متفرقه

آیا مردم واقعاً خودران‌ها را می‌خواهند؟!

موسسه تحقیقات و مشاوره‌ای Ipsos اخیراً به دنبال یافتن پاسخی درباره سؤالی مهم بوده است: آیا مردم واقعاً خودروهای خودران را می‌خواهند؟


Ipsos برای این مطالعه نظرات ۲۱۵۴۹ مشتری از ۲۸ کشور جهان را که سن بین ۱۸ تا ۲۴ سال داشته‌اند را جویا شده است. مطالعه مورد بحث از ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ تا ۸ دسامبر همان سال انجام شده بنابراین نظرات اخذ شده پیش از رخ دادن تصادف و فوت یک نفر در حادثه خودروی خودران اوبر و همچنین پیش از جریمه یکی از خودران های جنرال موتورز در سان‌فرانسیسکو بوده است. شاید این اخبار جدید نظرات مصرف‌کنندگان درباره خودروهای خودران را تا حدی تغییر دهند اما یافته‌های Ipsos هنوز هم جذابیت بسیار بالایی دارند.

mercedes self driving
بنا به گزارش این موسسه تنها ۲۲ درصد آمریکایی‌ها و ۱۸ درصد کانادایی‌ها به استفاده از خودروهای خودران علاقه دارند. این شاخص در خارج از آمریکای شمالی کمی بالاتر و برابر با ۳۰ درصد بوده اما هنوز هم آمار بسیار کمی است. همچنین ۵۴ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند درباره خودروهای خودران مطمئن نیستند اما ایده پشت آن‌ها را جالب دانسته‌اند. در عین حال ۲۴ درصد باقی مانده نیز گفته‌اند هرگز از یک خودروی خودران استفاده نخواهند کرد.

autonomous ford
آمریکایی‌ها همچنین بجای استفاده از خودروهای خودران عضو سرویس اشتراک خودروی بیشتر به خرید یک خودروی خودران علاقه دارند. از میان افراد نظرسنجی شده ۳۷ درصد گفته‌اند یک خودروی مجهز به تکنولوژی خودران را می‌خرند درحالی‌که تنها ۱۸ درصد افراد به استفاده از سرویس‌های شرکت‌هایی همچون اوبر یا لیفت علاقه نشان داده‌اند. مردم خیلی به پرداخت ماهانه به منظور دسترسی به خودرو نیز علاقه نداشته و تنها ۱۲ درصد افراد گفته‌اند که این کار را انجام می‌دهند.


اما جالب‌توجه‌ترین تکنولوژی خودران از نظر آمریکایی‌ها تکنولوژی پارک خودکار بوده و ۵۸ درصد افراد گفته‌اند در صورت نصب چنین سیستمی در خودرو قطعاً از آن استفاده خواهند کرد. تنها ۵۳ درصد افراد از سیستم‌های خودران در بزرگراه استفاده خواهند کرد هرچند همین میزان از نظرسنجی شدگان نیز می‌گویند از چنین سیستم‌هایی در زمان سفر، رانندگی روزمره و جاده‌های ناشناس استفاده خواهند کرد. تنها ۴۰ درد افراد گفته‌اند که از چنین سیستم‌هایی در شرایط آب و هوایی بد همچون باران یا برف سود خواهند برد.


البته جالب‌ترین نتیجه به دست آمده اینکه ۵۸ درصد طرفداران دمکرات‌ها و ۶۷ درصد طرفداران جمهوری خواهان خود را به عنوان طرفدار یک خودرو یا موتورسیکلت معرفی کرده‌اند. بدین ترتیب بسیاری از افراد علاقه زیادی به خرید خودروی خودران ندارند. Ipsos می‌گوید این امر مدرکی دال بر جنگ فرهنگی قریب‌الوقوع بین طرفداران تکنولوژی خودران و افرادی است که می‌خواهند خود کنترل وسیله نقلیه را در دست داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    خودرو های خودران برای خونواده ها یا تردد شهری مناسب و خوبند
    اما خودرو های مسابقه ای و یا سوپراسپرت تا چند صد سال دیگر هم فرمان خواهند داشت.
    فکرشو بکن چند میلیارد بدی یه سوپراسپرت بخری اونوقت خودت نتونی پشت فرمونش بشینی ، خیلی مسخره میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    به نظر من کسی که ماشین باز باشه هیچ وقت دوس نداره از رانندگی خودکار.ماشینش استفاده کنه
    ولی بودنش ضرر نداره تو ترافیک ها به درد میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      دقىقا داش سامان
      لذت رانندگى رو اىن قرتى بازىها از بىن مىبره
      اىن سىستم باىد به عنوان ىه اپشن اختىارى باشه برا هرکى که دوست داشت و از رانندگى لذت نمىبره
      کسى که ماشىن بازه عمرا سمت اىن چىزها بره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. (Ali (Chevy nova

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    تو عکس اولى سىاه پوسته چه لباش رو غنچه کرده انگار مىخواد سلفى بندازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. tomcat

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      علی اقا خیلی حرفاتو قبول دارم شما یه ماشین باز تمام عیار هستی من خودم به شخصه ماشینی که حتی تکنولوزیش خیلی پیشرفته باشه ولی برقی یا خودران باشه رو اصلا قبول ندارم این قرتی بازیا بیشتر بدرد صدای گوش خراش موتور های 125 و الودگی اتوبوس های فرسوده میخوره و خودران هم بدرد بی فرهنگ ها یا سالمندان که کفر ادمو در میارن و اصلا رانندگی بلد نیسن میخوره واسه منی که ادامس بچسبه زیر لاستیک ماشین متوجه میشم یه ماشین دیفرانسیل عقب کم اسطحلاک یه دنده دستی و یه رخ جذاب کافیه به جز این باشه پول حروم کردنه البته بحث ماشینای کلکسیونی میلیون دلاری جداس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. KING 918

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چند روز پیش یه جلسه توی جهاد کشاورزی داشتیم مبنی بر استفاده از محصولات تراریخته یکی از فروشندگان این محصولات که از اروپا اومده بود ( برا فروش یه محصول خاص که اسم نمیبرم ) بعد از کلی صحبت و مجادله سر استفاده کردن یا نکردن از این محصولات اخر حرفش گفت چه بخوایم چه نخوایم در نهایت تمام محصولات تراریخته اند تمام ماشین ها خودران اند ربات ها کار پزشکی رو انجام میدن و تکنولوژیه که همه چیز رو صاحب میشه …..
    حالا هم همینه چه مردم موافق باشن چه نباشن دست اخر این اتفاق میافته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      کینگ جان معده ما همه مواد ارگانیک رو به ملکول های سازندش میشکنه و فرقی نمیکنه دی ان ایش چند تا زنجیر کم و زیاد داشته باشه، مادامی که ترکیب شیمیایی تغییر اساسی نکنه. این بحث ارگانیک یه کلاه جدیده برای درامد بیشتر و بعد یه مدت مردم فقیرتر غذاهای بی کیفیت و آشغال بخورن که شرکت ایکس بین محصولاتش تمایز باشه برای فروش بیشتر برند ارگانیکش. اگه راست میگن مرغ رو توی مزرعه و با غذاهای طبیعی یا متنوع پرورش بدن یا بچه ی گاو رو از شیرش و خود مادرش محروم نکنن.
      در مورد خودران ها هم این آمارگیری ارزش زیادی نداره فقط نشون میده میزان آمادگی یا احساس اولیه چطوره بین مردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علی

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    در اینکه روزهایی فرا خواهد رسید که ما متوجه میشیم عمرمونو و موهامونو و از همه مهمتر وقت با ارزشمونو پشت فرمون خودرو الخصوص تو ترافیک به فنا دادیم شکی نیست و از همه بدتر کم تحرکی و بی احساس بودن نسبت به مسائل اطراف که چی میگذره و چی نمیگذره . تبدیل به ی رباط شدن واقعی . ولی همیشه یادمون باشه برای استفاده از فناوری جدید باید فرهنگ استفادش و چجوری بهره بردنش به شرط از دست ندادن چندین فاکتور لازمه زندگی را فراموش نکنیم . ((( چرا که نه ))) و منتظر ظهور خودروهای بدون راننده هم میمانیم و من شخصه خیلی خوشحالم که از این تکنولوژی استفاده کنم و از رانندگی تکراریه روزمره راحت بشم .
    ولی برای من به شخصه ((( دوچرخه ))) ایده ال ترینه که هیچوقت قدیمی نمیشه و باعث میشه کلی کالری اضافه از بدنم خارج کنه و همیشه سالم بمونم .
    نور به قبر مخترعینش((( سیوراک و بارون))) بباره .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      دوچرخه برقی با قیمت خوب عالیه :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Sajjad

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    من که نمیخوام
    مگر توی ترافیک های شلوغ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir.z

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (174 ديدگاه)

    خودران مطلق؟ هرگز
    به عنوان اپشن؟ چرا که نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Khosrow

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    خیر ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اگر به عنوان یه آپشن واسه رانندگی در اتوبان یا ترافیک یا پارک خودکار باشه که عالی هست این سیستم ولی ماشین تمام خودکار هرگز

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا