متفرقه

سیستم پیشرانه الکتریکی GKN با قابلیت انتقال ۲ هزار نیوتن‌متر گشتاور

GKN کمپانی‌ای است که در پشت سخت‌افزار دریفت در فورد فوکوس RS قرار دارد و قادر است هر کاری انجام دهد تا یک هاچ‌بک معمولی موجود در بازار، با سرعت هر چه بیشتر در پیست حرکت کند. آخرین و قابل‌توجه‌ترین نوآوری این مجموعه مهندسی انگلیسی، یک ماژول پیشرانه جدید است که یک موتور الکتریکی با سیستم خنک‌کننده متکی بر آب و اینورتر را با یک گیربکس کاهشی تک‌سرعته eAxle همراه کرده است. این سیستم پیشرانه که تولید آن قرار است از سال ۲۰۱۹ آغاز شود، دارای ارتفاع ۳۰۰ میلی‌متر و عرض ۳۲۵ میلی‌متر است و در مجموع، تنها ۵۴ کیلوگرم وزن دارد و از این رو، بنابر گفته GKN، ابزاری مناسب برای هیبریدی‌سازی خودروهای کوچک محسوب می‌شود.

gkn-develops-fully-integrated-eaxle
این ماژول پیشرانه الکتریکی یکپارچه eAxle به اندازه ۸۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند گشتاوری حداکثر برابر ۲ هزار نیوتن‌متر به چرخ‌های عقب منتقل کند. در یک سیستم پیشرانه هیبریدی احتمالی، یک موتور احتراق داخلی در جلو استفاده می‌گردد و ضمن اینکه، دیگر از پیچیدگی‌های قرارگیری موتورهای الکتریکی بر روی چرخ‌ها خبری نیست. تئو گاسمن (Theo Gassman)، مدیر مهندسی پیشرانه و سیستم‌های eDrive در GKN می‌گوید:

دلیل اصلی توسعه چنین سیستمی، هزینه‌ها هستند. سیستمی که ما داریم، اتصالات و کابل‌های بین منبع قدرت الکترونیکی و موتور حذف می‌کند و در نتیجه، به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌گردد.

به گفته «گاسمن»، بهبود سطح عملکرد و افزایش انعطاف‌پذیری پیشرانه، از دیگر آثار مثبت استفاده از این سیستم هستند. وی در ادامه، می‌افزاید:

آنها (خودروسازان) سخت به دنبال افزایش سطح یکپارچه‌سازی تولید و یک‌جا کردن موتور با سیستم انتقال قدرت هستند. این قابلیت موجب یکپارچه‌سازی مکانیکی بیشتر می‌گردد و در عین حال، به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت اهمیت خواهد داشت. شما می‌توانید وزن را کاهش دهید و در نتیجه، عملکرد بهتری در اختیار داشته باشید.

gkn-eaxle-2
در همین حال، «گاسمن» به این موضوع اشاره می‌کند که این نوع سیستم در داخل کمپانی GKN توسعه داده می‌شود و طیف مختلفی از شرکت‌های قطعه‌سازی، قطعات آن را تأمین خواهند کرد. وی در ادامه می‌گوید:

این سیستم‌ها منحصر به یک خودرو نیستند. آنها هر کدام یک ساختار هستند که امکان کاربرد در جاهای مختلف را دارند. تولید این نوع سیستم‌های تطبیق‌پذیر، اگرچه پیچیدگی‌های بیشتری دارد، ولی وقتی تعداد بیشتری از خودروسازان از آن استفاده کنند، هزینه کلی تولید آن کاهش خواهد یافت.

به علاوه، این پیشرانه‌ها انعطاف‌پذیری زیادی دارند و می‌توانند برای خودروسازانی که طراحی‌های مختلفی شامل دیفرانسیل عقب، جلو و تمام‌چرخ محرک در محصولاتشان دارند، به تولید برسند. در نتیجه، می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در شرایط کاهش حجم موتورهای احتراق ‌داخلی داشته باشند.

Electric Axles
انعطاف‌پذیری این پیشرانه‌های GKN، تنها برای کاربردهای چندگانه در طراحی‌‌های خودروها خلاصه نمی‌شود، بلکه آنها را می‌توان برای مشخصه‌های مدل‌های مختلف خودرو نیز تنظیم کرد. «گاسمن» در این رابطه می‌گوید:

برخی خودروها تنها به پرفورمنس خلاصه نمی‌شوند. بلکه بیشتر به خاطر لذت رانندگی و درگیر کردن راننده‌های علاقه‌مند، به فروش می‌رسند.

از این رو، GKN می‌خواهد سیستم‌هایی تولید کند که بتوان همزمان آن را برای خودروهای مقرون‌به‌صرفه و هیجان‌انگیز آماده کرد. به گفته «گاسمن»، با استفاده از دیفرانسیل‌های لغزش‌محدود و گشتاور برداری می‌تواند لذت و هیجان رانندگی را افزایش داد.

gkn-eaxle
«گاسمن» و همکارانش درصدد هستند که پیشرانه‌ای تولید کنند که همه خودروسازان، با کمترین اصلاح و تغییر، از آن در مدل‌های خود استفاده کنند و در نتیجه، هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی را نیز کاهش دهند. وی در این زمینه می‌گوید:

این تکنولوژی به صورت مستقیم باعث کاهش قیمت خودروهای الکتریکی خواهد شد. ما در حال حاضر شاهد موج دوم تقاضا برای خودروهای الکتریکی هستیم و بنابراین، یک طرح تجاری و یک استراتژی واضح برای خودروسازان موردنیاز خواهد بود.

باید منتظر ماند و دید که اولین بار کدامیک از خودروسازان اروپایی در سال ۲۰۱۹ با این سیستم پیشرانه به بازار وارد می‌شوند. شرکای کنونی GKN، شامل کمپانی‌هایی چون ولوو، لندروور، پورشه، فیات-کرایسلر، ب‌ام‌و و فورد هستند.

منبع: roadandtrack autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    اول فورد!!!
    ولى خداى تکنولوژى هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        فورد که دیگه لوله کرده همجوره رقیب ها رو

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. new great britain

          ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          جناب مجید و ali جان الان این تکنولوژی انگلیسیه چه ربطی به فورد داره و لوله کردن رقبا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          ولی نکته ی جالبش استفاده کننده ها و شرکای این شرکته مهندسی انگلیسین(ولوو، لندروور، پورشه، فیات-کرایسلر، ب‌ام‌و و فورد ).

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Mercede kaviani

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    قدرت 87 اسب بخار است یا 870 اسب بخار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد رضا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ماهم رانای هیبریدی رو میخوایم سال 3019 بدیم تو بازار خیلیم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    عالی بود امیدوارم تکنولوژی هایی مثل این بیشتر وارد صنعت خودرو بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Nima

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    یعنى کسایى که به پست اول من دیسلایک دادن قبول ندارن این تکنولوژى عالیه!!!!!!؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      نیما جان قبولش سخت برا یه سری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. BaLTaZaR

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام . من دیس دادم چون مطلب یک بحث کاملا تخصصی بود و کامنت شما بیشتر شبیه کل کل ها و کری های تو استادیوم. موضوع اصلا مقایسه بین خودروسازها نبوده. البته این خاصیت آزادیه بیانه. شما آزادید هرطور دوست دارید نظر بدید، من هم آزادم لایک یا دیس بدم. امیدوارم ناراحت نشید. چون پرسیدید مجبور شدم دلیلمو توضیح بدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    قول میدم این هم مثل بسیاری از تکنولوژیهای برتر گذشته به فراموشی سپرده خواهد شد .
    چراکه دست غول های صنعت خودرو و نفت در یک کاسه است و به همراه اربابانشان که همان هشت کشور صنعتی اول دنیا هستند از هرگونه جهش عظیم در تکنولوژی جلوگیری می کنند.
    این خط (_) و این هم نشان (¶) همینجوری
    ولی ببینید کی گفتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid porsche

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      نفت داره تموم میشه مجبورن قبول کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عجب گشتاوری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا