متفرقه

حراج خودروهای الکتریکی یک قرن پیش

مفهوم اتومبیل‌های با پیشرانه الکتریکی چیزی نیست که به‌تازگی شکل گرفته باشد؛ چرا که این ابتکارات انسانی از همان آغاز عصر اتومبیل با ما همراه بوده‌اند. در واقع باید گفت که همین حالا نیز دو نمونه وسیله نقلیه الکتریکی برای فروش قرار گرفته‌اند که بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند.

Historics-4
جرج سانتایانا، فیلسوف اسپانیایی-امریکایی می‌گوید:

آنهایی که گذشته خود را نتوانند به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند.

البته با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی باتری‌ها صورت می‌گیرد، احتمالاً خودروهای الکتریکی نسبت به دوران آغاز قرن بیستم، زمان بیشتری را با ما سپری خواهند کرد.

Historics-1
پاپ وِیوِرلی ویکتوریا فائتون مدل ۱۹۰۶ و ویکتور های ویل الکتریک ران‌ابوت مدل ۱۹۰۷، هر دو حدود ۱۰۰ سال قبل در ایالات متحده ساخته شده‌اند و در حال حاضر، بسیار کمیاب هستند. این اتومبیل‌ها در زمان خودشان در رقابت با بیش از ۱۰۰ مدلی با پیشرانه باتری الکتریکی عرضه می‌شدند، توفیق چندانی نداشت. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در موتورهای احتراق داخلی و تولید انبوه خودروهای ارزان‌تر بنزینی باعث شد تا دوره «کالسکه‌های بدون اسب الکتریکی» به سرعت به پایان برسد.

Historics-2
پاپ وِیوِرلی ویکتوریا فائتون در هنگام عرضه، برچسب قیمتی برابر ۱۶۰۰ دلار داشته است. امّا در حال حاضر با احیای کامل و استفاده از یک کاپوت  با پوشش چرمی و تجهیزات گران‌قیمت راحتی پاها، قیمتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار پوند پیدا کرده است. این وسیله نقلیه همچنین دارای لامپ‌های الکتریکی کلاسیک است که آن را برای حضور در نمایشگاه‌های شبانه آماده می‌کند. البته مطمئناً برای یک روز تابستانی ساخته شده است.

Historics-5
ویکتور های ویل الکتریک ران‌ابوت وسیله‌ای است که یک سال بعد در ایندیاناپولیس ساخته شده و سال‌های زیادی را در «موزه امریکن» سپری کرده است. این اتومبیل (اگر واقعاً بتوان این نام را بر آن گذاشت) اخیراً با یک بازسازی گسترده همراه بوده و در آن از باتری‌ها و یک سیستم شارژ امروزی استفاده شده است. همچنین برای شاسی و بدنه، یک رنگ‌آمیزی دوباره صورت گرفته است.

Historics-3
قیمت تخمین این وسیله نقلیه قدیمی نیز بین ۳۰ تا ۴۰ هزار پوند است. «ویکتور» در هنگام حرکت سر و صدای خاصی ندارد، ولی با یک زنگ بزرگ در کنار راننده همراه است که احتمالاً در آن زمان‌ها، با این زنگ، عابران پیاده را از حضور اتومبیل مطلع کرده‌اند. هر دوی این مدل‌ها قرار است که در حراجی «هیستوریکز» در بریتانیا، در ۱۱ ژوئن به فروش گذاشته شوند.

Historics-6

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    یعنی ی جورایی ما خیلی وقت پیش باید از خودروهای برقی استفاده میکردیم ولی متاسفانه شیتیل شرکتهای قدر نفتی باعث به تعویق افتادن این پروژه شد تا دنیا پر بشه از پولهای بی پایه با یمن خاک و دوده تو ریه های نسل بشریت . عجب دنیای کثیفی داریم برای مشت پول کاغذی ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    البته در قدیم، دوران این خودروها بسیار کوتاه بود، ولی خب به هر صورت، هر تولیدی، باعث پیشرفت در آینده خواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    همینجوری که خودروهای 100 سال پیش برای ما جالب در 100 سال اینده ایندگان به خودروهای ما میخندن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا