متفرقه

کمپین تحریم خرید خودرو، مجازی که واقعیت نداشت!

سام کاویانی: همین چند وقت پیش بود که به‌یک‌باره پدیده عجیب‌وغریبی با تابلو و عنوان «کمپین خرید خودروی صفر ممنوع» در فضای مجازی و رسانه‌ای ما نضج گرفت. روزی نبود که خبری دراین‌باره انتشار نیافته و یا ستونی در جراید و روزنامه‌ها به آن اختصاص داده نشود؛ اما دیدیم که امواج ناشی از این غوغا و هیاهو در اندک زمانی فرو نشست و به‌مانند بادکنکی که باد آن فی‌الفور تخلیه شود، یاد و اثری از آن بر جای نماند.

Cartoon-Salman-Taheri
برخی از اصحاب رسانه و کارشناسان امور، دلیل این امر را بر گردن «وام خودرو» انداخته‌اند، اما آیا به‌راستی این وام خودرو بود که کمپین را بر هم زده بود و یا اصولاً این کمپین مجازی در واقعیت زندگی روزمره‌مان جایی نداشت و رکود به وجود آمده در بازار از دلایل دیگری ناشی می‌شد، دلایلی همچون:
کسری بودجه خانوار: با افزایش سه برابری نرخ ارز از اواخر سال ۹۰ شمسی، از قدرت خرید خانوارهای متوسط و یا زیر متوسط به میزان زیادی کاسته شد و دیگر در این میان، پول چندانی در بساط باقی نماند تا بلکه صرف خرید خودروی صفرکیلومتر از بازار گردد، زیرا از سویی هزینه کالا و خدمات و اجاره مسکن و… همپای نرخ ارز سیر صعودی یافت و از طرف دیگر، ترکیب گرانی و تحریم، به کاهش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه دامن زد و همین خود روند اضمحلال و تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی را وارد فاز تازه‌ای نمود. تعطیلی بنگاه‌های ریز و درشت صنعتی و اخراج و تعدیل‌های ناشی از کاهش ظرفیت تولید، به روند بیکاری نیروی کار ابعاد گسترده‌ای داد که تا به امروز هم ادامه دارد. پس با این اوضاع‌واحوال، توجه عمده خانوارهای شهری و روستایی به مسائل حیاتی‌تری متمرکز و خودروی صفرکیلومتر از سبد خریدشان حذف شد. پیش از وقوع این رویداد (افزایش چند برابری نرخ ارز)، امکان خرید یک خودروی نو به سهولت بیشتری فراهم بود و هر شخصی با پس‌انداز مبلغی معادل ۲ الی ۳ میلیون تومان و اخذ وام از بانک‌های ریزودرشت، قادر بود در اندک زمانی مالک یک پراید ۷ میلیون تومانی گردد، اما پس از افزایش ناگهانی بهای خودروها و رسیدن قیمت خودروی پایه بازار یعنی پراید به ارقام بالای ۲۰ میلیون، دیگر این امکان به سهولت فراهم نبود و همان‌طور که گفته شد دغدغه‌های معیشتی اولویت خانوارهای متوسط و زیر متوسط را به سمت دیگری سوق داده بود.
انتظارات جدید: پس از عقد توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، شکل نوینی از انتظارات در میان بسیاری از خریداران بالقوه خودرو پدیدار شد، انتظاراتی که در بسیاری از مواقع، خوش‌بینی کاذب و متوهمانه برخی از هم‌وطنان و البته در کنارش برخی از صاحب‌نظران عرصه خودرو، به دامنه آن بسی افزوده بود. خیلی از خریداران منتظر ورود سریع و یک‌باره خودروهای نوینی به چرخه تولید خودروسازان داخلی بودند، خودروهای کاملاً به‌روز، مدرن و درعین‌حال پر آپشن… خودروهایی که بتوان با مبلغی بین ۲۰ الی ۴۰ میلیون تومان آنها را خریداری نمود؛ و البته در این میان، کم نبودند کسانی که در اوهام و رؤیاهای شیرین، خود را پشت فرمان یک هیوندا، کیا و یا فولکس‌واگن و…ارزان‌قیمت می‌دیدند؛ اما دیدیم که هیچ از این خواب‌های شیرین و خیالات خوش تاکنون تعبیر نشد، زیرا که اصولاً بر مبنای واقعیت و منطق متعارف نبود و حتی با داده‌های ریاضی هم تطبیق نمی‌کرد؛ زیرا که در عرصه واقعیت، نه قیمت دلار پایین آمده بود و نه ذره‌ای از تعرفه گمرکی خودرو و قطعات منفصله وارداتی آن و نیز انواع مالیات ریزودرشت مرتبط کاسته شده بود و نه حتی خودروسازان ما قادر و یا مایل بودند که به همین سهولت و راحتی از محصولات قدیمی و البته پرسود خود دست بردارند.

cartoon
اما آیا آن‌چنان‌که برخی می‌گویند به کمپین خودرو خیانت (!) شد و اشخاصی با وام اعطائی از طرف دولت به شکستن جو کمپین مبادرت ورزیدند؟ بنده در پاسخ می‌گویم: خیر، اصلاً چنین نبود. شکستن موقتی یخ رکود در بازار که البته به‌غلط این رکود با کمپین “تحریم خرید خودرو” اشتباه گرفته شده بود، از دلایل دیگری ناشی می‌شد، دلایلی همچون:
خریداران بالقوه: همان‌طور که در سطور بالا هم گفته شد، عامل اصلی رکود در بازار خودرو، کسر منابع مالی خانوارها به‌خصوص خانوارهای متوسط و زیر متوسط بود. پس می‌توان گفت که تقاضای بالقوه وجود داشت، اما موقتاً به دلایل مالی سرکوب شده بود. در این میان، اعطای وام خودرو از طرف بانک‌ها توانست تا حدی یخ این رکود را بشکند و تقاضای بالقوه را به‌صورت بالفعل درآورد؛ زیرا که همان‌طور که خود می‌دانید، در کشورمان، خودرو تنها یک وسیله ترابری صرف نیست بلکه خیلی از افراد به آن، به‌عنوان وسیله‌ای جهت معیشت و کسب‌وکار خود نگاه می‌کنند. ضمن اینکه، طی این سال‌ها، تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، افراد بسیاری را به ناگزیر وارد صنف مسافرکش‌های شهری نمود و همین موضوع در جای خود، تقاضای جدیدی را برای خرید خودروی صفرکیلومتر رقم زد. تمامی این افراد، منتظر منبع مالی جدیدی بودند تا بلکه آن را صرف خرید خودروی نو نمایند و ازآنجایی‌که خرید یک خودروی صفرکیلومتر از خرید یک خودروی دست‌دوم کار معقولانه‌تری است، این دسته از افراد به‌سرعت به وام مربوطه پاسخ مثبت دادند ولو آنکه جمع سود و بهره آن قیمت خودرویی مثل پراید را به مرز ۴۰ میلیون تومان برساند. بی‌شک برای این دسته از افراد مقولاتی چون کمپین نخریدن خودرو و… مقولاتی از سر شکم‌سیری و یا سوسول‌بازی (!) جلوه می‌کند، زیرا که در نبود خودرو کار وزندگی آنها سخت لنگ می‌ماند و در فقدان آن، شب‌ها باید سر گرسنه بر بالین گذارده و یا با هزار درد و مصیب دیگر مواجه شوند. این افراد همین‌الان نیز با هزار مشکل دست‌به‌گریبان هستند پس نمی‌توانند به امید آینده‌ای واهی و یا تحقق امری مجازی و مبهمی مثل کمپین، با زندگی امروز خود بازی نموده و امورات حیاتی خود را به عقب بیاندازند. این گروه از افراد که اتفاقاً بیشتر از اقشار زحمتکش جامعه هستند، اتفاقاً به‌خوبی می‌دانند که خودروهای داخلی به این قیمت نمی‌ارزند ولی به دلایلی که ذکر شد چاره‌ای جز خرید آن ندارند؛ بنابراین، نسبت دادن صفات زشت به این عزیزان کمال بی‌انصافی و دور از مروت و مردانگی است.

cartoon
عدم اولویت خودروی مدرن: همان‌طور که پیش‌تر هم در متن جداگانه‌ای خدمتتان عرض نمودیم، بیشتر ما ایرانیان به خودرو سخت عشق می‌ورزیم و این مرکب آهنین را بسیار عزیز می‌داریم ولی شاید باورش سخت باشد که هیچ‌گاه در این سالیان اخیر، خواسته‌ای به نام «خودروی مدرن، با کیفیت، با قیمت مناسب» خواسته‌ای فراگیر در جامعه‌مان نبوده است و هیچ‌گاه در جهت تحقق این خواسته با پافشاری مؤثری از طرف عامه مردم مواجه نبوده‌ایم. این خواسته همواره از سوی اقلیت بسیار کوچکی از افراد جامعه مطرح شد که البته صدایشان همواره در میان هیاهوی کرکننده مشتریانی که طی این سال‌ها و دهه‌ها به‌کرات جلوی درب نمایندگی‌ها صف بسته بودند، گم شده بود. در اینجا منظور این نیست که اعتراضی از سوی عمده خریداران خودرو صورت نمی‌گرفت ولی این اعتراضات چندان جدی نبود و پیگیری نیز بابت آن در محافل قضایی انجام نمی‌شد. آیا واقعاً بیشتر مردم ما، یک‌صدم آن میزان حساسیتی که طی این سال‌ها و دهه‌ها نسبت به مقوله‌ای چون کنکور داشتند، نسبت به خودرو هم ابراز می‌کردند؟ واقعیتش را بخواهید نه.
حتی امروزه هم این خواسته و تقاضا بیشتر در میان گروه‌های سنی خاصی مطرح است و هنوز به‌صورت یک مقوله عام و فراگیر درنیامده است. در مجموع، برای خیلی از ما ایرانیان، تحصیلات و چه عرض کنم اخذ کاغذ پاره‌ای به نام مدرک آن‌هم با صرف هزینه‌های گزاف و میلیونی از دانشگاه ناکجاآباد (!) اولویت مهم‌تری است، خرید ملک در بیابان‌های اطراف شهر برای روز مبادا اولویت مهم‌تری است، سفر عذاب‌آور به شمال آن‌هم از روی چشم و هم‌چشمی با فامیل و همسایه اولویت مهم‌تری است، خیابان‌گردی بیهوده در خیابان‌های شهر و سوزاندن بنزین گران‌قیمت اولویت مهم‌تری است و… پس با این حساب، وقتی خودروی مدرن، با کیفیت و با قیمت مناسب از اولویت اصلی اکثریت افراد جامعه حذف می‌شود، جایش را خودبه‌خود خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت و گران می‌گیرند، خودروهایی که سالیان سال است در بازار مشتری داشته و مثل آب خوردن خریدوفروش می‌شوند، درحالی‌که جای اصلی آنها باید در قبرستان‌های خودرو باشد و نه در کوچه‌ها و معابر شهری.

cartoon
نکته جالب اینجاست که اکثریت مردم جامعه ما در مورد خرید لوازم مصرفی و خانگی خود اعم از تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، لپ تاب و تلفن همراه و… حساسیت و وسواس شدیدی به خرج داده و به دنبال جدیدترین مدل‌ها و باکیفیت‌ترینشان هستند و کمتر حاضرند که دراین‌باره اندکی انعطاف نشان داده و یا نمونه‌های دو یا سه سال پیش این اقلام را خریداری نمایند و یا حتی کوچک‌ترین اجحافی را بابت قیمت تحمل کنند، ولی شاهدیم که در مورد خودرو وضع کاملاً برخلاف این روند است. در این مورد خاص، اتفاقاً همه‌چیز به‌یک‌باره رنگ می‌بازد، تمامی کنکاش‌ها و وسواس‌ها به کناری نهاده می‌شود و مدلی خاص از خودرو تنها با دیدن عکس آن در ارقام بالایی پیش‌فروش می‌شود.
نکته جالب اینجاست که در مورد خودرو «به هر چه پیش آید خوش آید» تن می‌دهیم و همه‌چیز را به شانس و اقبال واگذار می‌کنیم؛ این در حالی است که خودرو چندین برابر کالاهای مصرفی دیگر قیمت دارد، ولی حتی به‌اندازه یک دست کت و شلوار هم حاضر نیستیم بابت آن تحقیق نموده و یا اگر بی‌کیفیت بود، از خریدش دست بکشیم. آیا امروزه در میان بستگان، دوستان و آشنایان خود کسی را سراغ دارید که مدلی از تلویزیون با طراحی سی سال پیش را خریداری نماید، حتی اگر آن تلویزیون از بهترین برند دوران خود بوده باشد؟ مسلماً خیر، ولی به عینه شاهدیم که همان فرد با کمال رضایت حاضر است یک خودروی سواری با طراحی سی سال پیش را با بهایی بیشتر از با یک خودروی مدرن امروزی، خریداری نماید؛ و البته از فرط خوشحالی و شعف، شیرینی هم بین اهل محل خود پخش کند.

حتی خودرو به‌عنوان یک وسیله تفریحی هم در کانون اصلی توجهات جامعه ما نیست و اخبار آن به‌اندازه یک‌دهم و یا شاید یک‌صدم ورزش‌هایی مثل فوتبال، والیبال، کشتی و وزنه‌برداری و… از طرف آحاد جامعه دنبال نمی‌شود. رویدادهای مربوط به خودرو بر سر زبان عامه مردم جاری نیست و هیچ‌گاه آن‌گونه حساسیتی که به مسابقات جام جهانی فوتبال و… وجود دارد نسبت به خودرو وجود ندارد، بسیاری از افراد اسم‌ورسم ورزشکاران، هنرپیشه‌ها، خوانندگان و حتی نام بازیگران فیلم‌های بی سروته و مبتذل ماهواره‌ای را به‌مراتب بهتر از خودروهای روز دنیا می‌شناسند. اگر غالب اشخاص جامعه واقعاً و از ته دل خواستار خودروی با کیفیت و مدرن بودند و بر این خواسته خود به‌صورت قانونی و معقولانه پافشاری می‌کردند، امروزه سازندگان داخلی ما همچنان به تولید محصولات قدیمی و از رده خارجی مثل پراید و پژو ۴۰۵ و وانت نیسان و… اصرار نمی‌ورزیدند.

cartoon
ممکن است در اینجا با خود بگویید که بسته بودن مرزهای کشور بر روی خودروهای جدید و یا تعرفه‌های بالای گمرکی، سلایق خودرویی مردمان این دیار را به چنین سطح نازلی سوق داده است، ممکن است این سخن تا حدی درست باشد ولی درعین‌حال، نمی‌توان بار تمامی غفلت‌ها، کم‌کاری‌ها و بی‌خیالی خریداران را تنها متوجه بازار انحصاری کشورمان نمود. دوباره تکرار می‌کنم که در این چند دهه اخیر، خودرو در قیاس با سایر کالاهای مصرفی، در کانون تمرکز آحاد جامعه نبود، اگر مردم ما به آن اندازه‌ای که به برند تلفن همراه و یا کفش و لباس و… خود اهمیت می‌دادند، در مورد خودروی زیرپای خود وسواس به خرج داده و درباره آن پیگیر بودند و اطلاعات کسب می‌کردند و در کنارش، از خرید محصولات بی‌کیفیت سازندگان داخلی خودداری می‌کردند، وضعیت خودروسازی ما تا این حد اسفبار نبود و معابر شهرهایمان را آهن‌پاره‌های بی‌مصرف و آلاینده پر نمی‌کردند. فراموش نکنیم که خیلی از افراد نه از سر اجبار و ناچاری، بلکه با طیب خاطر و از سر شوق و رضایت برای همین تولیدات قدیمی و کم کیفیت صف کشیده و می‌کشند و مدلی خاص از یک خودرو را ندیده ثبت‌نام می‌کنند. آیا این مردم در مورد دیگر کالاهای مصرفی هم به این‌گونه عمل می‌کنند؟ بعید می‌دانم چنین باشد.

cartoon
درنهایت باید گفت که کمپین اساساً در فضای واقعی جامعه برد و اثری نداشت و بیشتر یک مقوله اینترنتی بود تا مقوله‌ای واقعی و عمدتاً اقلیتی از افراد را درگیر خودساخته بود که ساکن شهرهای بزرگ بوده و در صفحات تلگرام و فیس‌بوک و… آرزوهای دورودراز خود را به اشتراک می‌گذاشتند و نه لزوماً آن دسته از افرادی که شاغل و در دنیای واقعی به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر بودند. بی‌تعارف باید گفت که خیلی از جوانان و میان‌سالان اصلاً نمی‌دانستند که چنین کمپینی وجود دارد، خیلی از سالمندان هم اصلاً چنین مقوله‌ای به گوششان نخورده بود و البته در کوچه و بازار و میان عامه مردم هم اصلاً از آن صحبتی نمی‌شد و واقعاً بحث روز نبود، جیغ و داد و شیون و فریادی بود که فقط در اینترنت و برخی رسانه‌ها شنیده و دیده می‌شد و بیشتر در میان اشخاصی بود که خوش خیالانه به دنبال وقوع رویدادی معجزه‌وار در صنعت خودروسازی‌مان بودند. مطمئن باشید که اگر این حرکت ریشه و اصالت داشت و از عمق خواسته‌های افراد جامعه برخاسته بود، به این سرعت و سهولت از صفحه رسانه‌های مجازی و تصویری‌مان پاک و محو نمی‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. محمود

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    با این وضعیتی اقتصادی که کشورمون داره فکر نکنم به این زودی ها تحولی در صنعت خودرو سازیمون اتفاق بیفته مگر اینکه مردم با هم متحد بشن ویه کاری بکنن.اون بالایی ها دلشون به حال من و شما نمیسوزه!!اولویت فعلا شده سوریه -عراق -یمن و میانمار -گوگوریو ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دنده هفت

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      من فک میکردم مشکل گوگوریو رو حل کردن :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Nima

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      متن خیلى عالى و بسیار گیرا بود. این متن به حدى خوب بود که میخوام لینک این صفحه رو یه جا ذخیره کنم که گم نشه و همیشه داشته باشمش.
      اما یه نکته آقاى کاویانى. سعى کنین توى این مقاله هاى قشنگى که مینویسین کمتر کلمات عربى به کار ببرین و معادل فارسى(پارسى) اونو به کار ببرین. و توى متن هم ریز رو نوشتین زیر(البته مسئله مهمى هم نیس باید توجه بشه توى متن تا فهمیدش)
      درکل بسیار سپاس.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. AMG GT

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (38 ديدگاه)

      اصولا هر کمپین مردمی که از روی احساسات باشه به نتیجه نمیرسه. کمپین خرید خودروی صفر ممنوع هم یک کمپین احساسی بود. بعد از جهش نرخ ارز، بسیاری از مردم زیر فشار اقتصادی بودن، احساس فقر میکردن و تنها جایی که فرصتی یافتن تا اعتراضشون رو نشون بدن همین کمپین مجازی بود. خیلیها دردشان فقط خودرو نبود، کل وضعیت اقتصادی بود. ضمنا شما تا وقتی که دقیقا ندونی چی میخوای، نمیتونی وضعیت فعلی رو تغییر بدی و داشته هاتو کنار بذاری.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Xman

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    حیف شد که کمپین شکست خورد!
    اگه مردم تا حالا مقاومت میکردن حتما یه اتفاقی افتاده بود. البته تقصیر مردم نیست این مشکل همه ما ایرونی هاست که اصلن مقاومت نداریم گول میخوریم و زود باوریم!!!!!!!!!
    ای کاش با هم همبستگی و اتحاد داشتیم!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      به کسی بر نخوره.
      کلا مردم بیخودی هستیم ما. نمیدونم مشکل چیه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ناشناس

        ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (22 ديدگاه)

        چند دلیل داره که فقط من چند تا از انها را تو ذهنم میگذره : تجمل گرایی ، چشم تو هم چشمی ، جان دراین مملکت ارزش نداره پول ارزش داره ،فکر میکنیم همه ی خوشی ها تو پوله

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. دانیال

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      شکست این کمپین فقط به لحاظ روانی بود و به نظر من این کمپین در حقیقت با تبلیغات و جوسازی همه ی رسانه ها مغلوب شد. مگه یادتون رفته اونایی که با مینی بوس و اتوبوس از جاهای مختلف جمع آوری میشدن تا ب ی کاندیدای خاص رای بدن؟ فکر میکنید کاری داره دوباره همونجور آدما رو برای فریب بقیه صف کرد جلوی نمایندگی ها؟ اصلا آیا میشه به این آمار از اعطای وام خودرو طی فقط چند روز اعتماد کرد؟
      بنده با نظر نویسنده محترم موافق نیستم ک دلیل رکود بازار صرفا عدم وجود نقدینگی و انتظار برای خودروهای جدید بود چرا که بعد از بیست تومن شدن پراید فروشش کم نشده بود و تاثیر این کمپین رو بوضوح میشد توی عکس العمل مسولین مثل نعمت زاده دید. به هر حال اونا خیلی بهتر آمار فروش حقیقی رو دارن و اگه کمپین تاثیری نداشت یه همچین اظهار نظرهای عجیبی رو از اونا نمیدیدیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Hamid...Audi

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (712 ديدگاه)

      دلمون خوشه که با همدلی و اتحاد یه کمپین راه انداختیم.غافل شدیم از اینکه بابا کمپین سیخی چنده هر کسی خودش مهمه و صرفا اینکه پول نداره ماشین نمیخره.دیگه فکر کنم همه دیدن که با یه وام ظالمانه چجوری مردم به فرقون های داخلی یورش بردن.
      ما باشیم دیگه به این کمپین ها امید نداشته باشیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. lmbx

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اقای کاویانی حرف دل ما رو زدی ممنون!اخ که این دل پرخون از دست مردم چه قدر حرف داره.وقتی یاد کمپین و به شکست خوردنش حتی تو فضای مجازی می افتم از ته دل غصه میخورم از جامعه ای که به قول قلم شیوایتان فلان بازیگر فیم های مبتذل رو میشناسند و پی گیر اخبار نقل و انتقال و دعوای 2 باشگاه فوتبال که شاید هیچ سودی هم برای اجتماع ندارند هستند ولی اندکی در مورد چیز هایی که بیشتر در زندگیمان مهم هست مطالعه ندارند.بنده ادم مذهبی هستم البته نه از نوع تندرو و به قولی بسیجی!بابا به خدا قسم ظلم کشیدن هم عین ظلم کردن حرامه وقتی بتونی جلوشو بگیری به کی قسم بخورم خرید ماشین از ایناهم ظلم به خوده هم به دیگران از الودگی محیط زیستی و نا ایمن بودن بگیر که باعث کشته شدن این همه ادم میشه تا هدر دادن منابع نفتی و پول کشور و قوی تر شدن ظالم.با عرض پوزش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. vahid porsche

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    اگه پولت برسه که از بین تعداد زیادی تلویزیون یکیو انتخاب کنی خوب مسلما به کیفیت اون هم توجه میکنی و با وسواس بیشتری انتخاب میکنی اما وقتی پولت فقط به خرید پراید و پژو میرسه مجبوری همینا رو انتخاب کنی حالا هزاری هم اطلاعات روز خودرویی داشته باش
    بر خلاف اینجا با حقوق چند ماهِ یک کارگر ساده ی کشور های دیگه میشه یک سدان اقتصادی خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خود شما چکار کردین که این بی توجه ای از بین بره چند تا مقاله درباره این فسادی که تو این دو شرکت هست نوشته اید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    و هر شرگت خود رویی بهتان تبلیقات بده تمجید می کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      داداش از کسی که در مورد این چیزا نظر میده انتظار میره توی یه خط پنج تا غلط املایی نداشته باشه
      یه کم رعایت کنید این چیزا رو.
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ali

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ا,ولین کار شما کنید تبلغات خودرو بی کفیت نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    منظور از شما رسانه ها رو میگم نه سایت پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امير علي

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    هرچی سرمون میاد حقمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پرسپولیس

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بادرود به آقای کاویانی سپاس از مقاله خوبش شایدنظرمن دیگه تکراری شوه باشدنگاه کنید رئیس انجمن وارد کنندگان توشبکه یک گفته تجمل گرایی وتواخبار چنان بحث خودروهست انگار قرارمردم باخودرو به کره ماه بروندخودروسازی دولتی هست دوستان کارشناسی های قلمبه ای دانشگاهی هم نمی خواهدزحمتی بکشیدتاکشورهای همسایه برویدخواهیددیدخودرویعنی همین کردستان عراق تویوتا داره توسلیمانه کارخانه مونتاژیاهمان تولیدمحصولاتش رااحداث میکندنمایندگی های انجا به اندازه پرشیا خودرو ایرتویا فامیلی موتور ستاره ایران هرکدام خودرو داره مثل هموطنای تهرانی مادر این شبه نمایندگیها هم کلاس پزندارنداقای کاویانی ایا همین اقلیم تازه ابادشده مردمش دانش خودرو دارند خیرهرخودروی فکرکنی دارندهموطنای مابرای همدیگر بیگانه هستندکدام یک بایک خودروبه اصطلاح لوکس حاضرندرفتارشان دراجتماطبیعی باشدخیرنگاه کنیدجبهه گیری های نهادهایی نظارتی خودروچگونه به این صنعت حمله میکنندباهزاربهانه اگارفقط یک فرانسخ باچهارتالگن وجودداره روزبه روز قیمتهانجومی میشودخودروی دونیم میلیاردی چه خبره یک ایرانی باید پول کل کارخانه بنزرابپردازد تایک خودروبخرداوکسی هست که دوست ندارداگن تولیدداخل سوارشودشبه نمایندگی داران دربدترین حالت خودروی راازبازارسیاه امارات برمیگزینندوواردمیکنندچون نمایندی رسمی نداریم وهزارایرادد یگر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یوسف

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اقلیم کردستان درسته تازه آباد شده ولی ده هزار ساله انسان توش زندگی می کنه انسان هایی که مثل ما ایرانی ها دزد نیستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. سعید

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    بنظرم محل این دوتا کارخونه سایپا و ایران خودرو باید کامل تخریب بشه، قشنگ شخم زده بشه و بمنظور کاشت سیب زمینی استفاده بشه تا دست کم شکم یه عده گرسنه سیر بشه، اینهمه هم منابع مملکت از ورق فولاد و شیشه و بنزین و غیره به هدر نره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مجید

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    فکر میکنم خیلی رک این منظور از تو این متن برداشت بشه:تا شما نخوای سیگار بکشی هیچکس تیغ نمیذاره زیر گلوت که اگر نکشی میکشمت!این هم که فندک رفیقم که پیشم یادگاری جا موند وسیگاری شدم دروغ محزه .والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MjM

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    اینقدر بحث کردیم…تو سایت تو کانال …تو خونه…تو خیابون…که دیگه الان حوصله ندارم در بارش چند خط بنویسم اینقدر توسر خودم زدم برای این کمپین و هنوزم ادامش میدم به اندازه توان خودم!….فقط همینو بگم که مشکل مملکت ما مردم عوام و تحصیل کرده بی سواده…همین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      آخ عالی بود نظرت. مشکل مملکت ما مردم عوامه که تحصیل کرده و نکرده ، اکثر مواقع تحت تاثیر جو موجود هستن و و به هیچ وجه اهل مطالعه مفید و اطلاعات کسب کردن نیستن و عاشق حاشیه ان.
      جالبه که اتفاقا با این وضعیت دائم در حال اعتراضن اما نه اعتراض واقعی و به درد بخور ، بلکه اعتراض های سطحی سرشار از بی اطلاعی و از رو جوگیری که محدود به تاکسی و جمع فامیل و…میشه و تنها کاربردش اعصاب خوردیه.
      کلا خیلی راه مونده تا درست شدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Kasra

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    انگارتمام مشکل ماشینه من که به شخصه اززندگی توایران خسته شدم هیچ گونه رفاهیی ندارم پول ندارم ارامش ندارم ازادی ندارم به هرحال دیگ رفتنم ب هرصورتی شده قطعیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نوید جهرمی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    با تشکر از سام عزیز.
    نمیدونم چ میشه کرد. دیگه کم کم دارم به این جمله که : خودتو درست کن جامعه ت درست میشه شک پیدا میکنم.
    شخصا دیگه امیدی به اصلاح ندارمو کم آوردم.
    امیدوارم جوری نشه هر کس بخواد زندگی خوب و آرومی باشه مهاجرت از ایران رو به موندن و سوختن و ساختن ترجیح بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. پرهام

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    خیلی خوب بود ممنون از نویسنده محترم .من بسیار با این مطلب موافقم و متاسفانه کاملا مشخصه که این مطلب رو با ناراحتی نوشتید . وباور کنید برای خود من و یا خیلی از دوستان دیگه دنبال کردن اخبار بازار خودرو یا اصلا صنعت خودرو کشورمون بسیار عذاب آور شده . من راجع به خرید اجباری خیلیا برای مسافرکشی حرفی ندارم و لی به خدا هنوزم شده تو تاکسی یا جایی میشنوم 2 نفر در مورد ماشین حرف میزنن و حال به هم زن ترین قسمت این مکالمه اینه که یکیشون میگه : این 405 ها که داشبورد جدیده هم ماشینای خوبیه ها و اون یکی هم تایید میکنه یعنی بعد تقریبا 30 سال هنوز تازگی داره براشون . ما از میراث فرهنگی خودمون به راحتی میگذریم ولی از این ماشینا ی قدیمی نمیتونیم .
    کاری به هیچ ارگان و ….. ندارم . من در کل میگم هر چی هم باشه این خود جامعه ماست که به بی کیفیتی در سبک زندگی عادت کرده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    برای کشوری که ادعای تمدن ۳۰۰۰ ساله داره و به مهمان نوازی معروفند اون وقت به بازیکنان قطر که مهمان ما بودنند.فحش های رکیک میدن و لیزر تو چشم بازیکنان و داور میندازن.وبطری نوشابه پرت می کنن و…..
    اخر بهشون میگن وحشی و……
    اون وقت توقع داری فرهنگ خرید کردن ماشین داشته باشند.و بفهمند کی باید چیو بخرن کی نخرن.
    همین پراید و پژو از سرمونم زیاده.
    اینو از ته دل گفتم نه از سره متلک و…..واقعا لیاقت ما همینه که هست.
    پس اعتراض نکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      خواهشا حرفای خودتونو به بقیه تعمیم ندین ، اتفاقا یکی از مشکل های بزرگ مملکتمون افرادی مثل شمان که از اونور بوم افتادن و معتقدن ما ایرانی هستیم و خیلی بدیم و کلا سیاهی تمام هستیم و باید بیخیال اعتراض بشیم و بذاریم همینجوری حقمون رو بخورن یه آب هم روش.
      اگه فکر میکنین لیاقتتون همینه خب پراید سواریتون رو کنین لذتشو ببرین ، اما خیلیا هستن که همه جا رعایت میکنن و معتقدن حقشون این نیست و واقعا اعتراض دارن.
      نمیدونم چیه که تازه مد شده هر جا اعتراضی میکنن و حقشون رو میخوان زود یکی پیدا میشه تریپ روشنفکری برمیداره میزنه تو سر بقیه که ما ایرانی هستیم و حق و حقوق خاصی نداریم که انگار زامبی و آدمخواریم ، نخیر ما هم به عنوان انسان حق و حقوقی داریم. همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Genius

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    جای بسی تاسف دارد که هر آنچه از بارقه های امید در این مملکت دیده میشود مجازی است و ریشه در حقیقت ندارد!!متاسفانه ما از تمدن و زندگی مدرن تنها به پوسته ای نچسب به فرهنگ بومی خودمان اکتفا کردیم و از اصول مدنیت که یکی از آنها همین همبستگی اجتماعی برای آرمان مشترک ملی است چشم پوشیده ایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. nima

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    راستش به نظر بنده این کمپین واقعی بود و اتفاقا برخلاف نظر شما تو جامعه هم دربارش بحث میشد و نه تنها در تهران که حتی تو شهرستانها هم درباره این کمپین بحث میشد و اینکه نباید بخریم.واگر واقعی نبود مطمئن باشید که مجبور نمیشدن برای شکستش وام اختصاص بدن پس احساس خطر میکردن که باهاش مقابله کردند.البته همونم خودش یه پیروزی کوچک بود چرا که احساس خطر رو کردن و مجبور شدن از شرایط نقدیشون دست بکشن و کمی مثل دیگران با وام کم بهره خودرو بفروشن.وگرنه کی سابقه داره تو ایران با این شرایط خودرو بفروشن؟
    البته درسته که فرصتی تاریخی بود که از دست رفت و میتونست موثر باشه اما باید یادمان باشد که فرصتها را میشود دوباره به وجود آورد.کمپین رو میشه دوباره به راه انداخت و مطمئن باشید مردم باز هم مثل بار قبل همراه خواهند شد.فقط باید همت داشت و هوشمندانه پیش رفت
    میتونیم از همینجا استارتش رو بزنیم.هرکس در توان خودش.بیایید بحث کنیم ببینیم باید چه کنیم و از کجا شروع کنیم.بحث و تبادل نظر کنیم و هرکس پیشنهاداتش رو بگه تا با همفکری بتونیم به نتیجه برسیم انشالله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. شوقی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    با عرض شرمندگی
    همین کمپین نصفه و نیمه به قول شما داشت اساس دو خودرو ساز رو از بین می برد. حمله شما به کسانی که این کمپین رو تشکیل دادن و ابتدا به ساکن برخلاف نظر شما کاملا موفق هم بود نشان از ندیدن نیمه دیگه لیوان توسط جنابعالی داره. مطمئن باشید اگه تاثیر نداشت اونجور به تک و تا و تهدید و خائن خطاب کردن ملت نمی پرداختند. کاش این قسمت از واقعیت رو هم در مقالتون لحاظ می کردید و به نرخ سایپا و ایران خودرو مقاله رو جهت نمیدادید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ونوم

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    در مورد رویدادهای مهم میشه چند علتو در نظر گرفت خیلی ها از کمپین حمایت کردن خیلی ها پولشون نمیرسید خیلی ها منتظر ارزونی اما خدمت اقای کاویانی در مورد موبایل و تلوزیون نیازی به گرفتن پلاک نیست و قاچاقی وارد میشه اگه ماشین هم به پلاک نیاز نداشت ماشین های روز زیاد میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یعنی مردم ایران لنگ 25 میلیون وام بودن اونم با سود چندین درصدی؟!
    پس قیمت ، کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب که شعارشون بود چی شد؟
    مشکل ما ایرانیا اینه که برای رسیدن به خواستمون صبر نمیکنیم، فقط میخوایم داشته باشیم، حالا هر چی که شد با هر شکلی که بود!
    خوب شما هایی که از خودروسازا حمایت کردید و انتظار تولید خودرو جدید، به روز و با کیفیت دارید خواهشا یه نگاهی به لینک زیر بندازید:
    http://haraa.ir/fa/news/83878/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%DA%86%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%86%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
    تولید خودرو تو ایران همینه، تا زمانی که شمای خریدار از خودروساز تولیدِ مشابهِ خودروی خارجی از نظر ظاهر، کیفیت، آپشن و قیمت مناسب بخواید، والسلام.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا