متفرقه

ده پلتفرم برای 200 مدل خودرو

در گذشته، اشتراک پلتفرم‌ها بسیار ساده بود. به عنوان مثال، یک تویوتا در لایه‌ای از چرم و اندکی چوب مصنوعی پیچیده و همین‌طور تمامی درزها با مواد عایق صدا پر شده و چند پنل بدنه هم طراحی می‌شد. سپس یک نشان لکسس بر روی عقب آن چسبانده می‌شد. نمونه‌ای دیگر از آن جنرال‌موتورز بود که البته از چند مرحله تویوتا گذر می‌کرد و فقط نشان خودرویش را می‌چسباند. ولی امروزه، هیچ‌کس به این سادگی چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

پلتفرم‌های ماژولار برای تعداد زیادی خودرو در ابعاد مختلف قابل استفاده‌اند
پلتفرم‌های ماژولار برای تعداد زیادی خودرو در ابعاد مختلف قابل استفاده‌اند
بسیاری از خودروسازان، در بین محصولات خود مدل‌هایی را دارند که بخش‌های مشترک مهمی با یکدیگر دارند. در برخی موارد، یک طراحی پایه می‌تواند ابعاد و انواع مختلف بدنه را بر روی بدنه خود سوار کرده و در برندهای مختلف با قیمت‌های متفاوت در سراسر جهان به فروش برسد. این موضوع از آن جهت کارایی دارد که بازیگران بزرگ عرصه دنیای خودرو در حال افزایش شمار مدل‌هایی هستند که از یک پلتفرم مشترک استفاده خواهند کرد.

پلتفرم های برگزیده سال 2015
پلتفرم های برگزیده سال ۲۰۱۵
مزیّت استفاده از این رویکرد برای خودروسازان بسیار روشن است؛ در مقیاس اقتصادی. نه‌تنها در تولید، بلکه در طراحی، مهندسی و رگولاتوری نیز صرفه اقتصادی دارد. برای مشتری نیز، این رویکرد به معنی این است که خودروهای با تولید کمتر و ارزان‌تر نیز می‌توانند بر اساس استانداردهای بالاتری با توجه به استفاده از پلتفرم‌های پرمیوم ساخته شوند. ولی با این همه مزیّت یک خطر بزرگ نیز آن را تهدید می‌کند. فراخوان‌ها طیف گسترده‌ای از خودروها و مدل‌ها را دربر می‌گیرند و همین موضوع کیفیت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

پلتفرم های برگزیده سال 2020
پلتفرم های برگزیده سال ۲۰۲۰
دو نموداری که در بالا مشاهده می نمایید، نشان دهنده ۱۰ پلتفرم جهانی پرفروش برای سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ است؛ آماری که توسط تحلیلگران و پیش‌بینی‌کننده‌های صنعتی در IHS اتوموتیو محاسبه‌ شده‌اند.

تراک‌های کمتر

با توجه به فروش ۱/۵ میلیونی، پلتفرم تراک‌های فول‌سایز جنرال‌موتورز یعنی GMT 800/900 دومین پلتفرم محبوب در سال ۲۰۰۵ بود. ولی با رشد بازارهای خارج از امریکا و به‌ویژه چین، این آمار به سمت خودروهای کوچک حرکت کرد. در نتیجه، پیش‌بینی‌ها برای ۱۰ پلتفرم سال ۲۰۲۰ تماماً برای خودروهای کوچک هستند.

پلتفرم MQB فولکس واگن
پلتفرم MQB فولکس واگن
سازگاری بیشتر

یکی از ویژگی‌های پلتفرم‌های مدرن این است که می‌توانند برای وسایل نقلیه مختلف با فاصله‌های محور متفاوت منطبق شوند. به همین دلیل، انتظار می‌رود که هوندا در سال ۲۰۲۰ از یک پلتفرم برای مدل‌های آکورد و سیویک استفاده کند.

پلتفرم CMF-1 رنو-نیسان
پلتفرم CMF-1 رنو-نیسان
پلتفرم در برابر ساختار

با این که این دو مفهوم معمولاً به جای یکدیگر به کار می‌روند، ولی «پلتفرم» از لحاظ فنی مفهوم جامع‌تری است و به معنای یک سری از وسایل نقلیه است که با یکدیگر نقاط اساسی مشترکی داشته و یا پارامترهای ابعادی ویژه‌ای دارند. پلتفرم به صورت نمونه، متشکل از محفظه موتور، دیواره محافظ و ساختار مقاوم در برابر برخورد است. ولی «ساختار» اشاره به مشتقات پلتفرم دارد؛ انواع مختلفی از نحوه استفاده از پلتفرم‌ در سایزهای متفاوت.

پلتفرم خودروی الکتریکی ولت
پلتفرم خودروی الکتریکی ولت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا ♥BMW♥

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    مال پراید چجوریه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdi

      ۲۰ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (623 ديدگاه)

      درود محمد رضا عزیز
      مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــال پراید هرچی هست به مردم ایران خوب ساخته
      دلیلش صف عریض و طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــویل مردم برای خرید خودروهایی مثل پراید و سمند و …. هست
      حالا مال پراید (ببخشید پلت فرم پراید !!!!!!) هرچی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدتر باشه مردم ازش بیشتر استقبال میکنن
      کلا قضیه پلت فرم توی ایران چیز دیگست
      زیاد جالب نیست
      سپاسگزارم
      مهدی (فرزند کوروش)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدرضا ♥BMW♥

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        به مردم بیچاره چه…با اون پول چی بخرن؟؟؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          یه مدت چیزی نخرن همشون ورشکست میشن
          ان شاء الله !!!!!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. حسن

        ۲۹ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        آقا مهدی مردم همین پراید ویژو را از سر تفنن نمی خرند شما به عنوان یک ایرانی که قدرت خریدت در حد 15 میلیون تومان هست و نیاز به وسیله ای برای حمل و نقل داری اگر از این محصولات استفاده نکنی چه راه حل دیگه ای به ذهنت می رسه ؟ مردم از سر اجبار به دلیل اینکه هیچ حق انتخاب دیگه ای ندارند برای این ماشین های بی کیفیت صف می کشند . ضمنا تحریم صنعت خودرو از سوی مردم اساسا ایده مسخره ای هست چرا که خودرو سازها دولتی هستند و در مواقع بی پولی سریعا از پول فروش نفت دوباره سرپاشون می کنند و دود این تحریم هم مستقیما به چشم مردم می رود چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قبول کنیم که در بدترین دوره تاریخی مملکتمون زندگی می کنیم . بعید می دونم در دوره ما وضع تغییری بکنی اما دعا می کنم برای آیندگان وضع اینگونه نباشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. سپهر

      ۲۰ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (69 ديدگاه)

      خوب اینو که همه میدونن که به منظور صرفه جویی بیشتر در هزینه ها وراحت تر بودن تولیدات یک کارخانه از پلتفرم های تقریبا شبیه به همی استفاده میکنه و معلومه تا 6سال بعد همه ی کارخونه ها روند صعودی دارن و کارهاشونو بهتر عرضه میکنن شاید سایپا هم تا اون موقع شیشه های عقب پرایدو برقی کنه اسمشو بذاره طراحی جدید حالا تا پلتفرم که راه زیاد داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد

        ۲۰ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        جالبه که در طراحی تیبا ، با اینهمه تبلیغات بعنوان یک طراحی جدید و خودروی ملی ، دقیقاً از پلتفرم پراید استفاده شده!
        .
        ایرانخودرو هم انواع سمند و پژو رو روی پلتفرم 405 طراحی کرده!
        .
        206 و 207i و رانا هم پلتفرم 206
        .
        یعنی در ایران فقظ روی 3 تا پلتفرم حدود 20 تا مدل دادن بازار ، اونهم برای بیش از 2 دهه . عین نقل و نبات هم میفروشه!
        .
        شک نکنید تا 10 سال آینده هم هر مدل جدیدی بدن روی یکی از این 3 تا پلتفرم هستش .

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          خخخخخخخخخخخخخخخخ سجاد باهات موافقم،لایک

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. arman

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    ماها که از پلتفرمهای 30 سال پیش ماشین 48 تومنی میسازیم ! فکر کنم سودی که خودرو سازای ایرانی میکنن از همه بیشتر باشه…و واسه همینه حاضر نیستن تغییری ایجاد کنن…چون خرج داره !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. AliZeus

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    چقدر بین 2015 و 2020 تفاوته!…
    عملکرد بی سرو صدا و عالیه فولکس واگن خیلی هم عالیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      2020!مثلا قرار بود تا اون سال با ادم فضایی ها در رابطه باشیم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. پوری پوریا!

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    پلت فرم مشترک جزو سیاست ها کارخونه هاست که باعث صرفه جویی در هزینه ها و… میشه.
    به نظر من پلت فرم مشترک خوبی و بدی هایی داره. یه خوبیش که گفتم همین صرفه جویی که برای کارخونه ها خوبه! بدیش اینه که اگه زیادی این کار انجام بشه مشتری ها زده میشن
    مثلا جیلی ایکس7 کاملا بر روی پلت فرم نسل قبل تیوتا rav4 ساخته شده که اصلا جالب نیست!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ELDORADO

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    سلام ببخشیدا ما خیلی وقته اینکارارو میکنیم الان اونا ازما عقب ترن ما کل خودرو هامنو بایه پلت فرم میسازیم در ضورتیکه اونا تازه چندتا محصولشونو رو یه پلت فرم میسازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدMOHAMMAD

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    کمپانی رنو یک پلتفرم برای داچیا رومانی ساخته به نام X90 که از این پلتفرم بیش از 10 مدل خودرو فقط برای داچیا ساخته میشه که تندر90 ایران هم از این پلتفرم است و در ضمن رنو و نیسان هم از این پلتفرم برای خودشون خودرو می سازند خودروهای که از پلتفرم X90 استفاده میکنند عبارتند از لوگان -ساندرو -STEP WAY -داستر – لوگان PICK UP – لوگان MCV و MPV – داستر PICK UP و رنو سیمبل و کلیو و کپچر و نیسان قشقایی و جوک تا سال 2012 و بعد از این سال با تغییرات جزیی در این پلتفرم خودروهای جدید دیگری هم از آن ساخته شد از جمله دوکر و لودجی و مدل های جدید لوگان و کلیو و کپچر و سیمبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. 4MATIC

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    شما بیاایرن یه پلتفرم رو رو300تاماشین می بینی
    هنرنزدایرانیان است وبس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. محمدMOHAMMAD

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    آقای حسینی خیلی مطلب کلیدی و خوبی بود فقط اگر جدولی هم از هر پلتفرم به تفکیک مدل های خودروهای مختلفی که تاکنون از آن ساخته شده می گذاشتید خیلی عالی می شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کامران

    ۲۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بسیار ممنون برای این مقاله یا نوشتار ارزشمند.من ضمن قدر دانی از نویسنده و سایت پدال برای تهیه و نشر چنین مطالبی که باعث پیشرفت در زمینه ی خود می شوند اولا درخواست هر چه بیشتر شدن نشر مطالب در مقوله های ساختاری و تخصصی را دارم و از طرف دیگر متاسفم برای نظراتی که پیرامون این مطلب و بسیاری مطالب دیگر در این سایت و سایت های مشابه می بینم که رویکردی استهزا آمیز دارند.
    در آزادی بیان هیچ تردیدی نیست اما اگه به نظرات (البته نه همه ی نظرات) دقت کنیم خوانندگان عزیز به جای ایراد نقطه نظرات کارشناسانه یا بحث و تبادل نظر جدی و مفید بیشتر مسایل را به دیده ی تمسخر و مجالی برای خندیدن و به سخره گرفتن و مزه پراکنی در نظر می گیرند . . درست است که همه صاحب نظر نیستند اما در این صورت ضرورتی برای ارایه نظر نیست.
    درست است که صنعت خودروی کشور با انتقادات اساسی مواجه است ولی یادمان میرود که ما خود بخشی از این جامعه هستیم و اینجا متعلق به همه ی ماست اگر به خود نگاهی بیندازیم رانندگی مان از هر چیزی بیشتر مایه ی تاسف است.

    متاسفانه چنین رویکردی نشان از کم مایه بودن سطح رویی جامعه ی حال حاضر ایران دارد و این باور که همیشه در قبال هر موضوعی کم نیاوریم و اظهار نظر کنیم به قیمتی که بحث به لودگی کشیده شود یا خدای ناکرده کسی فکر نکند ما چیزی نمی دانیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا