متفرقه

دانشمندان به موش‌ها رانندگی یاد می‌دهند!

خب زمان آن فرا رسیده که سلطه‌ی صنعت خودرو روی دیگر بخش‌ها را هم مشاهده کنیم. چیزی که خواهید شنید می‌تواند عجیب‌ترین چیزی باشد که در سال‌های اخیر به گوشتان خورده است! و بله کاملاً هم واقعیت دارد. دانشمندان موش‌هایی تربیت کرده‌اند که می‌توانند خودرو را برانند! البته خودروی موش‌ها یک چهار چرخ کوچک الکتریکی است که راننده‌ای جالب دارد.


دکتر کلی لامبرت پروفسور علوم عصبی رفتاری در دانشگاه ریچموند است و رهبری تیمی را بر عهده دارد که رفتارهای موش‌ها را بررسی می‌کنند. توضیح آنچه اتفاق افتاده سخت و از حوصله این مطلب خارج است اما خب کار انجام شده تنها مشاهده‌ی رانندگی موش‌ها با چاشنی هوش نیست و چیزی بیشتر از آن می‌باشد.

اما این کار چگونه انجام شده است؟ به‌طور خلاصه باید گفت یک خودروی الکتریکی کوچک که در حد و اندازه‌های یک موش است از آلومینیوم، نگهدارنده غذای پلاستیکی، پیشرانه الکتریکی و چهار چرخ ساخته شده است. داخل این خودرو سه میله‌ی مسی وجود داشته و موش هم به عنوان راننده مسیری را طی می‌کند. زمانی که میله‌های مسی لمس شوند نیرو به پیشرانه رفته و خودرو حرکت می‌کند. فرمان دادن به خودرو هم با لمس میله‌های مسی چپی، مرکزی و یا سمت راستی انجام می‌شود.

در این مطالعه ۱۱ موش نر و ۶ موش ماده حضور داشته‌اند و توانسته‌اند مسیری کوتاه را با خودرو برای رسیدن به غذا طی کنند؛ و از آنجایی که می‌دانیم به چه فکر می‌کنید باید بگوییم مشخص نیست که کدام جنس از موش‌ها رانندگی بهتری داشته است!


اما سوال اصلی این است: چرا به موش‌ها رانندگی یاد داده می‌شود؟ کوتاه باید گفت با مطالعه‌ی تأثیرات چنین چیزهایی روی موش‌ها می‌توانیم تأثیر شرایط عصبی روی انسان‌ها را بررسی کنیم. موقعیت‌های پیچیده‌تری همچون این می‌تواند پاسخ مغز انسان‌ها را روشن‌تر سازد. به همین خاطر چنین تحقیقی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا همه‌چیز از بیماری‌های ذهنی مثل افسردگی گرفته تا تأثیرات بیماری پارکینسون را مطالعه کنند.

و از آنجایی که یک خودروی بسیار کوچک هرگز مشابه یک فورد موستانگ نخواهد بود، بنابراین موش کوچک نمی‌تواند با سرعت بالا حرکت کرده و به خود و دیگران آسیب بزند!

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    وقتی یه موش بتونه رانندگی یاد بگیره، توقع از سطح فهم و شعور یه انسان هزاران برابر بالاتر میره و وقتی رانندگی اغلب مردم رو چه در شهر و چه در جاده میبینم بیشتر در معرض افسردگی قرار میگیرم. در نتیجه این تحقیقات که در جهت عصب شناسی و رفع افسردگی و بیماریهای روانی داره انجام میشه روی ما داره نتیجه عکس میده .
    یعنی دیگه به هیچ عنوان هیچ توجیهی برای بد رانندگی کردن باقی نمیمونه. حداقل برای من که اینطوریه.
    کسی که تا حالا بد رانندگی میکرده اگه بعد دیدن این مقاله هم به همون شیوه رانندگی کنه واقعا حیف کلمه انسان که بهش گفت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      منم اومدم همینو بگم. اینا به موش دارن رانندگی یاد میدن. اون وقت ما نتونستیم رفهنگ رانندگی رو ارتقاع بدیم. واقعا به حال خودم حسرت خوردم که دیگه بخوام بد رانندگی کنم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Alireza

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    موشا هم یاد گرفتن این مسافرکشا البته بیشترشون هنوز نمیفهمن چجوری باید رانندگی کنن حالا بقیه بماند این یه درصدشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا