متفرقه

ذخایر نفت تا چه زمانی وجود دارند؟

منابع نفتی جهان طبق پیش‌بینی‌های BP در ۵۳.۳ سال آینده تمام خواهند شد. این پیش‌بینی در مقایسه با تخمین‌های سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۱ درصد بهبود را نشان می‌دهد.
دیر یا زود ما آخرین قطره از نفت را نیز مصرف خواهیم کرد اما خوشبختانه این اتفاق تقریباً ۵ دهه دیگر صورت خواهد گرفت، البته این در حالی است که ما این مطالعه ی منتشر شده توسط BP را باور داشته باشیم. BP تخمین زده است که ذخایر در جای نفت جهان حدود ۱۶۸۷.۷ میلیارد بشکه است که بهبود ۱.۱ درصدی را نسبت به تخمین‌های سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد.

Oil-well
درصد بالایی از این بهبود پیش‌بینی‌ها، مربوط به ایالات‌متحده می‌باشد، جایی که بر طبق گفته‌های BP دارای ۴۴.۲ میلیارد بشکه نفت است که این مقدار حدود ۲۶ درصد بیشتر از باورهای قبلی است. این عدد حتی از تخمین‌های اداره کل انرژی ایالات‌متحده هم بیشتر است. پیش بینی‌های این اداره عددی در حدود ۳۳.۴ میلیارد بشکه را نشان می‌داد.

oil-industry
دلیل اصلی این ذخیره ی قابل‌توجه نفت به توانایی استفاده از تکنولوژی حفاری افقی در مناطق Bakken، Eagle Ford و Permian Basin مربوط می‌شود.
البته همه ی این موارد در حالی است که هنوز سنگ‌های نفت زا یا Shale هنوز به آن صورت کشف نشده‌اند. امیدواریم که تا زمان خشک شدن چاه‌های نفت، جهان ما انرژی‌های با ثبات و متناوب دیگری را نه تنها برای خودروها بلکه برای دیگر صنایعی که در حال حاضر متکی به سوخت‌های تجدید ناپذیر هستند بیابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. زیگما

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    این همون نفت شل بود که براتون در 2 مطلب پیش گفتم
    تا 40 سال اینده امریکا به بزرگترین تولید کننده و بزرگترین صادر کننده نفت دنیا تبدیل میشه.
    یه مطلب براتون میذارم که قبلا لینکشو گذاشته بودم
    اگه علاقه دارید بخونیدش
    http://www.bbc.co.uk/persian/business/2014/06/140619_an_american_energy_independence.shtml
    “”در تمام چهار دهه گذشته ماموریت مقدس رهبران آمریکا، از ریچارد نیکسون گرفته تا باراک اوباما، استقلال و خودکفایی آمریکا در زمینه انرژی بوده و اکنون به خاطر کشف ذخایر نفت و گاز شیل این آرزوی قدیمی می تواند به واقعیت تبدیل شود.
    آژانس بین المللی انرژی و شرکت نفتی بی پی پیش بینی می کنند که این کشور در سال ۲۰۳۵ از نظر نیاز به انرژی مستقل و خودکفا خواهد شد.
    باراک اوباما در نطق سالانه ریاست جمهوری سال گذشته خود گفت:”پس از سالها صحبت در این مورد بالاخره ما به کنترل آینده انرژی خود نزدیک می شویم.”
    اگر آمریکا از نظر نیاز به انرژی به خودکفایی برسد هزینه خرید آن از بازار داخلی کاهش خواهد یافت و در عین حال تمام این پول به صندوق تولید کنندگان داخلی سرازیر می شود.
    هزینه واردات نفت سالانه این کشور، تقریبا معادل دو درصد از رشد اقتصادی سالانه آمریکاست. در سالهای اخیر نرخ متوسط رشد اقتصادی آمریکا حدود دو درصد بوده است. بنابراین اگر این کشور بتواند خود را از هزینه سنگین خرید انرژی از خارج رها کند مثل این است که به طور مجانی به همان دو درصد رشد اقتصادی دست یافته است.
    بهای انرژی در آمریکا از کشورهای اروپایی و ژاپن ارزانتر است. در عین حال افزایش بهای تولید در چین و افزایش بهره وری صنایع در خود آمریکا، باعث شده که اخیرا بسیاری از شرکتهای آمریکایی محل تولید محصولات خود را از خارج به آمریکا بازگردانند.
    تعدادی از شرکت های تولیدی بزرگ از جمله جنرال الکتریک، فورد، کاترپیلار و بی ای اس اف اعلام کرده اند که با اجرای طرحهای چند صد میلیون دلاری در آینده نزدیک مراکز تولید تعطیل شده خود را دوباره راه اندازی کرده و یا کارخانجات جدیدی احداث خواهند کرد. حتی شرکت اپل نیز، یک دهه پس از تعطیل کردن آخرین کارخانه خود در آمریکا، اخیرا اعلام کرده که به زودی یک خط تولید جدید را در ایالت آریزونا افتتاح خواهد کرد.
    طبق آمارهای اتحادیه شرکت های داروسازی آمریکا در فاصله سال ۲۰۱۰ تا مارس ۲۰۱۳ حدود ۱۰۰ طرح جدید برای صنایع شیمیایی به ارزش ۷۲ میلیارد دلار اعلام شده که همه آنها در خود آمریکا اجرا خواهند شد.
    طبق پژوهش های یک موسسه حسابداری تجاری، به خاطر کاهش بهای انرژی تا سال ۲۰۲۵ حدود یک میلیون فرصت شغلی جدید در بخش تولیدات صنعتی آمریکا ایجاد خواهد شد. پژوهش های مشابه دیگر نیز حاکی از آن است که در سالها و دهه های آینده میزان صادرات آمریکا نیز به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
    موسسه مشاوره اقتصادی بوستون پیش بینی می کند که در سالها و دهه های آینده هزینه تولید در صنایع گوناگونی نظیر پلاستیک سازی، ماشین آلات، کامپیوتر و محصولات الکترونیک در آمریکا به نسبت آلمان، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و حتی ژاپن بین ۵ تا ۲۵ درصد کمتر خواهد بود.
    خطر مهاجرت شرکت های بزرگ اروپایی به آمریکا از دید سیاستمداران اروپایی پنهان نمانده است.””
    کاملشو در لینک بخونید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تا جایی که من میدونم آمریکا دنبال خود کفایی تولید نفت نبود دنبال این بود که وقتی نفت دنیا تموم میشه اونا هنوز نفت داشته باشن وگرنه دو تا از پنج تا غول نفتی آمریکایین و اگر میخواستن آمریکا رو خود کفا کنن بیشتر از ده سال طول نمیکشید
      غولای نفتی یعنی شرکتای اکسون موبیل آمریکا رویال داچ شل انگلیسی هلندی، توتال فرانسه شورن آمریکا همون تکزاکوی سابق و برتیش پترولیوم انگلیس

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Zonda R

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      شاهین عزیز ممنون از مطلب زیبات
      ماموریت مقدس رو عالی اومدی
      جنگ امریکا جنگ پیشرفت و رفاه مردمانشه
      امروز فردا و تا نسلها
      راستی اواتارم هم کلاهش رو از روی شاهین درست کردن;-) ;-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Zonda R

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      زیگما کارت درسته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        Zonda R عزیز ممنون
        میشه اسمتونو بدونم؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. xsajad

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      یک نکته رو بگم زیگما جان ذخایر نفتی که امریکا داره درسته بسیار عظیم هست ولی با توجه به چند میدان نفتی که در ایران پیدا شده قطعا کشور خودمون از لحاظ نفتی مشکلی حتی در 50 سال اینده پیدا نخواهد کرد در ضمن یادت نره نمیشه این قضایا رو درست پیش بینی کرد مثلا زمانی ک ایران تحریم شد امریکا از ذخایر استراتژیکش برای کنترل قیمت نفت استفاده کرد کلا این روند سخت هست پیش بینی کرد ولی به نظرم امریکا فصدش خودکفایی نیست چون اگ میخاست این کار رو انجام بده براش غیر قابل انجام نبود در کل دنیای سیاست میتونه خیلی از پیشبینی ها رو خراب کنه یکیش همین مشکلات امریکا با عراق و روسیه و..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سیاوش

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (86 ديدگاه)

        آینده مال آمریکایی هاست

        یقین دارم سیاستمداراشون همه جوره هوای مردمشون ودارن

        به قول یکی از دوستان پدالی:

        آدم همه چیزشو بفروشه بره آمریکا!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. ماسل کار

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (211 ديدگاه)

      سلام
      زیگماعزیز لینکی که گذاشتی فی.لت.ر هست
      در ضمن ذخایر نفتی به این زودیا تموم نمیشه چون طبق شنیدهام اگه 5 سال در هر چاه نفتی بسته باشه ظرفیت نفت داخل چاه بعد 5 سال دوبرابر میشه
      میخواستم ببینم این نظریه درسته؟یا خیر؟
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. PEUGEOT

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    مطلب خیلی جالبی بود
    همچنین مطلبی بود که خیلی هم استرس میده
    امیدوارم ما هم در آینده درآمدمون از راه اقتصاد باشه وگرنه به وضع آفریقایی ها دچار میشیم
    به نظرم باید از این سرمایه عظیم برای بهبود شرایط اقتصادیمون استفاده کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شلبى

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    درست زیگما جان،خبر این شل هاى نفتى رو شنیدم ، باراک اوباما شخصا دستور بررسى و استخراج از این منابع رو داده، اگه این رویه ادامه پیدا کنه و استخراج از این منابع انجام بگیره تا 20 سال اینده امریکا نقش اساسى در تعیین قیمت نفت را خواهد داشت و به عبارتى انحصارى که دست کشورهاى نفت خیز براى قیمت گذارى هست شکسته میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود زیگمااما نفت و کاز شیل تازه کشف نشده بلکه انقلابی تو روش های استخراجش رخ داده چون مشکل تو تکنیکای برداشتش وجود داشت الانم استخراجش بسته به متغییرای زیادی صرفه داره مثلا اکه قیمت نفت از میزان معینی پایین تر باشه استخراج منابع شیل به صرفه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    کامنتت جالب بود زیگما ولی نفت وکاز شیل تازه کشف نشده بلکه تو روشای استخراجش انقلابی ایجاد شده چون قبلا مشکل تو حفاری و دسترسی به لایه های مخزن بود الانم تولیدش بسته به متغییرهای زیادی به صرفه هست یا نیست مثلا اگه قیمت تولید هر بشکه نفت از میزان خاصی پایین بیاد هزینه های استخراج به صرفه نیست ولی راست میگی با این شرایط این منابع شیل میتونه خیلیارو از نفت کشورای خلیج فارس بی نیاز کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. iman mclaren p1

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    بله بله زیگما جان اگه اینقد آینده نگر نبودند آمریکایی ها که الان به اینجا نمیرسیدند.
    من که آمریکا را حداقل 50 سال جلوتر از همه کشورا میبینم حتی از همون آلمانی که عاشقشم.
    اصلا هم نیازی به اثباتش نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Japan & Germany

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    ولی اگه نفت تموم شه بدبخت میشیما خدایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (94 ديدگاه)

      نگران نباش، اگه نفت تموم شه برای ما هیچ اتفاقی نمیافته…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۱۵ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        المان ها به ما کمک میکنند………..اگر نفت ایران تمام بشه.ولی الان ما هم معدن طلا داریم هم معدن نفت……تازه4تا معدن طلای جدید توی یزد پیدا شده که حدودا50هزار میلیارد.تاکید میکنم 50 میلیارد نه 50 هزار میلیارد می ارزه……..ولی بچه ها ما کشوری نیمه صنعتی هستیم…ولی تمام نفتی…….ولی امریکا هم نفتیه هم صنعتی.بچه باور کنید بجز تورمی که الان تو ایران ایجاد شده واقعا ما به چیز هایی رسیدیم که اونارو 10سال پیش تو خواب هم نمیدیدیم.مثلا سال90 که هنوز تورم نبود. ما انرژی هسته ای داشتیم و اگر توجه کنید ما اون موقع فقطط از صنعت خودروسازی مون نا امید شدیم……..ایران واقعا داره پیشرفت میکنه.البته فقط از نظر هسته ای……الان ما جزو5 ابر قدرت جهانیم.(تاکید میکنم فقط از نظر هسته ای)ما اگر تورممون رو حساب نکنیم…..و با همین 405 و پراید و پرشیامون قناعت کنیم.میتونیم از زندگی لذت ببریم.الان ایران جزو بهترین جاها برای توریسته…..در ضمن اگر مثلا دوروبرمون رو ببینیم.ایران کشوری فوق العاده امنیه.الان همه ی کشور های منطقه در جنگ هستند.
        البته ما هم در جنگیم…….ما در جنگ اقتصادی ولی اونا جنگ کشوری و خاکی….میشه یه جور جنگ اقتصادی رو مهار کرد ولی جنگ داخلی و کشوری اصلا خوب نیست.ولی بچه ها واقعا دوروبر ما کشوراشون وضعشون خیییییییییییلیییییییییییی خرابه…….تمام تروریست ها دارن مردم رو قتل عام میکنن.الان عراق-سوریه-افغانستان-پاکستان و…………..در حال جنگ داخلی و کشوری هستن……..من دیدم که دارم میگم.فکر نکنین دارم از این مسولان حمایت میکنم نه.ولی واقعا ایران هر چی که باشه از نظر امنیت تروریست ها واقعا در امانه……….موفق باشید…(هر کی هم دیسلایک بده مدیون امام زمانه)البته اینو گذاشتم برا محکم کاری چون میدونم بهم دیسلایک میدین ولی این واقعیته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (899 ديدگاه)

          با سلام مجدد
          آقای مک میسل ،یه سئوال از شما داشتم.شما که خودت رو پیرو امام زمان می دونی پس چرا اسم مجازیت خارجیه؟!ثانیا مطلبی که رو نوشتی شوخی بود یا جدی؟! پدال یه سایت خودرویه که مطالب مندرج در اون کاملا جدیه و ما نمی تونیم هر مطلب غیر مستندی رو در اون قرار بدیم.راستی شما براساس چه سند و مدرک معتبری ایران رو جزو 5 قدرت جهان می دونی؟!و چرا مردمان ساکن در این ابرقدرت! باید پراید و پژو 405 مربوط به 30 سال پیش رو سوار بشن و لذت هم ببرن؟ مردم ساکن یه ابرقدرت باید تویوتا و بنز سوار شن نه پراید؟!.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مک میسل

      ۱۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      سلام بچه ها 1 خبر خوش برای ایرانی های عزیز.
      این خبر شاید تا 2ماه دیگه پخش بشه ولی فامیل ما یکی از دانشمندان هسته ای.اسمشو نمیبرم. ایران تونسته به فناوریpzxeدست پیدا کنه.این فناوری بشر دوستانه رو فقط کشورهای:روسیه-امریکا-المان-چین دست یافتن پیدا کنه..این
      فناوری میتونه بمب اتم رو خنسا کنه…یعنی اگه کشوری که بمب اتم داشته باشه و به کشور دیگه ای حمله کنه.(با بمب اتم)با این فناوری میشه بمب اتم رو که در یک گوی مشکی هست و از دستگاه های مخصوصی شلیک میشه. در اسمان پیدا میکنه و ماده ای در اون ترشح میکنه که بمب اتم در هوا خنسا میشه.
      خودم وقتی این خبرو شنیدم2 متر پریدم هوا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسعود

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (130 ديدگاه)

        اینو میخوندم یه لحظه فک کردم دارم خواب میبینم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Zonda R

        ۱۶ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        @.F
        کاش عوض این همه خرید سلاح و ساختش قدری به فکر مردم بودند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۱۶ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          زوندا جان بعضی ها به فکر مردم هستند ولی بعضی های دیگه با قدرت ترن و اونی که به فکر مردمه رو تحریک و سرکوب میکنن…..راستی سعید جان..زنده باد ظریف!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. Saeed

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    حالا درسته که ما خیلی دیر برای جایگزینی نفت مون رفتیم سراغ انرژی های جایگزین مثل هسته ای ولی بازم جلو ضرر رو از هرجا بگیری منفعته ولی مثل اینکه قدرت های جهانی رقیب پذیر نیستن و اجازه به ما نمیدن

    به امید موفقیت برای گروه مذاکره کننده
    زنده باد ظریف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مطمئنم وقتی که نفت تموم میشه از انرژی هایی استفاده میکنیم که الان توی خواب هم نمیبینیم.الان شرکت های مرتبط به انرژی سرمایه گذاری های عظیمی روی دیگه انرژی ها دارن خوشبختانه.از دولت ما که اینجور کارا برنمیاد مگر اینکه شرکت های غربی کاری کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. hero

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    اگه یه باتری ساخته بشه که بتونه انرژی بیشتری نسبت به انواع کنونی ذخیره کنه و در زمان کمتری هم شارژ بشه اونوقت ماشینای برقی فراگیر میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مسعود

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    آیا قدرت علم رو دست کم گرفتین؟ تا 50 سال آینده اتفاقاتی می افته که به نفت میخندیم . تنها نکته ی منفیش اینه که ماشینای خوش صدای امروزی دیگه به تاریخ خواهند پیوست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saeed

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    پدال کامنتم خیلی هم سیاسی نبود که نذاشتیش هااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امید

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    نفت ماده گران بها
    قرار بود پولش بیاد تو جیبمون!
    مطلب خوبی بود تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. mt amre

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    اگه نفت تموم بشه وضع ایران از سودان هم بدتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امین

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    کاش نفت خیلی زودتر از اینها تمام میشد و جلوی خیلی چیزها گرفته میشد مثل جنگ تو خاورمیانه و آلودگی بیش از حد هوا و …
    اونموقع کشورهایی مثل ایران با ثبات و آرامش بیشتر به فکر صنایع و اقتصاد مریضشون میوفتادن
    تا وقتی که یه کشوری منبع درآمدش ذخایرش باشه هیچوقت پیشرفت نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. رسول

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اگه نفت تموم بشه برق نداریم سوخت برای خودرو ها نداریم خودرو های خودمون به جهنم خودرو های دولتی و ارتش میمونن و…………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد.ف

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (447 ديدگاه)

    همیشه یک مطلبی ذهن منو به خودش مشغول می کنه و اون اینه که آیا تا پایان نفت و از بین رفتن خودروهای بنزینی ما می تونیم یک ماشین خوب بسازیم یا اقلا یک طوری بشه که سوار شیم یا حسرت به دل می مونیم؟ این یک سؤال اساسی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. پیام

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    احمد.ف این دقیقا سوال منم بود تا اینکه به این نتیجه رسیدم که ما هرگز با این تنش هایی که با دنیا داریم، به این قضیه دست نمی یابیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مسعود

    ۱۷ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (758 ديدگاه)

    اگه پیغمبر بودم از خدا میخواستم معجزهء من تبدیل تمامی منابع نفت جهان به آب آشامیدنی باشه . و بعد از اجرای این معجزه قبل از اینکه عشاق خودرو و ماشین بازها منو تیکه تیکه کنن سر به بیابون میزاشتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Nissan GTR

    ۱۸ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    تصور کردن دنیا بدون نفت خیلی سخته چون اگه اطراف تو نگاه کنی بیش از 90 درصدش از نفت درست شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    فعلا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. َاردوان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان نباید فراموش کنیم که الکل نیشکر هم به عنوان یک سوخت تجدیدپذیر و نسبتا پاک الان مطرح شده و در برزیل و امریکا استفاده میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا