متفرقه

سود بیشتر یا رضایت مردم؟

قطعاً در این آشفته بازار خوردرو در کشورمان سؤال‌ها و انتقاداتی در ذهن همگی ما شکل گرفته است که شما خوانندگان محترم در قسمت نظرات در مقالات مختلف به آن اشاره کردید؛ چرا افزایش قیمت خودرو تا به این حد رسیده است، چرا خودرو سازان داخلی علیرغم فشارهای وارده از سوی دولت و مردم برای بهتر کردن کیفیت خودروها و افزایش ایمنی اقدامی نکرده است، چرا با اینکه قوانین راهنمایی رانندگی نسبت به سال‌های قبل جدی‌تر دنبال می‌شوند و وزارت راه سازی سعی در بهسازی جاده‌ها و راه‌ها می‌کند و با وجود اینکه داشتن ایریگ و ABS برای تمامی خودروها الزامی اعلام شده است، آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش چشمگیری نمی‌روند. چرا خودرویی که خارج از ایران به عنوان خودروی اقتصادی شناخته می‌شود، وقتی وارد ایران می‌شود حتی قشر متوسط نیز از خرید آن ناتوانند؛ و بسیاری سؤال دیگر…

در این مقاله قصد داریم با چشم اندازی کلی به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. در ابتدا قصد دارم تا قسمتی از مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود را برای شما باز گو کنم:

«کارخانهٔ خودرو سازی هیوندای موتورز در سال ۱۳۴۶ ه. ش. در کرهٔ جنوبی تأسیس گردید. ایران‌خودرو نیز در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی در نزدیکی شهرک اکباتان تهران با اسم ایران ناسیونال بنیان‌گذاری شد که در سال ۱۳۵۷ مصادره شد و نام آن به ایران‌خودرو تغییر یافت. هیوندایی خودرویی با نام سوناتا و ایران‌خودرو سمند را تولید کرد، این دو محصول هردو امروزه نیز تولید می‌شوند اما همان طور که در تصویر می‌بینید تفاوت زیادی بین مدل‌های امروزی این دو خودرو است!» این چگونه است که این دو شرکت تقریباً در یک مقطع زمانی شکل گرفته‌اند ولی امروزه هیوندایی با عناوین بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودرو سازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودرو ساز دنیا از لحاظ سرعت رشد، از ایران‌خودرو پیشی گرفته است؟

 سوناتا 2002 در برابر سمند 2002
سوناتا ۲۰۰۲ در برابر سمند ۲۰۰۲

علت این است؛ کرهٔ جنوبی بودجهٔ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی اختصاص داد، نیروهای جوان را در همین راستا تعلیم داد و از آنها کمک گرفت و از ایده های نو استقبال کرد. پس از صادرات خودرو و تأسیس سایتهای تولیدی در کشور های مختلف، فضا برای این خودروساز رقابتی‌تر شد، تا آنجا که امروزه برای خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، جنرال موتورز، نیسان و… شاخ و شانه می‌کشد.

فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال 1968
فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال ۱۹۶۸

بطور کلی هر کجا که فضای رقابتی حاکم باشد، میتوان شاهد پیشرفت بود. متأسفانه در صنعتی خودروسازی کشورمان رقابتی در کار نیست، به همین جهت ما شاهد درجا زدن و حتی پسرفت خودرو سازان داخلی هستیم، از طرفی میبینیم که با روشهایی همچون تعیین تعرفهٔ وارداتی بسیار بالا، اعطا نکردن دلار دولتی به وارد کنندگان خودرو و انواع و اقسام محدودیت ها و موانع بر سر واردات خودرو، قیمتهای خودروهای وارداتی بعضاً به بیش از سه برابر میرسند و این در حالیست که دلالان هم به این موضوع دامن می‌زنند.

هیلمن هانتر مدل 1967
هیلمن هانتر یا پیکان مدل ۱۹۶۷

حال از سوی دیگر، با افزایش قیمت های خودروهای وارداتی، خودرو سازان داخلی فضا را برای افزایش بی رویه قیمت‌ها، باز دیده و در ابتدا عرضهٔ محصول را کم میکنند تا بازار اصطلاحاً تشنه شود، سپس شروع به عرضهٔ محصولاتش با نرخ جدید میکنند و اینگونه می‌شود که قیمت ۲۰۶ تیپ دو تا ۲۱ میلیون تومان هم می‌رسد و طبق معمول در آخر مردم هستند که متضرر میشوند و هیچ راه دیگری ندارند! این افزایش قیمت به گونه ایست که خودرو ساز در کیفیت خودرو کوچکترین تغییری نداده و با تغییر اجزای بی ارزشی همچون چراغ ضبط و… خودرو را وارد بازار می‌کند و همانطور که کم و بیش می‌بینیم این خودروها به دلیل ایمنی پایین سالانه جان بسیاری از هم وطنانمان را می‌گیرد. این تنها به این خاطر است که با کمترین هزینه سود حداکثر شود.

هیوندای سوناتا 2012 در برابر سمند 2012
هیوندای سوناتا ۲۰۱۲ در برابر سمند ۲۰۱۲

پس چه راهکاری باید برای این معضل اندیشیده شود؟

دولت باید به صنعت خودرو سازی توجه کند و بودجهٔ بیشتری اختصاص دهد و نیروهای انسانی تعلیم دیده را در این جهت بکار گیرد و بجای کپی برداری و تولید خودرویی با کمترین کیفیت و امکانات جهت سود بیشتر، خودرویی قابل قبول جهت صادرات تولید کند. وقتی پای خودروی وطنی نیز به بازار جهانی باز شود (نه تنها در کشورهایی محدود) فضای رقابتی شکل میگیرد و دولت مجبور میشود تا هرچه بیشتر از صنعت خودرو سازیش حمایت کند. حال میتواند تعرفهٔ گمرکی را کم و یا حتی حذف کند زیرا خودروهای داخلی با خودروهای خارجی در این زمان قابل رقابت خواهند بود.

ره دیگر این است؛ حتماً نیاز نیست که صنعت خودرو سازی کشور در جهت تولید خودرو باشد، کشورمان میتواند در شاخه های دیگر این صنعت فعالیت کند و همچون ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات جانبی، تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، رنگ بدنه خودرو، موتور سیکلت و… باشد و از آن طرف نیز تعرفه گمرکی خودروها را کم و یا حذف کرده تا نیاز مردم برای خودرو به طور قابل قبول برطرف گردد.

در هردو روش میتوان دریافت که هم صنعت خودرو سازی سودی که میخواهد را میبرد و هم مردم مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت برای خودروی قابل قبولشان نیستند. از طرفی پیشرفت صنعت خودرو اشتغال زایی را در پی دارد و میتواند به یکی از منبع درآمدهای غیر نفتی ما تبدیل شود.

در پایان جا دارد بگویم که این مقاله هم همچون بسیاری از مقالات دیگر در رابطه با همین موضوع خوانده شده و به فراموشی می رود، ولی این شما هستید که با ارتباط با مسئولین میتوانید این روند را عوض کنید، و این مسئولین هستند که میتوانند با تدبیری حساب شده و به دور از منافع شخصی، مردم ایران زمین را راضی و خوشنود نگه دارند تا ایرانمان در این عرصه نیز سربلند شود.

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۲۵۲ دیدگاه‌ها

  1. سهیل

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان یه سوال داشتم میخواستم بدونم کشور دیگه هم بوده که مثل ایران یه ماشین رو 36 سال تولید کرده باشه یا نه؟
    اخه ایران پیکان رو 36 سال تولید کرد هرچند که هنوزم داره وانتش رو تولید میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Arvin

      ۱ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      بله کوبا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۱ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اقا چرا سمند البته من خودم از سمند بدم میاد ولی جای پراید خیلی خالیه با پارس نظر شخصی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احمد.ف

      ۲ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      مکزیک هم تا حدود سال ۲۰۰۲ – ۲۰۰۳ داشت فولکس بیتل (قورباغه ای خودمون!) رو تولید می‌کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. maziyar

        ۲۵ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (132 ديدگاه)

        وای این فولوکسه بیتل دل منو برده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علی

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قیمت‌گذاری دولتی موضوعی است که خودروسازان از آن گله دارند و بارها تاکید کردند که دولت باید به دخالتش در قیمت‌گذاری خودرو خاتمه دهد، این درحالی است که آنها نقش دولت در تعرفه واردات یا بازار انحصاری خودرو را نادیده می‌گیرند.
    ای خاک بر سرشان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hamed

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    خدایامارااز نادانی خودمان نجات بده قبل از انکه نابود شویم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. موسوی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودور های ۲۰میلیونی که ۱۰۰میلیون تومان میفروشند!

    سرویس اقتصادی افکار نیوز – گمرک جمهوری اسلامی آمار واردات خودرو را طبق هر ماه اعلام کرد. طبق آمار اعلام شده توسط گمرک در مرداد ماه با واردات ۳۷۲۳ دستگاه سواری به ارزش ۸۲ میلیون دلار حجم واردات خودروهای سواری طی سال جاری به ۱۵۶۸۰ دستگاه با ارزشی معادل ۳۳۹ میلیون دلار رسید.

    به گزارش افکارنیوز، بیشتر خودروهای وارداتی به ایران جز ردیف خودروهای لوکس به شمار می آیند این در حالیست که بیشتر این خودروها از لحاظ کیفتی بالاتر از پراید و خودروهای ساخت داخل هستند، ولی قیمت آن ها به نسبت تولیدات داخلی ما در خارج از کشور بسیار بسیار پایین تر است.

    به علت تعرفه گمرک و احتساب سود ۲۰ درصد برای خودروهای وارداتی به ایران، هم اکنون بسیاری از مردم داخل کشور این خودروها را در ردیف خودروها لوکس به حساب می آورند و شاید افراد اقشار متوسط جامعه حتی قادر به خرید آنها نباشند. به طور مشخصی شمار واردات خودروهای لوکس نسبت به دولت های هشتم و قبل از آن، افزایش یافته است و هم اکنون بسیاری از این خودروها مثل پورشه، مرسدس بنز، مازراتی و حتی آلفا رمئو مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده اند.

    این ها در حالیست که تحریم ها علیه ایران نسبت به آن زمان بسیار افزایش یافته و این کارخانجات خودروسازی با وجود تحریم ها سود بسیار زیادی را از فعالیت در ایران پیش بینی کرده اند.

    در گزارش ها و آمارهای رسمی از واردات خودرو که هر ماه توسط گمرک منتشر می شود، علاوه بر نوع و مدل برخی از خودروها که توجه خواننده را به خود جلب می کند، قیمت بعضی از این خودروها واقعا جالب توجه است. بسیاری از خودروهای وارداتی که هم اکنون در داخل با قیمت های بالای ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می شود و بسیاری از علاقه مندان و جوانان داشتن آنها را حتی در رویای خود نمی بینند، تنها ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ارزش دارند.

    به طور مثال در لیست خودروهای وارداتی، یک دستگاه هیوندا وراکروز تنها ۲۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است یا یک دستگاه تویوتا اف جی کروز تنها با ۲۶ میلیون تومان وارد شده است.

    به گزارش افکار نیوز ، در حالی این خودروها با قیمت های کذایی در داخل ایران به فروش می رسند که واردات این خودروها از محل ارز دولتی انجام می شود. قابل توجه آنکه قیمت این خودروها با احتساب عوارض، گمرکی و دیگر هزینه های قانونی حراکثر۶۰ میلیون تومان می شود اما در نهایت با قیمت حداقل ۷۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسند و از این راه سود سرشاری را روانه جیب واردکننده ها می کنند.

    نمایش لیست قیمت در خارج و ایران
    http://afkarnews.ir/images/docs/files/000144/nf00144032-1.JPG

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امين

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    حالمون از این سمند با قیافه تکراریش داره به هم میخوره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرهاد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با درود – بیاییم و در موضوعات پر بیننده این سایت مثل همین موضوع ، مقایسه خودرو ها، موضوعات مربوط به خودروهای از روی ناچاری(چینی-تندر-سمند)…. با توجه به دیدگاهای زیاد و قدیمی شدن دیدگاه ها ، به صورت دوره ای (مثلا هر 20 دیدگاه یکبار) به یکدیگر یاداوری کنیم که با فرستادن ایمیل به ایرانخودرو به آنها نشان دهیم که چقدر منفورند و دستکم در ایران خودرو سرمایه گذاری نکنیم
    crm@isaco.ir

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایرانی

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (493 ديدگاه)

      آفرین آقا فرهاد با نظرت موافقم دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Designer

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    سمند رو نمیشه با هیوندای مقایسه کرد اون ماشینی که می بینی تمام اجراش طراحی شده خود شرکت هیوندای هست
    تولید از اول تا آخر دنیای متفاوتی داره تا دستکاری خودرو و….

    و همینطور خودروهای سالهای قبل و ماشینهای که سالهای قبل تولید ی می کرد

    ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.

    متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
    http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
    که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن

    ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
    ،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
    ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن

    فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
    متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….

    روی ماشین تعصب نداشته باشید
    اگه به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علي

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا مثل بچه هایی هستند که به دلیل توجه بیش از حد والدین (دولت ) و خوردن بیش از حد غذا و خوراک دولتی چاق و فربه شده اند و باید رژیم بگیرن و فعالیت شدید بکنن و اگرنه میترکند . تازه اگه دولت اینا را شوهر نده (خصوصی سازی واقعی ! ) دیگه کم کم میترشن ، هر چند که تا حالا هم کلی دیر شده و حسابی ترشیدن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آرشام

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعاً اگه کمی دقیق به مسائل نگاه کنیم خیلی چیزها دستگیرمون می شه. تا الان شده که تغییری در سطح بالای مدیران کشور صورت بگیره و فرد قبلی دیگه هیچوقت رویت نشه؟ مثلا آقای مدیر عامل قبلی ایران خودرو با اختیار تان شد مدیر عامل صنایع هواپیما سازی کشور، خلاصه بگم دوستان عزیز در ایران، ما مشکل اصلیمون قطع الرجال بودنه، وقتی مدیریت یه سیستم تغییر پذیر نیست و حس پویایی نداره مطمئن باشین سیستم درست کار نخواهد کرد و این دلیل اصلی عدم رشد ماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مجتبي

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آرشام خان به شما تبریک می گم که شامه سیاسی بالایی داریی همه اینا رو تقریبا می دونن ولی چکار کنیم که کاری از دست هیچ کدوم از ما بر نمی یاد به هر حال از پس هر شام سیاهی سحری خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. رضا

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    خدایا به عیوب بگو بیاد روی زمین میخوام براش از صبر بگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۲ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      منظورت «ایوب» بود؟
      بابا اسم پیغمبر خدا رو لااقل درست بنویسید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کماندار

        ۲۴ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (319 ديدگاه)

        حالا غلطو درستش فرقی هم به حال ما میکنه؟جفتش یکیه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. dost

        ۲۶ آبان ۱۳۹۱
        سوابق: (36 ديدگاه)

        بیچاره صبرش تموم شده زده به سیم آخر من که داره صبرم لبریز می شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. فرامرز

        ۱۵ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        خدا پیامبرها رو خیلی دوست داشته. یه روزگار خوشی داشتن و انقدر آسوده فکر کردن که بهشون وحی شد! اگه نوح عمر جنتی رو داشت و تو ایران می بود تا الآن کفرش در اومده بود!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. رضا

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    فقط میدونم تنها راه شکست این قیمت ها نخریدن // گردش مالی که نداشته باشن چه نمایشگاه دارش چه تولید کنندش برشکست میشه // درضمن باید سعی کنیم این موضوع رو یه جوری رسانه ای کنیم که توی اخبار و … بهش رسیدگی بشه تحت فشار قرار بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا

    ۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    گرچه بعید میدونم که تاثیری هم داشته باشه اما سنگ مفت گنجیشک مفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ali

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر دوستان دادا کاری نداره چرا آدم 30 میلیون برای خودروهای گرزی همچون سمند پژو زانتیا و…. هزینه کنه میاد یه دونه کادیلاک یا بیوک یا شورولت (البته سلیقه ایه هرکی هرچی دوست داره منکه کادیلاک رو بیشتر میپسندم)میخره جهنم پول بنزین حداقل یه امنیت درست حسابی داره تازه اگر دوستان دقت کرده باشند (تو مشهد که اینجوریه:)هرکی سوار بر یکی از این ماشینها باشه کسی دورو برش نمی چرخه مگه دیگه یارو از پشت کوه اومده باشه در مورد اینا چیزی ندونه)کسی کار به کارت نداره ولی خداییش منکه یه کادیلاک الدورادو 8200 سی سی خریدم 30 میلیون ماشین 37 سالشه رقیب نداره تازه ماشین رانندگی خودکار داره یعنی سرعتت رو تنظیم میکنی دکمه رو که زدی پات رو از روی گاز برمیداری ماشین با همون سرعت میره درضمن هم اتوماته هم هیدرولیکه همه چیش خداست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علي

    ۱۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    چرا نگفتی کره ای ها چند سل قبل از سال 2002 خودروی ملی تولید میکردن؟؟اما ایرانخودرو تازه اولین خودروی ملیش متعلق به سال 1381 هست و بعدش کم کم راه افتاده!!!شما برو ببین اولین خودروی ملی کره ای ها چی بوده و چند سال بعد رسیده به اون سوناتا 2002.شما اومدی شرکت هیوندای رو از وسط راه با شرکت ایرانخودرو در اول راه تولید خودروی ملی مقایسه کردی که خیلی نامردیه..

    واقعا مقاله جانبدارانه ایه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۲ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      علی آقا در جوابتون باید بگم که تاریخ تاسیس هیوندا 5 سال دیرتر از ایران خودرو هست.

      پس اگه از این بعد هم نگاه کنید،پس رفت بدی داشتیم

      چون با صحبت های شما، کمپانی که دیرتر شکل گرفته، زودتر خودروی ملی طراحی کرده و زودتر دست از سر اون برداشته و تنوع ایجاد کرده و به مشتری هاش احترام گذاشته و بازارهای جهانی رو فتح کرده و رقیب سرسخت کمپانی های معروف شده….
      اتفاقا باکمال احترام،جواب شما کمی جانبدارانه بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ایرانی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایران تا زمانی که فقط به فکر سود بیشتر باشه راه به جایی نمی بره
    هر وقت رضایت مردم بر سود پیشی گرفت میشه یه کاری کرد
    وگرنه بهترین طراحان اتوموبیل دنیا ایرانی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. شهرام

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    حالمون از این بی فکری یه عده بهم میخوره
    اینکه در سال این همه مردم جونشون رو از دست میدن
    و همیشه هم یک سهم عمده روی خودرو هست
    اینکه میگن اگه ماشین ABS داشت یا Airbag الان همه زنده بودن !!
    این فاجعه اس به خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احسان 16v

    ۲۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    دوستان متوجه باشید ایران به فکر سود نیست بلکه یه عده مفت خور به فکر کشتن مردم و غارتشون به هر شکل ممکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. shah gholam

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باباجون اگه بگن فردا 206 یا سمند مورن یا پارس تت پیش فروش می کنند 60 درصد از ما تو صفیم . از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۱ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      206 که زیاد نمیزنن فقط سمند پیش فروش میکنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. امین

    ۲۹ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    مسلما واسه یه کارخونه نه تنها سود بیشتر مهمه بلکه رضایت مشتری نیز مهمه… پس تا زمانی که عقایدمون بر اساس وجدانمون نباشه با هر راه حلی بیشتر سقوط میکنیم…
    تنها نیاز به یه مدیریت صحیح و عظم همگانی داره… که فکر کنم تا 100 سال آینده مهیا نشه…چون واقعا سخته…
    پس فعلا همون پرایدو سوار شیم، پناه بر خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۴ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ضمن تایید نطرات این مقاله باید عرض کنم انهایی که با
    سیاست غلط این خودروسازها را حمایت کردند در اینده
    نزدیک باید شاهد به یغما رفتن منابع نفتی کشور و
    کشتار مردم توسط خودروهای نا ایمن باشیم.اخر کدام
    خودروی 1300 در دنیا سراغ دارید که مصرف بنزین ان
    هشت لیتر در صد کیلومتر باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. میلاد

    ۳ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ب همگی
    فقط میتونم بگم مدیونن…
    و مشکل از خودمون هم هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ناجي

    ۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظرم رضایتی که از آپشن ها، پیشرانه، راحتی و ایمنی هیوندای نصیب مشتری میشه به قیمتش می ارزه و هیوندای تو این زمینه خوب کار کرده. البته اگه میخواید هیوندای بخرید حتما از نمایندگی رسمی اش آسان موتور بخرید … چون اقلام گارنتی اش بسیار گرونه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حمادی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    بیا این هم از ساخت خودرو های ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رئیس شرکت سایپا مگان سوار میشه و به خبرنگار میگه : انتظار داری منم مثل تو ماشین سوار بشم ؟!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا