مزدا

بررسی تخصصی شاسی‌بلند مزدا CX-8 مدل 2018

از زمان بازنشسته شدن MPV مزدا ۵ در سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد عرضه خودرویی ۷ نفره از سوی این خودروساز در بریتانیا نبوده‌ایم؛ بنابراین شاید از شنیدن اینکه در طرف دیگر دنیا، والدین استرالیایی با دو انتخاب مجزا روبرو هستند سورپرایز شوید.


شاسی‌بلند CX-8 یکی از جدیدترین محصولات مزداست که در ژاپن مشهور بوده و جایگزینی کوچک‌تر و دیزلی برای مدل بنزینی CX-9 می باشد.


اگرچه که CX-9 خودرویی مجزاست، CX-8 اساساً نسخه کشیده شده‌ی CX-5 می باشد. نیمه جلویی خودرو شامل داشبورد تقریباً مشابه شاسی‌بلند میان سایز و ۵ نفره مزدا بوده هرچند فاصله بین محوری CX-8 طویل‌تر بوده و اورهنگ کشیده‌تر عقب نیز باعث ایجاد فضای لازم ردیف سوم صندلی‌ها شده است.


صندلی‌های ردیف سوم تنها برای کودکان نیستند. فضای پای کافی برای بزرگ‌سالان وجود داشته درحالی‌که درب‌های عقب نیز تقریباً ۹۰ درجه باز می‌شوند. همچنین صندلی‌های ردیف دوم کشویی باعث می‌شوند ورود و خروج به خود خیلی سخت نباشد.


صندلی‌های میانی جادارتر هستند. فضای سر و شانه‌ی CX-8 عالی بوده و این خودرو به لطف روش‌های خلاقانه زیاد از جمله استراحت گاه دستی که دارای دو نگه‌دارنده فنجان و پورت USB می باشد مشکلی درباره فضای داخلی ندارد.


فضای محفظه بار این شاسی‌بلند در زمان استفاده از همه‌ی صندلی‌ها نسبتاً محدود است اما زمانی که صندلی‌های ردیف سوم خوابانده شوند فضای قابل‌توجه ۷۴۲ لیتری ایجاد می‌شود. محفظه بار جادار یکی از نقاط ضعف CX-5 را رفع نموده است.


نسخه پرچم‌دار CX-5 آساکی که در تست حاضر بوده به‌صورت استاندارد با صندلی‌های چرم ناپا عرضه می‌شود. این صندلی‌ها که بسیار راحت هستند به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند.


طبیعتاً چنین خودروی پرچم‌داری از تکنولوژی‌های زیادی بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل راداری، ترمز اضطراری خودکار، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، سیستم دید محیطی، دستیار نوربالا، تشخیص علائم ترافیکی و هدآپ دیسپلی اشاره کرد.


مزدا CX-8 آساکی از رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی سود برده و دارای چراغ‌های جلو و عقب LED می باشد. داخل کابین این خودرو نیز می‌توان کنترلر چرخشی MZD کانکت و صفحه لمسی ۷ اینچی را دید.


به‌طور اجتناب‌ناپذیری، یک شاسی‌بلند دو تنی و طویل سواری جذاب‌تری در مقایسه با برادر کوچک‌تر نخواهد داشت. این خودرو بجای آنکه جذاب باشد پیش‌بینی پذیر بوده و فرمان نیز فاقد حس دقت و مستقیم بودن CX-5 می باشد.


اما همیشه خبرهای خوبی درباره سواری این شاسی‌بلند بزرگ وجود خواهد داشت زیرا سیستم تعلیق می‌تواند دست‌اندازها و ناهمواری جاده را خنثی کند.


زیر کاپوت CX-8 پیشرانه بازنگری شده ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی قرار دارد که در CX-5 هم بکار رفته است. قوی‌ترین نسخه این پیشرانه قدرت ۱۷۳ اسب بخاری داشته اما خروجی آن در CX-8 به ۱۸۷ اسب رسیده است. گشتاور این پیشرانه نیز ۳۰ نیوتون متر بهبود را نشان می‌دهد.

اگرچه پیشرانه یاد شده قدرت آنی CX-5 سبک‌تر را نشان نمی‌دهد اما هنوز هم پاسخ خوبی در دورهای پایین داشته و تحویل قدرت نرم و خوب است. این پیشرانه دیزلی نسبتاً آرام بوده و مصرف سوخت آن نیز با رقبا قابل‌مقایسه می باشد.


CX-8 آساکی با نرخ ارز فعلی ۳۴۵۰۰ پوند قیمت دارد که آن را کمی گران‌تر از نسخه فول CX-5 پنج‌نفره می‌سازد. این خودرو در برابر رقبایی همچون اشکودا کودیاک و هوندا CR-V هفت‌نفره قد علم می‌کند. نسخه‌های ارزان‌تر این خودرو هم در استرالیا و نیوزلند عرضه می‌شوند.


CX-8 یک محصول ارزشمند است که در خانواده این برند می‌درخشد اما جای شرمساری دارد که شاسی بلندهای مزدای بریتانیا به این زودی‌ها گسترش نخواهند یافت.


مزدا CX-8 از نظر ساکت بودن و هیجان رانندگی به پای برادر کوچک‌تر CX-5 نمی‌رسد اما فضای داخلی و بار فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. ردیف سوم این خودرو فضاسازی هوشمندانه‌ای داشته و با خواباندن آن‌ها فضای بار زیادی ایجاد می‌شود. تنها نقطه تاریک عملکرد مزدا عدم عرضه CX-8 در بریتانیا می باشد.

مشخصات مزدا CX-8 2.2D 190PS 4WD Asaki Auto

  • قیمت: ۳۴۵۰۰ پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: اعلام نشده
  • مصرف سوخت: ۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    خوشبحالشون
    یه زمانی سایپا یه مدل به اسم کاروان میفروخت. عموم خر شد خریدش بعد دو سال مثل سگ پشیمون شدش و با کلی ضرر و یک سال اینور اونور نشون دادن به یه احمق دیگه قالب کرد.
    اون موقع راحت میتونست تویوتا کمری بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3688 ديدگاه)

      دور از جون عموت. پدر منم یکی از اینا رف تو پاچش. اولین ماشینی بود ک خرید. با خون دل و هزار صرفه جویی. وقتی گیرش اومد خیلی تو ذوقش خورد. این جور ک میگف اصلا چیزی ک توی کاتالوگ بهشون نشون دادن زمین تا آسمون با اینی ک تحویل دادن فرق داشت. بعد هم مستقیم بردش داد به یه بنگاه کلی معطل شدیم فروخت و 405 خرید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mohamad

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    کیفیت کابین و داشبورد و متعلقات رو ملاحظه کنید
    مزدا بیشتر از پولی که پرداخت میکنی بهت کیفیت میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      کی میتونه ببینه عاشقش نشه!!هم خودش هم بچه هاش حلال زاده هستن??

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سید

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (132 ديدگاه)

      واقعا هم چشم نوازه کابین مزدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسین وی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    واقعا پولی که این برند در میاره از شیره مادر حلال تره
    ایشالله که به درجات عالی برسه
    ایران خودرو و سایپا ماهم به دیار فانی برسند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (259 ديدگاه)

    چه می کنه مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. saeed

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    طراحیش فوق العادس . شیک ترین طراحیهارو تو ماشینهای اقتصادی داره .این مدل به نوعی جایگزین مدل CX7 شده تو کلاس مید سایزها. فقط کاش هم برای این مدل هم برای CX9 یه موتور 6 سیلندر هم میزد .فکر کنم به خاطر تشابه زیادش با CX9 اگر پشته ماشین هم کوپه مانند میشد مثل مدلCX4 خیلی جذابتر میشد و متمایز تر .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    محصولات بسیار خوب و با کیفیت مزدا واقعا زیبایی خاصی داره
    چقد خوبن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا