متفرقه

قیمت خودروهای صادراتی ایران

تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای ساخت داخل به هنگام عرضه در بازار داخلی با خودروهای صادراتی از جمله نکات مبهم بازار ساخت و عرضه خودرو در کشورمان است به‌نحوی که میانگین قیمت خودروهای صادراتی در حالی کمتر از هفت میلیون تومان اعلام شده که در بازار داخلی، خودرویی با این قیمت به مصرف‌کنندگان عرضه نمی‌شود.

میانگین قیمت هر خودروی صادراتی ایران در سال ۸۹ معادل ۶ هزار و ۲۳۴ دلار یعنی کمتر از ۷ میلیون تومان اعلام شده است. بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال۸۹ قیمت میانگین هر خودروی صادراتی ایران ۶ هزار و ۲۳۴دلار بوده است که این قیمت نسبت به سال۸۸ بیش از ۷درصد کاهش نشان می‌دهد.

گرچه قیمت میانگین خودروی صادراتی ایران در سال گذشته کمتر از ۷‌میلیون تومان گزارش شده اما وجود بازار انحصاری برای خودرو‌سازان داخلی در سایه حمایت‌های تعرفه‌ای موجب شده است تا اکنون در بازار کشور‌مان خودرویی با این قیمت پایین نداشته باشیم، با این وجود هر از چند گاهی مسئولان وعده‌های تازه‌ای برای عرضه خودروهای ارزان قیمت با این محدوده قیمتی مطرح می‌کنند.

براساس آمار گمرک ایران در مجموع طی سال ۸۹ بیش از ۶۹هزار دستگاه خودرو به ارزش ۴۳۴میلیون دلار صادر شده است که نسبت به‌مدت مشابه در سال ۸۸ از لحاظ تعداد ۶۷درصد و از لحاظ ارزش ۵۵درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، عراق (با سهم ۹۴درصدی)، سوریه و ونزوئلا ۳‌کشور عمده واردکننده خودرو از ایران در سال۸۹ نام گرفته‌اند.

آمارهای گمرک ایران همچنین حاکی از آن است که متوسط قیمت خودروی وارداتی ایران در سال ۸۹ بیش از ۲۰‌هزار و ۵۴۹ دلار (۲۲.۶ میلیون تومان) اعلام شده که این قیمت نزدیک به ۳.۳ برابر قیمت هر خودروی‌ صادراتی ایران بوده است.

در سال ۸۹ بیش از ۴۳هزار دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شده است که نسبت به سال۸۸ از لحاظ تعداد ۴ درصد و از حیث ارزش ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد، ضمن اینکه ۳ کشور عمده مبدا واردات خودرو جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان بوده و تولید‌کنندگان این خودروها نیز کشورهای جمهوری کره، ژاپن و آلمان گزارش شده‌اند.

سوال اساسی اینجاست که آیا شرکتهای تولید کننده در حال فروش ارزانتر از قیمت تمام شده به سایر کشورها همراه با ضرر و زیان هستند؟ یا اینکه در حال گرانفروشی و فروش با سود ۱۰۰ درصدی به مشتریان داخلی؟ از این دو حالت خارج نیست. شما فکر می کنید کدامیک در حال وقوع است؟

منبع: روزنامه همشهری ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. اسماعیلی

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انحصاریعنی همین واگرحمایت افراد قدرت که منافعی هم می برند نبود….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      کی این ماشینا رو میخره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سهیلا

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    میخواستم بپرسم چرا خودروهای صادراتی قیمتشون نسبت به فروش در کشورمان کمتره حتما جوابشو بدین آخه خیلی کنجکاو شدم نسبت به این مسئله؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عادل

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰
    سوابق: (171 ديدگاه)

    بدلیل اینکه خودرو سازی ایران توان رقابت با خودرو سازی خارجی را ندارد و به همین دلیل است که قیمت خودرو های وارداتی بسیار گرانتر از ان چیزی است که در کشورهای اروپایی عرضه میشود کاش شرکت های خودرو سازی ایران در انحصار دولت نبود تا حداقل یک رقابت بین خودروسازهای داخلی وجود داشت تا کشور ماهم بتونه تو این زمینه پیشرفت کنه
    و متاسفانه قیمت خودرو های داخلی بسیار بیشتر از امکاناتشان میباشد. در حالی که در کشور های اروپایی اینطور نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد گودرزی از بروجرد

    ۵ شهریور ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    گهی پشت به زین و گهی زین به پشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محسن

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ما کی پشت به زین بودیم همیشه زین به پشت بودیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. mahdi farsi

    ۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هیچ سوالی ندارم چون مسولین خودرو ساز ما به فکر من و شما نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سهیل

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    دلیل گرانفروشی به دلیل ارزان بودن بنزینه ایران بود
    ولی وقتی بنزین میشه 400 باید ماشین 15میلیونی به 10میلون بدن یا وقتی 700بشه همون ماشین رو به قیمت اصلی بدن
    مشکل از دولت نیست مشکل از مردمه که ساده اند که هیچ حرفی یا هیچ اعتراضی نمیکنن
    وقتی قیمت اجناس بالا میره و میشه دو برابر فقط دولت میاد 1% پایین میاره و ما مردم ساده میگیم خدا پدر این دولتو بیامرزه چقدر خوب شد ارزون کرد
    بازم راضی هستم هر چی ما رو احمق فرض کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سید علیرضا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    کیفیت ماشین ها بالاتر قیمت کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد رضا

    ۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پیشاپیش از همه عذر میخواهم . آخه هیچ آدم کم عقلی برای یک مدت طولانی زیر قیمت تولید شده که جنسش رو نمیفروشه . حال اگه فرض کنیم خودرو سازها دارن اینکارو می کنن پس (بلا نسبت همه)ناقص العقل هستند ولی اگر طبق حالت دوم خودرو را به چند برابر قیمت تولید شده به خورد ملت بیچاره میدهند(که البته این حقیقت دارد)پس باید به دولت مثلا” محترم دست مریزاد گفت.!!!!!!
    حالا بگرد و پرتغال فروش و پیدا کن !!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sunmartin

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    با انتشازر این خبر جالب :

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایکوپرس، براساس نظر سنجی صورت گرفته از سوی معاونت صادرات ایران خودرو، رانا در عراق، اردن، سوریه، لبنان، مصر، تونس، الجزایر و لیبی از نظر کیفیت، ایمنی و قیمت مورد استقبال مردم این کشور ها قرار گرفته است.

    براساس این گزارش، این خودرو از نظر شکل ظاهری، امکانات رفاهی و کم مصرف بودن موردقبول مردم کشور های مذکور قرار گرفته و اقدامات اولیه برای صدور آن به کشورهای خاورمیانه فراهم شده است.

    در این گزارش آمده است، با توجه به تاکید مدیریت ارشد ایران خودرو مبنی بر تولید صادرات محور، توسعه بازار های صادراتی در دستور کار معاونت صادرات ایران خودرو قرار گرفته است

    باید به این نکته دقت کرد که ابتدا این خودرو صادر و سپس به دست خریداران که پیش خرید کردن میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mnrte

    ۲۰ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا کمک کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهیمن

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سو استفاده از نیاز مردم در منطق قرآن کریم حرام است .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا