متفرقه

کدام‌یک قوی‌تر است: رینگ فولادی یا آلیاژی؟

از آنجایی که زمستان در راه است اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که مالکان از لاستیک‌های زمستانی برای رینگ‌های آلیاژی یا فولادی خودروهای خود استفاده کنند.


شکی وجود ندارد که رینگ‌های آلیاژی ظاهر زیباتری در مقایسه با نمونه‌های فولادی دارند اما وقتی بحث رانندگی در جاده‌های پر از دست‌انداز یخ زده به میان می‌آید نباید تنها به ظاهر زیبا اکتفا کرد.

چیزی که اهمیت دارد میزان و چگونگی استقامت و قدرت رینگ‌ها و چگونگی جذب ضربات و شوک‌هایی همچون افتادن در یک چاله‌ی بزرگ وسط خیابان یا جاده است. یکی از روش‌ها برای تخمین میزان مقاومت رینگ‌ها تست مقاومت استرس آن‌ها است که با فشار هیدرولیکی هم می‌توان آن را تخمین زد.

این دقیقاً همان کاری است که دست‌اندرکاران کانال هیدرولیک پرس انجام داده‌اند. با استفاده از پرسی ۱۵۰ تنی، آن‌ها برخی تست‌ها را فیلم‌برداری کرده‌اند. در این فیلم‌ها می‌توانیم رفتار رینگ‌های فولادی و آلیاژی در زمان خرد شدن تحت‌فشار را ببینیم. رینگ‌ها با لاستیک‌ها تست شده‌اند و هم به‌صورت افقی و هم عمودی تحت فشار قرار گرفته‌اند.


جای تعجبی ندارد که رینگ‌های آلیاژی استحکام بیشتری داشته و نیروی بیشتری برای تخریب آن‌ها موردنیاز است. متأسفانه همین موضوع به معنی شکسته شدن و چندتکه شدن هم هست. اما رینگ‌های فولادی بدون شکسته و تکه شدن این نیروی عظیم را به خود جذب می‌کنند.

نهایتاً باید گفت رینگ‌های فولادی ارزان‌تر هستند بنابراین خیلی در زمان خرید آن‌ها به فشار نمی‌افتید. شاید رینگ‌های فولادی در زمان افتادن در چاله‌ای بزرگ راحت‌تر آسیب ببینند اما خب تعمیر و یا تعویض آن‌ها هزینه‌ی کمتری را به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    حالب بود رینگ فولادی در مقابل فشار 10 تن له شد ولی رینگ الومینیومی تا 23 تن هم دووم اورد ولی از سمت داخل که گذاشت رینگ فولادی تا 20 تن وزن رو تحمل کرد ولی رینگ الومینیومی راحت شکست این نشون میده رینگ فولادی رو هنگام تعویظ میشه زیر ماشین گذاشت که اگه خدای نکرده جک در رفت از افتادن ماشین جلوگیری کنه ولی این از عهده رینگ الیاژی یا الومینیومی بر نمیاد

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. hami

      ۶ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (23 ديدگاه)

      افرین گل گفتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. محسن

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الیاژ خیلی مهمه برا همینه تو این کشور اروپایی یعنی المان شما رینگای الومینیومی مارکدار و اورجینال ولی ارزونتر از رینگای فولادی سیاه پیدا میکنی
    رینگای الومینیومی سی تا چهل شصت یورویی به راحتی پیدا میشه. ولی رینگ فولادی سیاه رنگ کمترین قیمتش تازه از پنجاه یورو شروع میشه. قیمتا برا یک عدد رینگ و صفر هست.
    چون رینگای الومینیومی تایه حدی مقاومت دارن
    رینگ الومینیومی خیلی خوب بخوایی باید بالای صد یورو هزینه کنی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. شاهین

    ۷ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    مورد بوده تو همین گاری های داخلی که رینگ المینیومی دارن مثل پژو پارس، تو تصادف های سنگین شاخ ب شاخ رینگ ها سالم موندن. رینگ المینیومی اگه یک تیکه باشه واقعا ارزش داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (165 ديدگاه)

      منم بهت بگم همین رونال دوبل ۱۵ اینچ توی تصادف شکسته و یکی از پره هاش به آسفالت گیر کرده و باعث واژگونی خودرو شده

      رینگ فولادی کج و کوله میشه ولی حداقل مثل نیزه داخل آسفالت فرو نمیره که ماشینو چپ کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احسان

    ۸ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نکته مهم تنشهای دینامیکی وارده هست. رینگهای فولادی تو تحمل تنش های دینامیکی بهترن چون از ورق ساخته میشن ولی رینگ های آلیاژی ریخته گری هستن. در واقع خرد شدن و شکسته شدن تو رینگای فولادی رخ نمیده. ولی خب سنگین تر بودن رینگهای فولادی، خنک کاری بهتر دیسک تو رینگای آلیاژی، زیبایی و … نکاتی هستن که موقع استفاده مطرح هستن بالطبع رو نیسان یک فرد که تو خاکی رانندگی میکنه رینگ فولادی انتخاب خیلی بهتریه ولی یه خودروی اسپرت رینگ آلیاژی میخواد.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. شناس

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (165 ديدگاه)

      الان رینگ فولادی ۱۵ اینچ پژو یک کیلو و خورده ای از رینگ آلمینیومی صلیبی سبک تره

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. علی کردی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی نیست جواب منو بده ؟
    وزن خالص رینگ فابریکی عه پراید چند کیلو می‌باشد

    موافقم 3
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا