خودروهای قدیمی بیشتر از جدیدها آدم می‌کشند

خودروهای جدیدتر امن‌تر از نسخه‌های قدیمی هستند. این نکته بدیهی را تنها ما نمی‌گوییم بلکه سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا NHTSA در گزارش جدید خود می‌گوید.


این سازمان گفته است:

تحلیل‌ها نشان می‌دهند از میان تمامی خودروهای مسافری، سهم خودروهای قدیمی در تصادفات منجر به فوت بیشتر از خودروهای جدیدتر است.


به‌عبارت‌دیگر، احتمال اینکه جان سرنشینان در خودروهای جدیدتر از بین برود کمتر از احتمال مرگ در خودروهای قدیمی‌تر است. این خودروها شامل محصولات سواری، خودروهای کاربردی، پیکاپ ها و ون ها می‌باشند. یکی از مدیران NHTSA گفته است: “ما خریداران را به انتخاب خودروهایی که نیازهای شخصی، بودجه‌ای و حمل‌ونقلی را برآورده می‌کنند تشویق می‌کنیم. خریداران با انتخاب هوشمندانه خود روی ایمنی سرمایه‌گذاری می‌کنند.”


NHTSA که بخش ویژه دپارتمان حمل‌ونقل فدرال آمریکا می‌باشد خودروهای قدیمی‌تر را نسخه‌های ساخته شده قبل از سال 2012 و محصولات جدیدتر را پس از این سال می‌داند. این سازمان خودروها را در دسته‌های سال 2013 تا 2017، 2008 تا 2012، 2003 تا 2007، 1998 تا 2002، 1993 تا 1997، 1985 تا 1992 و 1984 و قبل‌تر قرار می‌دهد.


زمانی که خودروهای جدید را با محصولات قدیمی‌تر مقایسه می‌کنیم اوضاع خود را بهتر نشان می‌دهد. 55 درصد تصادفات منجر به فوت در خودروهای ساخته شده پیش از سال 1985 رخ داده‌اند. در مقابل باید گفت تنها 26 درصد تصادف منجر به فوت در خودروهای ساخت بین سال‌های 2013 تا 2017 رخ داده است.


NHTSA تخمین می‌زند سرنشینان خودروهای قدیمی‌تر سهم بیشتری از تصادفات منجر به فوت داشته‌اند. همچنین درصد سرنشینانی که به سختی مجروح شده‌اند با افزایش سن خودرو افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر شما درباره تعویض خودروی قدیمی خود با نمونه‌ای جدید فکر می‌کنید و ایمنی یک نگرانی اصلی است شاید نتایج این مطالعه باعث ترغیب هرچه بیشتر به تعویض خودروی قدیمی شود.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. ژان وال ژان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    همسایه ی ما دقیقاً بر خلاف این موضوع فکر میکرد یه کادیلاک قدیمی داشت اینقدر اعتماد به نفس کاذب پیدا کرده بود که به خاطر سرعت بالا تو جاده تصادف کرد و قطع نخاع شد
    بدبخت فکر میکرد هر ماشینی که گنده تر و خیکی تر باشه ایمن تره

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (167 دیدگاه) ,

      تصویر آخر پراید.2 تا گل گیر 70 تومن.یه کاپوت 120 تومن بقیشم ممد تر کار 2000 تومن میگیره جمعش میکنه.اینا خوبه.

      پاسخ
  2. David
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    از کرامات شیخ ما این است, شکر را خورد گفت شیرین است!

    پاسخ
  3. سعید(تهران)
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    ایمنی ماشینای جدید هم تا سرعت حدود ۶۰ کیلومتر باعث نجات میشه اصولا با سرعت خیلی بالا چندان فرقی نمیکنه چی سواری، شاید رنجرور خیلی ایمن و محکم بنظر بیاد ولی همین دیروز ساموئل بازیکن سابق استقلال رو به دیار باقی فرستاد.

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      پس بیخیال تکنولوژی بشیم؟ پس بیخیال پیشرفت بیشم؟
      سی سال پیش فکر میکردن سرعت بالاتر از سی کیلومتر باعث مرگ میشه و فرقی نداره سوار گاری باشی یا ماشین

      پاسخ
      1. سعید(تهران)
        سوابق: (309 دیدگاه) ,

        نه دوست عزیز، منظورم اینه که اگه دستت به ذهنت میرسه و ماشین جدید و گرونی خریدی فک نکن دیگه جات خیلی امنه، سرعتت که از یه حدی بالاتر بره با بقیه فرقی نداری…

        پاسخ
        1. حسین
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          بین دویست سیصد کشور دنیا فقط ماییم از همه ایراد میگیریم ولی برا پیشرفت قدمی برنمیداریم
          بشر از همون اولشم تو ایمنی نبوده هرچقدرم پول بده ولی پول بیشتر و ماشین گرونتر قطعا ایمنی بیشتری میاره.
          ما هنوز یاد نگرفتیم همه چی سفید یا سیاه نیست. میلیونها میلیون رنگ دیگم بین سیاه و سفید هستش
          اینطور بزرگ شدیم که اگه صد در صد ایمن نبود پس بی ارزشه.
          فقط ماییم درگیر شعار بهترین و صد در صد و اینا شدیم
          تو کشورای خارجی چرا هیچکدومشون نمیگن ما بهتریم؟ ما بهترینیم؟ یا بهترین کشور رو داریم؟ چون نیستن و قبول دارن. ولی اونا تلاش میکنن بهتر از دیروز بشن
          این ماییم که چسبیدیم به شعارایی مثل بهترین هستیم و بعدم لم میدیم رو مبل و هیچکاری نمیکنیم

  4. میلاد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    تو عکس اول دوتا ماشینا ساخت شرکت معروف ساب سوئده
    اینو بگم که پلتفرم این مدل به قدری پیشرفته بود که همین الان خیلی از کشورا این پلتفرمو خریدن و ماشین ملی خودشونو بر اساس اون میسازن. هنوزم که هنوزه این پلتفرم حرفی برا گفتن داره
    کشورایی مثل ترکیه و چند شرکت چینی این پلتفرمو خریدن و روش کار کردن
    واقعا حیف که ورشکست شد
    ولی یه خبر خوش اینکه شرکت اسمشو به nevs تغییر داده و یه شرکت مشترک بین سوئد و چینه و فقطم رو ماشین الکتریکی سرمایه گذاری کردن. طراحی و کارهای اصلی تو سوئده و تولیدم تو جیانجین چین
    تا الان ۲۲۰ هزار تا خودروی برقی ساختن ولی فقط تو چین به فروش میره و برا ایندم طرح دارن تا فروش جهانی داشته باشن.

    به جز این تو بریتانیا هنوزم که هنوزه خیلیا دنبال خرید ساب دست دوم هستن

    همه اینا به دست شرکتای خصوصی هستن و ما تو خواب غفلت که یکی بیاد نجاتمون بده. یه ادم مریخی بیاد نجاتمون بده

    پاسخ
  5. A.B
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    خب قدیمی بودن یه بحثه، تولید یه قدیمی از دیر باز تا کنون یه بحث دیگه،چیزیه که ما داریم و ماشینای 1980 به بعد و فیس لیفت کردیم و نهایت ایریگ و ای بی اس بهشون دادیم پس در واقع یه پراید 82 با یه مدل 97 تفاوتی نداره

    پاسخ
  6. ahmad
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    یادمه قدیما خیلیها میگفتن پیکان محکمترین و ایمنترین ماشینه ، استخون فیله ، از اینجور چرت و پرتا ، اونایی هم که پیکان داشتند اونقدر تعصب داشتن که هرچی میگفتی ، بابا این ماشین غیر ایمنه ، قبول نمیکردن که نمیکردن ، بعد یکی از بستگان دوستان نزدیک ما با پیکان تو جاده شاخ به شاخ زد به یک ژیان درجا کشته شد و راننده ژیانه فقط زخمی شد ، البته این موضوع مال خیلی سال پیش هست .

    پاسخ
  7. بهراد
    سوابق: (267 دیدگاه) ,

    تا ١۴٠٠ با پراید…

    استانداردشم اینه تو تصادف کسی زنده نمونه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.