متفرقه

خودروهای هیدروژنی و چالش‌های پیش‌رو

تاریخچه

خودروهای سلول سوختی یا FCV اولین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شدند؛ یعنی زمانی که جنرال‌موتورز، شورولت الکترو-ون را ساخت. ولی این خودروها در آن زمان از نظر اقتصادی به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نبودند. بر این اساس، جنرال‌موتورز این ایده را به پشت‌صحنه کمپانی منتقل کرد و بدون اینکه بخواهد هیچ مدل سلول سوختی برای چند دهه آینده تولید کند، مراحل توسعه آن را ادامه داد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه نوآوری‌ها نتیجه داد و مخزن‌های با فشار ۱۰ هزار psi برای استفاده آماده شدند.

Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell
Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell
زیرساخت‌ها

در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در ایالات متحده امریکا وجود داشت که سهم ساکنان جنوب کالیفرنیا ۸ عدد از آنها بود. امّا برنامه ساخت ایستگاه‌های هیدروژن زیادی در سال ۲۰۱۴ در دستور کار قرار گرفت. آلمان، ژاپن، امریکا و انگلیس، همگی بودجه زیادی را صرف ساخت ایستگاه‌های چندمنظوره در سراسر کشورهایشان کرده‌اند.

Hydrogen refuelling
مشکل اصلی بر سر راه سازندگان ایستگاه و مالکان آنهاست. برای خرید و نصب تجهیزات موردنیاز برای تبدیل یا اضافه کردن ایستگاه هیدروژن به یکی از ایستگاه‌های عرضه سوخت موجود، هزینه‌ای بین ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون دلار برای هر پمپ لازم است!
مقدار این هزینه بستی به اندازه و اندازه و ترافیک ورودی به ایستگاه دارد.

honda-brachmann-hydrogen
محبوبیت

میزان تمایل مالکان ایستگاه‌ها و دولت‌ها برای صرف این همه هزینه برای ایجاد چنین زیرساختی، بستگی زیاد به تعداد خودروهای سلول سوختی موجود در جاده‌ها دارد. مانند بسیاری از تجارت‌ها، این تجارت نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا نتیجه دهد. البته در این حالت باید بازار آن هم وجود داشته باشد تا روال مناسب خود را طی کند.

Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell
این مشکلی است که ژاپنی به دنبال رفع آن هستند. دولت ژاپن در برنامه‌ای مدوّن، قصد دارد که با بیشترین سرعت ممکن اقدام به ساخت ایستگاه‌های هیدروژنی کند. بنابراین فروش خودروهای سلول سوختی، شتابی سرسام‌آور خواهد گرفت؛ البته این موضوعی است که ژاپنی‌ها به آن امیدوارند. کشوری مثل امریکا هم احتمالاً از بیرون نظاره‌گر این اتفاقات خواهد بود.

Hyundai FCV
در حال حاضر، تویوتا، هوندا و نیسان در کنار هم جمع شده‌اند تا برای محبوبیت این خودروهای هیدروژنی تلاش کنند.

Fuel cell

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. SAEED

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (481 ديدگاه)

    درود
    خیلی وقته که خودروهایی که بتوانند نیروی محرکه خود را از هوا بگیرند در حد یک رویای مهندسی باقی مونده !!
    این تکنولوژی خیلی مهمه چون با به پایان رسیدن ذخایر سوخت های فسیلی , هوا تبدیل به انرژی و منبع برتر میشه و مزیت های زیادی هم داره از جمله این که همه جا هست و پاکه و رایگان !
    ولی به نظر من فعلا محدودیت هایی هم وجود داره .

    مدتی قبل هم یک مهندس ایرانی (مهندس کریم مقدم) عضو گروه مهندسی پژو ایده ای رو مطرح کرده بود که ماشین با هوای فشرده کار بکنه
    یعنی با یک انجین Hybrid-Air که از گاز نیتروزن سود میبرد
    در ماشین هیبریدی نمونه اولیه از گاز نیتروژن در یک مخزن استفاده میشد و یک پمپ هیدرولیک و پیستون آن باعث میشد که گاز در مخزن فشرده بشه و وقتی که پدال گاز فشرده میشد نیتروژن رها شده و در واقع پمپ شروع به حرکت معکوس میکنه. یعنی در این حالت تبدیل به موتور شده تا با جابجایی مایع هیدرولیکی نیرو به سمت چرخ های محرک فرستاده بشه .
    بعد از اینکه مایع هیدرولیکی از موتور عبور میکنه , مستقیما به طرف یک انباره یا مخزن با فشار پایین جریان پیدا میکنه تا برای استفاده بعدی ذخیره سازی بشه .
    همچنین یک موتور بنزینی با حجم کم 1.2 لیتری 82 اسبی به کمک میاد تا شتابگیری و حرکت بهتر انجام بشه . البته این موتور حجم پایین برای ماشین های کوچک شهری مورد استفاده س و برای سدان شهری یک موتور 1.6 لیتری 110 اسبی استفاده میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. tadano

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه عزیزان
    آیا کسی از نحوه تولید هیدروژن اطلاع داره ؟
    منظورم اینه که تو خود جایگاه تولید میشه یا در کارخانه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SAEED

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (481 ديدگاه)

      در خود جایگاه تولید میشه یعنی از هوا گرفته میشه
      چون ماده ی فراورده نیست و خالصه و در هوا وجود داره که تصفیه و خالص سازی میشه بعد در مخزن جایگاه ذخیره میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود
      هیدروژن مورد استفاده قبلا تولید شده و به جایگاه منتقل میشه. چون میزان هیدروژن در هوا بسیار ناچیزه (۰٫۰۰۰۰۵۳ درصد). این هیدروژن به مخزن اتومبیل منتقل میشه و بعد خود اتومبیل، اکسیژن رو از هوا دریافت میکنه و بخار آب تولید میکنه. در طی این فرآیند که در سلول سوختی اتومبیل انجام میشه (که جنس مواد به کار رقته در اون سلولها سرامیکه) الکتریسیته و گرما تولید میشه.
      میتونید به پست «معرفی قطعات سرامیکی استفاده شده در اتومبیل‌های مدرن» یه نگاهی بندازید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        این سرامیک هم همه جا کاربرد داره :D

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. CBR400

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود .در همه زمینه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عارف

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان،من مثل بقیه پست هایی که در مورد پیل سوختی و هیدروژن هستش نظر شخصیمو میدم و روش تاکید میکنم،همون طور که ۱۰۰ سال پیش چاه های نفت و پالایشگاه ها با صرف هزینه های زیاد برای تامین سوخت ساخته شدن،الان هم میشه نیروگاه های تولید هیدروژن تاسیس کرد،درسته هزینه اولیه اش زیاده ولی دیگه سوختهای فسیلی استفاده نخواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (((RETOLEX(((REZA

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    Ix35 fuelcell تو انگلیس خیلی محبوب شده ( مقام هایی هم کسب کرده)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا