متفرقه

سریعترین خودروهای دهه 80 میلادی

آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدل‌‌های خودروی زیادی مورد این تست قرار گرفته‌اند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه ۸۰ گردآوری شده‌اند.

۱۳) فراری تستا روسا مدل ۱۹۸۶ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

1986 Ferrari Testarossa
۱۹۸۶ Ferrari Testarossa
۱۲) فراری ۲۸۸GTO مدل ۱۹۸۵ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

1985 Ferrari 288GTO
۱۹۸۵ Ferrari 288GTO
۱۱) فراری تستا روسا مدل ۱۹۸۵ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

1985 Ferrari Testarossa
۱۹۸۵ Ferrari Testarossa
۱۰) فراری ۵۱۲BB مدل ۱۹۸۱ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

1981 Ferrari 512BB
۱۹۸۱ Ferrari 512BB
۹) پورشه ۹۱۱ توربو کابریولت اسلنت نوز مدل ۱۹۸۷ – زمان ۴/۹ ثانیه (جایگاه مشترک)
این پورشه سفیدرنگ با سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت می‌توانست فضا و مکان را با فاکتورهای کوانتومی فشرده کند. در مسیری که با این خودرو طی می‌شد، اندازه‌گیری‌های معمولی چندان کارآمد نبود.

1987 Porsche 911 Turbo Cabriolet Slant Nose
۱۹۸۷ Porsche 911 Turbo Cabriolet Slant Nose
۸) بیوک رگال گرند نشنال مدل ۱۹۸۶ – زمان ۴/۹ ثانیه (جایگاه مشترک)

1986 Buick Regal Grand National
۱۹۸۶ Buick Regal Grand National
۷) لوتوس اسپریت توربو SE مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۸ ثانیه (جایگاه مشترک)

1990 Lotus Esprit Turbo SE
۱۹۹۰ Lotus Esprit Turbo SE
۶) پورشه ۹۱۱ کاررا ۴ مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۸ ثانیه (جایگاه مشترک)

1989 Porsche 911 Carrera 4
۱۹۸۹ Porsche 911 Carrera 4
۵) بیوک GNX مدل ۱۹۸۷ – زمان ۴/۷ ثانیه

1987 Buick GNX
۱۹۸۷ Buick GNX
۴) پونتیاک فایربرد ترنس ام (توربو V-6) مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

1989 Pontiac Firebird Trans Am
۱۹۸۹ Pontiac Firebird Trans Am
۳) پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۱۹۸۶ – زمان ۴/۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

1986 Porsche 911 Turbo
۱۹۸۶ Porsche 911 Turbo
۲) شورولت کوروت ZR-1 مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۵ ثانیه

1989 Chevrolet Corvette ZR-1
۱۹۸۹ Chevrolet Corvette ZR-1
۱) پورشه ۹۵۹ مدل ۱۹۸۷ – زمان ۳/۶ ثانیه
همیشه برای نام بردن از یک خودروی کامل و بی‌نقص باید احتیاط کرد. ولی این پورشه ۹۵۹ که از «آلمان غربی» می‌آمد، شایستگی عنوان «بی‌نقص» را داشت؛ چه کلمه‌ای بهتر از این برای توصیف خودرویی که ترکیب یک پرفورنس مسابقه‌ای را همراه با راحتیِ یک سدان لوکس فراهم می‌کرد؟ این خودرو در شلوغی‌های ترافیک، مسافرت‌های جاده‌ای، مسیرهای کوهستانی و شرایط مسابقه، در همه شرایط، وضعیت مناسبی داشت و همه نوع مأموریتی را می‌توانست به انجام برساند.

1987 Porsche 959
۱۹۸۷ Porsche 959

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    فراری و پورشه خیلی سلار هستن.عاشق صدای اگرزوز و موتور فراری ام.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. ali ayat

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (716 ديدگاه)

    این پورشه آخری کل معادلات خودرویی تا اون دهه رو عوض کرد عجب شتابی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      خُب واسه همینه که باید گفت :

      ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. king 918

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    خدیا شاب پورشه959 3.6 بوده اونم 30 سال پیش یعنی چی این پورشه چیه خدا …….
    نفس کش می خواسته بدکردار ……………..
    واقعا بی نقص شایستش بوده ………………….
    هرچند الان یه سری از دانشمندان میان و ازش نقص میگیرن ……..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ferrari

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      این سری مقالات کاملا متعصبانه و مغرضانه هستن.
      چون میورا و مزراتی به ترتیب تو دهه های 60 و 70
      و کانتاش هم در دهه80 رو ننوشتن???
      F40 و F50 رو هم منتظریم که سر ببرید.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احسان ایودی

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (71 ديدگاه)

        به به جناب باقری کارشناس خبره دنیای خودرو
        متعصب میدونی کیه ؟؟
        متعصب به تو میگن که تلاش داری نظر شخصی خودتو به همه تحمیل کنی
        زیبایی یه بحث سلیقه ایه مثل شتاب نیست که براش معیار داشته باشیم
        اتفاقا خیلی از کارشناسای طراحی خودرو طراحی پورشه رو خیلی عالی میدونن
        سندشم چند بار تو همین سایت خودم گذاشتم که پورشه به عنوان یکی از زیباترین ماشینا انتخاب شده بود
        در ضمن،ارزش نظراتت از روند کلی کامنتات مشخصه
        خیلی خوب کار کردن
        البته مساله مسافت در خودروهای هیبریدی مهم هست
        کلا زحمت زیادی کشیده شده
        معلومه فناوری بالایی داره
        و …….

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Archi KHAN

          ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          ایودی جان
          چی چی میگی عمو ؟!!!؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. pagani

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (479 ديدگاه)

        دلایل دیگه ای هم برای مغرضانه بودن این سری مقالات هست از جمله این که:وقتی میگیم سریعترین ذهن فورا به سمت تاپ اسپید میره ولی دوستان شتاب معنیش کردن (بهتر بود از چابکی استفاده میکردن که هم هندلینک رو دربرداشت هم شتاب) و برای این شتاب معنیش کردن که فقط تعصبات خودشون رو ارضا کنن!!!!
        چون اگه در مورد تاپ اسپید بود دوستانی که با دیدن فراری سوپرفست در صدرلیست وبعد دیدن عدد ۳۰۰ک.م در کنار نام میورا و پس از دوره حدود۱۵ ساله یه تازی میورا,,, مزراتی ,و بعد فراری های ۹۱۲ و ۹۲۱ بعد کانتاش و دیابلو به درجه خودزنی رسیده بودند با دیدن نام سالین امریکایی و به خصوص مکلارن اف وان, افسانه بریتانیایی به خودکشی دست میزدند.
        که البته با دیدن نام بوگاتی آلام آن ها کمی تسکین یافته زیرا که بوگاتی قلب فسرده و عقده باد کرده فولکس ,,از موتور خورجینی ۴توربو ۱۶ سیلندر و کلی اینترکولر و کلاه خود و زره !!!! آلمانی استفاده کرده و به ۴۳۲ ک,م رسیده!!!!!!
        که البته فرانسویه هااا!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احمد باقری

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4717 ديدگاه)

      دانشمندی شما هم معلوم شد، سالهاست که میگیم پورشه از نظر فنی خیلی عالیه، ولی از نظر طراحی، افتضاحه، باز هم میاد میگه سرعت و شتابش عالیه، دیگه چی میخوای. چشماتو باز کن جوون متنها رو بخون، وقتی سرسری و تند تند میخونی معلومه که متوجه منظور بقیه نمیشی و فقط روی حرف متعصبانه و غرض ورزانه خودت سماجت می کنی، سعیت رو بکن، شاید تونستی متوجه بشی منظور ما چیه، هر چند خیلی ساده است. واقعا از صمیم قلب دوست دارم بیای اینجا و بگی، طراحی پورشه، از طراحی فراری، کادیلاک، مرسدس، بی ام دبلیو، بیوک، مزراتی و دهها خودرو ساز دیگه بهتره، خیلی دوست دارم اینو بگی، میخوام بفهمم درجه تعصب و طرفداری بدون دلیلت چقدر بالاست!!!!!!!!!!!!
      به نظر من که باید خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بالا باشه که گوشت به هیچ حرفی بدهکار نیست، من اگه می خواستم مثل خیلی از شما تعصبی بی دلیل داشته باشم، یه برند رو انتخاب می کردم و می گفتم این آخرشه و دیگر هیچ، ولی من هر جا که واقعا طراحی خوبی داشته و امکانات عالی داشته گفتم، هر جا هم که نبوده، گفتم نداره. به نظر من کلا تعصب بیجا روی یک برند، جز بستن دریچه ذهن به روی واقعیات، هیچ چیز دیگه ای نیست.
      با عذرخواهی فراوان از تمام دوستان
      شاد باشید و شاد زی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. king 918

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        باقری جان خوبه باز تو از فنی پورشه ایرد نمیگیری الان یه سری از پرفسفور ها میان از موتور پورشه هم ایراد میگیرن ………..
        اخر زمانه دیگه ………..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. amir.z

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (175 ديدگاه)

    85 رو عشق است…..
    نه اشتباه فکر نکنید منظورم اون دوتا ماسل کار وحشی هست……خیلی شاخن…..به نظرم بهترین بیوک های تاریخن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mehran911

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    پس بالاخره
    اسم 959 افسانه ای که به شدت عاشقش هستم
    و به جرات میگم بهترین و پیشرفته ترین سوپراسپرت زمان خودش بود به میان آمد
    به عشق پورشه ها توصیه میکنم در موردش بخونن
    فوق العاده است این ماشین
    نمی دونم این متن ترجمه است یا اینکه تالیف جناب حسینی عزیز هستش بهر حال خصوصیات پورشه 959 بسیار خوب و دقیق نوشته شده
    ممنون از جناب حسینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    نتیجه یه بازار رقابتی همین میشه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    911و 959

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. USA & JAPAN

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    بیوک GNX از هر لحاظ فوقالعادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      دقیقا خیلی لاته و همچنین زیبا و سریع

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    معلوم شد که تمام طراحیهای پورشه در تمام دورانها، افتضاح بوده، آخه این چه طرحیه، برای یک ماشین که فقط سرعت و شتاب مهم نیست، یک طرح خوش استایل و پر ابهت هم باید داشته باشه، قورباغه خندون، قورباغه گریون، قورباغه آماده به کار، قورباغه بیشه زار، قورباغه آماده حمله و …، این همه خودروساز در این همه دوران، یعنی بلد نبودن از این طرح و طرحهای مشابه این استفاده کنن، یعنی بقیه همه خنگ بودن که فقط به سرعت و شتاب فکر نمی کردن و روی طراحی هم انرژی و زمان میذاشتن. البته لابد دستگاههایی که بتونه چنین طرح پیچیده ای رو بسازه، نداشتن و فقط پورشه داشت، واقعا جای افسوس داره. این همه طرح قشنگ و زیبا در دهه 80 و بعد از اون، فقط باید پورشه به این طرح کذایی روی میاورد. واویلا از این متعصبین و طرفداران سرعت نگر و شتاب نگر و دیر هیچ. بزن دیسلایکو، اینطوری میتونی تعصب خودت رو خالی کنی.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. great britain

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      احمد باقری اینقدر شیطونی نکن.میدم رهبره کره شمالی بخورتتا.
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%DB%8C%D9%85_%D8%AC%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%88%D9%86

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        great britain امان از دست تو…
        :-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. fara2001

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    واقعا پورشه از نظر عملکرد فنی یکی از بهترینهای تاریخه در هر دوران پر صلابته، و جزو پیشتازها. اما متاسفانه طراحی و روح زیبای در این خودرو مرده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    و باز هم به جا داره از مسئولین ایران خودرو و سایپا تشکر کنیم و بگیم : خخخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Nima

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    میدونم دیگه از دهه بعدى آمریکا کم رنگ میشه ولى ۵٠-۶٠-٧٠-٨٠ و قبلش عالى عمل کردن
    این اواخر هم کارشون درست شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      البته تو اون زمان سیاستشون هم عوض میشه و برای رقابت با جاپونی ها
      مجبور به کاری میشن که 180 درجه با تخصصشون منافات داشت
      اونم ماشینهای اکونومیک بود ولی 3 بزرگ کهنه کار از2009 به بعد شدن همونی
      که سالها طرفداراشون با مدلهای معرکه قدیمی شون حال میکردن
      زنده باد هیولاهای امریکایی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ali a.j.g

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    جمال بیشتر این دهه هشتادی ها رو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    خودرو شماره ⁴ پونتیاک نه بیوک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد باقری

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (544 ديدگاه)

    959 واقعا یه افسانست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    من موندم کی مقاله رو تنظیم کرده ک اف ۴۰ بهترین اسپرت تاریخ رو فراموش کرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا