متفرقه

منع تردد خودروهای درون‌سوز در آمستردام از سال 2030

شورای شهر آمستردام هلند برنامه‌های خود برای منع تردد خودروها و موتورسیکلت‌های درون‌سوز از سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد.


پایتخت کشور هلند به دنبال کاهش آلودگی هوا بوده و مقامات این شهر ادعا می‌کنند معضل آلودگی هوا طول عمر شهروندان را تا یک سال کاهش می‌دهد.


با آغاز سال ۲۰۲۰ خودروهای دیزلی ۱۵ ساله یا بیشتر از ورود به کمربندی A10 آمستردام منع خواهد شد و از سال ۲۰۲۲ نیز هیچ اتوبوسی که از پیشرانه‌ی بنزینی یا دیزلی استفاده کند حق ورود به مرکز شهر را نخواهد داشت. این ممنوعیت در سال ۲۰۲۵ به مناطق بیشتری گسترش خواهد یافت. بخش مهم این برنامه منع تردد تمامی خودروهای درون‌سوز در آمستردام از سال ۲۰۳۰ به بعد می‌باشد.


به منظور تشویق محلی‌ها به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، مقامات آمستردام خواهان ارائه‌ی جایگاه‌های شارژ به تمامی خریداران خودروهایی بدون آلایندگی هستند. گفته می‌شود این شهر تا سال ۲۰۲۵ نیازمند ۱۶ تا ۲۳ هزار جایگاه شارژ خواهد بود تا این برنامه موفق شود.


البته این برنامه به مذاق همه خوش نیامده و سخنگوی یکی از لابی‌های صنعت خودرو گفته بسیاری از افراد توانایی خرید خودروهای الکتریکی را ندارند. او گفته است:

هزاران خانواده وجود دارند که فاقد تمکن مالی مناسب برای خرید خودرویی الکتریکی می‌باشند. این برنامه باعث می‌شود آمستردام شهری برای ثروتمندان باشد. ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۲۰۳۰ حدود یک‌سوم خودروها از نوع الکتریکی خواهند بود؛ اما در همان زمان افراد زیادی وجود خواهند داشت که توانایی خرید این خودروها را ندارند.

باید منتظر ماند و دید این برنامه‌های درازمدت و آینده‌نگرانه چه تأثیری روی کیفیت هوا و حمل‌ونقل شهرهای مهم اروپایی خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. سروش

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    اینا هم خوشی زده زیر دلشون. جمعیت آمستردام با حومه کمتر از یک میلیون نفره. از شهر های کوچک گیلان و مازندران ما هم خیلی خیلی پاکتره. در حقیقت آلوده ترین اونا از پاک ترین ما پاک تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      شهردار همه این کار و برنامه رو میریزه تا یه سال از عمر مردمش کم نشه .دولت اونا رو نگاه دولت ما رو نگاه??
      ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    مرگ سلطه نفت بر بازار دنیا تا حداکثر ۲۰۳۰
    یعنی تنها حدود ۱۰ سال فرصت داریم که:
    هم با نفت اقتصادمون رو ساختاری بسازیم
    هم اقتصادمون رو تو دنیا هضم کنیم که رشدش پایدار بمونه
    هم تکیه اقتصادمون رو به نفت کم کنیم
    .
    چیزی مثل برنامه ۲۰۳۰ عربستان که ولیعهدش خیلی زود متوجه روزهای کم فروغ پیش روی نفت شد
    و برنامه رونق اقتصادی با عدم اتکا به نفت تا ۲۰۳۰ رو داد
    .
    اگه استفاده نکنیم و در دان تقابل های چندین و چند باره بیوفتیم،
    به خودمون ضرر خواهیم زد نه به دنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سروش

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (228 ديدگاه)

      به نظرم ۲۰۳۰ زوده برای حذف سلطنت نفت در بازار انرژی. ۱۰ تا شهر مدرن و پیشرو یک درصد جمعیت جهان رو هم تشکیل نمیدن. نفت حذف میشه ولی نه به این زودی. ما حتی اگه همه چیمون روی روال بود در ده سال نمیتونستیم اقتصاد بسازیم اصلا امکان نداره. در حال حاضر هم دهه ها تا افتادن توی مسیر پیشرفت فاصله داریم علاوه بر اینکه پیشرفت دهه ها طول میکشه. تا وقتی انرژی فسیلی حرف اول رو بزنه نه ما به خودمون میایم نه قدرت ها میزارن مردم ایران نفس بکشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        دوستان
        پیشرفت کشور نظر و ایده و پول نفت نمیخواهد .
        تجربه ثابت کرده کشور نیاز به مدیر دانا و مردم دانا داره .
        مگه اون زمانی که رئیس اوپک بودیم و کشور در مسیر پیشرفت بود ، مردم ایران نیومدن کشور را نابود کردن و یا اون زمانی ‌که نفت بشکه ای ۱۵۰ دلار و قیمت دلار ۱۰۰۰تومن بود ، احمدی نژاد نمیگفت شما هیچ غلطی نمیکنید ، اما دیدیم که چطور ایرانی رو به غلط کردن انداختند .
        پس اصل کار چیزه دیگست و کاری به تموم شدن نفت نداره .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مهدی

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1326 ديدگاه)

        تا حذودی میشه گفت حرف شما درسته و نفت تا زمانی که توجیح اقتصادی تولید داشته باشه مشتری هم خواهد داشت البته بیشتر مخازن نفت ایران وارد دوران به اصطلاح پیری شدن با فرسده شدن پالایشگاه ها و چاهای نفت و بژور کلی صنعت نفت به زودی خرج خودشان به زور در میارن اما نباید فراموش کرد که مشکل اصلی کشور بسیار بد تر از خود نفت هستش و ان افتضاح مدیریتی و حاکمیتی کشور هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا