این مزدای دوست‌داشتنی! بررسی نسل جدید مزدا 3
این مزدای دوست‌داشتنی! بررسی نسل جدید مزدا 3

این مزدای دوست‌داشتنی! بررسی نسل جدید مزدا 3

مزدا همه‌چیز را متفاوت انجام می‌دهد. برای مثال با نادیده گرفتن پیشرانه‌های بنزینی کم‌حجم شده، این خودروساز کاملاً از رقبای نام‌آشنای دیگر جدا شده است.

 نسل جدید مزدا 3
این نسل جدید مزدا 3 است. خودرویی که همواره گزینه‌ای شیک و جذاب بوده اما این بار به خاطر خطوط تیز و برجسته و عناصر ترد و شکننده‌ی بدنه‌ی متمایز می‌شود. مزدا 3 جدید از بهار سال جاری میلادی با فرم‌های بدنه‌ی سدان و هاچبک و طیفی از گیربکس‌های اتوماتیک و دستی و سیستم‌های چهار چرخ محرک یا دیفرانسیل جلو در دسترس خواهد بود.

 نسل جدید مزدا 3
پیشرانه‌های این خودرو نیز شامل نمونه‌ی 2.8 لیتری اسکای اکتیو دی دیزلی و پیشرانه‌ی 2 لیتری بنزینی اسکای اکتیو جی و یا اسکای اکتیو ایکس می‌باشد. این نسخه‌ی آخری قدرت حدود 180 اسب بخاری داشته و از سیستم منحصربه‌فرد SPCCI سود می‌برد. این یک خلاقیت هوشمندانه است که گشتاور، مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی را باهم ترکیب کرده است.

 نسل جدید مزدا 3
البته برای قضاوت کامل درباره‌ی نسل جدید مزدا 3 باید منتظر آینده بمانیم چراکه بررسی اولیه‌ی ما تنها به نسخه‌ی بنزینی 2 لیتری اسکای اکتیو جی محدود بوده است. این پیشرانه با گیربکس 6 سرعته دستی همراه شده است. سواری خودرو دقیقاً همانی است که مهندسان مزدا می‌خواهند شما حس بکنید. مزدا 3 بیش از آنکه روی سیستم‌های کمک‌راننده‌ی کلافه کننده و ویژگی‌های رفاهی تمرکز داشته باشد روی هندلینگ کار کرده است.

 نسل جدید مزدا 3
به منظور جذب رانندگان حرفه‌ای و مشتاق، مزدا اقدام به تحقیق درباره‌ی حرکات انسانی کرده و نگاهی ویژه به موقعیت صندلی‌ها و ارتباط راننده با خودرو داشته است. نتیجه‌ی این تحقیقات جو رانندگی فوق‌العاده است. ارگونومی کابین حرفی برای گفتن باقی نگذاشته و متریال بکار رفته و طراحی این بخش نیز عالی هستند. استفاده از تمامی کنترل‌ها و دکمه‌ها نیز به آسانی صورت می‌گیرد.

 نسل جدید مزدا 3
مزدا اقدام به حفظ عملکرد لمسی از صفحه‌نمایش مرکزی کرده و تمامی عملکردها را از طریق کلید چرخان مشابه ب ام و در اختیار راننده گذاشته است. استفاده از این تنظیمات آسان بوده و به مزدا اجازه داده تا موقعیت صفحه‌نمایش را بالاتر از داشبورد قرار دهد و به این ترتیب راننده بدون برداشتن چشم خود از جاده به صفحه‌نمایش نگاه کند.


اگر بخواهیم گله‌ای از کابین مزدا 3 جدید داشته باشیم باید به میدان دید بالاتر از خط شانه اشاره ‌کنیم که ستون‌های C باعث آن هستند هرچند آینه‌ی پهن و بدون فریم وسط به همراه شیشه‌ی عقب بزرگ دید بهتری را ایجاد کرده‌اند.

 نسل جدید مزدا 3
صندوق 295 لیتری مزدا 3 جدید کوچک‌تر از نسل پیشین است و پایین‌تر از رقبایی همچون فولکس‌واگن گلف با صندوق 380 لیتری و یا واکسهال آسترا با محفظه بار 370 لیتری قرار می‌گیرد. فضای صندلی‌های عقب نیز پذیرفتنی بوده و شاید همواره افراد بیشتری را با خودرو حمل کنید این یک نقیصه باشد.


با استفاده از ساختار کاملاً جدید اسکای اکتیو، این خودرو دارای مزیت‌های زیادی در بحث سرکوب صداهای مزاحم است. آرامش خودرو بسیار بهبود یافته و نبود صدای باد و جاده باعث ایجاد جوی سطح بالا در کابین شده است.

 نسل جدید مزدا 3
نسل پیشین مزدا 3 خودرویی جذاب برای سواری بوده و مدل جدید هم این رویه را ادامه داده است. سیستم تعلیق عقب خودرو شاید رضایت کمتری داشته باشد اما در جاده آن را خوب خواهید دانست. کنترل حرکات بدنه نیز به خوبی صورت گرفته و سواری خودرو با پایداری به پیش می‌رود. این عملکرد قابل‌توجه با ارتباط واقعی به دست آمده است چراکه فرمان هم احساس و وزن قابل‌توجهی داشته و با دقت و سریع عمل می‌کند.

 نسل جدید مزدا 3
در کل مزدا 3 جدید خودرویی بسیار تر و تمیز به چشم می‌آید. تنها اما و اگر خودرو به پیشرانه‌ی 2 لیتری اسکای اکتیو جی 118 اسبی مربوط می‌شود که فاقد گشتاور دورهای پایین لازم در مقایسه با بسیاری از رقبای توربو می‌باشد و برای رانندگی سریع‌تر باید فشار زیادی به آن وارد کنید. از نظر ما این خودرو با پیشرانه‌ی جدیدتر و کاراتر اسکای اکتیو ایکس عملکرد بهتری خواهد داشت.

 نسل جدید مزدا 3
هنوز تجهیزات و تریم های نسل جدید مزدا 3 تأیید نشده‌اند اما انتظار می‌رود همان ساختار مدل‌های ساده‌ی نسل فعلی ارائه گردد.


نسل جدید مزدا 3 تغییری مثبت در مقایسه با وضعیت نرمال صنعت خودرو داشته است. این خودرو تکنولوژیک تر از هر زمان دیگری بوده و درعین‌حال جذابیت برای راننده را قربانی نکرده است. البته ما نتوانستیم مدل مجهز به پیشرانه اسکای اکتیو ایکس را بررسی کنیم اما حتی بدون این پیشرانه نیز مزدا 3 جدید خودرویی سطح بالا در کلاسی رقابتی ارزیابی می‌شود. پیشرانه‌ی جدید این خودرو بسیار از مشکلات را حل خواهد کرد اما به‌هرحال نمی‌توان فضای بار و سرنشین محدود آن را نادیده گرفت. البته اگر شما یک خانواده‌ی دوستدار هاچبک های هیجان‌انگیز هستید قطعاً مزدا 3 را در لیست انتخاب خود قرار خواهید داد.

 نسل جدید مزدا 3

مشخصات مزدا 3 2.0 SkyActiv-G

  • قیمت: از 18500 پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 118 اسب بخار/213 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.5 ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (1298 دیدگاه) ,

    حسرت
    حسرت
    آه
    بهمن خودرو
    انحصار
    مزدا ۳ نیو قدیمی
    گروگانگیری تمام محصولات مزدا بخاطر مزدا ۳ نیو قدیمی
    حسرت
    فغان
    آه
    این بود سهم ما از مزدا
    و دیگر هیچ متاسفانه…

    پاسخ
    1. ADAK
      سوابق: (643 دیدگاه) ,

      ولله این مزدا عالیه
      اما ما مردم ایران لیاقت خودروی خوب ، زندگی خوب و رفاه خوب را نداریم !
      که اگه خواهانش بودیم ، این نبودیم …

      خلایق هرچه لایق

      پاسخ
    2. شاهين
      سوابق: (851 دیدگاه) ,

      من واقعا موافقم که مزدا از لحاظ طراحی بالاتر از هوندا و تویوتا و پایینتر از لکسوس قرار داره و در واقع خوشکل ترین ماشینای کلاس اقتصادی دنیا رو میسازه،ولی چرا انقد اسباش کمه؟ و عجیبتر چرا انقد اسباش قویه! یه جای کار اطلاعات میلنگه، چون وقتی شتابش ٨.۵ ثانیه هست خب حداقل باید ١۶٠-١٧٠ اسب باشه، مگه اینکه اسباش گودزیلا باشن، البته از مزدا بعید نیست جای اسب هیولا استفاده کنه، ماشینای داخلی و چینی هم جای اسب قاطر مشت رحمان رو استفاده میکنن

      پاسخ
  2. سامان
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    تو فوق العاده ای مزدا …خاک بر سر بهمن موتور که به جای نزدیکی با تو به آشغالهای چینی نزدیک شد واقعا جات خالیه که اگر بودی ایرانو میترکوندی واقعا من این ماشینو حتی به سوناتا ال اف هم ترجیح میدم…خلایق هر چه لایق واقعا مرده شور بهمن موتورو ببرن تو چه وضعی گرفتار شدیم ….توففففف

    پاسخ
    1. محمدامین
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      تقصیر بهمن موتور نیست،هیچ جا حاضر نیست با ما همکاری کنه😔

      پاسخ
  3. pooriya.bmw..german
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    عالی عالی
    عاشق مزدا هستم
    واقعاً خاص
    یک کلمه عشق
    بهترین خودروساز ژاپن
    💖💖💖

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (1172 دیدگاه) ,

      آدم دوسش نداشته باشه چیکار کنه😍😍😍
      بهترین کیفیت با قیمت عالی

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1298 دیدگاه) ,

      مزدا، خاص ترین خودروساز میان رده ژاپنی
      تقریبا تمام محصولات مزدا رو دوست دارم
      پرستیژ خاصی دارن
      طراحی با وقار اروپایی
      کیفیت ژاپنی
      قیمت رقابتی

      پاسخ
      1. روح اله
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        درود بر همگی دوستان بله من هم عاشق مزداهستم و با هیچ ماشینی هم عوض نمیکنم خاک تو سر ایران خودرو سایپا

        پاسخ
  4. مسعود
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    جالبه که از همه لحاظ برای این خودرو مایه گذاشته و طراحی بیرونی و خارجی ماشین را به کل تغییر داده . برای چراغ های جلو و عقب از مزدا cx-5 الهام گرفته و کنسول ماشین و نحوه قرار گیری صفحه مانیتور کلا تغییر کرده و چند درجه خمش به سمت راننده قرار داده تا راننده احساس ناراحتی و خستگی نکند. اما برای خودروی cx-5 مدل 2020 هم باید از این کنسول داخل ماشین قرار بده و گذاشتن سقف پانوراما و سیستم غیرفعال سازی سیلندر را در تمامی محصولاتش قرار بده تا عملا ماشین بدون هیچ عیب و نقصی با دیگر خودروها رقابت کند.

    پاسخ
  5. بهنام
    سوابق: (220 دیدگاه) ,

    این خودرو به قدری زیبا و امتحان پس داده هست که میشه به راحتی فضای محدود صندوق عقب و فضای عقب کابین را نادیده گرفت. بسیار شیک و ترو تمیز. آفرین به مزدا

    پاسخ
  6. Khosrow
    سوابق: (1140 دیدگاه) ,

    بدنه به ظرافت شاهکارهای ایتالیا ..

    پاسخ
  7. MAHDI
    سوابق: (2911 دیدگاه) ,

    خیلی طراحی زیبایی داره.چه طراحی بیرونی وچه طراحی داخلی حس گرون قیمت تری نسبت به خودروهای کلاسش داره.اما اگه من بخوام انتخاب کنم قطعا مدل سدانش رو انتخاب میکنم.هونداسویک وتویوتا کرولا رقیب خیلی قدرتمندی رو مقابل خودشون میبینن

    پاسخ
  8. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    کیفیت کابین مزدا 3 جدید واقعا محشر است.ارگونومی در حد عالی بوده و همه ادوات و ابزارهای کنترلی در محلی بسیار نزدیک به راننده خودرو و در یک محیط جمع و جور جای گرفته است؛درست مثل یک خودروی خوش دست و اسپورتی.

    پاسخ
  9. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1976 دیدگاه) ,

    چطوری اینقدر این ماشین دوست داشتنیه .

    من طرفدار تویوتام ، اما این مزدا خیلی خوبه ، یعنی خیلی خیلی خیلی خوبه .
    به نظر من یه چیزیه مابین تویوتا و لکسوس و بسیار قابل ارزش .
    اصلاً تا حالا کدوم مزدا بد بوده که حالا بگیم این خیلی خوبه ، کلاً مزدا شرکت بدون حاشیه و دوست داشتنی هست .

    پاسخ
  10. علي-كيوج
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    درسته این پیشرانه اسکای اکتیو جی مدل پایه است ولی بنظرتون قدرت ١١٨ اسب واسه موتور دو لیتریش کم نیست؟!
    دو نسل قبلیش که میشه مزدا ٣ نیو،که تو ایرانه موتور دو لیتریش حدودا ١۴٠ اسب قدرت داره!

    پاسخ
  11. سیدمهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    مزداراعشقه.

    پاسخ
  12. روح اله
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    آرزو میکنم از ته دل که دوستاران مزدا یکی از ماشین فوق العاده داشته باشیم به همین زودی

    پاسخ
  13. حسین وی
    سوابق: (376 دیدگاه) ,

    وااای هاچبکش هیچ حرفی برای گفتن نمیزاره چقد خوبی اخه تو 😍😍😍
    دوستان این مدل موتوره مزدا قدرتش محدود شده است
    مگرنه مزدا 30 سال پیش از موتوره 2.3 لیتری 900 اسب کشید بیرون

    پاسخ
  14. Pouya
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    لعنتی خیلی خاصه
    بعد از آلفا رومیو جولیتا این خوشکله
    کارایی و مشخصات به درک

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.