متفرقه

کاهش صدای جاده‌ در کابین با تکنولوژی جدید Bose

کمپانی مشهور Bose از تکنولوژی کنترل صدای جاده‌ی QuietComfort خود پرده‌برداری کرده است. این سیستم خلاقانه در دسترس تمامی خودروسازان تراز اول جهانی خواهد بود.


افرادی که استفاده زیادی از هدفون‌ها می‌کنند به خوبی می‌دانند که تکنولوژی حذف صدای QuietComfort از جمله بهترین‌های این صنعت است. این شرکت از تجارب هدفون‌های خود به منظور توسعه‌ی نسخه‌ای از این تکنولوژی برای استفاده در صنعت خودرو استفاده کرده تا به این ترتیب صداهای ناخواسته‌ی داخل کابین حذف شوند.


معمولاً خودروسازان برای کاهش صدای جاده در کابین خودروها از متریال سرکوب‌کننده، لاستیک‌های خاص و دیگر مواد استفاده می‌کنند. این امر باعث افزایش وزن خودرو و مصرف سوخت می‌شود اما خوشبختانه Bose می‌گوید این سیستم راه‌حل بسیار بهتری است.


تکنولوژی کنترل صدای جاده‌ی QuietComfort از شتاب‌دهنده‌ها، میکروفون‌ها، نرم‌افزار پردازش سیگنال اختصاصی و سیستم صوتی خودرو برای کنترل صداهای ناخواسته استفاده می‌کند. شتاب‌دهنده‌های نصب شده در بدنه‌ی خودرو باعث ایجاد الگوریتمی می‌شوند که لرزش‌های ایجادکننده‌ی صداها را تشخیص می‌دهد. این اطلاعات جمع‌آوری می‌شود تا سیگنال حذف صدای ویژه‌ای ایجاد شود که از طریق بلندگوهای خودرو و به منظور کاهش صداهای مزاحم پخش می‌شود. سپس هم میکروفون‌ها برای پایش صدای باقی مانده مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب سیستم به سرعت می‌تواند تغییرات صدای جاده در کابین را تنظیم کند.

Bose قبلاً سیستم‌های حذف و افزایش هارمونیک صدای پیشرانه را به منظور کاهش یا بهبود صدای تولیدی توسط پیشرانه‌ها را معرفی کرده است. با این وجود Bose انتظار دارد سیستم QuiteComfort پیشرفته‌تری را تا انتهای سال ۲۰۲۱ در خودروهای تولیدی معرفی کند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. hami

    ۲۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (34 ديدگاه)

    حیف نیست 405 صفر صدای قابلمه وتشت نده رو دست انداز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. emad1990

    ۲۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    این چیز جدیدی نیست من قبلا راجع بهش خوندم
    Bose اومده بهترش کرده
    و یه چیز جالب اینکه بنز قبلا تکنولوژی رو معرفی کرده که در هنگام تصادف نویز مخالف تو کابین پخش میشه که اون صدای ناهنجار تصادف رو خنثی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا