فوردمزدا

دوئل فورد اکسپلورر و مزدا CX-9

طی سفر در دنیای رقابت‌های خودرویی پدال، امروز برای دومین بار به ایستگاه کراس‌اوورهای بزرگ رسیده‌ایم؛ یعنی گروهی که در اولین دوئل آن، هوندا پایلوت به نبرد با فولکس‌واگن اطلس پرداخت. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی ۱۳۰۷ رأی به ثبت رسید که سهم اطلس از این میزان، ۷۸۹ رأی و پایلوت ۵۱۸ رأی است؛ بنابراین فولکس‌واگن اطلس توانست با کسب ۶۰ درصد از کل آراء این رقابت، پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی گردد. حال در دومین دوئل از گروه کراس‌اوورهای فول سایز، یک ژاپنی خوش‌نام دیگر به مصاف یک آمریکایی باتجربه رفته است که این یعنی در ادامه شاهد نبرد مزدا CX-9 و فورد اکسپلورر خواهیم بود.

فولکس‌واگن اطلس

هوندا پایلوت

شورلت تراورز

نیسان پث‌فایندر

فولکس‌واگن اطلس

؟

فورد اکسپلورر

مزدا CX-9

سوبارو ایسنت

فورد فلکس

؟

؟

فورد اکسپلورر

اکسپلورر در حال حاضر بزرگ‌ترین کراس‌اوور فورد محسوب می‌شود اما این ماشین در ابتدا حیات خود را به‌عنوان یک SUV آغاز کرد. اکسپلورر برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شده و با مدل ۱۹۹۱ به بازار آمد. این خودرو بر روی پلت‌فرم پیکاپ رنجر ساخته شده بود و در اصل یک محصول مشتق‌شده از رنجر به شمار می‌رفت؛ بنابراین اکسپلورر از ساختار بدنه روی شاسی و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد که آن‌را به یک SUV واقعی تبدیل نموده بود. این روند تا نسل سوم ادامه یافت و اکسپلورر همچنان به‌عنوان یک SUV به حیات خود ادامه داد اما از نسل کنونی یا چهار که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، همه‌چیز تغییر کرد چراکه اکسپلورر در این نسل تبدیل به کراس‌اووری شده که بر روی پلت‌فرم محصولات سواری فورد ساخته شده و از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند. فورد برای این کراس‌اوور فول سایز سه ردیفه پیشرانه‌های مختلفی را ارائه کرده که عمدتاً از نوع اکوبوست توربوشارژ هستند. اکسپلورر در رقابت ما با یک موتور ۳.۵ لیتری اکوبوست توئین توربو شرکت کرده است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه می‌شود اما در دیگر موتورها امکان خرید نسخهٔ دیفرانسیل جلو هم وجود دارد. اکسپلورر در اواخر سال ۲۰۱۴ نیز دستخوش یک فیس‌لیفت شد که طی آن تغییراتی در نمای جلویی آن اعمال گردیده است. این مدل در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۴ رونمایی گردید و با مدل ۲۰۱۶ روانۀ بازار شد.

مزدا CX-9

مزدا با معرفی مدل CX-9 در سال ۲۰۰۶، برای اولین بار به کلاس کراس‌اوورهای بزرگ سه ردیفه وارد شد. این خودرو بر روی پلت‌فرم CD3 فورد ساخته شده بود و با دو موتور شش سیلندر عرضه گردید. نسل نخست CX-9 پس یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۰ و فیس‌لیفت دوم در سال ۲۰۱۳ سرانجام در سال ۲۰۱۵ جای خود را به نسل دوم داد که با مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد. این نسل از CX-9 طبق زبان طراحی نوین مزدا شکل گرفته و از لحاظ ابعاد نیز نسبت به نسل قبلی رشد داشته است؛ اما نکتهٔ عجیب در مورد نسل دوم CX-9 این است که مزدا آن‌را تنها با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌کند و خبری از موتور شش سیلندر برای آن نیست که برای چنین کراس‌اوور بزرگی کمی عجیب به نظر می‌رسد. درهرحال ما نیز به‌ناچار CX-9 را با همین موتور چهار سیلندر توربو که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد، رودرروی رقیب آمریکایی شش سیلندر قرار داده‌ایم. نیروی این موتور نیز در حالت استاندارد از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن به‌عنوان یک آپشن وجود دارد. عمده بازار CX-9 که بزرگ‌ترین کراس‌اوور مزدا محسوب می‌شود، ایالات‌متحده است چراکه کراس‌اوورهای فول سایز سه ردیفه بیشترین طرفدار و فروش را در این کشور دارند.

 

مشخصات فنی

فورد اکسپلورر مزدا CX-9
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توئین توربو توربوشارژ
قدرت ۳۶۵ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۷.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۴ ثانیه ۱۵.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۶ کیلومتر ۲۱۴ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۲.۳ لیتر (ترکیبی) ۹.۸ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۲۵۹ کیلوگرم ۱۹۶۶ کیلوگرم
طول ۵.۰۳ متر ۵.۰۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۶ متر ۲.۹۳ متر
حجم صندوق بار ۵۹۵ لیتر ۳۹۵ لیتر
بازهٔ قیمتی ۳۲ تا ۵۴ هزار دلار ۳۲ تا ۴۵ هزار دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه

  1. PaRHaM

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (733 ديدگاه)

    جلوی اکسپلورر زشته در مقابل عقبش خوشگله!
    جلوی مزدا واقعا خوشگله در مقابل از عقبش خوشم نمیاد!
    داخل جفتشون خوشگله ولی مزدا خوشگل تره!!
    ولی به بحث پرفورمنس که میرسم نمیتونم از ی ۶ سیلندر ۳۵۰ اسبی بگذرم! تازه مقابل یه ۴ سیلندر😐خب بهتره دیگه!
    نظرم هم میره سمت اکسپلورر! حتی فضای بار هم مهمه!
    (با این ک کلا از کراس اوور بدم میاد!)
    البته اکسپلورر در مقابل مزدا ی ضعف دیگه هم داره !اونم مصرفش! ولی خب میتونه مربوط به ۶ سیلندر بودنش باشه!

    1. Nima

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1021 ديدگاه)

      بازى قیمتى بهتر ، فضاى بیشتر ، فضاى بار بیشتر ، موتور قویتر ، شتاب بهتر ، برند فورد دلیل انتخاب من براى فورد هست ، طراحى مردونه ترى هم داره.
      مزدا هم خیلى عالیه اما فورد

      1. Hemichan

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (710 ديدگاه)

        فورد

      2. بنزما

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (497 ديدگاه)

        این هم اضافه میکنم با توجه این فاکتور های قدرت بیشتر و گشتاور بیشتر و صفر تا صد و مسافت ۴۰۰ متر بهتر فورد
        باز هم سرعت نهایی مزدا بهتر و این هم چیزی نیست جزطراحی و ایرودینامیک
        بی نظیر مزدا
        ایرودینامیک برتر یک وسیله تو سرعت های بالا خودش رو بیشتر نشون میده

        1. آریا

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (263 ديدگاه)

          مزدا اقتصادی تر و خونوادگی تره
          انتخاب من مزدا

    2. بنزما

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (497 ديدگاه)

      به چند دلیل مزدا رو انتخاب کردم
      ۱ تو ماشینای ژاپنی مزدا بهترین سواری رو داره و یه سبک جدایی واسه خودش تعریف کرده (تجربه شخصی)
      ۲ این اس یو وی مزدا خیلی از رقابت های طراحی جز برترین ها انتخاب شده و از نظر من هم واقعا زیباست
      ۳ قیمت منطقی تر
      ۴ با قیمت فورد میشه مزدا رو با قویترین موتور و بیشترین اپشنش سفارش داد

    3. شاهين

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (859 ديدگاه)

      طراحی داخلی مزدا با اون تریم مارون و چهره ب خشن فوق العاده گرون تر از قیمتش نشون میده.شما اگه آرم مزدا رو برداری و مازراتی بچسبونیً باور کن کسی نمیتونه بگه ابن ماشین مازراتی نیس.خدایی توی ماشین خیلی شیکه

      1. سامان اذری

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2798 ديدگاه)

        نمای جلوی فورد اصلا به دل نمیشینه نسل قبلیش رو از نزدیک دیدم و قیافه اش شبیه رنج روور بود و خیلی خوب بود ولی
        با احترامی که به امریکایی بازها و خود کمپانی فورد دارم
        به نظرم نسل جدیدش از نظر ظاهری اصلا پیشرفت نداشته
        فقط جلوی فورد رو با مزدا مقایسه کنید
        انگار جلوی اکسپلورر رو تاتاموتور هندوستان طراحی کرده
        (نظر شخصی)

        1. MehdiTurbo

          ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (830 ديدگاه)

          اتفاقن من طراحی فورد و خیلی دوست دارم سر و سنگین مردونست،مثل ژاپنیا پرادو و … میمونه ک سر و سنگین ولی زیاد پیشرفت نمیکنند !!!
          نظر شخصیه من فورد ولی نظر شمام محترمه

    4. Shervin

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (20 ديدگاه)

      عزیز cx9 فول سایز مزدا هستش

  2. Ali

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    انتخاب من فورده،واسه یه شاسی بلند بزرگ موتور ٢.۵ لیتری ۴ سیلندر مسخرست!!،خوده منم فورد ادج برادر کوچیکه همین اکسپلورر دارم واقعا از هر نظر تحسینش میکنم تو این یک سال خیلی خیلی راضیم❤️

    1. سامان اذری

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2798 ديدگاه)

      بچه ها تو تهران چه خبره ؟؟؟
      دائما شلیک و انتهاری گذارش میشه خدا به دادمون برسه داعش هم مسولیتش رو به عهده گرفته
      به نظر من کار سئودی هاست
      چون ایران در مقابل تحریمهای کشورهای عربی از قطر حمایت کرد
      اونا هم اینجوری تلافی کردند
      ایشالله که امنیت به کل کشور برگرده

      تو این دوئل هم من به مزدا رای دادم خداییش خیلی زیبا و کمصرفه

      1. پژمان

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (59 ديدگاه)

        اره پسر داعش اومده …….
        به خداوندی خدا قسم که اگه داعش بخواد مث فیلیپین کنه چنان ایرانی های غیرتی بریزم رو سرشون که خودشون نفهمن

      2. بنزما

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (497 ديدگاه)

        فقط به خاطر حمایت ایران از قطر نیست عزیز جون قبل اون عربستان گفته بود باید جنگ رو به داخل ایران بکشونیم
        عربستان کثیف سالیان دراز دشمن خونی شیعه و ایرانیه از اولش هم داعش رو برای ایران درست کرد الانم که عربستان و اسراییل و امریکا همه با هم متحد شدن علیه ایران امیدوارم مردممون با اتحاد پشت هم یه دل باشن تا هیچ سگی نتونه به این مملکت چپ نیگا کنه

        1. سامان اذری

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2798 ديدگاه)

          همه میدونیم که عربستان دشمن ماست و بد مارومیخواد
          با کلی بی حرمتی که با ایرانی ها شده بازم ملت میرن واسه ثبت نام حج ??

      3. amin

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1119 ديدگاه)

        خانم من و چندتا از همکارانش از سازمان حفاظت از محیط زیست امروز رفته بودن مجلس،یعنی من ١٠ تا سکته زدم تا وقتی برگشت خونه،خدا لعنت کنه تروریست ها رو

    2. شاهين

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (859 ديدگاه)

      داداش اولویت اصلی مزدا ساخت و طراحی ماشین های تیز و سریعه.مطمعن باش همون موتور ٢.۵ لیتری توربو مزدا به راحتی از پس یه سدان ٣٠٠٠ سی سی برمیاد.تجربه شخصیم هم اینو بهم نشون داده که مزدا واقعا ماشین کند و تنبل نداره اصلا

  3. حمیدرضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2398 ديدگاه)

    فورد به نظر من جذاب تر رسید به اون رای دادم

  4. sina

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    مزدا واسه من جذاب تر بود.
    جدا از اون هنوز دارم به برنده شدن اطلسی که هنوز لاستیکش به جاده نرسیده در برابر پایلوت فک میکنم. جالبیم واقعا ماها

    1. Amir8

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      .
      هوندا پایلوت چی؟؟؟
      کاربرای این سایت چقدر از پایلوت تجربه دارن؟؟
      از این نظر واسه ما مردم ایران پایلوت و اطلس هیچ فرقی نمیکنه.
      هیچ کدوم وارد نشدن و تجربه ی سواری هیچ کدومشون رو هم نداریم.

      1. sina

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2013 ديدگاه)

        جدا از اینکه اونجا شتاب و سوخت هوندا بهتر بود، اصلا بحث سواری نیست.
        صد تا ریویو از پایلوت تو نت موجوده. کلی بررسی تخصصی شده و کلی ادم سوار شدن و کامنت گذاشتن. اونوخت اطلس چی؟
        بحث اینه اطلس اصلا هنوز وجود نداره که اوردنش تو دوئل.
        ولی خب نوادگان رایش سوم اگه قهرمانش نکردن شما هر چی خواستی بگو.

        1. Noble

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11347 ديدگاه)

          .
          توضیحاتی که پدال در ابتدای هر دوئل میذاره در مورد هر دو خودرو برابر و نسبتا کافی هستن. اینطور نیست که واسه هوندا پایلوت ۲۰ خط نقد بذاره و در مورد اطلس ۲ خط. یا اینکه جدول مشخصات در مورد اطلس ناقص باشه.

          از اطلس هم ببشتر از اندازه ی کافی عکس تو نت هست.

          نوادگان ” رایش سوم ” که گفتی نمیدونم منظورت کی بود ، خواستی خوشمزگی کنی یا نه نمیدونم. این حرفت برای خیلی ها خوشایند نیست. چون ” رایش سوم ” شخصیت محبوب و درستکاری در تاریخ نیست .

          خوبه که بدونی در مقابل نوادگان ” رایش سوم ” ، نوادگان ” هیروهیتو ” هم اکثراً تجربه ی مالکیت و سواری هیچ کدوم ماشین های ژاپنی که در این دوئل ها قرار میگیرن رو اصلا ندارن. از اون ۱۰۰ تا نقدی هم که در مورد پایلوت هست شاید یکیش رو هم نخونده باشن. ولی بهش رای میدن.

  5. فرزاد لاکچری

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    فورد اکسپلورر رو باید از نزدیک​ ببینید تا بهش ایمان بیارید واقعا گندس خیلی ازش خوشم میاد

  6. Amir

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11347 ديدگاه)

    °
    فورد یکم سنگین و پرمصرفه.
    واسه همین مزدا انتخابمه

  7. یاسین

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    کاملا تعصبی به مزدا رای میدم :)))))
    ولی به جد بخوام بگم هردو این ماشین ها از نظر فنی عالین ولی از نظر طراحی CX9 کاملا هم سلیقه با ما ژاپنی بازهاست و اکسپلورر هم سلیقه با امریکایی بازها یعنی حتی طراحیم به نظرم جفتشون خوبن ولی چه کنیم که برای ما ژاپنی بازا مزدا یعنی الهه زیبایی انصافا تو کابین رو ببین باور میکنی این یه برند اقتصادی باشه با لکسوس و اینفینیتی میتونه رقابت کنه
    مزدا تو قلب ما جا داره

  8. amin

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1119 ديدگاه)

    قبلا هم گفتم!!!
    پیکاپ و suv باید آمریکایی باشه!!!!!

  9. مک میسل

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2711 ديدگاه)

    از مزدا خوشم نیومد نه از ظاهرش نه از فنیش
    پس فورد

  10. آرش آمریکایی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (585 ديدگاه)

    فورد اکسپلورر مشخصات فنیه بهتری داره
    آپشنای بیشتری برای سفارش داره
    و تواناییهای آفرودش هم در بین کراس اوور ها واقعا قابل ستایشه
    پس به فورد رای میدم

  11. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    وقتی مزدا داره از موتور ۴ سیلندر ۴۲۰ نیوتن گشتاور میکشه بیرون با مصرف سوخت در حد پراید پس چرا به مزدا رای ندم با اون طراحی خیره کنندش. مزدا خیلی عشقی

  12. ميلاد

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    بنظرم فورد بهتر باشه هم برندش معتبر تره هم شتابش.هم واقعا شاسی بلنده مزدا شاسی بلند حساب نمیشه .

  13. جواد

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    با مزدا بیشتر حال کردم. داخل فورد زیاد جالب نیست

  14. مهدی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مزدا عالیه.. پرفورمنسش و مصرف سوخت و نمای داخل و بیرونش حرف نداره

    1. شاهين

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (859 ديدگاه)

      دقیقا..مردونه باید پرسید که شما کدوم شاسی بلند فول سایز ٢تنی رو میشناسی که موتورش هم توربو باشه و مصرفش زیر ١٠ باشه؟ الان یه سانتافه و واو ۴ که واسه شرکت خودمونه به واحتی صدی ١۵ میسوزونن بدون اینکه باهاشون زیاد گاز بدیم.سانتافه حتی به صدی ١٨ هم رسیده .واقعا تکنولوژی و مصرف سوخت مزدا عالیه.البته انصافا من فورد رو دوس دارم اما خب مزدا جذاب تره

  15. ونوم اف ۵

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    فورد اکسپلورر تقریبا بین کراس اور و شاسی بلند واقعی هست از نظر قدرت موتور و گشتاور و … بهتره رای من فورد

  16. E 36

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    mazda

  17. Sardar

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    با تمام احترامی که برای مزدا قائلم و بسیار دوسش دارم ولی اینجا فورد رو بیشتر می پسندم

  18. AK_007

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (560 ديدگاه)

    علی رغم تمام علاقه ای که به مزدا دارم و طراحیشو که بیشتر میپسندم
    ولی فورد در اینجا *شاسی بلندتره*

  19. #ali.m#

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1850 ديدگاه)

    اصلا بدون نگاه کردن به جدول به مزدا رای میدم .
    فک کنم اینجا تعصبم بیشتر زورش رسیده .
    ولی در مقابل فورد از نظر فنی چیزی کم نداره.
    با احترام به سلیقه ی امریکایی باز های عزیز من به مزدا رای میدم.

  20. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من ار لحاظ استایل کلی فورد رو پسندیدم چون جذاب تر و پویا تر هست
    از طرف دیگه کابین مزدا واقعا زیبا تره
    هردوشون عالین
    من از روی سلیقه شخصی به فورد رای دادم

  21. کرمانشاه تسلیت(Amrican muscle boys)

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    ازون جایی که مقداری از سهام مزدا در اختیار فورد هست من احتمال میدم پلتفرم هر دو خودرو یکسان باشه

  22. Hamid...Audi

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (680 ديدگاه)

    انتخاب منم مزدا…

  23. MAHDI . CHEVROLET

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    مگه میشه به فورد رای ندم
    امکان نداره

  24. MehdiTurbo

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (830 ديدگاه)

    ماشینایی ک من دوست دارم نیومدند بالا انتخاب من فورد بود ک رای کمتره و جگوار F بود ک اونم نیومد بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X