متفرقه

کدام خودرو پاک‌تر است: پلاگین هیبریدی یا درون‌سوز؟!

بر پایه نتایج تحقیق جدیدی که صورت گرفته، اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی پاک‌تر از نمونه‌های درون‌سوز عادی نیستند زیرا برد تمام الکتریکی محدودی دارند. همچنین اگر خودروهای پلاگین هیبریدی به‌صورت منظم شارژ نشوند آلایندگی دی‌اکسید کربن آن‌ها می‌تواند بدتر از خودروهای بنزینی و دیزلی قابل‌مقایسه باشد.

محققان آلمانی می‌گویند دولت‌ها و قانون‌گذاران باید جلوی تبلیغات گمراه کننده درباره خودروهای پلاگین هیبریدی را بگیرند. اگرچه چنین نتیجه‌گیری‌ای تنها باعث افزایش انتقادات از چنین تکنولوژی‌ای خواهد شد اما لوکس سازان آلمانی به‌طور خاص از سیستم‌های پلاگین هیبریدی برای روشی برای کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن محصولات خود استفاده می‌کنند.

اما اعداد چه می‌گویند؟ خب محققان انستیتو ISI فرانهوفر و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل پاک ICCT از داده‌های بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پلاگین هیبریدی متعلق به بیش از ۶۶ خودروی متفاوت در اروپا، آمریکا و چین استفاده کرده‌اند. آن‌ها فهمیده‌اند در بهترین حالت یک خودروی پلاگین هیبریدی به‌طور متوسط دو برابر دی‌اکسید کربن بیشتری نسبت به ادعاهای خودروسازان تولید می‌کند.

در بدترین حالت نیز آلایندگی دی‌اکسید کربن یک خودروی پلاگین هیبریدی چهار برابر بیشتر از ادعاهای سازنده بوده و بنابراین یک خودروی پلاگین هیبریدی با آلایندگی دی‌اکسید کربن رسمی ۵۰ گرمی در هر کیلومتر در واقع بین ۱۰۰ تا ۲۰ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

دلیل مهم چنین تفاوت بزرگی آن است که خودروهای پلاگین هیبریدی به عنوان خودروهای سازمانی نیز استفاده می‌شوند و بنابراین برد تمام الکتریکی آن‌ها بازه بسیار کمی را پوشش می‌دهد. همچنین رانندگان سازمانی در اکثر موارد دوست دارند باک سوخت را پر از بنزین یا گازوئیل کنند زیرا هزینه را شرکت و سازمان مربوطه می‌پردازد.

پاتریک پلاتز مدیر این تحقیق می‌گوید:

اگر بخواهیم مصرف سوخت و آلایندگی دی‌اکسید کربن کمتری در دنیای واقعی داشته باشیم باید قدرت تولیدی پیشرانه‌ها کاهش یابد و برد الکتریکی آن‌ها بیشتر شود.

او می‌گوید به‌منظور اینکه خودروهای پلاگین هیبریدی به‌طور مؤثری جایگزین نمونه‌های درون‌سوز سنتی شوند باید برد تمام الکتریکی آن‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر باشد.

البته مشکلی هم در این مطالعه وجود دارد و آن‌هم به خود پلاتز مربوط می‌شود زیرا در سال ۲۰۱۷ تحقیق متفاوتی را منتشر کرده و از علاقه خود به تکنولوژی پلاگین هیبریدی سخن گفته است. در واقع همین ماه پیش بود که فولکس‌واگن به تحقیق قبلی این محقق با عنوان “خودروهای پلاگین هیبریدی بهتر از شهرت خود هستند” اشاره کرده و گفته اینکه رانندگان خودروهای خود را شارژ نمی‌کنند یک افسانه است.

البته پلاتز مدعی است خودروسازان نمی‌گویند مطالعه قبلی‌اش برای نتیجه‌گیری قطعی دراین‌باره طراحی نشده است. او می‌گوید:

در آن زمان ما فقط به میزان برد الکتریکی خودروهای پلاگین هیبریدی نگاه کردیم. ما تفاوت‌های سیکل‌های تست را در نظر نگرفتیم و این موضوع می‌تواند نتایج را دست‌خوش تغییر کند.

در مطالعه جدید از پلاگین هیبریدی‌ها به عنوان خودروهای انطباقی نام برده شده به این معنی که آن‌ها فقط روی کاغذ راندمان بالایی دارند اما در واقعیت به اندازه محصولات درون‌سوز دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند.

اما اگر دولت‌ها نظر منفی نسبت به پلاگین هیبریدی‌ها داشته باشند چه خواهد شد؟ این امر می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی فروششان داشته باشد. برای مثال هلند قبلاً مشوق خودروهای پلاگین هیبریدی را حذف کرده و فروش آن‌ها از ۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۱۵۰ دستگاه در دو سال بعد کاهش یافته است.

فعلاً فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در اروپا بیشتر از هر جای دیگر در جهان بوده و فروش ۷۸۰ هزار دستگاهی آن‌ها در قاره همیشه‌سبز حدود ۱۰ هزار دستگاه بیشتر از بازار خودروی چین می‌باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. Sina

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (914 ديدگاه)

    بستگی به استفاده شخص داره.
    مثلا برای کار های اداری و سازمانی همون ماشین برقی بهتره.
    یا همون بنزینی
    ولی برای یه فرد عادی پلاگین هیبرید بهتره
    چون کسی که از ماشینش مراقبت کنه صد در صد شارژ هم میکنه ماشینو.
    در کل اگه راننده ها رو تشویق کنن که ماشینو شارژ کنن این مشکلشون حل میشه.
    این تحقیق هم بر اساس شارژ نکردن یا کم شارژ کردن پلاگین هیبرید ها بوده و اگه فرد صاحب ماشینو شارژ نکنه.
    دو برابر ۵۰ یا ۴۰ گرم کربن دی اکسید هم نسبت به بنزینیا عدد زیاد بدی هم نیست

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳
    1. ممد ژانگولر

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      داش سینا تحویل بگیر 🐸

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
  2. M.A.S

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    الکتریکی ها هم خیلی الاینده ترن و به ظاهر پاک
    افزایش الکتریکی یعنی افزایش وحشتناک الودگی نیروگاهی که۷۰% الاینده ها هم همین نیروگاه هان و سهم کل خودرو ها و وسایل نقلیه۴ درصده که این همه ماجرا نیست
    همونطور که آگاهین داخل موتور های درونسوز یک برش نفتی از هیدروکربن ها داره میسوزه و باعث تولید قدرت به واسطه انفجار میشه (بنزین)
    اما توی نیروگاه برای تولید برق از کل نفت استفاده میشه که توش هیدرو کربن های دارای تعداد کربن پایین تر که زود تر هم منفجر میشن و یا میسوزن زیاده که باعث افزایش الودگی میشه
    اتلاف انرژی زیاد از نیروگاه تا جایگاه ورود برق هم مجابتون میکنه تا میزان بیشتری برق تولید کنید
    تا جایی که میگن حتی یه الکتریکی میتونه دو برابر یه درونسوز مشابه خودش الودگی تولید کنه و گرما
    مساله بعدی باتری هان که جز تسلا هیچ برندی نیومده بگه که من باتری هامو بازیافت میکنم
    حالا انبوه برقی های چینی و اروپایی رو نگاه کنید تا عمق فاجعه رو ببینید
    خیلی سخته فهمیدن این موضوع برای دولت های بزرگ ؟؟

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱۸
    1. ،

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1457 ديدگاه)

      همون عشق های بنزینی بهترینن

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
    2. ali_x76

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (880 ديدگاه)

      با توجه به اینکه نیروگاه ها به طور معمول در حالت ایده آل کار می کنن و محدودیت های خودرو ها رو ندارن ، راندمان حرارتی بالاتری نسبت به موتور خودرو ها دارن .
      اما نکته ای که هست ، تا زمانی که منبع اصلی تولید برق ، سوخت فسیلی باشه ،‌بهبودی در وضع محیط زیست رخ نخواهد داد .
      صنعت انرژی باید با سرعت بیشتری به سمت انرژی های پاک حرکت کنه

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۰
    3. Sina

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (914 ديدگاه)

      مشکل اصلی همینه.
      وقتی همه برقی بشن زیرساخت های شارژ و مقدار برق مورد نیاز به شدت افزایش پیدا میکنه.
      روش های تجدید پذیر هم مثل باد و خورشیدی قابل افزایش یا تغییر نیستن پس میان تولید نیروگاه فسیلی رو دو برابر میکنن که آلودگی خیلی زیادی داره.
      برای بازیافت باتری هم مجبورن دوباره در مواد بازیافتی تغییراتی بدن که باز هم مقداری آلودگی داره (برای مواد کمک کننده به بازیافت) ولی خیلی خیلی کم که اصلا به حساب نمیاد و فکر خوبیه
      تازه تسلا یه شرکت نیمه لوکس ساز هست پس این کار براش ضرر اونقدر زیادی نداره چون قیمتش بیشتره و تولیداتش کمتر ولی شرکتی مثل تویوتا، فولکس واگن و فورد و فیات که تولیداتشون خیلی خیلی بیشتره و باید هم باشه چون کارشونه اگه بازیافت کنن ضرر میکنن.
      با همه ی این توضیحات میشه فهمید چندین دهه با پاک بودن مشاینا فاصله داریم (تازه اگه تولید فلزات بدنه ، رنگ ، پلاستیک و قطعاتشون رو حساب نکنیم)
      یه تحقیقی هم بود توش گفته بودن آلودگی ساخته شده از تایر ها چندین برابر از دود اگزوز بیشتره و با برقی کردن تنها گوشه ی کوچکی از این آلودگی رو حذف شده

      موافقم ۷
      مخالفم ۸
      1. Hadi

        ۲۸ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1360 ديدگاه)

        اصلأ از پلاگین هیبرید خیلی خوشم نمیاد…
        همون هیبرید معمولی که خودش خودشو شارژ می‌کنه و انرژیو بازیافت می‌کنه بهتره…

        موافقم ۳
        مخالفم ۳
  3. ارشیاSVJ

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1282 ديدگاه)

    🤯🤯🤯🤯

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. مدافع حقوق موتور احتراق داخلی

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1457 ديدگاه)

      نظرسنجی!!

      بنزینی:لایک بزنین
      برقی:دیسلایک

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۱۳
  4. بهراد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (612 ديدگاه)

    من یه جایی گفتم برد پلاگین هیبرید باید حداقل ۲۰۰ کیلومتر باشه ، دوستان و علما اومدن اظهار نظر کردن که کمپانی علمش بیشتره در این مورد بنده کمتر میفهمم یا میگفتن فلان جارو بخون یا اینکه ۵۰ ۶۰ کیلومتر خیلیه و از اینجور ابیات و غزلیات.
    رفیق، کارخونه نمیاد نیاز آینده بازارو بسنجه، با چیزایی که دم دستش هست یه محصول میده که الان بفروشه و سود کنه.
    نظر منم تغییر نمی کنه تا وقتی که محصول ایده آل تولید بشه و شایدم بتونم بخرم یا نخرم که این مهم نیس.وقتی شارژر ماشین بیسیم باشه و اتوماتیک تو پارکینگ خونه یا فروشگاهی مثل آلدی شارژ میشه.راننده بهونه ای واسه استفاده خالص از موتور بنزینی نداره.در ضمن همین فروشگاهی که مثال زدم رو سقفش سلول خورشیدی داره و برقش از نیروگاه فسیلی راه دور نمیاد.قوانین ساخت خونه باید بروز بشه و مثل اجباری شدن شارژر ؛ سلول خورشیدی و پد شارژر نصب بشه.البته بعدا حق انتخاب ظرفیت باتری خودرو پلاگین هیبریدی به مشتری داده میشه.فعلا بنزینی +الکتریکی ضعیف(۴۸ولتی) عادی شده.به قول دوستمون انشاالله ماشینایی که گفتم رو تولید انبوه هم می کنن شما وایسا ببین

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. TOYOTEX

      ۲۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (66 ديدگاه)

      این صفحههای خورشیدی هم اگه زیاد باشند باز مشکل سازه جریان انعکاس نو ایزوگام یا لایه های محافظتی رو نداره و باعث جذب گرما میشه و نور خورشید رو جذب میکنه و اشعه های فرابنفشو منعکس نمیکنه و جذبشون میکنه

      طبق یک مستند اینو گفتم
      و اینم باعث گرما میشه

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  5. TOYOTEX

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (66 ديدگاه)

    صرفا برقی کردن تنها راه چاره نیست باید یک فکر اساسی بشه و شمام زیاد باهم دعوا نکنید هرچی که سود شرکتا تو اون باشه شرکتا رو اون زوم می کنند تایک فکر اساسی در همه زمینه ها نشه نه فقط خودرو همین اشه و همین کاسه

    در پیام بالا اون نور است

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  6. حسین

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2226 ديدگاه)

    تو ایران متاسفانه برنامه ها واسه برقی کردن در اینده هست!
    در صورتی که برای ایران هیبریدی ( در سبک تویوتا پریوس) بهتر است!
    چون ایستگاه شارژ نداریم و نیاز به هزاران ازش هست ، در گام اول باید به سمت موتور “گازسوز توربو هیبریدی ” برای سواری ها و کراس اور ها رفت .
    در گام دوم هم باید برای مینی بوس ها و کامیونت ها و وانت ها موتور گازسوز توربو هیبریدی طراحی کرد .
    در گام سوم هم موتور ۳۰۰ اسبی گازسوز توربو هیبریدی برای اتوبوس ها و کامیون ها .

    همزمان با گام اول باید در شهر هایی که پالایشگاه تولید ال پی جی هست ، ایستگاه ال پی جی تاسیس بشه و واردات خودرو های گارسوز ( ال پی جی) بدون گمرک ازاد بشه!

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  7. AMG_73///

    ۲۸ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (887 ديدگاه)

    بهترین سوخت همین هیدروژنیه
    به معنای واقعی پاک….

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. OMID

      ۲۸ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1788 ديدگاه)

      اون هیدروژن با برق باید تولید بشه
      همون برقیه منتها هیدروژن جایگزین باتری شده
      اتفاقاً بازده کمتری هم داره
      موتور هیدروژن سوز هم نمیاد
      هیدروژنی های فعلی هم از نوع پیل سوختی هستن که اصلا هیدروژن رو نمیسوزونن فقط عین باتری برق تولید میکنند واسه موتور الکتریکی

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. Sina

        ۲۸ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (914 ديدگاه)

        فکر کنم اگه هیدروژن رو بسوزنن فاجعه رخ بده.
        آخه قدرت خیلی زیادی داره و برای حل این مشکل باید راهکار های جدیدی پیدا بشه

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
  8. عارف

    ۲۸ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (32 ديدگاه)

    من با این گزارش مشکل دارم . چرا که موتور بنزینی هر دو خودرو یک سطح آلایندگی تولید میکنند + موتور برقی که به کمک بنزینی میاد که اگه شارژ هم نداشته باشه آلایندگی برابر دارند . شاید این محقق عزیز شیتیلش به موقع واریز نشده بود شاکی شده

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا