متفرقه

فناوری خودران و کمک به صرفه‌جویی‌های کلان اقتصادی!

داده‌های آماری نشان می‌دهند که دولت آمریکا هم‌اکنون سالیانه بیش از ۳۴۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی می‌کند؛ درنتیجه اگر صنعت خودروهای بدون راننده و خودران کاملاً همگانی شود، صرفه‌جویی هنگفتی حدود ۳۰۶ میلیارد دلار را در پی خواهد داشت که رقم نسبتاً زیادی است.

study-driverless-cars-us-money-4
در تحقیقی که توسط متخصصان Global Positioning Specialists انجام گرفته، صرفه‌جویی فرآورده ناخالص ملی (GDP) حاصل از گسترش این فناوری علاوه بر ایالات‌متحده، در ۷۳ کشور دیگر نیز اندازه‌گیری شده است. در این میان آمریکا با ۳۴۰ میلیارد دلار پیشتاز بوده و سایر کشورها رقمی کمتر از این مقدار را صرف هزینه‌های مذکور می‌کنند. از طرفی بر اساس همین مطالعه، تخمین زده‌اند که حدود ۹۰ درصد تصادفات در پی خطای انسانی رخ می‌دهد و حذف این عامل نقش بسزایی در اقتصاد ممالک مختلف خواهد گذاشت.

accidents

به طور مشخص در مورد کشورمان ایران، میزان هزینه سالانه تصادفات، ۲۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و خودران، به تنها ۱۰ درصد این رقم یعنی ۲.۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. تازه این جدا از کاهش میزان تلفات و صدمات جانی و صرفه‌جویی‌های دیگر می‌باشد. ایران همچنین با از دست دادن بیش از ۶ درصد از کل تولید ناخالص سالیانه خود در سال ۲۰۱۵ در حوادث رانندگی، بالاترین نرخ زیان را بعد از کشور آفریقای جنوبی در تمام جهان از آن خود نموده که این رقم می‌توانست در اقتصاد کشور مولد تحولات چشمگیری باشد.
لوسیل میکاوت (Lucille Michaut) مدیر GPS می‌گوید:

این پروژه دو وجه مختلف دارد. یکی مقدار پولی که هر سال بابت تصادفات هزینه می‌گردد و رقم کمی هم نیست؛ دیگری تعداد تصادفاتی که می‌توان با استفاده از خودروهای بدون راننده از وقوعشان جلوگیری کرد. دولت‌ها تا زمانی که مدارک مستدلی موجود نباشد، سرمایه‌گذاری در این زمینه را جدی نمی‌گیرند، اما ما ثابت کرده‌ایم که در کنار افزایش امنیت عمومی دلایل اقتصادی محکمی نیز برای ورود به عرصه فناوری خودران وجود دارد.

به گزارش پدال به نقل از پایگاه خبری The Hill آمریکا، خودروهای بدون راننده در حالی ظهور می‌کنند که مرگ‌ومیر ناشی از رفت‌وآمد با وسایط نقلیه همچنان رو به افزایش است. به‌عنوان مثال سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۵.۰۹۲ فقره فوت در این کشور گزارش شد که طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

منبع: gps

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    امیدوارم مسئولان به فکر باشند.
    خودروسازی ما الان 50 سال از دنیا عقب افتاده.

    کشور ما به 2 تکنولوژی خیلی نیاز داره :
    1- خودروهای هیبرید با کیفیت و سوخت پاک / برای کاهش آلودگی هوا
    2- خودروهای خودروان / برای کاهش زیان های جانی و مالی ناشی از تصادفات.

    متاسفانه در این 2 زمینه هنوز هیچ پیشرفت مهمی نداشتیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTIN

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      درچه زمینه ای پیشرفت داشتیم که درین زمینه داشته باشیم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        در زمینه کلاه برداری و اختلاص

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. audi sq7

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (95 ديدگاه)

      داداش ماشین ها ی ما هنوز شیشه های عقبش دستی هست،چراغ مه شکن وجود ندارد،ایمنی هم که داغون.
      انتظار نداشته باش که تیبا و پراید با موتور هیبریدی تولید کنند.
      تنها راهش کم کردن تعرفه گمرک است.چون ما نه علم ماشین سازی رو داریم. نه بودجه ای که برای توسعه خودرو سازی باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. عطا

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (186 ديدگاه)

      داداچ موتور 1.3 لیتری داریم ؟؟! میفهمی؟ ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    کسی میتونه بگه فناوری تمام خودران دقیقا به چه دردی میخوره؟!
    یعنی ماشین خودش بره سر کار یا خرید؟ اگه قراره خودت هم توی ماشین باشی خب رانندگی میکنی تا مقصد.
    اگه هم هدف هوشمندشدن ماشین برای جلوگیری از تصادفاته که خب همین الانش هم اکثر ماشین های معمولی و ارزون مثل گلف سیستم رادار و ترمز کمکی اتوماتیک و سیستم اصلاح فرمان و… دارن همین سیستم ها رو توسعه بدن. دیگه نیازی نیست کل ماشین مثل فیلم های علمی تخیلی آینده خودران بشه !

    همونطور که تو همه ی آزمایش ها تا الان ثابت شده سیستم تمام خودران بدون نقص و مطمئن هنوز طراحی نشده و کسی نمی تونه به یه ماشین خودران اعتماد کنه
    حداقل تاصد سال آینده

    بهترین گزینه برای کسایی که میخوان از نقطه A به B برن و علاقه ای به رانندگی کردن هم ندارن استفاده از تاکسی هستش که یه جور ماشین خودرانه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      دوست عزیز خیلی ابتدایی فکر می کنید

      امار بسیار بالایی از تصادفات به حمل و نقل تجاری مربوط می شود یاخیلی از افراد بخصوص کسانی که با خستگی بسیار زیاد رانندگی می کنند مثلا ساعات تعطیلی ادارات تصادف های بسیار زیادی رخ می دهد که تقریبا تمام اونها به خستگی ذهنی و جسمی افراد تعلق داره و یا هزارن مورد کوچک که باعث تصادفات منجر به هزینه مالی می شود و بزرگ تر تلفات جانی !!!
      در ضمن نیازی به ١٠٠ سال نیست توسعه فناوری در صورتی که بهش احساس نیاز باشه بسیار سریع تر از اون چیزی خواهد شد که فکر کنید نمونش تکنولوژی گوشی های همراه و هوش مصنوعی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (310 ديدگاه)

        خودم هم گفتم که این سیستم های کمکی همین الان هم روی اکثر خودروها حتی خودروهای ارزون هست کاملا ضروری هست
        ماشین های تمام خودران self driving مثل پروژه گوگل و غیره رو درک نمی کنم! چون اصلا کاربردی نیست

        نمی گم خیلی حالیمه و ابتدایی فکر نمی کنم اما این حرف رو هم به عنوان کسی که الکترونیک خونده زدم. که در زمینه هوش مصنوعی و انواع روشهای دیگه مطالعه کردم و حداقلِ سواد رو دارم
        با استادهام هم درمورد اینجور پروژه ها بحث میکردیم همین نظر رو داشتن که فعلا هیچ جای دنیا کاربردی نیستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. كوروش

          ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          خدا رو شکر که درباره اش مطالعه داشتید
          نظر شما الان متوجه شودم البته معتقد هستم بسیار کاربردی هستش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. مسعود

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ما اصلا درخیلی از زمینه ها پیشرفت نمیکنیم .چه برسه به مهم بودنش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mohammadreza4060

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    من هنوز هرچی فک میکنم که چرا محدودیت ورود ماشین ها بر اثاث حجم موتورشونه به هیچ نتیجه ای نمیرسم؟
    خب اگه میخوان ماشین لوکس وارد نشه معیار رو قیمت بذارن اگه میخوان ماشین های پر مصرف وارد نشه معیار رو مصرف سوخت بذارن اگه میخوان ماشین هایی با الایندگی کمتر وارد شه خوب معیار رو شاخص های الایندگی بذارن .یعنی ادم واقعا میمونه چی بگه
    توروخدا اگه کسی میدونه چرا معیار محدودیت ورود حجم موتوره بگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همه امیدواریم که روز به روز از میزان تصادفات کاسته بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. jalal

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ایران هم می تونه پیشرفت کنه به شرطی که یک سری موانع برداشته بشه و با اون حرفی از دوستان که گفتند ایران اصلا پیشرفت نمیکنه کاملا مخالفم .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا