متفرقه

مطالعه ۲۰۱۴ در مورد عملکرد، کارایی و طراحی صنعت خودرو

در حالی که خودروسازان روز به روز بر تکنولوژی‌ها و امکانات مدل‌های کنونی و جدیدشان می‌افزایند، رضایت مشتریان ممکن است به همین نسبت اضافه نشود؛ چیزی که در نتایج مطالعه جدید جی‌. دی‌. پاور در مورد عملکرد، کارایی و طراحی اتومبیل‌ها (APEAL) در سال ۲۰۱۴ مشخص شده است. مطالعه APEAL اکنون در نوزدهمین سال خود قرار دارد و به عنوان یک مرجع در مورد جذابیت مدل‌های جدید برای مشتریان در صنعت خودرو شناخته شده است. در این تحقیق، صاحبان خودرو در ۷۷ زمینه مختلف به خودروهای جدید خود امتیاز داده‌اند که مجموع این امتیازات در مقیاس ۱۰۰۰ امتیازی APEAL بیان شده است.
Porsche
این مطالعه نشان می‌دهد که مدل‌های جدید و یا با طراحی بازنگری شده دارای امتیاز APEAL بیشتری نسبت به مدل‌های با سابقه هستند (۸۰۵ در مقابل ۷۹۱ امتیاز). در همین حال، باید اشاره کرد که خودروهای جدید و با طراحی بازنگری شده در زمینه‌هایی مانند مصرف سوخت و کیفیت طراحی داخل کابین نسبت به مدل‌های با سابقه رضایتمندی بیشتری دارد و تفاوت این دو نوع خودرو در مواردی مانند مفید بودن کنترل‌ها و کاربری سیستم راهبری، تشخیص صدا و دیگر تکنولوژی‌ها ناچیز بوده است.

2014 J.D. Power APEAL Study
رنه استیفنز، معاون اتومبیل‌های امریکایی جی‌. دی. پاور می‌گوید:

خودروسازان معمولاُ برای جذابیت و با طراوت جلوه دادن محصولاتشان به قابلیت‌های و تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند؛ امّا در همین حال، طراحی یک سیستم ساده که مشتریان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، امری چالشی خواهد بود. مدل‌های جدیدی که در صنعت خودرو ارائه شده‌اند، توانسته‌اند تأثیرگذاری بیشتری بر مشتریان از لحاظ ظاهر و کیفیت سواری نسبت به مدل‌های با سابقه داشته باشند. از طریق در مطالعه کیفیت اولیه خودروهای ۲۰۱۴ می‌بینیم که افراد در برخورد با استفاده از این قابلیت‌ها احساس راحتی نکرده‌اند. برای حل این مشکل در مدل‌های جدید، خودروسازان مجبورند که سیستم‌هایی غیرجذاب طراحی کنند که استفاده از آنها ساده و راحت باشد.

امتیاز کلی APEAL در سال ۲۰۱۴ به صورت متوسط ۷۹۴ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ یک امتیاز کاهش نشان می‌دهد. مصرف بهینه سوخت تنها زمینه‌ای بوده که نسبت به سال گذشته رشد داشته و ۶ امتیاز صعود کرده است و البته بیشتر به افزایش متوسط ۳ درصدی قیمت سوخت در طول دوره مطالعه نسبت به سال ۲۰۱۳ برمیگردد. گزارش متوسط مصرف سوخت توسط صاحبان خودرو نیز از ۲۴/۵ مایل برای هر گالون در سال ۲۰۱۳ بهبود پیدا کرده و به ۲۵ مایل برای هر گالون (۹/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) رسیده است. استیفنز می‌گوید:

علی‌رغم بهینه‌سازی‌های انجام شده در سال جاری، مصرف سوخت همچنان پایین‌ترین زمینه امتیازی صاحبان خودرو را با اختلاف زیاد به خود اختصاص داده است. عوامل زیادی در عملکرد مصرف سوخت تأثیرگذارند؛ ولی یک عامل مهم نحوه هماهنگی موتور و انتقال قدرت توسط خودروساز است. خودروسازان می‌بایست تعادل مناسبی بین انتظارات مشتریان از مصرف سوخت و اثرگذاری بر روی تجربه رانندگی شامل اسب‌بخار و عملکرد گیربکس برقرار کنند که البته کار ساده‌ای نیست. مشتریان همیشه مایل به از دست دادن این ویژگی‌ها نیستند.

2014 J.D. Power APEAL Study
نکات برجسته مطالعه APEAL سال ۲۰۱۴

  • پورشه برای دهمین سال پیاپی بالاترین امتیاز APEAL برای یک برند را از آنِ خود کرده است.
  • هیوندای در بین برندهای غیر پرمیوم جایگاه نخست را دارد؛ رتبه‌ای که در مطالعه کیفیت اولیه خودروهای ۲۰۱۴ نیز داشت.
  • دوج و پورشه، هر دو برندهایی بوده‌اند بیشتری عنوان نخست کلاس‌های مختلف خودرو از لحاظ امتیاز APEAL به خود اختصاص داده‌اند؛ دوج با مدل‌های چلنجر، چارجر و دارت و پورشه با ۹۱۱، باکستر و کاین.
  • آئودی، فورد، مرسدس‌بنز و نیسان، آن دسته از برندهایی بوده‌اند که صاحب عنوان نخست در دو کلاس خودرویی شده‌اند. آئودی با مدل‌های A8 و Q5، فورد با مدل‌های F-150 LD و F-250/F-350 سوپر دیوتی، مرسدس‌بنز با کلاس‌های CLS و S و نیسان با مدل‌های روگ و کوئست.
  • ب‌ام‌و سری ۴، جی‌ام‌سی یوکون، هوندا ریجلاین، هیوندای اکسنت، کیا سول، لندروور رنج‌روور، مزدا ۶، مینی‌ کانتری‌من، تویوتا های‌لندر و فولکس‌واگن GTI از دیگر مدل‌هایی بوده‌اند که موفق به کسب عنوان شده‌اند.

2014 J.D. Power APEAL Study
مطالعه عملکرد، کارایی و طراحی اتومبیل‌ها (APEAL) رضایتمندی از مالکیت و رانندگی با یک مدل خودروی جدید را ارزیابی می‌کند. نتایج این مطالعه توسط بسیاری از خودروسازان جهان برای طراحی و توسعه مدل‌های جذاب و تأمین‌کننده نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعه APEAL سال ۲۰۱۴ بر مبنای اطلاعات ۸۶ هزار خریدار جدید بین ماه‌های فوریه و می ۲۰۱۴ پس از ۹۰ روز مالکلیت صورت گرفته است. این تحقیق در واقع مکمّل مطالعه کیفیت اولیه است که بر مشکلات تجربه شده در سه ماه اول مالکیت تمرکز می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. Carbonado Aventador

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    باتشکر از آقای حسینی!
    پدال دمت گرم دیگه ساعت 3-4 صبح هم مطلب می گذاری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (513 ديدگاه)

      در این جدول یه چیز جالب جلب توجه میکنه
      هیوندا موفق شده از سد تویوتا(نه لکسوس) رد بشه و خودش رو از نظر کیفی به جایگاه بالایی برسونه که نشون از تیز هوشی مدیران صنعت کره جنوبیه(برعکس ما که هر سال افت کیفیت داریم و عقب گرد)
      دوستان به خدا من عاشق کمری و کرولا و اف جی کروز و پرادو هستم و واقعا هر کدومشون توی صنعت خودرو افسانه هستن اما باید قبول کنیم کخ کره کم کم به ژاپن رسیده همونطوری که ژاپن تونست به رقبا برسه،همونطور که تویوتا تونست lfa بسازه تا برای فراری و لامبو خط و نشون بکشه.
      ای کاش خون مدیران صنعت کره توی رگ های مدیران بی کفایت ما جریان داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مهدی 911

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    بنز کاملترین خودروساز جهان که درهمه کلاسها با بالاترین کیفیت تولید میکنه اگه بنز مثل خوروسازهای ایتالیا تمام توانشو تو تولید سوپر اسپرت میذاشت مطمئنا اونارو به زیر میکشید ولی سیاست بنز تولید در تمامی کلاسهاست وپورشه بخصوص با 918 نشون داد میتونهبرترین سوپر اسپرت ساز باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      بالاترین سطح خودرو سوپر اسپورت هست که بنز به پای المانی ها هم نمیرسه چه برسه به ایتالیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mory

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (418 ديدگاه)

        وو وو وو یواش تر
        یک اینکه ایتالیا یه فراری داره که به نظرم اونقدرام از پورشه بالاتر نیست اگه پایین تر نباشه
        یه پاگانی داره که انجین واسه همین بنزه
        و در آخر من در تمام کلاس ها اعم از موتور و کامیون آلمان رو مهد ماشین میدونم و بنز رو سلطانشون به غیر از وانت و موتور که آمریکا و ژاپن سلطنت میکنن البته تو suv هم آلمان خیلی از بقیه بالاتر نیست اما تو بقیه مخصوصا سوپر ماشین آلمان سلطانه
        یادت نره انجین لامبورگینی رو کی می سازه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. مهدی 911

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    خوروسازای انگلیسی یا فقط بلدن مثل رولرویس و بنتلی لوکس تولید کنن یا مثل مکلارن اسپرت یامثل رنجوور suv وتمام تونشون تو یه کلاسه ولی شرکتی مثل بنز اگه دقت کنید درتمام کلاسهای کل شرکتهای انگلیسی خورو میزنه امنم درحد عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی 911

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    فقط خودرو سازی المان مخصوصا بننننننننننننننز کل کهکشان رو بگردید خودروسازی پیدا کنید که هم سوپر اسپرتی مثل slr وsls تولید کنه هم سوپر لوکسی مثل پولمان و اس کلاس وهم سوپر اس یو وی مثل g class عمرا اگه پیدا کنید حالا بقیه کلاسها رو میزاریم کنار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      تریلر 18 چرخ و هلیکوپتر هم میزنه ! همه فن حریفه لامصب :/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. hrf

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (381 ديدگاه)

      لطفا اینقدر تعصب نداشته باش دوست عزیز. ب ام و . ائودی . لکسس اینا هم مثل مرسدس در همه زمینه ها حرفی واسه گفتن دارن. ب ام و لقب بزرگترین خود رو ساز لوکس رو داره. ایودی هم در زمینه خوروهای لوکس ماشین خوبی مثل A8 داره و سوپر اسپرتی موفقی مثل R8 رو هم یادتون نره. لکسس هم ک ب مدت طولانی پر فروشترین خودروی لوکس امریکا بود و بیشترین میزان رضایتمندی رو در امریکا داره و سوپر اسپرت LFA رو هم تو کارنامش داره. در ضمن SLR هم ک شما فرمودید حاصل همکاری بنز و مک لارن بود. مک لارن هم یک شرکت انگلیسی هست. خیلی از شرکت های دیگر هم هستند. لطفا تعصب رو کنار بذارید. همه خودرو ها و خودرو سازان قابل احترام هستند ( البته جز خودرو سازان داخلی ;) )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی 911

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    میدونم بیشتر انلایک میدن ومیگن تعصب کورکورانه به خودروسازهای المان داره بخصوص ایتالیا وانگلیس ولی مطالبی که گفتم واقعیتیه المانیها کاملترین خوروسازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    به امید روزی که صنعت خودروی ماهم نماینده ای در این لیستداشته باشه…
    من به اون روز امیدوارم.
    البته اگه اون مطالعه توسط خود خودروسازهای وطنی انجام بشه!!!
    شاید گل سرسبدش پراید باشه و یکجا مقام اول چندتا کلاس رو باهم کسب کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. reza

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    همه خودرو سازان خودروهاشون بر اساس رقابت میسازن شرایط رقابتی کاری میکنه که همیشه مصرف کننده و تولید کننده راضی باشن اما انحصار فقط برای تولید کننده سود داره.ای کاش شرایط خودرو سازی ما هم مثل قبل میشد نه العان که فقط باید تو سایتهای خبری خودرو مورد علاقه خودمون ببینیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمید

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    خودروساز فقط المان نه باید حرفاتون رو اصلاح کنم.تو المان ب ام و هم داریم مگه به گرد پای بنز میرسه مسلما نه!. بنزهم سوپر اسپرت داره اون هم sls هستش که امسال قراره جایگزین بشه درضمن موتور های پاگانی رو هم فقط بنز میده.رولزرویس لوکسه بنتلی لوکسه ب ام و و پورشه اسپرت اند ماسل کار ها هم که اسپرت و موتور قوی انئ ولی بنز هم اسپرته هم لوکسه.راستی میدونستین زیباترین محصولات کشور المان مرسدس بنز اعلام شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ehsan

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      قبلا این بحث در یک پست دیگه انجام شده حتی نتیجه گیری هم شده
      هیچ خودروسازی نمیتونه بگه من در همه زمینه ها بهترم

      تو المان ب ام و هم داریم مگه به گرد پای بنز میرسه مسلما نه!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (248 ديدگاه)

        آلمانیا عالین خیلی جالب بود که Audi A8 بالاتر از S کلاس بنز بود در حالی که بنز جدید تره و این لیست بر اساس جذابیت برا مشتری تبیین شده قاعدتا باید کلاس اس بالاتر میبود مگر وقتی من خاب بودم A8 جدید معرفی کرده باشه!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. احمدرضا

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (394 ديدگاه)

      ب ام و از بنز خیییلی بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        نه بنز از BMW بهتره نه BMW از بنز ، هر کدوم در زمینه های مختلف ممکنه نسبت به دیگری برتری داشته باشه ولی اینگونه نیست که بنز یا BMW بطور مطلق از دیگری برتر باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Ehsan

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    اگر به ده برند اول لیست که پرمیوم حساب میشوند نگاه کنید اکثرا لوکس سازند به غیر از ولوو ، که اتفاقا دهمین برنده
    یک نکته دیگر قرار گرفتن اکثر خودروسازان ژاپنی ( به غیر از لوکس سازانشون ) در انتهای جدوله که یکم عجیبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (248 ديدگاه)

      ژاپنیا غیر از سوبارو و کمی میتسو محافظه کار ترین خودروسازای دنیان این لیسم بر اساس جذابیت بود نه کیفیتو رضایت و … منطقیه که تویوتا آخر باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        پدال چرا لایک نمیشه داد ،
        البته این لیست در مورد جذاب بودن مدل های جدیده ، که انتظار میرفت جگوار و ولوو جزو برند های بالا باشند چون بعد از یک دوره رکود پیشرفت خوبی در این چند سال داشتند
        در مورد ماشین های ژاپنی انتظار داشتم نیسان و تویوتا در رتبه های بالاتری باشند ، چون به نظرم ماشین های این دو برند به نسبت قبل بهتر شدند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. Ahmad

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    به نظرم تویوتا امسال یکم کم کاری کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امین

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    ای ول پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ferrari

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    چرا فراری تو این لیست نبود.

    مدیر پدال این حال منه از دست شما. :O

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mehran911

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    پورشه از هر لحاظ فوق العاده است واقعا دمش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوشا خردمند

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      به شدت با این حرف موافقم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. احمدرضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    تواین لیست ب ام و از بنز بهتره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (199 ديدگاه)

      چی داری میگی کجا هستی احمدرضا!؟ همون قدر که تو عکس های ماشین هارو نگاه میکنی یا چاهار تا حرف بقیه رو گوش میکنی من سوارشون شدم .تازه بابامم اس کلاس نداره!.ولی این رو با قاطعیت میگم بنز از ب ام و سر تره میخوای قبول کن میخوای هم قبول نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احمدرضا

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (394 ديدگاه)

        برو بابا حرف الکی نزن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (248 ديدگاه)

          اینی که میکه از رو تعصب نیستا از سر دلسوزیه شمام بگو بنز بهتره بزار خیال یه ملتی راحت شه آئودی و پورش و بقیم …..

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Ehsan

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        حمید جان من هم با قاطعیت بهت میگم bmw از بنز سر تره میخوای قبول کن میخوای قبول نکن ، :-D
        نه خدایی این هم شد دلیل ، خود مدیران این کارخانه ها هم چنین قاطعیتی ندارند

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حمید

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (199 ديدگاه)

      چی داری میگی کجا هستی احمدرضا!؟ همون قدر که تو عکس های ماشین هارو نگاه میکنی یا چاهار تا حرف بقیه رو گوش میکنی من سوارشون شدم .تازه بابامم اس کلاس نداره!.ولی این رو با قاطعیت میگم بنز از ب ام و سر تره میخوای قبول کن میخوای هم قبول نکن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. مصطفی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    دم پورشه گرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    این تاجر هندیه که لندروور رو خرید جگوارم خرید یا نه آخه این دوتا یه جورایی برادر حساب میشن !!!!! اگه نخریده الان مالک جگوار کیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مثل اینکه هیچکس تو این دنیا نیست که از خرید پورشه ناراضی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. کوشا خردمند

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    P O R S C H E

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ادریس( ♪♫Edi سابق)

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اینا مطالعه شونم کار عملیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. فرید

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (787 ديدگاه)

    ای جونم…عشقم لکسس داره تنها با بقیه غول ها اون بالا بالاها رقابت میکنه.لکسس داره چه از لحاظ کیفیت چه طراحی،چه مورد اعتماد بودن و هر مورد دیگه ای هم باشه داره با بزرگان رقابت میکنه و تو بیشترش اوله اگرم اول نباشه داره به غول های صنعت خودرو رقابت میکنه….از لحاظ طراحی هم لکسس داره خیلی خوب پیشرفت میکنه…سال های آینده رتبه لکسس بالاتری خواهد داشت.
    در مورد هیوندا هم بگم.باید از تویوتا بهتر باشه چون از لحاظ ظاهری بهتر از تویوتا هست ولی نه کیفیت و موارد دیگه…ولی خیلی خوب داره پیشرفت میکنه و آینده خوبی در انتظارشه.در مورد کیفیت هم باید بهش وقت داد چون اول راهه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      فرید جان بهت تبریک میگم داداش
      لکسس واقعاً عالی کار کرد تو این چند سال اخیر
      حقش هم جز این نبود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرید

        ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        فدات بشم احمد عزیز…ممنونم ازت شما خیلی به من لطف داری…به شما هم تبریک میگم که دوستدار آلمان هستی و پورشه ترکونده ها…
        یه تشکر دیگه هم واقعا بهت بدهکارم چون بوسیله سایتت تونستم به بزرگترین آرزوم برسم…چون از اونجا به سایت مک اسپید وصل شدم تونستم فیلم تولید لکسس LFA رو ببینم…واقعا ممنونم ازت دوست خوبم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad..F12

          ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          عه..؟؟؟ :)
          خب خدارو شکر خیلی خوشحالم فرید جان :)

          آره مکس‌اسپید رو همیشه دنبال کردم

          منم LFA رو دانلود کردم;)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. فرید

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          آره بخدا اینقدر خوشحال شد که نگو…همیشه آرزوم بود که این فیلم رو ببینم.بازم مرسی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Ahmad..F12

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          فدات فرید جان

          اگه کلیپ دیگه ای خواستی بگو برات بزارم
          من زیاد دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. فرید

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          احمد جان دیگه از لکسس چی داری ؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  21. Ahmad..F12

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    انیس جان ممنون عالی بود

    آفرین داره پورشه
    پرچم اشتوتگارت رو بالا نگه داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ROLLS R R ROYCE

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    نفهمیدم چی بود این قضیه!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا