متفرقه

خودروسازان ایرانی، اسیر تناقضات خودساخته

عامه مصرف‌کنندگان خودرو در کشورمان طالب خودروهای مدرن، با کیفیت، کم‌مصرف و با بهایی درخور هستند. قاطبه مردم ایران را اقشار متوسط و زیر متوسطی دربر می‌گیرد که پرداخت ارقام ده میلیونی برایش حکم کیمیا را دارد چه برسد به ارقام درشت صد میلیونی. این خیل عظیم از مردمان نه از پول‌های باد آورده نصیبی دارند و نه از گنج‌های رو زمینی و زیرزمینی بهره‌ای و نه از زمره رانت‌خواران قهاری هستند که خرید پورشه برایشان حکم موتور گازی را داشته باشد! تمامی آن‌ها تنها یک خواسته به‌حق و مشروع دارند و آن چیزی نیست جز «احترام به‌حقوق مشتری».

cartoon
در این میان، با خودروسازانی مواجه‌ایم که نه تنها به این توقعات حداقلی پاسخگو نیستند بلکه جهت اغفال بیش‌ازپیش اذهان، شیوه کهنه و نخ‌نمایی را هم در پیش گرفته‌اند و آن هم چیزی نیست جز قیاس نادرست با دیگر خودروسازان گیتی. مدیران ایرانی و کارشناسان همسو، درباره صبر و تحمل مردمان ژاپن و کره و وطن‌دوستی‌شان حماسه‌سرایی می‌کنند ولی هیچ‌گاه این را نمی‌گویند که سازندگان کره‌ای و ژاپنی هم در ازای این فداکاری‌ها چقدر حقوق هم‌وطنان خود را پاس داشته و تا چه اندازه هم استانداردهای رفاهی جامعه‌شان را بالا برده‌اند، در واقع تویوتا و هیوندای شرکت‌های خصوصی واقعی، با عملکردی شفاف هستند که حمایت و پشتیبانی دولت و ملت خود را ارج نهاده و تمام هم‌وغم خود را مصروف بهبود کیفیت، ارائه مدل‌های جدیدتر و فتح بازارهای جهانی نموده‌اند، نه آنکه همسو با دلالان بازار و با کم‌وزیاد نمودن عرضه و توسل به انواع و اقسام شیوه‌های ظاهراً زیرکانه ولی باطناً خانمان‌برانداز، مشتریان را در تنگنا قرار داده و یا احیاناً به او اجحاف نمایند و بدتر از همه، خودروهای از رده خارج و آلاینده را هم را به مدت سی سال، چهل سال و یا حتی بیشتر در گردونه تولید نگاه دارند. تویوتا و هیوندای مایه مباهات مردمان کره و ژاپن هستند نه سرافکندگی آنان.

cartoon
شیوه دیگری از تردستی و شعبده‌بازی! که به‌تازگی توسط متصدیان خودروساز و کارشناسان همسو باب شده تا بلکه برمبنای آن عوارض و مالیات‌های سنگین خودرو در ایران توجیه گردد، مقایسه‌این ارقام با کشورهایی است که از تعرفه گمرکی بالایی برخوردارند، از مهم‌ترین این ممالک هم در حال حاضر، هندوستان، تایلند و پاکستان و… هستند. اما در این قضیه هم همانند اولی، تیتر نخست ماجرا را که به نفعشان است تعریف می‌کنند و اصل و کنه آن را به تمامی نادیده می‌گیرند، چون چندان به نفعشان نیست! آن‌ها این را نمی‌گویند که علیرغم تعرفه‌های بالا، خودروسازان این کشورها به بازار جهانی متصل بوده و نوعی رقابت فارغ از انحصار در میانشان برقرار است و با مشهورترین سازندگان ژاپنی و آمریکایی و اروپایی هم همکاری استراتژیک دارند و از سوی دیگر، از مهم‌ترین پایگاه‌های صادراتی این دست از کمپانی‌ها محسوب می‌شوند. جالب‌تر آنکه برخی از مدیران و کارشناسان وابسته بر روی تعرفه ۴۵ درصدی شدیداً مانور می‌دهند و در نهایت زیرکی و شاید هم رندی! تعرفه واقعی و مؤثر ۱۱۰ درصدی را زیر سؤال برده و آن را ساخته و پرداخته ذهنیت خریداران ایرانی می‌دانند! بگذریم.

cartoon-car-2
برای آنکه این مبحث بهتر باز شود، در وهله نخست نگاهی به بازار تایلند می‌اندازیم. بازاری که تعرفه‌های بالایی در آن جاریست و اخیراً هم مورد توجه برخی از متصدیان خودروساز و وابستگان مربوطه قرار گرفته تا بر مبنای آن چهره ناموجه خودروسازی در ایران امروز کمی بزک! داده شود.

میزان فروش داخلی و صادرات خودروها در سال 2015 در تایلند
میزان فروش داخلی و صادرات خودروها در سال ۲۰۱۵ در تایلند
امروزه تایلند یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولیدی خودروسازان ژاپنی و آمریکایی اعم تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و جنرال موتورز و فورد و…به شمار می‌آید. در این سرزمین قطعه‌سازان بسیاری وجود دارند که در اتصال با بازارهای جهانی سازندگان داخلی را ساپورت می‌کنند. دولت تایلند به سبب اشتغال و ارزآوری این صنعت، از آن حمایت قوی به عمل می‌آورد و از همین رو تعرفه‌های سنگینی را برای ورود خودروهای وارداتی وضع نموده که میزان آن در حدود ۸۰ درصد است اما در ازای این حمایت‌ها، خودروسازان داخلی هم خودروهای مدرن، کم‌مصرف و باکیفیتی را با بهایی نسبتاً مناسب در اختیار خریداران قرار می‌دهند. علاوه بر این، خودروسازان تایلندی، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برندهای ژاپنی هم به شمار می‌روند و سالانه صدها هزار دستگاه از این دست تولیدات را به اقصی نقاط دنیا ارسال می‌کنند و برخی از این محصولات، از جمله میتسوبیشی میراژ، تویوتا یاریس و تویوتا هایلوکس و سوزوکی سلریو و….. به بازارهای جهانی و از جمله کشورمان نیز راه یافته است. با این حساب، به لحاظ کیفی هم نمی‌توان تولیداتشان را هم‌تراز همتایان ایرانی‌شان دانست و از این نظر کاملاً برتر هستند. گرچه در این بازار بهای خودروهایی همچون هوندا آکورد بالاتر از میانگین جهانی آن است ولی از آن‌طرف مدل‌های کوچک و متوسط بسیاری نیز وجود دارند که از بهای نسبتاً عادلانه‌ای برخوردارند. برای آنکه مقایسه‌ای بهتری را در این زمینه انجام داده باشیم قیمت چند خودروی کوچک و متوسط را در بازار تایلند گلچین و در جدول ذیل درج نمودیم.

توضیح: ازآنجایی‌که برخی از خودروهای داخل جدول با چند پیشرانه مختلف عرضه می‌شود، تا آنجایی که امکان داشت همه را در یکجا درج نمودیم.

نام خودرو حجم پیشرانه‌ها (لیتر) توان (اسب‌بخار) قیمت (هزاربت تایلند)
هوندا بریو ۱.۵ ۹۰ ۴۳۶ الی ۵۳۳
هوندا جاز ۱.۵ ۱۲۰ ۵۵۵ الی ۷۵۴
هوندا سیتی ۱.۵ ۱۲۰ ۵۵۰ الی ۷۵۱
هوندا سیویک ۱.۸ و ۲ ۱۴۱ و ۱۵۵ ۷۸۰ الی ۱/۱۴۵
هوندا آکورد ۲ و ۲.۴ ۱۵۵ و ۱۷۴ ۱/۳۱۹ الی ۱/۷۹۹
هوندا CR-V ۲.۰ و ۲.۴ ۱۵۵ و ۱۷۰ ۱/۲۰۰ الی ۱/۵۸۰
تویوتا ویوس (یاریس سدان) ۱.۵ ۱۰۹ ۵۵۹ الی ۷۳۴
تویوتا آلتیس (کرولا) ۱.۸ ۱۴۱ ۷۶۹ الی ۱/۰۶۹
میتسوبیشی میراژ ۱.۲ ۷۸ ۳۸۰ الی ۵۴۶
میتسوبیشی لنسر ۱.۸ و ۲ ۱۳۹ و ۱۵۴ ۷۹۴ الی ۱/۰۵۱
شورولت سونیک ۱.۴ ۱۰۰ ۵۴۸ الی ۶۷۹
شورولت کروز ۱.۶ و ۱.۸ و ۲ ۱۰۹ و ۱۴۱ و ۱۵۰ ۷۵۹ الی ۱/۲۴۸
مزدا ۳ ۲ ۱۶۵ ۸۳۳ الی ۹۷۴
کیا پیکانتو ۱.۲ ۸۷ ۴۲۵ الی ۵۵۱
سوزوکی سلریو ۱ ۶۸ ۳۵۹ الی ۴۸۸
سوزوکی سیاز ۱.۲ ۹۱ ۴۸۴ الی ۶۲۵
سوزوکی سوئیفت ۱.۲ ۹۱ ۴۲۹ الی ۵۵۹
فورد فیستا ۱.۵ و ۱ اکوبوست ۱۰۹ و ۱۲۵ ۵۵۴ الی ۷۵۴
ایسوزو D-MAX (تک کابین) ۲.۵ و ۲.۵ توربو ۱۱۶ و ۱۳۶ ۴۷۵ الی ۵۴۵

توضیح: واحد پول تایلند بت (BAHT) نام دارد و نرخ فروش هر بت هم در بازار آزاد کشورمان در حدود ۹۹ تومان و در بانک مرکزی معادل ۸۳ تومان است. (هر دلار آمریکا معادل ۳۶.۱ بت است)

تولید میتسوبیشی میراژ در تایلند
تولید میتسوبیشی میراژ در تایلند
با آنکه قیمت خودرو در تایلند بالاتر از میانگین جهانی آن است ولی با نگاهی به جدول مذکور این نکته را درمی‌یابیم که هم بهای خودرو در ایران از تایلند بالاتر است و هم حق انتخاب بسیار محدودتر. از طرف دیگر، بخش غالب تولیدات این کشور را خودروهای مدرن و به‌روز در بر می‌گیرد و مهم‌تر از همه، در بازه بین ۳۵ الی ۸۰ میلیون تومانی نیز گزینه‌های زیادی در اختیار مشتری قرار دارد و از این لحاظ، انواع و اقسام خودروهای کم‌مصرف و مدرن در دسترس اوست. اگر تنها قیمت بازار آزاد ارز را ملاک سنجش خود قرار دهیم نه دولتی آن را، باز هم خریدار تایلندی می‌تواند با بودجه‌ای معادل ۳۸ میلیون تومان یک دستگاه میتسوبیشی میراژ و با ۴۳ میلیون تومان سوزوکی سوئیفت را خریداری کند و با مبلغ کمتر از ۵۵ میلیون تومان یک شورولت سونیک را مالک گردد. جالب اینجاست که بهای وانت‌های مدرن و باکیفیت هم بسیار ارزان‌تر از ایران است و با مبلغی کمتر از ۵۰ میلیون تومان می‌توان یک دستگاه ایسوزو D-MAX و با کمتر از ۷۰ میلیون تومان هم یک وانت تویوتا هایلوکس را خریداری نمود. البته با توجه شرایط خرید سهل و آسان و ارائه انواع و اقسام وام‌های بانکی با بهره‌های بسیار پایین، لزومی هم ندارد که تمامی این مبلغ به یک‌باره پرداخته شود و خرید خودرو با اقساط طولانی مدت کاملاً میسر است.

مونتاژ وانت فورد
در این گیرودار، پرسش مهم آن است که آیا مشتری ایرانی هم می‌تواند با مبالغ گفته شده، خودروهایی همسان با تایلندی‌ها را برای خود گزینش نماید؟ جواب یک نه محکم است، زیرا که بازار انحصاری حق انتخاب مطلوب و کیفی را از او سلب نموده و این امتیاز را تنها در اختیار طبقات مرفه‌تر جامعه قرار داده است پس با این حساب قیاس بازار ایران با تایلند هم محلی از اعراب ندارد و کاملاً بی‌وجه است. این بازار علیرغم تعرفه‌های بالا حدی از رقابت را در خود پذیرفته و مانند همتای ایرانی‌اش انحصاری صرف و توأم با حمایت‌های عجیب‌وغریب و افراطی از طرف دولت نیست وگرنه هم‌اکنون به‌جای ایرانی‌ها، این تایلندی بودند که از بی‌تدبیری خودروسازانشان ضجه می زدند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. امير علي

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    ای اقا شما دلتون خوشه مردم ایران تا هزار سال دیگه هم نمیتونن ماشین درست و حسابی سوار شن تا زمانی که دغدغه ی مسئولای ما رفاه مردم نشه وضعیت از این بهتر نمیشه که به نظر من رفاه و اسایش مردم بی ارزش ترین چیز بین مسئولای ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقیر

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (168 ديدگاه)

      دقیقا با نظرت موافقم امیر علی…نمونه بارزش تو لینک زیر موجود است.

      http://www.entekhab.ir/fa/news/226176

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شایان

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      ما مردم ایران لایق همین چیزایی که داریم هستیم یه زمانی اقتصاد برتر غرب آسیا بودیم و رشد اقتصادی باور نکردنی 12 درصد رو داشتیم ارتش پنجم دنیا و چهارمین نیروی هوایی دنیا بودیم با همون فرمون پیش میرفتیم تا الان یه کشور جهان اول مثل ژاپن بودیم تا اینکه خودمون نخواستیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1355 ديدگاه)

        الانم رشد اقتصاد 12 هست دیگه گرچه از نوع منفی میان میگن در تلوزیون ما در سال 1400 و اندی تازه میرسیم به صفر مسخرست مزحکه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Erfan

          ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (246 ديدگاه)

          شایان درود بر تو. منم با تو ۱۰۰ درصد موافقم. خلایق هر چه لایق

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. فورد

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (853 ديدگاه)

      یه جورایی مقصر خود ما هستیم هر وقت قیمت ها رو می کشن بالا مشتری هاشون دو برابر میشه تا پیش فروش میکنن نفری ده تا ثبت نام میکنیم الان مرغ گرون بشه جلوی مرغ فروشی کشت و کشتار میشه عزیزم برادر اقا یه روز مرغ نخور می میری هر روز تو اخبار میگه پژو یا پراید در اتش سوخت بعد یارو دو باره میره میخره بخدا اگه جای دیگه بود اون کارخونه از صفحه روزگار محو میشد ببینیدهرچی میکشیم از خودمونه مسئولین و مدیران ما هم از فضا نیومدن اونا هم مردم عادی بودن تا ما فرهنگ خودمونو درست نکنیم اونا هم درست نمیشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. دنده هفت

        ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (29 ديدگاه)

        سلام
        فرهنگ چیزی نیست که در یه مدت زمان 1 الی 2 سال درست شه و اکثر کشورهای شرق آسیا که میبینید خیلی سریع پیشرفت کردن بخواطر هزینه ی بالایی بود که کشورشون برای این صرف کرده .( یعنی پول خرج کردن ) کسی نمیتونه با حرف زدن فرهنگ بیاره یا با شعار دادن . باید هزینه کنند مثل کشور مالزی که 5 سال هزینه ی زیادی بابت فرهنگ سازی تو کشورش داد انجام داد و العان داره چند برابرش رو میگیره. راستی از بحث اصلی خارج نشیم : قیمتایی که من دیدم از منطقه آزاد هم ( منطقه آزاد انزلی ) ارزونتره حتی .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. احسان(احسان)

          ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (2872 ديدگاه)

          ما همواره بهای اشتباهات پدرانمان را می دهیم و فرزندانمان بهای اشتباهات ما را.این جمله یادت باشه شایان جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. سارا

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (216 ديدگاه)

      هشدار به ملت فهیم ایران
      ترفند جدید دولت و خودروسازان
      طی روزهای اخیر و بعد از گفتگوهای چند جانبه مجلس با مذاکره کنندگان فعلی و قبلی و تایید ضمنی مجلس با برجام دولت تصمیم بر افزایش قیمت دلار گرفته به قسمی که امروز دلار 3500 تومان معامله شده و طبق اخبار درز شده از توافق دولت با خودروسازان دلار تا 15 مهر و بعداز تایید مجلس بر اجرای برجام به 3750 تومن خواهد رسید و مهمانان گفتگوی خبری شبکه 2 در تاریخ21 مهر 94 مدیران دو خودرو ساز میباشند موضوع برنامه قیمت خودرو و قانع کردن مردم برای خرید خودروـ باتوجه به اینکه قیمت خودرو در حال حاضر بر مبنای دلار 2950 تومن محاسبه شده و طبیعی است با افزایش 800 تومن دلار یعنی حدودا 27 درصدـ ـ قیمت خودرو هم باید حداقل 20 درصد افزایش یابد اما دو شرکت خودرو ساز جهت رفاه حال هموطنان عزیز از افزایش قیمت خوداری کرده و با اضافه کردن دو اپشن به خودروهای فعلی با همون قیمت قبلی با تسهیلات ویژه محصولات خود را بفروش میرسانند همچنین در این برنامه قراره چنین القا شود که خودروهای خارجی با 20 درصد افزایش قیمت عرضه خواهند شد و بدین ترتیب ملت را از پیروزی کمپین خودرو صفر نخرید مایوس کنند
      الان دلار 3500 تومانه تا اخر اون هفته یعنی 2 مهرماه دلار از مرز
      3600 تومان خواهد گذشت
      از فردا نوسانات ارزی رو دنبال کنید تا به ترفند جدید دولت و خودروسازان ایمان اورید
      نشر دهید تا بدانند این ملت بیدار است

      احمد نعمت بخش جنگ روانی را آغاز کرد:
      خودرو را آنقدر گران می کنیم تا کمپین مردم شکست بخورد. از مردم معذرت خواهی نمی کنیم. هر مدیری معذرت خواهی کند، بی تجربه است.

      گزارش کامل را بخوانید و آنقدر منتشر کنید تا بفهمند ملت بزرگ ایران شکست نمی خورد.

      http://www.tabnak.ir/fa/news/531328/خودور-را-گران-می-کنیم-کمپین-مردم-شکست-می-خورد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمدحسین شاوردی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    قیاس همیشه بهترین راه برای نشان دادن وضعیت بهتر دیگران و وضعیت افتضاح ماست…
    چین تا 1970 کل تولیدات خودروهای سبک داخلیش به سه هزار دستگاه می رسد و ما حدود 70هزار دستگاه… حالا چین از بزرگترین تولیدکنندگان به روز ترین خودروهای جهانه و ما همچنان در حال مونتاژ محصولات نیم قرن پیش!
    ممنونم از سام کاویانی عزیز
    مقاله جامع و کاملی بود
    از سام عزیز میخوام بخش های دو م و سوم این مقاله رو هم با موضوع تعداد شغل ایجاد شده در این کشورها در اثر پیوستن صنعت خودروی داخلی به صنعت جهانی و یا حجم ورود تکنولوژی و سرمایه به کشوری مثل تایلند ادامه بده تا کسایی که فکر میکنن با پیوستن به اقتصاد جهانی و تن دادن به رقابت کارگرایرانی قربانی میشه به اشتباه فاحششون پی ببرن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام به جناب شاوردی عزیز
      از اینکه متن فوق مورد توجه تان واقع شد بسیار خرسندم.در این راستا مقالات چندی را در دست تهیه دارم که اگر عمری باقی بود آنها را ارائه خواهم داد.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    ای کاش مسئولین بخش خودرو کمی از این خلاقیت و مهارتی که در پشت هم اندازی،حقه بازی و مغلطه دارند در زمینه توسعه و بهبود وضعیت خودروسازی بکار میبردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    سلام خدمت همطن عزیز. ببینید دوستان گلم تمام هدف کمپین کوتاه کردن دست این زالو صفتان از این صنعت خودرو هست ما هیچ ضدیتی با کارگرهای شریف و خود این صنعت نداریم. ما نمیخوایم هیچ ایرانی پیش زن و بچش شرمنده بشه. فقط باید دست این زالو صفتان کوتاه بشه تا این صنعت بتونه جون بگیره و راه خودش رو پیدا کنه راه حلش هم سپردن صنعت خودرو به دست شرکتهای خارجی تولید ماشینهای روز دنیا توی ایران با استفاده از نیروی انسانی ایرانی استفاده از قطعه سازان زیر نظر شرکتهای مذکور با کیفیت بالا عدم دخالت دولت توی کار این شرکتها تا با تجربه خودشون کار رو پیش ببرن.هم کارگر ایرانی شغلش رو از دست نمیده هم صنعت خودرو که چندین صنعت دیگر هم به دنبال خودش میکشه با تکنولوژی روز دنیا آشنا میشه هم مصرف کننده راضی هست.تا زمان این اتفاق ما کوتاه نمیایم. جنگ جنگ تا پیروزی . ایرانی غیرت خودت رو نشون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ممنون مطالب مفیدتون لطفا در مورد شرایط خرید اقساطی خودرو نیز مطلب تهیه کنید یکی از دوستان می گفت که در انگلستان میشه با پرداخت ماهیانه 300 پوند یک مرسدس بنز خرید و این پول به طور متوسط حقوق 3 روز یک فرد در ماه است به نظر بنده حتی اگر تعرفه ها را هم کم کنند به دلیل پایین بودن دستمزد در کشور ما خرید یک خودرو به روز برای ما دور از دسترس خواهد بود و تنها راه حل این مشکا این است که اجازه واردات ماشین با حداکثر سه سال کارکرد را بدهند . و این هم ادرس یه سایت ژاپنی برای خرید و فروش ماشین
    http://www.japanesevehicles.com/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      با تشکر از لطف و محبت شما.اتفاقا به نکته خوبی اشاره فرمودید، نحوه فروش خودروها در بقیه مناطق دنیا و قسط بندی آنها هم مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد.در متون آتی سعی می کنم که این موضوع را در کانون توجه خویش قرار دهم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. rapbaz

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    خودرو هم که ارزون شه/جاده ها رو چیکار کنیم ؟؟؟
    به نشانه اعتراض نمیتونیم که از اونا استفاده نکنیم!!

    جاده ها هم خیلی قربانی گرفتن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (59 ديدگاه)

      تو این مملکت چیزی که زیاده مشکله

      که باید دونه دونه حل شن
      خوشبختانه هموطنان راه حلشو یاد گرفتن و اگر بتونن به نشانه ی اعتراض خیلی از اجناس مصرف نکنن
      تولید کننده مجبوره اجناسشو ارزون تر بده ویا اینکه ورشکست شه ^_^

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. سکوت

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    حرف زیاده…لطفا عمل کنیم…خواهش میکنم نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرشاد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    یکی از دوستام سرباز هست تو چابهار،میگفت چندین سوله بزرگ برای خودروسازی داره ساخته میشه و دولت میخواد قطب سوم خودروسازی رو به صورت مشترک با چند خودروساز خارجی تاسیس کنه و خودروهای تولیدی در منطقه آزاد چابهار ساخته بشن و از اونجا وارد کشور بشن.

    کسی این گفته ها رو تایید میکنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (40 ديدگاه)

      بله همچین اتفاقی داره توی چابهار میوفته و همچنین در سمنان هم قراره این اتفاق بیوفته…
      ولی اگه قرار باشه شرکتی مثل میتسوبیشی بیاد توی ایران خودرو مونتاژ کنه ولی به همون قیمت وارداتیش برسه به دست مردم همین بهتر که این اتفاق نیوفته…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرشاد

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (88 ديدگاه)

      چطوری میشه که به سوال هم منفی میدن اینجا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ali z

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام مرسی از نویسنده محترم .در ادامه حرف دوستم ما جز غصه خوردن برای سالهای دوری که شاید خیلیهامون نبودیم کاری نمیتونیم بکنیم ولی این کمپین داره جواب میده .برای اینکه نعمت بخش و…. بفهمن که با کی طرفن خودروهای اشغالو نمی خریم.و بدونه که توهین کردن به مردان با غیرتی که صبح تا شب زحمت میکشن ولی بازم ماشین خریدن براشون آرزوست چه نتیجه ای داره. به احترام تمام زحمت کشان کشورم و خانواده ی صبور اونها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. احسان(احسان)

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    اون لاک پشت و خرگوش و خر و made in iran عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سامان اذری

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    این جمله خیلی به دلم نشست

    خیل عظیم از مردم نه از پول‌های باد آورده نصیبی دارند و نه از گنج‌های رو زمینی و زیرزمینی بهره‌ای و نه از زمره رانت‌خواران قهارهستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احسان(احسان)

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    واقعا تنفربرانگیزه که مسولین سیاسی و *** از شعارهایی مثل حمایت از تولید ملی و اینجور حرف های بی مورد و بشدت قدیمی استفاده می کنن.تو دنیایی که واقعا مرزهای جغرافیایی داره اعتبارش رو از دست میده تو کشور ما شعارهای 100 سال پیش اوایل عصر صنعتی رد و بدل میشه.کالای ایرانی بخر ، از تولید ملی حمایت کن حتی اگر به ضررت باشه ، باید تو اقتصاد خارجی ها رو شکست بدیم و اینجور سخنان مهمل. این افراد سرشون رو تو برف فرو بردن نمی دونن که تو اقتصاد امروز شرکت ها با خارجی ها همکاری می کنن تا با شرکت های هموطن رقابت کنن.دیگه تولید ملی تو دنیای امروز به برند بین المللی تبدیل شده و فقط کشورهایی مثل ایران و کره شمالی و روسیه از این شعارهای منسوخ شده استفاده می کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      داداشه این حرفا رو به خورد ملت میدن و خودشون بهترین کالای خارجی رو برای رفاه زندگیشون تهیه میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. سپهراد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    باید قبول کرد که از ماست که بر ماست.
    واقعا شورشو در اوردن.
    نخرید دوستان نخرید هموطن.
    من الان پولم به خدا به جون هر کی دوست داری قسم میخورم اماده هست.پارس مدل 84 سوار میشم.با کلی دنگ و فنگ سی تومن وام گرفتم برم یه فاو بسترن شرایطی بردارم.تا اینکه این کمپین راه افتاد.منم به این کار مردم می بالم و افتخار میکنم برای همین دیدم هفتاد میلیون نمیرن بخرن من بخرم به خودم و وطنم خیانت کردم.پس دست نگه داشتم.10 سال با این پارس 84 صبر کردم بازم ادامه میدم باهاش.ملت پایه باشن نمیخرم تا پای جونم.به خدا همین پارس من 600 هزار کیلومتر کار کرده هنوز سگش شرف داره به پارس مدل 94 که از در نمایندگی نیومده بود بیرون خاموش کرده بود و کسی هم به دادش نمیرسید.
    موتورش هنوز باور کنید باز نشده.ولی اگر کیفیت رو هم بالا بیارن و قیمت رو پایین من بازم نمیخرم.چون
    1دوباره بعد از چندد وقت همین اش و همین کاسه میشه وقتی که ببینند داره فروش میره
    2ماشین فرسوده شده دیگه تاریخ مصرفش گذشته.سی سال پیش این ماشین تولید می شد.12 ایربگ هم بزارن من دیگه نمیخرم
    3باید برشکسته بشن تا تعرفه واردات ازاد بشه یا لاقل کم بشه
    4 احترام میزارم به خون اون هم وطنایی که توسط این دو خودرو ساز رفت تو قوطی
    و هزار دلیل دیگه

    من نمیخرم تا پای جونم.چه ایرانی چه خارجی
    میدونم شما هم نمیخرید.و اونی که میخره حرمت خودش و ملتشو شکسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. متین

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (183 ديدگاه)

      سلام …
      مورد 4 تون رو باید یه چیز دیگه هم بهش اضافه کنید: ” خون اونایی که روی خاک ریخته شد ولی هیچکدوم از این دو فرغون ساز عذر خواهی نکردن”
      دیروز توی چنتا شبکه اجتماعی چنتا عکس بدستم رسید … چنتا عکس که خانواده هایی رو نشون میداد که همونجا توی ماشینشون مردن … واقعا گریه ام گرفت که چرا باید این خانواده بمیره؟ اگه یکی بود میگفتیم مشکل از راننده بوده اما وقتی این تعداد به هزار تا و ده هزار تا میرسه دیگه نمیشه گفت اشتباه فردی بوده؟ … یکی نیست به این آدم بگه آخه تو مگه تو جمهوری اسلامی زندگی نمیکنی؟ مگه خودت ایرانی نیستی؟ تو با این کارت داری جنایت میکنی … همین اسلام میزنه تو کمرت … تو اگه ایرانی بودی به عنوان یه آدم مسئول جلوی این کشت و کشتار رو میگرفتی نه اینکه بهشون کمک کنی؟ تو دیگه چه ایرانی هستی؟ اصن به تو میشه گفت ایرانی؟ … [غیر قابل انتشار]
      شب خوش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بله، کاملا درسته، از ماست که بر ماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مجید

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مگه این سایت تایلندی هستش یا مخاطباش تایلندی هستن؟که شما قیمتهای خودروها رو به بت تایلند نوشتید بعدشم بجای اینکه توی توضیحش به ریال برگردووونید به دلار تبدیل کردید
    رسالت این سایت به این خوبی اطلاع رسانی دقیق و بدون ابهام باید باشه نه گنگ کردن مخاطباش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      اگر این متن را با دقت خوانده و نگاهی به زیرنویس جدول قیمت ها بیاندازید مشاهده می کنید که در آنجا ارزش برابری پول تایلند به تومان هم نوشته شده است آنهم با دو نرخ آزاد و دولتی.در ضمن،در سطور پایانی متن هم قیمت برخی از خودروها به تومان ذکر شده است.هدف از این نوشته هم مقایسه خودروسازی ایران با تایلند و بررسی بهای خودرو در این دو مکان بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. Vorsteiner

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    دوستان و هموطنان عزیز ، از ماست که بر ماست …
    به قول یه بنده خدایی :
    ما ایرانیا باید یاد بگیریم همه جا پشت هم باشیم ( و هوای همو داشته باشیم ) نه فقط تو ترافیک و چراغ قرمز …
    امیدوارم این آگاهی و اراده و عزمی که همه پیدا کردن روز به روز تقویت بشه ، و زودتر نتیجه و ثمرش رو ببینیم …
    ما خودمون دو سالی میشه پیاده موندیم و میخواستیم ماشین بخریم ، ولی با این وجود با این حرکت مردمی من به شخصه رای و نظر پدرم رو زدم تا حالا حالا ها صبر کنه …
    امیدوارم همهی شما هم تا آخرش پای این حرکت بمونین …
    و به قول یه بنده خدایی :
    ما همه برای آقای نعمت بخش آرزو میکنیم یه تصادف با پراید داشته باشن ^_^
    ( به خاطر بی حرمتی به مردم عزیزی که پولشون میره تو جیب این ***ولی بازم ، دو قورت ونیمشون هم باقیه ؛ واقعا نوبرشو آوردن )
    در سی و هفت سال گذشته بیش از هشتصد هزار نفردر اثر تصادفات و ایمن نبودن خودرو که ارابه مرگ و آلت قتاله است کشته شده اند و دو میلیون و پانصد هزار نفر به خاطر دیه زندانی شده اند و نه میلیون نفر خسارت جسمی و جراحت دیده اند.خانواده بازماندگان آن هشتصد هزار نفر هزاران خسارت عاطفی و روحی و مالی دیده اند و آنان جمعیت مولد و جوان ملت بودند. . و خسارت مالی تعمیرات خودرو ها که سر به فلک میگذارد.
    یه نقل قول دیگه ای هم از یکی دیگه از ئوسان داشته باشیم ، میتونه جالب باشه برای شما
    ابوبکر بغدادی خلیفه داعش طی نامه ای از ایران خودرو و سایپا تشکر نمود.
    متن نامه بدین شرح است.
    مدیران محترم ایران خودرو و سایپا داعش از شما بدلیل کشتار سالانه بیش از بیست و هفت هزار شیعه در ایران صمیمانه سپاسگزاری نموده و درخواست نموده تا در زمان بحران به این شرکتها یاری نماید تا مشکلاتشان انشاالله بزودی مرتفع گردد.باشد که هرچه زودتر این دو شرکت به دوران اوج خود برسند.ذیلا اضافه نمود که داعش در طول دوسال جنگ در عراق که جنایات مختلفی انجام داده هنوز به اندازه یکسال این دو شرکت موفق به کشتار شیعیان نشده.ایشان همچنین جایگاه مدیران این شرکت را بهشت میداند.چرا که بروایتی هر داعشی هفت شیعه را بکشد به بهشت میرود و با این حساب مدیران این دو شرکت از صاحب منصبان بهشت محسوب میشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Vorsteiner

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    به امید نابودی این دو آشغال ساز به اصطلاح ملی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ببینید دوستان مشکل ما اینه که آقازاده ها و نمیدونم نوه بعضی از دوستان دلشون پورشه میخواد
    خب اینا بچن دیگه گناه دارن
    باید واسشون تهیه کرد…
    حالا پول این پورشه با این قیمت نجومی از کجا تهیه میشه
    بله از قطره های خون مردم بی دفاع ایران…
    اینا حاضرن تک تک ما با پراید بمیریم (دور ازجون هممون) ولی نوه بزرگوارشون پورشه سوار شه
    پس تا میتونیم مقاومت میکنیم برای این کمپین
    و اینا میدونن ما خیلی نظرمون قاطعست
    پس احتمال داره شمشیر و از رو بر ما ببندن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. کافر مقدس

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    ایرانی ها فقط ب درد بحث کردند میخورند ولاغیر. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دوستان عزیز متاسفانه قیمت دلار در بودجه سال آینده 3100 است که از نرخ امسال گرانتر شده با ادعای لغو تحریم ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سارا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    از نویسنده این متن بی نهایت سپاسگزارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،بنده هم به نوبه خود بابت اینکه زحمت کشیدید و متن فوق را مرور نمودید از شما سپاسگزارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. milad

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    امیدوارم علاوه بر این کمپین که با جدیت داره از طرف همه دنبال میشه یه کمپین هم برای رانندگی قانونمند راه بیفته تا بلکه حداقل از لحاظ رانندگی مورد تمسخر کشورای دیگه قرار نگیریم و با اعصاب هم بازی نکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. وحید

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    چه منتی و چه عزتی مسئولین به ما گذاشتند
    همین که با کوبا و هاوانا و کشورهای شاخ آفریقا مقایسه نکردند تشکر می کنیم و در حمایت باز پراید پیش ثبت نام می کنیم تا خواب آقا زاده ها کاکل زری پریشون نشه.
    به قول استادم درباره تهاجم فرهنگی می گفت این واژه درست نیست باید بگیم تبادل فرهنگی می گفت اقتصاد روابط بین الملل می خواد یا به قول دوستان مرزها جغرافی معنی نداره
    وقتی ما از درون چیزی واسه ارائه نداریم باید به شرایط خودرو سازی جهانی متصل بشیم
    این همه تعصب و این همه جلوه در محراب ومنبر کردن حقیقت رو نمی تونه مخفی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. me84

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    خیلی از این مقاله استفاده کردم و لذت بردم.
    واقعا شرم بر خودروسازان داخلی و حامیان آنها.
    تشکر فراوان از آقای کاویانی .
    مثل همیشه فوق العاده بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز و گرامی،باعث خرسندی بنده است که این متن مورد توجه تان قرار گرفت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    سلام بر نویسنده محبوب من مثل همیشه پر بار و مفید….
    سام عزیز وقتی پای حرف دل مردم میشینیم میشنویم که میگن ما خودروی به روز نخواستیم حداقل کیفیتی در خور مبلغ پرداختی بده اما دوستان و عزیزانی که خودروی صفر خریده اند دچار افسردگی میشوند چرا که خودروی سال 85 از تولیدات جدید بهتر و کم مصرفتر است ..در اصل مشکل همه این است که چرا نباید هیچ قانونی حامی مصرف کننده باشد و اگر هم هست چرا استفاده نمیشود این در صورتیست که تمام قوانینی که حامی کارخانجات و صنایع زیان ده هست سریع اجرا میشود
    و در آخر پدرم همیشه میگفت مردم ایران عادت دارند نیازهای اولیه برایشان آرزو باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      آرش عزیز،اتفاقا همین توقعات پایین برخی از مردم است که خودروسازان مان را روز به روز گستاخ تر کرده است وگرنه وظیفه هر خودروسازی است که خودروی به روز و مدرن تحویل خریداران خود بدهد.زمانی در جایی خوانده بودم که متوسط زمان چرخه تولید خودرو در برزیل در دهه 90 میلادی حدود 14 سال بود که چهار برابر میانگین آن زمان دنیا و از همه جای دنیا بیشتر بود که البته برزیلی ها هم سریعا با مشارکت با خودروسازان معروف دنیا و تسهیل رقابت آن روند را اصلاح کردند.به نظر می رسد که اکنون خودروسازان ایرانی روی سازندگان برزیلی را هم سفید کرده اند و تولیدات به اصطلاح معروف شان مرز سی سال را هم رد کرده است.امروزه هیچ توجیهی برای تولید خودروهای از رده خارجی همچون پژو 405 و پارس و پراید و وانت نیسان و مزدا و…..وجود ندارد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. تحریم خودرو ایرانی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    هی میشه اون روز رو ببینم که افتادن عمو عمو کردن…خدا کنه پراید بشه 100 میلیون دنا بشه یه میلیارد…ما از خدامونه قبر خودشونو با دست خودشون کندن رفت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا