز در این سال در تصادفات مجروح شده و خاطره‌ای تلخ را تا ابد با خود به همراه خواهند داشت.
تصادفات رانندگی در سال ۹۴ پدرانی مهربان، مادرانی دلسوز و کودکانی بااستعداد و آینده دار را از ما گرفت. چه سرمایه‌ها و استعدادهایی که در این تصادفات از دست رفتند؛ پزشکانی که می‌توانستند ناجی جان ده‌ها نفر باشند، مهندسانی که می‌توانستند خدمات بسیاری به مردم بکنند، کارفرمایانی که ده‌ها حقوق‌بگیر داشتند، کارگران زحمتکشی که می‌توانستند چرخ‌های صنعت کشور را به گردش درآورند و هزاران انسان بی‌گناه دیگر، همگی تنها با یک لحظه بی‌احتیاطی از بین ما رفتند و جای خالی آن‌ها در سال ۹۵ در کنار ماست.

در همین چند روزی که از تعطیلات نوروزی گذشته است، ده‌ها نفر از هم‌وطنانمان جان خود را در جاده‌ها از دست دادند. ده‌ها نفری که می‌خواستند پس از یک سال کار و تلاش، چند روزی را در کنار خانواده تفریح کنند و از تعطیلات خود لذت ببرند، اکنون در زیر خروارها خاک دفن شده‌اند. این ثابت می‌کند که برخلاف چیزی که بسیاری با خوش‌خیالی گمان دارند، مرگ بسیار به ما نزدیک است و تنها لحظه‌ای غفلت و کوتاهی می‌تواند فاجعه‌ای عظیم به بار آورد.

Driving
قصد نداریم در این عید فرخنده کام شما را تلخ کنیم و از مرگ سخن بگوییم، اما لازم است که این حرف‌ها تکرار شود تا شاید رانندگان کمی بیشتر حواس خود را جمع کنند و تلفات رانندگی کاهش یابد. دوستان گرامی، این آمار بالای تلفات رانندگی زیبنده کشور ما نیست. چرا باید عید و جشن بسیاری از خانواده‌ها به عزا تبدیل شود؟ چرا حاصل تعطیلات نوروزی برای عده بسیاری، چیزی به‌جز درد و رنج و ماتم نیست؟ چرا تفریحات ما باید به قیمت از بین رفتن استعدادها و سرمایه‌های کشور تمام شود؟

Man driving his car
عزیزان جان، بیایید با خود عهد ببندیم که در سال جدید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حادثه انجام دهیم. بیایید نگذاریم که در سال جدید به دلیل تصادفات، کودکی یتیم، خانواده‌ای بی سرپرست و زنی بیوه شود. بیایید مسئولانه رانندگی کنیم و نهایت احتیاط را در رانندگی به کار بریم و با رعایت قوانین، مقررات و اصول رانندگی درست، احتمال حادثه را به حداقل برسانیم.
به امید این که سال ۹۵، سالی بدون حادثه و تلفات در جاده‌های کشورمان باشد. برای همه شما عزیزان، آرزوی سلامتی، موفقیت و بهروزی در سال جدید را داریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    متاسفانه فکر می کنیم که تصادف فقط برای دیگران اتفاق میفته و ما از این قضیه مستثنی هستیم.
    باور کنیم که اینطور نیست.عاجزانه خواهش داریم که ایمن برونید.شاید فرق سرعت 120 با 90 تا فقط چند دقیقه باشه.ارزش نداره به این خاطر ریسک کنیم اونم سره زندگی!
    امیدوارم که سال خوب و بدون حادثه ای واسه ی همه ی عزیزان باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. آرین

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خدا کنه همه ی هموطنان سالم و سلامت به سفر برن و برگردن، نمی دونم چه اتفاقی میوفته که یه راننده حاضر میشه به خاطر دو دقیقه خوش گذرونی حداقل دو یا سه خانواده رو عزادار کنن خب ولی همش خوش گذرونی و سرعت نیست ولی اینم یه دلیل عمده تصادفاته دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    وقتی کسی خودش میدونه ماشینش اشغاله و ایرانیه و ترمز نداره و قوطی حلبی مقاومتر از ماشینشه و تو سرعت بالا خوره بنزینه و جلو بندی نداره و به فرمون ماشینش اعتباری نیست، اما پاشو تا ته میذاره رو گاز و از هر جا و ناجایی سبقت میگیره و از اینه ها فقط واسه درست کردن موهاش استفاده میکنه دیگه باید به سلامت روانی این ادم شک کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (307 ديدگاه)

      داداش اونی که ماشینش خوبم هست تست تصادفش توی 60 تا یعنی طرف با پورشه هم باشه با 130 تا نه 200 تا فقط 130 تا احتمال زنده موندش خیلی کمه و احتمال مجروح شدن 100 درصده ایرانی که جای خود داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (307 ديدگاه)

    به نظرم باید یه کمپین درست بشه یا همچین چیزی بیاین بیشتر از 100 تا نریم ممکن جواب بده با عکس یا چیزای مختلف هم تو فضای مجازی پخش بشه شاید اینجور بشه جواب گرفت واسه درست رانندگی کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    چرا وقتی حرف از حادثه های شدت بالای رانندگی میشه ، عکس ضمیمه اش یا پراید یا 206 ؟!
    این 2 تا معنی داره :
    1- ماشین های به اصطلاح خارجی و … تصادف های وحشتناک ندارن ، یا اگه تصادف وحشتناکی بکنن خسارات وارده خیلی کمتر از شدت تصادفِ
    2- حتی ماشین های خارجی هم تصادف شدت بالا میکنن با خسارات وارده ی زیاد ، ولی از این عکس ها برای تبلیغ معکوس استفاده میشه !
    چرا هیچ وقت عکس های ضمیمه این تیپ مقالات از تصادفات خودروهایی مثل : نیسان ماکسیما ، تویوتا ، هوندا آکورد ، بنز ، بی ام و ، حتی همین ال 90 که همه بدِش را میگن نیس ؟!!!
    صد البته که با توجه به کثرت پراید و 206 بیشتر تردد ها و بالطبع تصادفات هم از اونا هست .
    اما …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بچه شمرون

      ۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      داداش با خودت چند چندی؟!!
      چی میگی اصلا؟!!
      کی از ال 90 بد میگه، اتفاقا ال 90 اگر هیچی نداشته باشه تا رنج قیمتی زیر 45 (نه دسته دوم) بیشترین ایمنی رو داره!! 206 هم اگر چه ضعیفتره ولی نسبتا ایمنی خوبی داره!!
      حتی به نظرم پراید هم اگر واقعا درست استفاده بشه اونقدرها خطرناک نیست! پراید یه ماشین داخل شهریه که برای سرعت های زیر 100 طراحی شده و اگر میتونه بیشتر از 100 تا بره فقط برای مواقع خیلی ضروریه و به هیچ وجه ماشین بین شهری نیست! اگر درست ازش استفاده بشه، ماشین بسیار کم خرج و بی دردسریه!! ما هنوزم که هنوزه یه پراید گوشه پارکینگمون داریم که بعضی وقتا واقعا به کارمون میاد!
      متاسفانه ما به هیچ عنوان فرهنگ استفاده از هیچ وسیله ای (چه ماشین، چه موبایل و…) رو یاد نگرفتیم و داریم چوبش رو هم میخوریم!! البته به نظر من در هر شرایطی باید سوار ماشینی با اتاق مستحکم باشید، چون همیشه حیوانات انسان نمایی وجود دارند که تهدیدی برای جون من و شما محسوب بشن!!!!
      چند وقتا پیشا طرف با یه هایلوکس بلند زده بود یه پراید رو که داشته راه خودشو میرفته له کرده بود که البته راننده پراید در کمال تعجب زنده مونده بود!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۳ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        دوست عزیز ، بچه (!) شمرون جون
        کی از ال 90 بد میگه :
        – شاید طرفا شمرون اینجور نباشه ، حالا 4 روز تو همین پدال باش تا ببینی کی بد میگه ؟!
        206 هم اگر چه ضعیفتره ولی نسبتا ایمنی خوبی داره
        – طبق چه استدلالی شما مفرمایین ؟!
        و در مورد :
        حتی به نظرتون (!) که پراید هم اگر واقعا درست استفاده بشه اونقدرها خطرناک نیست!
        انوقت اساسا از نظر شما چه خودرویی ناامینِ حتی با طرز استفاده صحیح ؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. شاهین

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    ممنونم فرزاد جان
    عیدت مبارک.البته زحمت متن رو مهندس رحیقی کشیده که از همینجا سلام دارم خدمتش و خسته نباشید عرض می کنم و البته تشکر بابت متن های زیباش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      فرزاد عزیز و شاهین گرامی، از حسن توجه و لطف شما عزیزان خیلی ممنونم. امیدوارم که سال جدید سالی بدون حادثه و بی خطر برای همه ایرانیان باشه. برای هر دوی شما دوستان عزیز بهترین آرزوها رو در سال جدید دارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۲ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        جناب رحیقی
        بنده هم به شما تبریک عرض میکنم
        با تشکر از شما دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    انشاالله همگی مبنا را بر تفریح و آسایش همه مردم بذاریم و با رعایت اصول، سفری خوش را تجربه کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مسعود

    ۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    چه متن خوبی
    آقای رحیقی دمت گرم
    به امید هرچه کمتر شدن آمار تصادفات و تلفاتمون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بهنام طیبی

    ۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    متاسفانه عده ای هستن هنوز با فرهنگ رانندگی اشنا نیستن و اصلا به دیگران احترام نمیگذارن
    ولی کلی نگاه کنیم خودروهای داخلی مانند پراید اصلا خودروهای مناسب یک ایرانی نیست
    من قبول دارم سرعت بالا و خواب الودگی و عدم کنترل خودرو باعث تصادفات میشه ولی عامل های دیگه هم باعث تصادف هم میشه مانند جاده های خراب و خودروهای نامناسب و غیراستاندارد.
    وسط جاده داری رانندگی میکنی میبینی چاله چه عرض کنم کوه جلوتون سبزمیشه خوب همین باعث تصادفات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. یه پسر

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    جدا از اینکه جاده هامون استاندارد نیس یا اگه استاندارد هم هست توقف گاه های بین راهی نداره تا راننده ها بتونن استراحت کنن
    و جدا از اینکه کیفیت ماشین هامون اسف ناکه و حتی اگه در اوج کیفیت هم باشن خیلی هاشون کلاس مناسبی برای سفر برون شهری ندارن ( مثلا حتی هیوندای ای20 هم مناسب استفاده جاده ای نیس !چه برسه به پراید)

    جدا از همه اینا به نظر خیلی از همین هم وطن های عزیزمون سلامت عقلی ندارن و عذر می خوام خیلی ها روان پریشن
    بشخصه وقتی خانواده ام یا حتی دوستا و آشنا هام تو ماشینم می شینن تمام تلاشمو می کنم حتی تو یه دست انداز نیفته ماشین که آرامش کناریم بهم بخوره
    بعد طرف طوری رانندگی می کنه یا ده دقیقه نمی ایسته که استراحت کنه انگار داره گوجه فرنگی ترانزیت می کنه
    :/

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا