دوئل مزدا 2 و اوپل کورسا

برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌هایی خودرویی پدال سراغ گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که در دومین دوئل آن دو هاچ‌بک پریمیوم یعنی آئودی A1 و آلفارومئو میتو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد 1533 رأی به ثبت رسید که از این میزان A1 توانست 1011 رأی را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب این هاچ‌بک کوچک آلمانی توانست با کسب 66 درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعد گردد درحالی‌که میتو موفق به کسب 522 رأی شد. حالا امروز در سومین دوئل این گروه، مزدا 2 و اوپل کورسا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A1 آلفا میتو فورد فی‌یستا ام‌جی 3
آئودی A1  
پژو 208 سوزوکی بالنو رنو کلیو هوندا فیت
پژو 208
تویوتا یاریس فیات آرگو فولکس‌واگن پولو سئات ایبیزا
نیسان میکرا اشکودا فابیا مزدا 2 اوپل کورسا
   
مینی کوپر دی‌اس 3 کیا ریو شورلت سونیک
سوزوکی سویفت سیتروئن C3 هیوندای i20 میتسوبیشی میراژ

مزدا 2

مزدا 2 یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت است که برای اولین بار در سال 1996 به‌عنوان جایگزین مدل 121 به بازار آمد. خودرویی که در اصل همان پراید خودمان بود. البته نسل اول مزدا 2 با نام دِمینو عرضه شد اما از سال 2002 با معرفی نسل دوم، در کنار نام دِمینو، در برخی بازارها با نام مزدا 2 عرضه شد. این خودرو در نسل‌های اول و دوم استایل جعبه‌ای شکلی داشت و بیشتر به یک استیشن کوچک شبیه بود اما از نسل سوم که در نمایشگاه ژنو 2007 رونمایی شد، استایل مزدا 2 به‌طور کامل تغییر کرده و به هاچ‌بک‌های معمول سگمنت B شبیه گردید. این نسل از مزدا 2 در کشورمان هم توسط گروه بهمن عرضه شد؛ اما این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد. این نسل از مزدا 2 مطابق زبان طراحی جدید مزدا شکل گرفته و به برادران بزرگ‌ترش یعنی مزدا 3 و مزدا 6 شباهت دارد. در نسل‌های اول و دوم، مزدا 2 تنها به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شد اما از نسل سوم نسخه‌های سدان و هاچ‌بک سه‌در هم به خانوادهٔ آن اضافی شد درحالی‌که از نسل کنونی، نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در کنار گذاشته شد و این خودرو در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود. نسخهٔ سدان مزدا 2 در ابتدا با برند سایون و با نام iA در ایالات‌متحده عرضه گردید ولی پس از انحلال سایون، هم‌اکنون این خودرو با نام تویوتا یاریس iA در آمریکا عرضه می‌شود. برای مزدا 2 سه پیشرانهٔ مختلف تنفس طبیعی قابل انتخاب است که یک نمونهٔ آن‌ها دیزلی و دو موتور دیگر بنزینی هستند. برای این رقابت ما پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که 90 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط سه گیربکس مختلف ازجمله یک واحد 5 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

اوپل کورسا

اوپل کورسا یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های آلمانی است که از پیشینهٔ باسابقه‌ای هم برخوردار است. نسل نخست این خودرو برای اولین بار در سال 1983 معرفی شد و به مدت 10 سال تا سال 1993 روی خط تولید قرار داشت تا اینکه با نسل دوم جایگزین شد. نسلی که به یکی از محبوب‌ترین نسل‌های کورسا تبدیل شد. این خودرو در انواع مختلفی مانند هاچ‌بک و سدان و با نام‌ها و برندهای گوناگونی مانند اوپل، بیوک و شورلت (همگی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز) در کشورهای مختلف عرضه شد. نسل دوم کورسا در کشورمان هم عرضه شد که حتی هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آن‌را در خیابان‌ها مشاهده کرد. تولید این نسل در سال 2000 در اروپا متوقف و با نسل سوم جایگزین شد اما همچنان تا سال 2005 در چین و تا 2010 در آمریکای جنوبی به تولید رسید. حتی هنوز هم خودرویی که از نسل دوم اوپل کورسا مشتق شده با نام شورلت شِوی در مکزیک در حال تولید است. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آلمانی-آمریکایی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم SCCS جنرال موتورز-فیات ساخته شده که با خودروهایی چون آلفارومئو میتو و اوپل آدام مشترک است. کورسا که همانند دیگر محصولات اوپل در بازار بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌شود، هم‌اکنون در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید می‌رسد. البته نسخهٔ ون این خودرو نیز با نام کورساون تولید می‌شود که بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در ساخته شده است. نسل قبلی این خودرو نیز در تعداد محدودی در کشورمان هم عرضه گردید. این خودرو هم با موتورهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها در مدل داغ و اسپرت OPC ارائه می‌گردد. این مدل 205 اسب بخار قدرت دارد؛ اما کورسا با پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ خود به این رقابت آمده که 90 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور دارد.

 

مشخصات فنی

مزدا 2 اوپل کورسا
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1 لیتری 3 سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت 90 اسب بخار 90 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر 170 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 9.4 ثانیه 11.9 ثانیه
مسافت 400 متر 17.6 ثانیه 17.7 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.7 لیتر (ترکیبی) 4.8 لیتر (ترکیبی)
وزن 975 کیلوگرم 1088 کیلوگرم
طول 4.06 متر 4.02 متر
فاصلهٔ محوری 2.57 متر 2.51 متر
قیمت پایه 16,600 دلار 13,900 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

40 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    من تجربه نسل قبل مزدا 2 رو دارم و به نظرم ماشین شهری خیلی خوبی بود ودر موردش (مخصوصا نسل جدیدش) تو پدال هم گفته شده تو چند مقاله اما تا حالا به غیر از مدل های قدیمی کورسا هاچ بک با این که مدل های جدیدش تو ایران اومدند به صورت محدود ولی موفق نشدم سوار شم اما با توجه به دوام مزدا انتخاب من بین این دو تا مزدا 2 هست.

    پاسخ
  2. amin
    سوابق: (537 دیدگاه) ,

    یه نکته جالب برای شخص من این بود که پشت فرمان مزدا٢ برای من راحتتر از مزدا٣ بود و به نظر جادارتر میرسید

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Raha
      Raha
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      فیسش رو که خیلی دوست دارم راحتیش هم خوبه اما اوپل هم خوبه که اینجا انتخاب بین خوب و خوبتره

      پاسخ
  3. aston martin
    سوابق: (1061 دیدگاه) ,

    اوپل بهتره
    هم دیزاینش هم فنی
    مصرف سوختش خیلی معقول تره بهتره
    اینا ماشینای مسابقه ای نیستن نگا نکنین که شتاب اوپل یکو نیم ثانیه کمتره از مزدا اینا به همین راحتیم به دست نمیاد و کلا چشم گیر نیس

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (206 دیدگاه) ,

      تمام کارشناسان خودرو عقیده دارن مزدا تو دیزاین یکی از موفق ترین خودرو سازها بوده

      پاسخ
      1. aston martin
        سوابق: (1061 دیدگاه) ,

        چند تا لینک معتبر بده که توش ««تمام»» کارشناسان این حرفو زده باشن ببینم

        پاسخ
        1. مهدی
          سوابق: (206 دیدگاه) ,

          https://www.pedal.ir/مزدا/بررسی-مزدا-cx-5-جدید/
          https://www.pedal.ir/مزدا/طراحی-کیفیت-خوب-مزدا-cx-5-2017/
          https://www.pedal.ir/مزدا/تست-بررسی-مزدا-2-2017/
          تو تمام لینک های بالا که اتفاقا از سایت پدال هم هستند به زیبایی مزدا اشاره شده راه دور نخواستم برم ولی متن اصلی این مقاله ها هم میتونم برات پیدا کنم من موندم چطور شما بالای ۱۰۰۰ تا کامنت گذاشتی ولی همین متنای پدال هم نخوندی والا میدونستی شما بهتر بود قبل از کامنت گذاشتن متنها را هم کمی مطالعه میکردی

        2. aston martin
          سوابق: (1061 دیدگاه) ,

          خب همونطور که انتظار داشتم حرف شما صادق نیست
          شما گفتی تمام منتقدین مزدا رو برترین طرح میدونن تو این ها فقط ذکر شده که جزو یکی از زیبا ترین هاست
          ضمنا ما اینجا راجع به مزدا دو حرف میزنیم لینک های شما راجع به مدل های دیگه مزدا بود
          همچنین زیبایی مفهومی نسبیه
          من الان اگر بگردم لینک های مشابه برای کورسا هم پیدا میشه
          پس ادعا باطله

        3. مهدی
          سوابق: (206 دیدگاه) ,

          اولا من تو کامنت گفتم مزدا را جزء یکی از برترین ها میدونن و نگفتم برترین و ثانیا در مورد مزدا ۲ هم همین نظر را داشتن تو لینکهایی که گذاشتم در مورد مزدا ۲ هم هست
          https://www.pedal.ir/مزدا/تست-بررسی-مزدا-2-2017/
          حالا اگه مشکل شما با واژه تمام هست که منظور همه آدمای دنیا نیست بلکه منظور اینه که نظرهای مثبت نسبت به مزدا زیاده و بیشتر از نظرات منفیه حالا اینکه از نظر شما مزدا دیزاین خوبی نداره سلیقه شماست و هر کسی سلیقه خودش را داره ولی آیا شما اینم انکار میکنی که تو چند سال گذشته مزدا همواره تو برترین دیزاین ها حضور داشته؟

  4. Amir Schumacher
    سوابق: (8818 دیدگاه) ,

    مزدا بهتره به نظرم اما من به اوپل رای میدم ، چون اوپل رو بیشتر دوست دارم.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل #ali.m#
    #ali.m#
    سوابق: (819 دیدگاه) ,

    بدون شک مزدا رو انتخاب میکنم.
    از نظر طراحی که خیلی از اوپل بهتره .چه کابین چه بیرون ماشین.
    از نظر فنی هم مزدا صد درصد بهتره .
    مخصوصا که تنفس طبیعی هم هست .واسه یه هاچبک کوچیک شهری توربو اصلا نیاز نیست .
    مصرف بیشتر مزدا هم که کاملا معقوله به خاطر حجم موتورشه .

    پاسخ
        1. تصویر پروفایل شایان
          شایان
          سوابق: (42 دیدگاه) ,

          مصرف اوپل که کمتره قیمتشم 3 هزارتا ارزون تره دیگه چیزی باقی نمیمونه

      1. تصویر پروفایل #ali.m#
        #ali.m#
        سوابق: (819 دیدگاه) ,

        اون 3هزار تا بی دلیل نیست .شما یه نگا به عکس داشبور دوتا ماشین بنداز حتی از رو عکس هم میشه تفاوت کیفیت رو احساس کرد پس الکی و بی دلیل پول بیشتری نمیگیره .مصرف سوخت هم نزدیک 1لیتر تو 100کیلومتر که فرض میکنیم تو 10سال 150 هزار تا کار کنه که واسه یه هاچبک ساب کامپکت خیلی کمتر هم هست .میشه 1500لیتر .یا سالی 150لیتر .اصلا قابل توجه نیست .تازه مصرف تو شهر رو باید مین.شت نه ترکیبی اونجوری اختلافشون کمتر هم بپد چون این ماشینا تو جاده ک نمیرن .که ترکیبی مینویسه .
        از اون طرف مزدا از هر سیلندر توان کمتری میگیره و استهلاک کمتری داره که تفاوت مصرف سوخت جبران میشه .در مورد شتاب هم اصلا حرف
        نمیزنم چون زیاد مهم نیست .گرچه مزدا به خاطر وزن کمترش چابکتره .
        من به این دلایل مزدا رو برتر میدونم.

        پاسخ
        1. بهزاد
          سوابق: (1014 دیدگاه) ,

          قیمت این دو خودرو در اروپا تقریبا یکسانه و حتی اوپل کورسا با نصب چند آپشن بیشتر از مزدا 2 خواهد شد.
          بنده نمیدونم دوستان نویسنده چرا قیمت های مرجع این دو خودرو که در اروپا هستند را لحاظ نکردن که هر دو حدود 12700یورو که در برخی کشورها 200،300 یورو به خاطر هزینه حمل تفاوت دارند.

    1. Reventon
      سوابق: (219 دیدگاه) ,

      چند سالته؟
      توربو اصلا نیاز نیس؟
      این یه ماشین کاملا شهریه،که در درجه اول سوخت مهمه بعدشم قیمت
      صد درصد اپل
      اکثر ایرانیا یا عاشق مزدان یا بنز
      چون فقط از همینا دیدن تو خیابون

      پاسخ
      1. ایلیا
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        چند سالته؟

        میشه ای جمله ی زشت و پر طرفدار رو دیگه توی پدال بکار نبرید؟
        پنج سالشه، ایرادی داره بچه ی پنج ساله نظرش رو بگه؟

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل #ali.m#
        #ali.m#
        سوابق: (819 دیدگاه) ,

        سن و سال من مهم نیست ولی اره بازم میگم اتفاقا واسه یه ماشین شهری اول از همه دوام و کیفیت مهمه .بعد مصرف و قیمت .
        پس با منطق شما سمند از سری 7بهتره چون سری 7ترکیبی 11/5میسوزونه سمند ترکیبی 9
        در ضمن قیمتشون زیر 3هزار دلار و مصرفشون در حدود یک لیتر اختلاف داره .
        که اونم به خاطر اختلاف حجم موتوره.

        پاسخ
      3. MOBIN POURMAND
        سوابق: (25 دیدگاه) ,

        عاقا شما بزرگ،پیر،ریش سفید؛ولی معلومه وقتی با چشم تفاوت اشکار کیفیتو میبینیم ب مزدا رای میدیم.
        بله توربو برای یک ماشین شهری کوچک ضروری نیست.

        در ضمن اپل نه اوپل

        پاسخ
  6. کافر مقدس
    سوابق: (505 دیدگاه) ,

    از مزدا بعیده با 1نیم و 4سیلندر اندازه کورسا خروجی بده . . . شایدم ازکورسا بعیده این پیشرفت:دی

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل شایان
    شایان
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    توی این کلاس باید به مصرف سوخت و قیمت توجه زیادی بشه چون این ماشینا ماشینای جاده ای نیستن به خاطر مصرف کمتر و قیمت پایینتر به اوپل رای دادم

    پاسخ
  8. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    بدون شک مزدا واقعا ماشینیه که از همه لحاظ برتری داره نسبت به رقباست.

    پاسخ
    1. ماکان
      سوابق: (44 دیدگاه) ,

      رای من هم سامسونگ 😁😁
      دوست عزیز درستش اوپل هست ها نه اپل

      پاسخ
  9. نویدی
    سوابق: (203 دیدگاه) ,

    شتاب صفر تا صد مزدا ۲ برای موتور ۱.۵ لیتری بدون توربو منطقی نیست.باید بیشتر از اینا باشه.
    مزدا دو ۲۰۱۶ شتاب صفر تا صدش ۱۰ ثانیه ست و ۱۰۶ اسب بخار قدرت داره.
    جالبه که توی شتابگیری ثانویه خیلی به هم نزدیکن.
    هر دو عالین.

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل charger
    charger
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    قهرمان این سگمنت قطعا پولو هست یه سروگردن از همه بالاتره

    پاسخ
  11. امید
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    میدونم حرفم منطقی نیست،اما چون پنج سال مزدا ۳ داشتم و حتی تا روزهای آخر که فروختمش، رانندگی باهاش برام لذت بخش بود بنابراین اینجا هم به مزدا رای میدم.امیدوارم نسل جدید مزدا تری هرچه زودتر بیاد ایران

    پاسخ
    1. حمید رضا
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      من مزدا رو دوست دارم چون حداقلش اسمشو از تاریخ ایران گرفته. غیر از اینکه زیباست.

      پاسخ
  12. رامکال
    سوابق: (526 دیدگاه) ,

    مزدا.
    مزدا گزینه بهتری است.

    پاسخ
  13. road
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    الان مزدا از اپل کپی کرده یا اپل از مزدا؟
    شباهت جلو پنجره و تا حدی چراغها و فرم بدنه…؟

    پاسخ
  14. saeid
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    اینجا فقط بحث سلیقست . خوب معلومه بیشتر میگن مزدا، چون مزدا تو کشور داریم ولی اوپل نداریم
    یه بابایی گفته مزدا صددرصد بهتره . یک نیست بگه تو تا حالا از نزدیک اوپل دیدی ؟؟ که رو هوا نظر میدی. برند اوپل رو فقط کسانی که داشتن میدونن چقدر عالیه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل #ali.m#
      #ali.m#
      سوابق: (819 دیدگاه) ,

      اینقد خوشم میاد همه روشن فکر میشن😂
      اره دوست عزیز من گفتم صد درصد بهتره چون هست هر دو رو از نزدیک دیدم(این مدل هارو نه ) در ضمن شما یه نگا به عکس داشبورد بنداز ببین کیفیت کدم بیشتره اوپل تماما از پلاستیک خشکه ولی داشبورد معرکه ی مزدا رو ببین .
      موتور معقول و تنفس طبیعی مزدا رو ببین .
      شتاب بیشترو ببین(گرچه معیار مهمی نیست واسه این کلاس)
      تنها برتری اوپل مصرفشه که اونم در حدود یه لیتر تو 100کیلومتر اصلا چیزی نیست .
      هرچی بیشتر پول بدی بیشتر اش میخوری.

      پاسخ
  15. امیرحسین بشیر فرهمند
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    واقعا نباید وقت صرف خوندن نظرات کرد . هیچ بار علمی یا چیزی که با خوندنش بهت اضافه بشه نیست …
    متاسفم

    پاسخ
  16. MOBIN POURMAND
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    قطعا مزدا.از کیفیت قطعات داخلی تا قدرت بدون توربو.

    راستی پدال جان چرا یه اپلیکیشن برای سایت نمیسازید.کانال ک اصن اپدیت نمیشه.منم ک سرم شلوغه یادم میره از قافله عقب میمونم.*

    هرکسی با ساخت اپلیکیشن برای سایت موافقه لایک کنه خواهشا.
    دوتا سایت بی خاصیت در موضوع تکنولوژی اپ دارن پدال نداره.حیفه واقعا

    *پ.ن:حالا الان بهضیا میگن چند سالته از قافله عقب میمونی؟😂

    ببخشید طولانی شد

    پاسخ
  17. لاکی استریک
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    بیاید فرض کنیم که اینجا اروپا هست
    کیفیت بنزین عالی
    جاده های عالی
    و…..
    اینجا باید به شک افتاد و بررسی دقیق بین این دو ماشین کرد
    اما اینجا ایرانه
    نمیدونم اسم سوختی که تو ماشین میریزمو اصن میشه گذاشت بنزین؟
    اسم جاده اصن برازنده جاده های ما هست؟
    اینجا ایرانه برادره من برو ماشین توربو بخر اون پول کمتری که میدیو سره دوسال باید خرج ماشینت کنی
    موتور توربو با این بنزین اشغال و ارتفاع سطح دریا ما هم افت شدید عملکردی داره
    هم مصرفش بالاتر میره
    ما تو ایرانیم و راجبه ایران نظر میدیم
    مزدا۲ بدون هیچ شکی پیروزه

    پاسخ
  18. shahin
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من از تجربه اوپل امگا و مزدا 323 میتونم بگم که هر دو عالی بودن.اما از مزدا بیشتر راضی بودیم.در کل هم به نظرم در مورد این دوعل مزدا 2 بهتره.و احتمال بالا رفتنش هم زیاده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x