خداحافظی یاماها با دنیای خودرو

یاماها قطعاً اولین شرکتی نیست که با فکر کردن به صنعت خودرو به ذهن می‌رسد. این شرکت چندملیتی ژاپنی طیف گسترده‌ای از محصولات و سرویس‌ها را ارائه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موتورسیکلت‌ها، پیشرانه‌ها، تجهیزات صوتی و حتی سازهای مختلف اشاره کرد. این شرکت هم‌اکنون بزرگ‌ترین سازنده پیانو در دنیا بوده اما متأسفانه به بازیگری مهم در صنعت خودرو تبدیل نخواهد شد. در حقیقت یاماها در حال لغو کردن تمامی پروژه‌های خودرویی خود است.


این شرکت در سال‌های 2013 و 2015 دو کانسپت موتیو و اسپورت راید را در توکیو به نمایش گذاشت که هر دو بر پایه‌ی سیستم ساخت iStream گوردون موری شکل گرفته بودند. خبر جدید منتشر شده توسط اتوکار نشان می‌دهد یاماها تصمیم گرفته توسعه‌ی محصولات مفهومی یا تولیدی خود را به خاطر رقابت بسیار قوی متوقف کند.

Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT


سخنگوی یاماها این خبر را هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه توکیو تائید کرده است:

خودروها دیگر در برنامه‌های بلندمدت ما جایی ندارند. این تصمیم توسط رئیس شرکت گرفته شده و ما شاهد توسعه‌ی خودرویی برای رقابت که بسیار قوی است نخواهیم بود. خودروی اسپورت جذابیت زیادی برای طرفداران ما دارد اما بازار واقعاً سخت شده است. ما هم‌اکنون فرصت‌های دیگری را می‌بینیم.


منظور سخنگوی شرکت از خودروی اسپورت همان کانسپت اسپورت راید است که از ساختار فیبر کربنی استفاده کرده و وزن کمتر از 900 کیلوگرمی دارد. با توجه به اطلاعات قبلی می‌توان گفت تولید این خودرو در ظرفیت 1000 تا 350 هزار دستگاه می‌توانست برای یاماها سودده باشد اما این شرکت تصمیم گرفت روی کارهای دیگر تمرکز کند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. Saeed
    سوابق: (392 دیدگاه) ,

    هیچ وقت بزرگ‌ترین شاهکار یاماها واسه تویوتا رو یادم نمیره و نخواهد رفت….
    بهترین موتور v10 فشرده جهان به همراه بهترین سمفونی ممکن ….شاهکاری که یاماها واسه لکسوس LFA کرد….

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1455 دیدگاه) ,

      تقریبا تمام اسپورت های که تویوتا و لکسوس از گذشته تا به حال ساخته با همکاری و نقش پر رنگ یاماها بود بجز سوپرای جدید و gt86
      همچنین دهه نود برای فورد موتورچهار سیلندر و v6 و v8 طراحی کرد و برای ولوو هم v8 طراحی و ساخته
      که در نوبل m600 هم به کار رفته.
      موتورهای برای فرمول یک هم ساخته برای تیم های مختلف که زیاد موفق نبود و کنار گذاشتن

      پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (1716 دیدگاه) ,

    این سبک کابینو‌خیلی دوس دارم
    مثل کابین محصولات پاگانی
    بسیار خاص و حذاب

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    بلند اندیشی و اقرار سخاوتمندانه یاماها در خصوص عدم حضورشون در رقابت خودروسازی قابل تقدیره….. ولی به نظر شخصی من، یاماها میتونست اصلا کلاس جدیدی در صنعت خودرو بنا کنه، با استفاده از پیشرانه های موتور سیکلت و قیمتهای فوق العاده اقتصادی….

    پاسخ
  4. sina
    سوابق: (1905 دیدگاه) ,

    یه اشنا داریم که از دوران شاه موتور سنگین داشته و الانم داره یکی دوتا بی مجوز.
    ازش پرسیدم بهترین موتوری داشتی چی بوده ؟
    گفت یاماها با میل گاردون به جای زنجیر!
    نمیدونم الان هم هست این شکل انتقال قدرت یا نه ولی جالب بود برام.

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      آره ، BMW و KTM بعضی اوقات میل گاردان میزارن روی موتور هاشون ، اخریشون هم کانسپت بی ام و رودستر

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (136 دیدگاه) ,

      اون یاماهایی که میفرمایید، از قرار 3 سیلندر هم هست و موجوده،،،،، اکثر سازنده های موتور سیکلت برای مدلهای مسافرتی، تورینگ،،،، از گاردان استفاده میکنن، به خاطر سهولت نگهداری، دوام و آرامش حین رانندگی…. غیر مدل اس 1000،تمام مدلهای بی ام دبلیو گاردان دارن، کاوازاکی وولکان و جی تی ار، هوندای گلدوینگ، سوزوکی بولیوارد، یاماها وی مکس و اف جی ار، موتوگوتزی و خیلیهای دیگه…. کی تی ام در تولیدات فعلی مدلی با انتقال قدرت گاردان، نداره، همچنین ام وی اگوستا، اپریلیا…..

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1905 دیدگاه) ,

        مرسی از محمد و مرتضی عزیز بابت اطلاعات خوبی که دادن

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.