مزدا

احتمال استفاده از پیشرانهٔ وانکل در کراس‌اوور الکتریکی مزدا MX-30

کراس‌اوور الکتریکی مزدا MX-30 در سال ۲۰۲۱ در اروپا عرضه خواهد شد و طبق اعلام سازنده ژاپنی احتمالاً به یک پیشرانه وانکل به‌عنوان افزایش‌دهنده بُرد مجهز خواهد شد. مزدا امسال صدساله شده و به همین دلیل هم‌اکنون بیشتر روی تاریخچه خود با موتورهای وانکل تمرکز کرده است. گفته شده این شرکت قبلاً یک پروتوتایپ از مزدا ۲ الکتریکی را با یک پیشرانه وانکل کوچک تک روتوره به‌عنوان افزایش‌دهنده بُرد توسعه داده و سیستمی مشابه این می‌تواند در MX-30 هم مورداستفاده قرار گیرد.

نسخهٔ اولیهٔ MX-30 که در ابتدا به بازار عرضه می‌شود به یک موتور الکتریکی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری نسبتاً کوچک ۳۵.۵ کیلووات ساعتی مجهز است. این مجموعه بُردی بر ۲۱۰ کیلومتر را ارائه می‌کند. تاکنون برنامه‌ای برای عرضهٔ این کراس‌اوور در ایالات‌متحده اعلام نشده است اما تصور اینکه MX-30 با چنین بُرد محدودی در بازار آمریکا قابلیت رقابت داشته باشد دشوار است. با این بُرد ناچیز، می‌توان فهمید که چرا مزدا به دنبال راهی برای افزایش بُرد کراس‌اوور الکتریکی خود می‌گردد.

در کانسپت مزدا ۲ الکتریکی از یک موتور وانکل تک روتوره با حجم ۳۳۳ سی‌سی استفاده شده بود که ۳۸ اسب بخار قدرت و فقط ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت. باک سوخت این پیشرانه نیز تنها ۸.۷ لیتر ظرفیت داشت. برآوردها حاکی از آن بودند که این موتور وانکل می‌تواند بُرد باطری‌های ۲۰ کیلووات ساعتی خودرو را دو برابر کند؛ بنابراین استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل کوچک در کراس‌اوور MX-30 نیز می‌تواند بُرد آن‌را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    مزدا در مسیر اوج گرفتن اگه چشمش نزنم !!!!
    جون هرکی دوست داری با همین روند ادامه بده و برو جلو
    طراحی های بسیار زیبا و چشم نوازی که خیلی دلبری میکنن ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (599 ديدگاه)

    پیشرانه وانکل فوق العادست،،،، واقعا حیفه منسوخ بشه…. مزدا پرچمدار طراحی و تولید انجینهای وانکل و اسکای اکتیو، همیشه روشهاش متفاوت از سایر تولیدکنندگان بوده…. و البته همیشه هم عالی عمل کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین دهمرد

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    اینم آخرش مجبور میشه یا باتری اضافه بزاره یا مثه بیمر از موتورهای معمولتر استفاده کنه.قوانین آلایندگی و بازار آمریکا بهش اجازه استفاده از موتور غیر معمول وانکل تو یه خودرو خانوادگی رو نمیده.اینکه الان انقدر شایعه پخش میشه هم بنظرم جزو برنامه تبلیغاتی مزداست. ولی خیلی دوست دارم از وانکل استفاده کنه موتور جذابیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      الایندگی و ضعف های وانکل نسبت به موتور های مرسوم ، بخشیش به دلیل توسعه پیدا نکردن این موتور هاست
      ینی اگه سرمایه ای که صرف موتور های با پیستون رفت و برگشتی شده رو صرف وانکل میکردن ، خیلی خیلی از چیزی که امروز هست جلوتر بود
      باید ببینیم مزدا تونسته اونقدر توسعه ش بده که استفاده ش تو خودرو های شهری عقلانی بشه یا نه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین دهمرد

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2433 ديدگاه)

        بیخیال.
        اگه شدنی میبود تو این شصت هفتاد سال انجامش میدادن. خود آلمانیها استاد ساخت پیشرانه هستن.تنها راه روغنکاری یه موتور دوار تزریق مستقیم یا غیر مستقیم روغن به محفظه احترقه مثه دوزمانه ها. هنوز متریالی اختراع نشده که نیاز به روغنکاری نداشته باشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    مزدا را عشق است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا