متفرقه

سریعترین خودروهای دهه 50 میلادی

آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدل‌‌های خودروی زیادی تحت این بررسی و تست قرار گرفته‌اند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در این دهه گردآوری شده‌اند.

۱۰) شورولت کوروت مدل ۱۹۵۸ – زمان ۷/۶ ثانیه
شاخه شورولت موتور برای بزرگداشت چهارمین سالگرد تولد «کوروت»، مدل ۱۹۵۸ از این خودرو را معرفی کرد که با تغییرات نه‌چندان مهمی در ظاهر و زیر پوسته‌اش همراه بود. در بدنه پلاستیکی، از تقویت آلومینیومی برای ساختار هواکش و همچنین یک سری پنل‌های موسوم به «راکر» در زیر درها استفاده شده بود. اکنون سپرها در یک فریم سبک کلاسیک امریکایی قرار گرفته بودند و پنل‌های جلو و عقب بدنه از بارهای نامناسب دور می‌کردند. این دو آیتم، در مجموع، وزنی کمتر از ۴۵ کیلوگرم داشتند، ولی امکان جداسازی آنها برای مسابقات وجود داشت.

1958 chevrolet corvette
۱۹۵۸ chevrolet corvette
۹) شورولت کوروت مدل ۱۹۵۶ – زمان ۷/۵ ثانیه
تغییراتی که در مدل ۱۹۵۶ از کوروت اتفاق افتاد، تأثیر بسیار عمیقی بر کل دنیای خودروهای اسپورت گذاشت. اولین نمونه‌های تولیدی این مدل نشان از اشتیاق و قابلیت برای رانندگی سریع و سرسختانه در شرایط مختف داشت و پتانسیل‌های زیادی برای استفاده در رقابت‌های اتومبیلرانی به نمایش می‌گذاشت.

brakes-and-handling
۸) فراری ۲۵۰GT کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۵۹ – زمان ۷/۲ ثانیه (جایگاه مشترک)

1959-Ferrari-250GT-California-Spyder
۷) شورولت ۳۱۵ دل‌ری مدل ۱۹۵۸ – زمان ۷/۲ ثانیه (جایگاه مشترک)

1958 Chevrolet Del-Ray
۱۹۵۸ Chevrolet Del-Ray
۶) پورشه ۱۵۰۰ RS اسپایدر مدل ۱۹۵۷ – زمان ۷/۲ ثانیه (جایگاه مشترک)
این مدل پورشه اسپایدر، یک ماشین خارق‌العاده است. این خودرو، بسیار سریع و به شکل بی‌رحمانه‌ای قدرتمند است و یکی از موفق‌ترین خودروهای اسپورت مسابقه‌ای در تاریخ محسوب می‌شود. در همین حال، شخصیت اسپایدر از لحاظ پیچیدگی، چیزی کم از «دکتر جکیل» ندارد. این خودرو در بزرگراه می‌تواند با سرعت زیاد، نرم و قابل‌کنترل حرکت کند. این در حالی است که کن مایلز (Ken Miles) و ریچی گینتر (Richie Ginther) با کمک آن توانسته‌اند در سری مسابقات طولانی نسخه ۱۵۰۰ سی‌سی قهرمان شوند.

1957-Porsche-1500-RS-Spyder
۵) شورولت کوروت (دوال کواد) مدل ۱۹۵۷ – زمان ۶/۸ ثانیه
استارت‌زدن با یک خودروی «دوال کواد» بسیار ساده و تنها با چرخاندن سوئیچ انجام می‌گرفت. البته در این میان، اندکی احتیاط برای شروع حرکت لازم بود. وقتی موتور گرم می‌شد، دور موتور در میزان مناسب و پایین ۵۰۰ قرار داشت، ولی در عین حال با شوک‌ها و لرزش‌های زیادی در بدنه همراه بود.

intricacies-of-fuel-injection
۴) شورولت کوروت مدل ۱۹۵۹ – زمان ۶/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)
زرا آرکوس-دانتوف (Zora Arkus-Duntov)، پدرخوانده کوروت در تغییرات هر ساله این مدل، به بهبود ویژگی‌های پرفورمنس تأکید داشت. نظریه وی مبتنی بر این بود که کوروت برای فروش، اول از همه باید به‌خوبی حرکت کند. استایل نیز در بین اولویت‌های «آرکوس-دانتوف» قرار داشت، ولی آنها در این زمینه، در ابعادی محدودتر نسبت به کمپانی‌های دیگر عمل می‌کردند.

1959-chevrolet-corvette
۳) شورولت کوروت (انژکتوری) مدل ۱۹۵۷ – زمان ۶/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)
نسخه انژکتوری شورولت کوروت هنوز به بلوغ نرسیده بود، ولی در همین حال از طراوت و سرزندگی لازم برخوردار بود. تصمیم به استفاده از انژکتور سوخت، بسیار دیرهنگام در سال ۱۹۵۶ گرفته شد که احتمالاً در آخرین لحظات تعیین‌شده برای این موضوع اتفاق افتاد. ظاهر کوروت در این مدل، تغییر چندانی نکرده بود و بنابراین، شورولت به یک «سلاح بالقوه» برای فروش بیشتر نیاز داشت.

1957-chevrolet-corvette
۲) فراری ۲۵۰GT اروپا مدل ۱۹۵۸ – زمان ۵/۹ ثانیه

1958-Ferrari-250GT-Europa
۱) فراری ۴.۹ سوپر فست مدل ۱۹۵۸- زمان ۴/۹ ثانیه

1958-Ferrari-4.9-Superfast

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. rasa

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    لامبو کجاست :D
    ولی جدا 4.9 ثانیه 50سال پیش معجزه حساب نمی شد ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (546 ديدگاه)

      بعد ببخشید که تو 1963 لامبورگینی تاسیس شد.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. احسان

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (314 ديدگاه)

      فکر کن جنسیس کوپه نمی تونه بگیرتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Pagani

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    فراری، کوروت، عشق های من
    یعنی این دوروزه حال کردما
    دیروز فراری و پاگانی
    امروز کوروت و فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Xman

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (546 ديدگاه)

    دمه فراری گرم که تو اون زمان سریع ترین ماشین های جهان رو میساخت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علي رضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    ممنون..از ماشین های قدیمی بیشتر بذارید..
    فراری 250 gt روح آدمو نوازش می کنه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Nima

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    خوشم میاد وقتى اینارو میبینم
    اون کوروت انژکتور هم عالیه(سال ١٩۵۶) برنامه ریزى براى انژکتور و سال ١٩۵٧ انژکتور?
    همین برنامه رو براى دهه هاى ۶٠ و ٧٠ هم میشه قرار بدین؟
    با تشکر از آقاى حسینى

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      اگه برا دهه ی 60 و70 باشه که واویلاست
      چون مدل l88 کوروت تو سال 1969 حدود 600 اسب قدرت داشته
      و موتورش تمام المینیوم با حجم 7.5 لیتر بوده که همین الانم شاخی برا دیگران

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. من

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اگه دهه ی 60و 70 باشه که واویلاست
      چون کوروت با موتور l88 با حجم 7.5 لیتر و کاربرات 4 دهنه هالی
      نزدیک به 600 اسب قدرت داشته که هنوزهم قوی هستش
      http://www.car-revs-daily.com/file/2015/12/1968-Chevrolet-Corvette-L88-Coupe-4-1600×860.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (6801 ديدگاه)

        جناب من همه حرفهام رو کپی کردی هواست هست؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    این فراری سوپرفست مدل 1958 بی نظیر قیمتش چند الان؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. king 918

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    خودروسازی یعنی فراری و پورشه ………….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. PAGANI

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      دوباره پورش رو چسبوندی به فراری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      تو لیست همش کوروت و فراری بودن یه دونه هم پورش….
      اصن هیچ جوره پورش نمیخوره به فراری!!!!!!!
      ITALY
      ITALY
      ITALY
      ITALY
      MASERATI
      PAGANI
      LAMBORGHINI
      FERRARI

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        این جوری هم شما میگی نیست پاگانی عزیز
        فراری تخصص حرفه ای خودشو داره
        پورشه هم تخصص خودشو داره. جفتشون در عرصه خودروسازی محشر هستن

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. من

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اخه پورشه اون زمون با موتور فولکس قورباقه ای میخواست
        چه کار کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ali

          ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          داری از المانی ها بد میگی و تعریف امریکایی ها رو
          میکنی که جنگ درست کنی ها و همه بگن امریکای بازا شروع میکنند

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. بهنام طیبی

          ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          اقای من شما الان پورشه نگاه کن چه غوغایی کرده. در ایران پرشده از پورشه
          پورشه خودروساز معمولی نیست و البته فراری هم در ساخت خودروهای اسپرت و پیست و رقابتی خیلی شاخ

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دمت گرم king 918 عزیز …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. REZA

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کوروت عالم دیگه ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. REZA

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کوروت اتومبیل مورد علاقه اوباماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      کوروت معرکست اینو چه قدیم و چه حال بارها نشون داده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. vahid

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      نه واقعا انتظار داشتی اوباما از وانت آریسان خوشش بیاد؟
      خوب معلومه ماشین کشور خودشو میگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اینا هم واسه خودشون دوران پر شکوهی داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    ای بابا جدید و قدیم امریکایی ها همجوره ترکوندن
    اینا 50 سال پیش بقیه هم که در حال حاضر بابا ای ول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Mahmood

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    ماشاالله کوروت از قدیم شاخ بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Nima

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    کوروت 1968 با موتور L88 تایم 12 رو داره توى کارنامش براى 400 متر با 585 اسب بخار
    و پونتیاک GTO هاى 495 اسبى و شتاب 4.3 و کبرا شلبى با شتاب 3.3 و سلطانشون فورد GT مارک V با شتاب 3 ثانیه و تاپ اسپید 300 و کامارو ZL1 مدل 1969 که شتاب 4.1 و تاپ اسپید بى نظیر 284 داشته و راستى تاپ اسپید فایربرد ترنس ام هم با موتور 400 مدل SHO و توان 465 اسب برابر با 282 هست که عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا