متفرقه

سهم چشمگیر خودروهای الکتریکی از بازار نروژ

نروژ همچنان پیشروی استفاده از خودروهای الکتریکی در بین کشورهای پیشرفته است زیرا تقریباً یک‌سوم خودروهای جدید فروخته شده در این کشور در سال ۲۰۱۸ از نوع تمام الکتریکی بوده‌اند.


فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۸ به ۳۱.۲ درصد از کل فروش خودروها در بازار نروژ رسیده که افزایش قابل‌توجهی در مقایسه با سهم ۲۰.۸ درصدی سال ۲۰۱۷ و سهم ۵.۵ درصدی سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. موضوع قابل‌توجه اینکه اگر آمار فروش خودروهای پلاگین هیبریدی را نیز اضافه کنیم شاهد سهم ۴۹.۱ درصدی خودروهای الکتریکی شده از بازار خودروی نروژ خواهیم بود.


فروش خودروهای الکتریکی در این کشور با افزایش ۴۰ درصدی به ۴۶۰۹۲ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسیده درحالی‌که خودروهای دیزلی افت قابل‌توجه ۲۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. خودروهای بنزینی نیز افت فروش ۱۷ درصدی داشته‌اند درحالی‌که سهم هیبریدی‌ها از این بازار نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است. موضوع جالب اینکه نسل جدید نیسان لیف پرفروش‌ترین خودروی نروژ در سال قبل بوده است. تسلا نیز سال بسیار خوبی را تجربه کرده و فروش ۸۶۲۳ دستگاهی آن حاکی از رشد قابل‌توجه نسبت به فروش ۱۶۱ دستگاهی سال ۲۰۱۷ می‌باشد.


در کل باید گفت سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۴۷۹۲۹ دستگاه خودرو در نروژ به فروش رسیده که نشان دهنده‌ی کاهش ۶.۸ درصدی می‌باشد. از جمله دلایل این کاهش فروش می‌توان به کاهش تقاضای خودروهای بنزینی و دیزلی اشاره کرد.


فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۸ رکورد جدیدی بر جای گذاشته زیرا نروژ می‌خواهد فروش خودروهای درون‌سوز را تا سال ۲۰۲۵ متوقف نماید تا به این ترتیب آلودگی هوا کاهش یابد. واضح است که گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی بدون کمک‌های دولت میسر نخواهد بود.


خودروهای الکتریکی در این کشور مشوق‌های فراوانی داشته و از برخی مزیت‌ها همچون پارک و شارژ رایگان برخوردارند. البته برخی تحلیلگران با دیده‌ی شک به اهداف نروژ در استفاده از خودروهای بدون آلایندگی می‌نگرند. آن‌ها معتقدند رشد خودروهای الکتریکی به خاطر عدم وجود پارکینگ‌های شخصی زیاد و عدم شارژ آن‌ها در خانه محدود می‌شود.


با آغاز تحویل تسلا مدل ۳ در سال جدید، فروش خودروهای الکتریکی در نروژ رشد بیشتری خواهد داشت. گفته شده نروژ ۳۰ هزار پیش سفارش برای خودروهای الکتریکی داشته که اکثر آن‌ها برای تسلا مدل ۳ و آئودی e-tron بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    این آمار تو یه کشوری که ذخایر نفت زیادی داره خیلی جالبه و جای تامل داره. یه خبری شنیدم در مورد نروژ که به صورت کاملا روشن و شفاف میتونن درآمدشون از فروش نفت و اون بخشی از کارهای خدماتی و عمرانی که اون پول داره اونجا هزینه میشه رو ببینن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین دهمرد

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    لطفا پاراگراف سوم رو اصلاح کنید یه رقم اضافه گذاشتید.
    ۵ میلیون نفر تو یه سال ۱۴۷ هزار خودرو خریدن/:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمدامین

    ۱۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (32 ديدگاه)

    نروژ خیلی جالبه!از فروش نفت سود خیلی زیادی داره میکنه.
    از اون طرف برای تولید انرژی در کشورش،درصد کمی از منابعش سوخت فسیلی محسوب میشه؛یعنی از انرژی های تجدید پذیر و غیره خیلی بیشتر استفاده میکنه برای تولید انرژی،تا سوخت های فسیلی
    و داره تبدیل میشه به یک کشور پایدار که انرژی های مورد استفادش تجدیدپذیر هستن:))

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا