دوئل فورد اکسپلورر و مزدا CX-9

طی سفر در دنیای رقابت‌های خودرویی پدال، امروز برای دومین بار به ایستگاه کراس‌اوورهای بزرگ رسیده‌ایم؛ یعنی گروهی که در اولین دوئل آن، هوندا پایلوت به نبرد با فولکس‌واگن اطلس پرداخت. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی 1307 رأی به ثبت رسید که سهم اطلس از این میزان، 789 رأی و پایلوت 518 رأی است؛ بنابراین فولکس‌واگن اطلس توانست با کسب 60 درصد از کل آراء این رقابت، پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی گردد. حال در دومین دوئل از گروه کراس‌اوورهای فول سایز، یک ژاپنی خوش‌نام دیگر به مصاف یک آمریکایی باتجربه رفته است که این یعنی در ادامه شاهد نبرد مزدا CX-9 و فورد اکسپلورر خواهیم بود.

فورد اکسپلورر

اکسپلورر در حال حاضر بزرگ‌ترین کراس‌اوور فورد محسوب می‌شود اما این ماشین در ابتدا حیات خود را به‌عنوان یک SUV آغاز کرد. اکسپلورر برای اولین بار در سال 1990 معرفی شده و با مدل 1991 به بازار آمد. این خودرو بر روی پلت‌فرم پیکاپ رنجر ساخته شده بود و در اصل یک محصول مشتق‌شده از رنجر به شمار می‌رفت؛ بنابراین اکسپلورر از ساختار بدنه روی شاسی و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد که آن‌را به یک SUV واقعی تبدیل نموده بود. این روند تا نسل سوم ادامه یافت و اکسپلورر همچنان به‌عنوان یک SUV به حیات خود ادامه داد اما از نسل کنونی یا چهار که در سال 2011 معرفی شد، همه‌چیز تغییر کرد چراکه اکسپلورر در این نسل تبدیل به کراس‌اووری شده که بر روی پلت‌فرم محصولات سواری فورد ساخته شده و از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند. فورد برای این کراس‌اوور فول سایز سه ردیفه پیشرانه‌های مختلفی را ارائه کرده که عمدتاً از نوع اکوبوست توربوشارژ هستند. اکسپلورر در رقابت ما با یک موتور 3.5 لیتری اکوبوست توئین توربو شرکت کرده است که 365 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه می‌شود اما در دیگر موتورها امکان خرید نسخهٔ دیفرانسیل جلو هم وجود دارد. اکسپلورر در اواخر سال 2014 نیز دستخوش یک فیس‌لیفت شد که طی آن تغییراتی در نمای جلویی آن اعمال گردیده است. این مدل در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014 رونمایی گردید و با مدل 2016 روانۀ بازار شد.

مزدا CX-9

مزدا با معرفی مدل CX-9 در سال 2006، برای اولین بار به کلاس کراس‌اوورهای بزرگ سه ردیفه وارد شد. این خودرو بر روی پلت‌فرم CD3 فورد ساخته شده بود و با دو موتور شش سیلندر عرضه گردید. نسل نخست CX-9 پس یک فیس‌لیفت در سال 2010 و فیس‌لیفت دوم در سال 2013 سرانجام در سال 2015 جای خود را به نسل دوم داد که با مدل 2016 به بازار آمد. این نسل از CX-9 طبق زبان طراحی نوین مزدا شکل گرفته و از لحاظ ابعاد نیز نسبت به نسل قبلی رشد داشته است؛ اما نکتهٔ عجیب در مورد نسل دوم CX-9 این است که مزدا آن‌را تنها با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌کند و خبری از موتور شش سیلندر برای آن نیست که برای چنین کراس‌اوور بزرگی کمی عجیب به نظر می‌رسد. درهرحال ما نیز به‌ناچار CX-9 را با همین موتور چهار سیلندر توربو که 250 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور دارد، رودرروی رقیب آمریکایی شش سیلندر قرار داده‌ایم. نیروی این موتور نیز در حالت استاندارد از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن به‌عنوان یک آپشن وجود دارد. عمده بازار CX-9 که بزرگ‌ترین کراس‌اوور مزدا محسوب می‌شود، ایالات‌متحده است چراکه کراس‌اوورهای فول سایز سه ردیفه بیشترین طرفدار و فروش را در این کشور دارند.

 

مشخصات فنی

فورد اکسپلورر مزدا CX-9
پیشرانه 3.5 لیتری V6 2.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس توئین توربو توربوشارژ
قدرت 365 اسب بخار 250 اسب بخار
گشتاور 475 نیوتن متر 420 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5.8 ثانیه 7.2 ثانیه
مسافت 400 متر 14.4 ثانیه 15.7 ثانیه
حداکثر سرعت 196 کیلومتر 214 کیلومتر
مصرف سوخت 12.3 لیتر (ترکیبی) 9.8 لیتر (ترکیبی)
وزن 2259 کیلوگرم 1966 کیلوگرم
طول 5.03 متر 5.06 متر
فاصلهٔ محوری 2.86 متر 2.93 متر
حجم صندوق بار 595 لیتر 395 لیتر
بازهٔ قیمتی 32 تا 54 هزار دلار 32 تا 45 هزار دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

40 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل PaRHaM
    PaRHaM
    سوابق: (338 دیدگاه) ,

    جلوی اکسپلورر زشته در مقابل عقبش خوشگله!
    جلوی مزدا واقعا خوشگله در مقابل از عقبش خوشم نمیاد!
    داخل جفتشون خوشگله ولی مزدا خوشگل تره!!
    ولی به بحث پرفورمنس که میرسم نمیتونم از ی ۶ سیلندر ۳۵۰ اسبی بگذرم! تازه مقابل یه ۴ سیلندر😐خب بهتره دیگه!
    نظرم هم میره سمت اکسپلورر! حتی فضای بار هم مهمه!
    (با این ک کلا از کراس اوور بدم میاد!)
    البته اکسپلورر در مقابل مزدا ی ضعف دیگه هم داره !اونم مصرفش! ولی خب میتونه مربوط به ۶ سیلندر بودنش باشه!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (1002 دیدگاه) ,

      بازى قیمتى بهتر ، فضاى بیشتر ، فضاى بار بیشتر ، موتور قویتر ، شتاب بهتر ، برند فورد دلیل انتخاب من براى فورد هست ، طراحى مردونه ترى هم داره.
      مزدا هم خیلى عالیه اما فورد

      پاسخ
      1. بنزما
        سوابق: (379 دیدگاه) ,

        این هم اضافه میکنم با توجه این فاکتور های قدرت بیشتر و گشتاور بیشتر و صفر تا صد و مسافت 400 متر بهتر فورد
        باز هم سرعت نهایی مزدا بهتر و این هم چیزی نیست جزطراحی و ایرودینامیک
        بی نظیر مزدا
        ایرودینامیک برتر یک وسیله تو سرعت های بالا خودش رو بیشتر نشون میده

        پاسخ
        1. آریا
          سوابق: (190 دیدگاه) ,

          مزدا اقتصادی تر و خونوادگی تره
          انتخاب من مزدا

    2. بنزما
      سوابق: (379 دیدگاه) ,

      به چند دلیل مزدا رو انتخاب کردم
      1 تو ماشینای ژاپنی مزدا بهترین سواری رو داره و یه سبک جدایی واسه خودش تعریف کرده (تجربه شخصی)
      2 این اس یو وی مزدا خیلی از رقابت های طراحی جز برترین ها انتخاب شده و از نظر من هم واقعا زیباست
      3 قیمت منطقی تر
      4 با قیمت فورد میشه مزدا رو با قویترین موتور و بیشترین اپشنش سفارش داد

      پاسخ
    3. شاهين
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      طراحی داخلی مزدا با اون تریم مارون و چهره ب خشن فوق العاده گرون تر از قیمتش نشون میده.شما اگه آرم مزدا رو برداری و مازراتی بچسبونیً باور کن کسی نمیتونه بگه ابن ماشین مازراتی نیس.خدایی توی ماشین خیلی شیکه

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (2116 دیدگاه) ,

        نمای جلوی فورد اصلا به دل نمیشینه نسل قبلیش رو از نزدیک دیدم و قیافه اش شبیه رنج روور بود و خیلی خوب بود ولی
        با احترامی که به امریکایی بازها و خود کمپانی فورد دارم
        به نظرم نسل جدیدش از نظر ظاهری اصلا پیشرفت نداشته
        فقط جلوی فورد رو با مزدا مقایسه کنید
        انگار جلوی اکسپلورر رو تاتاموتور هندوستان طراحی کرده
        (نظر شخصی)

        پاسخ
  2. Ali
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    انتخاب من فورده،واسه یه شاسی بلند بزرگ موتور ٢.۵ لیتری ۴ سیلندر مسخرست!!،خوده منم فورد ادج برادر کوچیکه همین اکسپلورر دارم واقعا از هر نظر تحسینش میکنم تو این یک سال خیلی خیلی راضیم❤️

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (2116 دیدگاه) ,

      بچه ها تو تهران چه خبره ؟؟؟
      دائما شلیک و انتهاری گذارش میشه خدا به دادمون برسه داعش هم مسولیتش رو به عهده گرفته
      به نظر من کار سئودی هاست
      چون ایران در مقابل تحریمهای کشورهای عربی از قطر حمایت کرد
      اونا هم اینجوری تلافی کردند
      ایشالله که امنیت به کل کشور برگرده

      تو این دوئل هم من به مزدا رای دادم خداییش خیلی زیبا و کمصرفه

      پاسخ
      1. پژمان
        سوابق: (59 دیدگاه) ,

        اره پسر داعش اومده …….
        به خداوندی خدا قسم که اگه داعش بخواد مث فیلیپین کنه چنان ایرانی های غیرتی بریزم رو سرشون که خودشون نفهمن

        پاسخ
      2. بنزما
        سوابق: (379 دیدگاه) ,

        فقط به خاطر حمایت ایران از قطر نیست عزیز جون قبل اون عربستان گفته بود باید جنگ رو به داخل ایران بکشونیم
        عربستان کثیف سالیان دراز دشمن خونی شیعه و ایرانیه از اولش هم داعش رو برای ایران درست کرد الانم که عربستان و اسراییل و امریکا همه با هم متحد شدن علیه ایران امیدوارم مردممون با اتحاد پشت هم یه دل باشن تا هیچ سگی نتونه به این مملکت چپ نیگا کنه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل سامان اذری
          سامان اذری
          سوابق: (2116 دیدگاه) ,

          همه میدونیم که عربستان دشمن ماست و بد مارومیخواد
          با کلی بی حرمتی که با ایرانی ها شده بازم ملت میرن واسه ثبت نام حج 😑😑

      3. amin
        سوابق: (531 دیدگاه) ,

        خانم من و چندتا از همکارانش از سازمان حفاظت از محیط زیست امروز رفته بودن مجلس،یعنی من ١٠ تا سکته زدم تا وقتی برگشت خونه،خدا لعنت کنه تروریست ها رو

        پاسخ
    2. شاهين
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      داداش اولویت اصلی مزدا ساخت و طراحی ماشین های تیز و سریعه.مطمعن باش همون موتور ٢.۵ لیتری توربو مزدا به راحتی از پس یه سدان ٣٠٠٠ سی سی برمیاد.تجربه شخصیم هم اینو بهم نشون داده که مزدا واقعا ماشین کند و تنبل نداره اصلا

      پاسخ
  3. حمیدرضا
    سوابق: (818 دیدگاه) ,

    فورد به نظر من جذاب تر رسید به اون رای دادم

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل sina
    sina
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    مزدا واسه من جذاب تر بود.
    جدا از اون هنوز دارم به برنده شدن اطلسی که هنوز لاستیکش به جاده نرسیده در برابر پایلوت فک میکنم. جالبیم واقعا ماها

    پاسخ
    1. Amir8
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      .
      هوندا پایلوت چی؟؟؟
      کاربرای این سایت چقدر از پایلوت تجربه دارن؟؟
      از این نظر واسه ما مردم ایران پایلوت و اطلس هیچ فرقی نمیکنه.
      هیچ کدوم وارد نشدن و تجربه ی سواری هیچ کدومشون رو هم نداریم.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل sina
        sina
        سوابق: (525 دیدگاه) ,

        جدا از اینکه اونجا شتاب و سوخت هوندا بهتر بود، اصلا بحث سواری نیست.
        صد تا ریویو از پایلوت تو نت موجوده. کلی بررسی تخصصی شده و کلی ادم سوار شدن و کامنت گذاشتن. اونوخت اطلس چی؟
        بحث اینه اطلس اصلا هنوز وجود نداره که اوردنش تو دوئل.
        ولی خب نوادگان رایش سوم اگه قهرمانش نکردن شما هر چی خواستی بگو.

        پاسخ
        1. Noble
          سوابق: (8713 دیدگاه) ,

          .
          توضیحاتی که پدال در ابتدای هر دوئل میذاره در مورد هر دو خودرو برابر و نسبتا کافی هستن. اینطور نیست که واسه هوندا پایلوت 20 خط نقد بذاره و در مورد اطلس 2 خط. یا اینکه جدول مشخصات در مورد اطلس ناقص باشه.

          از اطلس هم ببشتر از اندازه ی کافی عکس تو نت هست.

          نوادگان ” رایش سوم ” که گفتی نمیدونم منظورت کی بود ، خواستی خوشمزگی کنی یا نه نمیدونم. این حرفت برای خیلی ها خوشایند نیست. چون ” رایش سوم ” شخصیت محبوب و درستکاری در تاریخ نیست .

          خوبه که بدونی در مقابل نوادگان ” رایش سوم ” ، نوادگان ” هیروهیتو ” هم اکثراً تجربه ی مالکیت و سواری هیچ کدوم ماشین های ژاپنی که در این دوئل ها قرار میگیرن رو اصلا ندارن. از اون 100 تا نقدی هم که در مورد پایلوت هست شاید یکیش رو هم نخونده باشن. ولی بهش رای میدن.

  5. فرزاد لاکچری
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    فورد اکسپلورر رو باید از نزدیک​ ببینید تا بهش ایمان بیارید واقعا گندس خیلی ازش خوشم میاد

    پاسخ
  6. Amir
    سوابق: (8713 دیدگاه) ,

    °
    فورد یکم سنگین و پرمصرفه.
    واسه همین مزدا انتخابمه

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (652 دیدگاه) ,

    کاملا تعصبی به مزدا رای میدم :)))))
    ولی به جد بخوام بگم هردو این ماشین ها از نظر فنی عالین ولی از نظر طراحی CX9 کاملا هم سلیقه با ما ژاپنی بازهاست و اکسپلورر هم سلیقه با امریکایی بازها یعنی حتی طراحیم به نظرم جفتشون خوبن ولی چه کنیم که برای ما ژاپنی بازا مزدا یعنی الهه زیبایی انصافا تو کابین رو ببین باور میکنی این یه برند اقتصادی باشه با لکسوس و اینفینیتی میتونه رقابت کنه
    مزدا تو قلب ما جا داره

    پاسخ
  8. amin
    سوابق: (531 دیدگاه) ,

    قبلا هم گفتم!!!
    پیکاپ و suv باید آمریکایی باشه!!!!!

    پاسخ
  9. مک میسل
    سوابق: (2683 دیدگاه) ,

    از مزدا خوشم نیومد نه از ظاهرش نه از فنیش
    پس فورد

    پاسخ
  10. آرش آمریکایی
    سوابق: (258 دیدگاه) ,

    فورد اکسپلورر مشخصات فنیه بهتری داره
    آپشنای بیشتری برای سفارش داره
    و تواناییهای آفرودش هم در بین کراس اوور ها واقعا قابل ستایشه
    پس به فورد رای میدم

    پاسخ
  11. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (114 دیدگاه) ,

    وقتی مزدا داره از موتور ۴ سیلندر ۴۲۰ نیوتن گشتاور میکشه بیرون با مصرف سوخت در حد پراید پس چرا به مزدا رای ندم با اون طراحی خیره کنندش. مزدا خیلی عشقی

    پاسخ
  12. ميلاد
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    بنظرم فورد بهتر باشه هم برندش معتبر تره هم شتابش.هم واقعا شاسی بلنده مزدا شاسی بلند حساب نمیشه .

    پاسخ
  13. جواد
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    با مزدا بیشتر حال کردم. داخل فورد زیاد جالب نیست

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مزدا عالیه.. پرفورمنسش و مصرف سوخت و نمای داخل و بیرونش حرف نداره

    پاسخ
    1. شاهين
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      دقیقا..مردونه باید پرسید که شما کدوم شاسی بلند فول سایز ٢تنی رو میشناسی که موتورش هم توربو باشه و مصرفش زیر ١٠ باشه؟ الان یه سانتافه و واو ۴ که واسه شرکت خودمونه به واحتی صدی ١۵ میسوزونن بدون اینکه باهاشون زیاد گاز بدیم.سانتافه حتی به صدی ١٨ هم رسیده .واقعا تکنولوژی و مصرف سوخت مزدا عالیه.البته انصافا من فورد رو دوس دارم اما خب مزدا جذاب تره

      پاسخ
  15. ونوم اف ۵
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    فورد اکسپلورر تقریبا بین کراس اور و شاسی بلند واقعی هست از نظر قدرت موتور و گشتاور و … بهتره رای من فورد

    پاسخ
  16. Sardar
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    با تمام احترامی که برای مزدا قائلم و بسیار دوسش دارم ولی اینجا فورد رو بیشتر می پسندم

    پاسخ
  17. AK_007
    سوابق: (351 دیدگاه) ,

    علی رغم تمام علاقه ای که به مزدا دارم و طراحیشو که بیشتر میپسندم
    ولی فورد در اینجا *شاسی بلندتره*

    پاسخ
  18. تصویر پروفایل #ali.m#
    #ali.m#
    سوابق: (776 دیدگاه) ,

    اصلا بدون نگاه کردن به جدول به مزدا رای میدم .
    فک کنم اینجا تعصبم بیشتر زورش رسیده .
    ولی در مقابل فورد از نظر فنی چیزی کم نداره.
    با احترام به سلیقه ی امریکایی باز های عزیز من به مزدا رای میدم.

    پاسخ
  19. تصویر پروفایل ACR VIPER
    ACR VIPER
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    من ار لحاظ استایل کلی فورد رو پسندیدم چون جذاب تر و پویا تر هست
    از طرف دیگه کابین مزدا واقعا زیبا تره
    هردوشون عالین
    من از روی سلیقه شخصی به فورد رای دادم

    پاسخ
  20. تصویر پروفایل ACR VIPER
    ACR VIPER
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    ازون جایی که مقداری از سهام مزدا در اختیار فورد هست من احتمال میدم پلتفرم هر دو خودرو یکسان باشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x