متفرقه

یادداشتی در باب نمایندگی‌نماهای فروش خودرو در کشور

در این نوشتار می‌پردازیم به جنبه‌ای از وضعیت حاکم بر نمایندگی‌های (یا شاید بهتر بگویم، نمایندگی‌نماهای!) برندهای مختلف در کشور که هرکدام با رنگ و لعاب متفاوت و مورد ترجیه خود، در سطح تهران و نیز برخی از دیگر شهرها پخش شده‌اند.

Toyota2
اما پیش از هر چیز، برای ادامه ماجرا به دو سؤال اساسی پاسخ می‌دهیم: تست درایو چیست؟ تست درایور کیست؟!
تست درایو یا آزمایش رانندگی در همه‌جای دنیا مقوله‌ای جاافتاده و بسیار تأثیرگذار است. تقریباً تمامی خودروسازان در فاز پیش از تولید توجه ویژه‌ای روی آزمایش رانندگی دارند که توسط رانندگان آزمایش اختصاصیِ خودشان صورت می‌گیرد. پس از ورود محصول به بازار نیز رسانه‌های خودرویی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند که در این‌یکی، راننده آزمایش از دست‌اندرکاران خود نشریه است. حتی بسیاری از نمایندگی‌های فروش، به‌عنوان مثال عوامل فروش مجاز رنو در پاریس و سایر شهرهای فرانسه، امکان آزمایش رانندگی را برای کسانی که قصد خرید دارند فراهم می‌کنند؛ آن‌هم با روی باز و برخوردِ بسیار بسیار مردم‌پسندانه!!

به سراغ بحث خودمان برویم. چند روز پیش همراه یکی از دوستان خودرویی در یکی از نمایندگی‌های فروش ایرتویا (نماینده رسمی تویوتا) مشغول بررسی محصولات و نگاهی نزدیک‌تر به هرکدام بودیم. جدای از این‌که عکاسی از خودروها ممنوع بود و (به‌اصطلاح) فروشنده‌ها تأکید بسیار مصرانه‌ای روی این مورد داشتند، طی صحبت‌هایمان با یکی از آقایان شیک‌پوش (!) مجموعه، جملات جالبی ردوبدل شد. هنگامی که دوست بنده پرسید: شما تست درایو ندارید؟ چهره آن مرد گرفته شد (!) و با لحنی خشک‌تر پاسخ داد: تست درایو برای چی داشته باشیم! اینجا ایرانه ها! آقا مگه کجا داری زندگی می‌کنی!

Test-Drive-A-Car
این جملات حقیقتاً مرا چند ثانیه‌ای مبهوت کرد! لحن این دوست تویوتایی دقیقاً به‌گونه‌ای بود که گویی ما دو پسربچه نوجوانیم که تازه پشت لبمان سبز شده، به‌قول‌معروف ماشین‌باز هستیم و با این حربه می‌خواهیم خودروی مورد نظر را حداقل برای یک دور هم که شده برانیم! به‌راستی که فرهنگ آزمایش رانندگی، و پیش‌تر و مهم‌تر از آن، ارتباط با پایگاه‌های اطلاعاتی خودرو و نشریات، اصلاً در کشورمان جا نیفتاده است. آیا چنین برخورد تمسخرآمیز و مُستهزِآنه‌ای با دست‌اندرکاران خودرو (کوچک‌ترین)، درست و به‌جاست یا زشت و نکوهش‌شده! این طرز فکر که انگار شما لفظ بزرگ تست درایو را بهانه‌ای برای رانندگی و کیف کردن قرار می‌دهید از کجا آمده و چه زمانی تصحیح خواهد شد! چطور و طبق کدامین منطق، نمایندگی یک برند بین‌المللی فقط در بحث قیمت‌های گزاف و احمقانه نمایندگی می‌کند و سؤالاتی همچون ” آقا مگه کجا داری زندگی می‌کنی!” از شما نمی‌پرسد، اما به ارائه خدمات و حقوق ساده مشتری که می‌رسد کار به اینجا می‌کشد. چرا یک عامل رسمی فروش باید نسبت به ارتباطات سازنده با نشریات و مطبوعات این‌قدر بیگانه و نادان باشد و حتی پس از این‌که از هویت شما مطلع شد چنین برخورد زننده‌ای بکند! متأسفانه در فضای واردات و احداث عاملیت‌های فروش، جدیت تنها درزمینهٔ زرق و برق شوروم‌ها و کارکنان و نیز ترسیم توجیه‌های منطقی برای قیمت‌های عمیقاً غیرمنطقی است و عملاً هیچ توجهی به بسیاری از جنبه‌های مهم دیگر، ازجمله حقوق اولیه مشتری و متصل بودن با جامعهٔ خودرویی کشور نمی‌شود؛ عملاً همه‌چیز بیشتر تجاری است تا خودرویی!

Test-Drive
قضیه به اینجا ختم نشد، به پیشنهاد بنده سری هم به طبقه زیرزمین و شوروم رنو زدیم. خوشبختانه این بار عکاسی بلامانع بود و از این نظر آرامش روانی داشتیم. اما هنگامی که درخواست برنامه فروش مدل سیمبل را (نسل جدید L90 خودمان) از خانم مسئول فروش کردم، رقم ۸۳ میلیون تومانی مدل فول چشم‌هایم را گرد کرد. جالب اینجاست که یک ساعت قبل‌تر، (بی‌خبر از تازه‌ترین قیمت‌های رنو) از قیمت بیش از ۶۰ میلیونی همین سیمبل انتقاد می‌کردم و آن را غیرمنطقی می‌دانستم.

Renault-Symbol-2013-02
هنگامی که بنده در حال مطالعه بروشور بودم، دوستم بین صحبت‌ها خطاب به همان خانم گفت که عجیب است برندهای پیشتازی همچون رنو هیچ تلاشی درزمینهٔ تست درایو یا سایر خدمات موجود نمایندگی‌های دیگر کشورها، برای بازار ایران انجام نمی‌دهند. اینجا هم برخورد ایشان کاملاً نشان از بیگانگی نسبت به موضوع بود، انگار که حرف‌های سادهٔ خودرویی ما را متوجه نمی‌شدند! نه این‌که بخواهیم خودمان را بزرگ کنیم، اما این سطح از بی‌اطلاعی برای کسی که در نمایندگی فروش یک خودروساز نام‌آشنا مشغول به کار است واقعاً جلوه ناامیدکننده‌ای دارد!

Renault Symbol
پس از فراغت از خواندن، پرسیدم: این قیمت‌ها واقعی‌اند؟ واقعاً ۸۳ میلیون؟ و پاسخ بانوی هم‌میهن ما را به دومین نقطه اوج آن روز رساند: بله! رنو یک برند پیشتاز است دیگر، مگر خودتان نگفتید (با لبخند رضایت)! دیگر تاب نیاورده و با خنده گفتم فرق می‌کند که در چه چیزی پیشتاز باشد! علاوه بر این‌که متوجه شدم وی اصلاً منظور همکار بنده از “برندهای پیشتاز” را متوجه نشده بود، به ذهنم آمد که چقدر مشتری ایرانی مظلوم است! وقتی بحث ارائه خدمات در سطح جهانی می‌شود پیشتاز بودن رنو را نادیده می‌گیرد، ولی در مورد قیمت‌های گزاف و “توهین‌کننده به شعور انسانی”، همان پیشتازی را به دلیل قانع‌کننده‌ای مبدل می‌سازد!

toyota
بدبختانه، وضعیت کنونی بازار خودرو بس آشفته و اسفناک است. به‌خصوص در نمایندگی‌های واردکننده، تمرکز اصلی روی زرق و برق بوده و تلاش می‌کنند ارباب رجوع را با تجملات ظاهری در مضیقه حیثیتی قرار دهند تا قیمت‌های پیشِ رو ناخودآگاه در ذهنشان عادی جلوه کند. این مسئله در نمایشگاه‌ها نیز دیده می‌شود. آشنایی با ارتباطات چندوجهی درون جامعهٔ خودرویی در حداقل خود بوده و در بسیاری از موارد یک نویسنده خودرو، درواقع یک احمق فرصت‌طلب قلمداد می‌شود که به خیال خودش خیلی زرنگ است!
باشد که روزی، همه بدانیم “پیشتاز” واقعی یعنی چه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    پدر بنده دی ماه گذشته که تویوتا کمری هایبرید ۱۷۵میلیون تومان بود.به علت بسته شدن فروش فوری این خودرو.اقدام به ثبت نام سه ماه این خودرو کرد زمانی که دعوت نامه از شرکت ایرتویا رسید.وبه نمایندگی رفتیم.قیمت خودرو برای تکمیل وجه شده بود 205میلیون تومان!!!!!!!یعنی با این که ارز تقریبا ثابت بود قیمت یک خودرو در عرض ۳ماه 30میلیون تومان گران شده بود.
    وقتی پدرم به مدیر فروش نمایندگی(اقای ذاکر)گفت چرا خودرو یی که تعرفه ۴%وارد کشور میشه وقیمت جهانی این خودرو ۳۰۰۰۰هزار دلاره باید ۲۰۵ میلیون تومان باشه؟؟؟؟؟
    اقای ذاکر بالحن بسیار بدی به پدر من که مشتری چند ساله ایرتویا بوده و سن و سالی ازش گذشته گفت: شاید من ماشینی را بخوام ۱۰۰ میلیون وارد کنم بفروشم یک میلیارد شما می تونی نخری!!!!!!!!!وبعد گفت:این سیاست شرکته من که نمیتونم سیاست شرکت به شما بگم.سکرته!!!!
    اصلا از مدیر فروش ایرتویا هرچی بپرسی تیکه کلامش اینه :این ساست شرکته من که نمی تونم سیاست شرکت به شما بگم!!!!
    مثلا :اقای ذاکر چرا کرولا با ۱۵۴میلیون در سال ۲۰۱۶ دوتا ایربگ داره ومدل فولش وارد نمیشه.ذاکر:این سیاست شرکته من که نمی تونم سیاست شرت به شما بگم .سکرته.شما می تونی نخری .مردم میخرن!!!!!!!
    ایرتویا امشتری مداریش اینجوری.
    اون وقت شما ازشون در خواست تست درایو داشتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سیاوش

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام

    دوستان عزیز یک پیشنهاد. آیا شرکتی مثل تویوتا به حیثیت خود اهمیت می دهد؟ صد البته!
    مدیران پدالی باید با اهرم فشار وارد شویم. از این برخورد ها فیلم و عکس گرفته و یا با جمع آوری امضاء به شرکت مادر اطلاع دهیم و تقاضای کمک کنیم. به شما قول میدهم در صورتی که ابعاد اینترنتی و تلگرامی و کمپینی به خود بگیرد موثر واقع خواهد شد. نظر شما چیست؟
    با مثبت یا منفی از همین پست کلید استارت کمپین بر علیه سود جویان را بزنیم. آیا می توانیم برای یک بار متحد باشیم؟ این دیگر دولتی نیست که با یک وام شکسته شود و جوابیه شرکت مادر در بقای آن برند تاثیر خواهد داشت. شروع کنیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      عمرا تویوتا بهمون نگاه کنه 37 ساله نگاه نکرده اونم تو جواب بهت میگه نمایندگی رسمی ایران نداریم میخوای چیکار کنی بعدشم تویوتا ابروش مهمه اره یک ماشین میزنه ارزشش 50 میلیون به مردم میفروشه 75 میلیون نه مثل ایرانی ها یه ماشین بزنه به ارزش 10 میلیون بیاد بده 38 میلیون سود کمتر با کیفیت زیاد بعدشم اونا درامدشون مثل شرکت های وارداتی ماشین نیست که. رضایت و مقدار خدمات پس از فروشه درامد اصلی هر کارخونه مقدارش خیلی بیشتر از فروش خودروهه
      خیلی باحاله تویوتا تو ماشیناش نوشته 10 هزارتا سرویس میان میگن 5 هزارتا بکن وگرنه از کارانتی خارجه! خلاصه این فشارا فایده نداره چون نمایندگی رسمی نیست رسمی بود یک نفرم تو این همه سال شکایت میکرد فاتحش خونده بود تا الان نمیدونی بدون متاسفانه اونایی که رسمی نیستن همشون اینجورین تازه این مردم همه چیز فهم به حساب شخصی دفتر های فروش میریزن تا به حساب شرکت که یه کلاه برداری درست و حسابی خیلی اوقاتم میشه نمونش ولوو مشهد و تویوتا اصفهان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ایران نسخه آزمایشی جهنم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محمد زمانلو

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    مرده شور هر چی آدم نفهم و بی شعور…
    می ری نمایندگی یه فرغون ساز داخلی ماشین صفر می خری و بعدش ایراداش یکی یکی پیدا می شن! دوباره می ری سراغ نمایندگی می گی
    . . .
    -آقا ایراد داره و تعمیرش کن و گارانتی داره!!!
    -نه گارانتی شامل حال ایراد فعلی ماشین شما نمی شه . خب اگه می خواستی ایراد پیدا نکنه یه ماشین گرون تر می خریدی. خب ایرانیه دیگه ، چه انتظاری ازش داری …
    . . .
    نمی دونم بعضی از اینایی که همچین حرفایی می زنن فکر می کنن مردم ایران میلیونر هسند یا مارو *** فرض کردن و فکر می کنن یک ایرانی چرا باید انتظار تحویل یک خودروی نو و بدون ایراد رو داشته باشه…
    . . .
    به قول یکی : از چی بگم خدا از این بنده های خسته
    بنده هاتو نبین دنده هام شکسته
    خنده هامو نبین این خنده ها می چسبه رو لبم
    این منم با یه ردپای خسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      تند رفتی ولی در اصل حرفت متین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امير رحيم پور

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    اینا نمایندگان خودرو نیستن بلکه شرکت های واردات پول به جیب بعضی ها هستن
    سکوت بهترین کاره -_-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. گشتاسب

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک جمله ای هست که میگوید: بعضی از افراد خیلی بیچاره هستند، چون فقط پول دارند.
    دوستان ضمن احترام به غیرت و دلسوزی شما برای این مملکت توجه شما را به چند نکته جلب میکنم:
    1) واردکنندگان به تمامی دلال هستند، بی سواد و پولدار. انتظار کار علمی و مدیریت مدرن را از این افراد نباید داشته باشید. حتی انتظار دوراندیشی و بلندنگری هم از این افراد نباید داشته باشید.
    2) این دلالان در مسیر واردات به بسیاری از افراد باید باج بدهند بخاطر همین قیمتها چندین برابر است.
    3) این افراد بازار را با یکدیگر تقسیم کرده اند. یعنی ایران خودرو، سایپا و تمامی اینها بر سر تقسیم بازار به تفاهم رسیده اند.
    4) در یک بازار انحصاری – که البته آن پیرمرد وزیر صنعت اعتقاد دارد این بازار انحصاری نیست – خریدار همیشه با زیان مواجه میشود.
    5) سوال بزرگ این است: مگر در این مملکت صبح تا شب از آزادسازی قیمتها و حاکمیت بازار آزاد سخن گفته نمیشود، مگر آموزش و پرورش را آزادسازی نکردیم، قیمتهای هرچیزی آزاد شد غیر از خودرو که دولت کنترل میکند. لابد منافعی در آن دارد که ما نمیدانیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود، همین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    از آرزوهام اینه که واردات شناسنامه ای آزاد بشه. ینی هر کس برای خودش بتونه ماشین وارد کنه. چه نمایندگی داشته باشه چه نداشته باشه. اونوقت ببینید این به اصطلاح نمیاندگی های فروش به چه عجز و لابه ای میفتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا