مزدا، جایگزین احتمالی فولکس‌واگن در مدل‌های دیزلی پرمیوم

دست‌اندرکاران Autoblog در زمان برگزاری نمایشگاه اتومبیل شیکاگو این فرصت را داشته‌اند که از نزدیک با جیکوب براون (Jacob Brown)، از مقامات مسئول مزدا و ژکس فلین (Jacques Flynn)، یک طراح ارشد بدنه در این کمپانی به گفتگو بنشینند؛ اینکه محصولات مزدا چگونه طراحی می‌شوند و این کمپانی چه راهی را طی خواهد کرد. در یکی از بخش‌های این گفتگو، تمایل مزدا به انتقال حس و جایگاه خط تولیدش به یک سطح پرمیوم‌تر، هم از نظر طراحی وسیله نقلیه و هم از نظر پیشرانه، به بحث گذاشته شد. به نظر می‌رسد که این کمپانی می‌خواهد جا پای فولکس‌واگن در امریکا بگذارد و خود را به عنوان تولید کننده اصلی اتومبیل‌های مقرون‌به‌صرفه، تولید انبوه، و مهمتر از همه، دارای لذت و هیجان رانندگی در این کشور مطرح کند.

3-mazda-cx-9-2016-3
در زمینه طراحی، «فلین» از افق آینده زبان طراحی کودو می‌گوید. هدف اصلی، ساده و بهینه‌ کردن چهره محصولات است؛ چیزی که نمونه‌ای از آن در CX-5 دیده می‌شود. مزدا در این مدل با کاستن از انحناهای به کار رفته در مدل قبلی، یک کشیدگیِ ظاهری بیشتر و چهره‌ای مستحکم‌تر برای آن ایجاد کرده است. همچنین در جلوپنجره، جزئیات و عمق بیشتری درنظر گرفته که البته با هدف «ساده‌سازی» چندان مطابقت ندارد، امّا حال و هوای پرمیوم خودرو را افزایش داده است.

2016-mazda-cx-99
موتورهای دیزلی آینده مزدا، قطعه‌ای دیگر از پازل پرمیوم این خودروساز است. این کمپانی بالاخره یک گزینه پیشرانه دیزلی در CX-5 ارائه خواهد کرد. در حالی که مزدا برنامه‌ای برای تزریق اوره ندارد، امّا سرانجام توانسته سیستم موتور را به گونه‌ای درآورد که هم به عملکرد موردانتظار دست پیدا کند و هم استانداردهای آلودگی لازم را داشته باشد. علاوه بر راندمان این موتورها، «براون» معتقد است که تکنولوژی موتورهای دیزلی جدید با اضافه کردن «ارزش» به محصولات، می‌توانند تأثیر زیادی در انتخاب خریداران داشته باشند.


اگر تا به اینجا همه چیز آشنا به نظر می‌رسد، شاید به خاطر این است که این ویژگی‌ها برای توصیف «فولکس‌واگن» نیز به کار رفته‌اند؛ یک کمپانی مشهور به ساخت خودروهای تولید انبوه، مقرون‌به‌صرفه و با ارائه دینامیک رانندگی فوق‌العاده که قبلاً به موتورهای بهینه و با نشاط دیزلی TDI نیز مشهور بوده است. البته مطابق گفته «فلین»، مزدا نسبت به رقبایش، کمپانی کوچکی است و بدون همکاری با یک خودروساز عمده، نمی‌تواند اشتباه کند و یا یک خودروی نصفه و نیمه بسازد. بنابراین مزدا ابتدا قصد دارد که هسته خط تولیدش را شکل دهد و تا آپدیت دوباره آن، به فکر مدل‌های خاص پرفورمنس نخواهد افتاد.

2017-mazda-cx-5-8

درباره نویسنده

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

8 دیدگاه

  1. Amirhosein_msm
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    چرا این قدر مزدا دل نشینه آخه ؟

    پاسخ
  2. مجید.بهترین یا هیچ.
    سوابق: (9790 دیدگاه) ,

    حیف شد ، موتور های دیزلی فولکس واگن دهه ها بود که آزمایش خودشون رو پس داده بود.

    این سیستم تزریق اوره هم از شاهکار های مهندسی فولکس واگن بود. اسمش SCR یا سیستم کاهش کاتالیتیک انتخابی بود.

    حیف که فولکس مجبور شد تقلب کنه.

    پاسخ
    1. اعتمادیان
      سوابق: (134 دیدگاه) ,

      آقا مجید سلام
      میشه یه توضیحی بدین چرا خودروهای دیزلی تو ایران استقبال نمیشه ، من شنیدم گازوئیل ما کیفیت مطلوب نداره در این مورد هم اگر توضیح بدی ممنون میشم .
      شما دیگه دایره المعارف پدال شدی ( حداقل واسه من این مقام رو دارین ) واسه همین جسارت کردم از شما سوال پرسیدم

      پاسخ
      1. Madjid
        سوابق: (9790 دیدگاه) ,

        خواهش میکنم
        مهم ترین دلیل هم کیفیت پایین گازوئیل ایران.
        ماده ی آلاینده ی اصلی گازوئیل گوگرد هست که باعث باران اسیدی و انواع بیماری ها میشه.

        گوگرد استاندارد گازوئیل در دنیا بر حسب استاندارد بندی یورو4 ،10ppm هست.اما گازوئیل ایران 10,000ppm گوگرد داره.
        مقدار گوگرد زیاد هم موتور های دیزلی حساس رو داغون میکنه.
        پس موتور مناسب برای گازوئیل ایران گیر نمیاد.
        حتی الان شرکت ها دارن به سمت یورو6 حرکت میکنن که فکر کنم گوگردش 5ppm باشه.
        حالا شما 5ppm رو با 10/000ppm مقایسه کن !

        یکی دیگه این که جایگاه گازوئیل اصلا اونقدر تو ایران نداریم.

        .

        _______________________________________

        .

        الان دیگه کسی این صفحه نمیاد و میخوام یکم از فولکس واگن هم در صحبت هام دفاع کنم
        این جا رو اگر دوست داشتی بخون.

        ببیند دوست عزیز گوگرد گازوئیل بسیار بالاست. و مشکل اصلی آلایندگیشون همینه. فیلتر هاشون به سرعت کثیف میشه و … .
        دولت ایالات متحده این 10 سال اخیر فشار بسیار شدیدی رو به فولکس وارد کرد تا آلایندگی موتور های دیزل رو کاهش بده. آلایندگی موتور های VW به خودی خود کم بودن. اما دولت امریکا مثل اینکه از زیر منگنه قرار دادن خودروسازان آلمانی بویژه بزرگترینشون خیلی لذت میبره.
        اینقدر به فولکس بیچاره فشار وارد کردن که مجبور شد تقلب کنه.چاره ای نداشت. یا باید خط تولیدش رو از امریکا جمع می کرد یا به هر قیمتی باقی میموند.
        کاری که این شرکت کرد اوایل مثل معجزه ی تکنولوژی محسوب میشد که اینقدر آلایندگی دیزل رو کاهش دادن.
        همین هم باعث شک مقامات شد و نهایتا مچ فولکس واگن رو گرفتن.

        موفق باشی.

        پاسخ
        1. اعتمادیان
          سوابق: (134 دیدگاه) ,

          آقا ممنون
          خیلی لطف کردی
          انصافا که ماشین باز ششدانگ هستی
          پاینده باشی و شادمان

  3. A4
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    رنگ قرمز مزدا مثه رنگ زره تونی استارک تو IROM MAN هست.

    پاسخ
  4. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    مزدا خیلی کمپانی دوست داشتنیه و من از بین تمام کمپانی ها خیلی خیلی بیشتر طرفدارشم ودوسش دارم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x