مسابقات

آمار گرندپری ابوظبی، هتریک‌های متفاوت بوتاس و آلونسو در روز پایانی ماسا

فرمول یک ۲۰۱۷ با شرایط خوب، اما گرندپری نه‌چندان خوبی در ابوظبی با ما وداع کرد. والتری بوتاس با برتری بی‌چون‌وچرا در گرندپری، خود را به جمع رانندگان عالی فرمول یک افزود. ابوظبی همچنین برای آلونسو جای خوبی بود، اما نه به‌اندازه‌ی بوتاس…

  • برای اولین بار در فرمول یک، بوتاس در دو گرندپری پیاپی، پول پوزیشن را کسب کرد، اما برخلاف گرندپری برزیل، جایگاه خود را تا انتهای مسابقه حفظ کرد و در آخرین مسابقه‌ی ۲۰۱۷، اول شد. او همچنین در دوئل با هم‌تیمی خود لوئیس همیلتون، سریع‌ترین دور مسابقه را ثبت کرد و برای اولین بار در ۹۷ گرندپری فرمول یک خود، هتریک کرد.
  • بوتاس تنها چهل و پنجمین راننده‌ای است که در فرمول ۱ هتریک کرده، و بعد از میکا هاکینن (۵ بار) و کیمی رایکونن (۲ بار) سومین فنلاندی است که موفق به هتریک در فرمول یک شده. از ۲۰۰۹ که سباستین فتل و جنسن باتن برای اولین بار هتریک کردند تابه‌حال، راننده‌ی جدیدی به هتریک کنندگان افزوده نشده بود.

 

  • این عملکرد عالی بوتاس، نوار عدم موفقیت‌های همیلتون بعد از قهرمانی را ادامه داد. همیلتون تابه‌حال بعد از مشخص شدن قهرمانی‌اش در فرمول یک، هیچ مسابقه‌ای را برنده نشده یا پول پوزیشنی به دست نیاورده.۳ گرندپری آخر ۲۰۱۵ و ۲ گرندپری اخیر از مثال‌های این آمار هستند.
  • اما همیلتون با دوم شدن در ابوظبی، درجایی‌دیگر رکوردی عالی ثبت کرده. او سومین راننده تاریخ فرمول یک است که در تمام گرندپری‌های فصل قهرمانی خود، امتیاز کسب کرده. خوآن مانوئل فانجیو و مایکل شوماخر ۲ راننده‌ی دیگر هستند.

 

  • حال همیلتون در ۲۵ مسابقه‌ی پیاپی امتیاز کسب کرده، و تنها ۲ مسابقه تا بهترین رکورد ۲۷ مسابقه‌ای که در دستان کیمی رایکونن است فاصله دارد که بین مسابقات ۲۰۱۲ بحرین و ۲۰۱۳ مجارستان به‌دست‌آمده.
  • بحث به سمت رکوردهای طولانی کشیده شد. بد نیست خاطرنشان کنیم که صد و هفتاد و پنجمین مسابقه‌ی پیاپی بود که مرسدس به‌عنوان سازنده‌ی پیشرانه، آن را با امتیاز به پایان رساند. حال آن‌ها در مکان دوم، جلوتر از رنو با ۱۳۸ و بعد از فورد با ۲۲۸ مسابقه‌ی پیاپی قرار دارند.

  • و به‌عنوان آخرین رکورد پیکان‌های نقره‌ای، این صدمین مسابقه توأم با کسب سکو بود. خوآن مانوئل فانجیو و کارل کلینگ در سال ۱۹۵۴ در فرانسه این رکورد را آغاز کردند. حال مرسدس در رده‌ی هفتم تیم‌های با بیشترین سکو قرار دارد و تنها ۶ سکو تا تیم ششم یعنی برابهام فاصله دارد. اما راهی طولانی تا رسیدن به فراری با رکورد خارق‌العاده‌ی ۵۴۶ سکو پیش روی ژرمن‌ها قرار دارد.
  • برای فراری نیز خبرهای خوبی داریم. می‌دانیم که چهارم شدن کیمی رایکونن در ابوظبی، البته با کنار رفتن دنیل ریکاردو از مسابقه، مرد یخی را در رده‌بندی نهایی رانندگان با ۵ امتیاز اختلاف بالاتر از این استرالیایی همیشه خندان ردبول قرار داد. حال فراری برای دومین بار در ۳ فصل گذشته، ۲ راننده در میان ۴ راننده‌ی برتر فصل دارد. آن‌ها از ۲۰۰۸ تابه‌حال در این موقعیت خوب قرار نداشته‌اند.

  • سب راننده‌ی بهتر این فصل فراری بود. درواقع او با دوم شدن در رده‌بندی رانندگان، اولین راننده‌ی غیر مرسدسی بود که بعد از آغاز عصر هیبریدی فرمول یک در ۲۰۱۴، به مقام دوم رانندگان دست‌یافته است.
  • فتل با سوم شدن در ابوظبی به این رکورد دست‌یافت. او برای بار نود و نهم پا روی سکوی فرمول یک گذاشت و حال تنها یک سکو تا سه‌رقمی شدن تعداد سکوهایش در فرمول یک‌ فاصله دارد. تنها مایکل شوماخر، لوئیس همیلتون و آلن پراست در تعداد سکو، عضو باشگاه سه‌رقمی‌های فرمول یک هستند.

  • فرناندو آلونسو نیز با ۹۷ سکو، بعد از فتل قرار دارد. البته آخرین سکوی او به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. مشکل اصلی او از زمانی شروع شد که مک‌لارن و هوندا دوباره به هم پیوستند. اما او در ابوظبی هتریک کرد و سومین گرندپری پیاپی خود را با امتیاز پشت سر گذاشت که برای اولین بار در ۳ سال اخیر بود.

  • شاید ردبول برای سیزدهمین بار در ۲۰۱۷ شاهد خروج خودروی RB13 خود از مسابقه باشد، اما با کسب رده‌ی پنجم توسط مکس ورشتپن، سی و هفتمین گرندپری امتیازی پیاپی خود را پشت سر گذاشت که بهترین رکورد ردبول در فرمول یک است. آن‌ها حتی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ که ۴ قهرمانی متوالی به دست آوردند، توانسته بودند تنها ۳۳ بار پیاپی، مسابقات را با امتیاز ترک کنند.

  • در میان سازندگان، رنو توانست در ابوظبی با عبور از تورو روسو به مقام ششم تیمی دست یابد. آخرین بار که رنو در جایگاهی این‌چنین قرار داشت به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد.زمانی که نیک هایدفیلد و ویتالی پتروف رانندگان اصلی این تیم بودند.
  • تورو روسو تنها با ۴ امتیاز، رده ششم را از دست داد. جایگاهی که در صورت کسب آن، بهترین رکورد آن‌ها در فرمول یک تلقی می‌شد.

  • ابوظبی، آخرین گرندپری فرمول یک فیلیپه ماسا بود. او رکورد ۱۰۰ درصدی خود را در شروع و پایان در میان ۱۰ نفر برتر در ابوظبی حفظ کرد. دوران فرمول یک این راننده‌ی برزیلی با شرکت در ۲۶۹ گرندپری و امتیاز گیری در ۱۶۵ گرندپری به پایان رسید. او در تعداد مسابقات فرمول یک، رده‌ی ششم را دارد و در امتیاز گیری، با ۱۶۵ گرندپری، بعد از مایکل شوماخر (۲۲۱ گرندپری)، فرناندو آلونسو (۱۹۳ گرندپری)، رایکونن (۱۸۷ گرندپری) و همیلتون (۱۷۲ گرندپری) در جایگاه پنجم ایستاده است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    فصل بسیار خوبی بود
    امیدوارم فرمول یک از این منجلابی که توش گیر کرده برای فصل بعد بیرون بیاد
    میدونید کمی تا قسمتی مسخرست که از یه موتور 1600 CC تو مهم ترین و پیشرفته ترین مسابقه دنیا استفاده شه
    قبول ندارید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Omid

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (23 ديدگاه)

      مسخره !!؟؟؟
      این همش شکوه و عظمت مهندسی رو نشون میده با اینکه الان همه میرن پزشک میشن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Love Cars

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (165 ديدگاه)

      داداش باهات موافقم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Love Cars

        ۱۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (165 ديدگاه)

        البته منظورم الف.ی عزیز بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Meysam..LaFerrari

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      نه تنها مسخره نیست ، بلکه این حجم پایین قدرت تکنولوژی رو تو این رشته به دنیا نشون میده.
      تقریبا میشه گفت بالاترین Efficincy پیشرانه ها در دنیای خودرو متعلق به انجین خودروهای فرمول یکه.
      سیستم بسیار پیچیده ای دارن (مخصوصا MGU-H و MGU-K) و تا حد ممکن از آخرین قطره ی قدرت تولید شده استفاده میکنن و نمیذارن هدر بره.

      شاید این موتور ها بیش از حد پیچیده و پر هزینه باشن اما این رو در نظر بگیرید که فرمول یک باید در تکنولوژی پیشرو باشه ؛ شما دیگه نمیتونی انتظار داشته باشی فرمول یک به موتورهای حجیم یا بالاتر از 6 سیلندر برگرده ، هیچوقت هم این اتفاق نخواهد افتاد. چون اگر فرمول یک پیشرو و جلوتر از زمان خودش نباشه و درجا بزنه بسیاری از اعتبارش رو از دست میده.

      با همین حجم پایین این انجین ها فارق از سیستم الکتریکی و به تنهایی حدود 700-800 اسب بخار نیرو تولید میکنن که واسه همه تحسین برانگیزه.

      اگه کسی فکر میکنه ساخت این انجین ها ساده ست هم یه نگاهی به وضعیت رنو و هوندا بندازه که با صد ها میلیون دلار هزینه مسابقات رو یکی در میون تموم میکنن :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. الف.ی

        ۱۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1643 ديدگاه)

        درست میگید ولی به نظرم میشه پیشرفت تکنولوژی رو تو موتور های حجیم هم دید به نظرم اگه از یه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری ۳۰۰۰ اسب نیرو بگیرن از نظر تکنولوژی زیاد فرقی با بیش از هزار اسب بخار از یه ۶ سیلندر ۱.۶ لیتری به زور برق و توربو چیزای دیگه نداره
        نمیدونم چرا اینجا کاربرا بر عکس بقیه سایتا هستن و از این شرایط خوششون میاد ولی من معتقدم پیشرفت تکنولوژی و علم باید در جهت رفاه حال انسان و لذت بیشتر از چیز هایی که دنیاست باشه ( البته در راستای حرمت های ارزشی ) نه در جهتی که طرفداران ، رانندگان و مدیران تیم ها ناراضی باشن
        کسی خواست لینک هم میدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Meysam..LaFerrari

          ۱۲ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (581 ديدگاه)

          دوست عزیز اگه از یه موتور 6 لیتری 3000 اسب نیرو بگیرن وسط مسابقه باید تیم ها برن سوخت گیری کنن و بخاطر خطراتش این دیگه ممکن نیست!

          مثل اینکه شما فلسفه ی فرمول یک رو متوجه نشدی گرامی ، دیگه دوران موتورهای حجیم گذشته ، فرمول یک باید ، دقت کنید باید “پیشرو و به روز” باشه و در این راستا طی سال های آینده این رشته هم الکتریکی خواهد شد.

          وقتی دنیای بیرون روز به روز داره به سمت کمتر کردن تعداد سیلندرها و حجم موتور و مصرف سوخت میره ذاتا فرمول یک هم باید پیش بره.

          بعدشم اینو در نظر بگیرید که همین محدودیت های سنگین باعث میشن بهره وری انرژی بالا بره ، چیزی که دنیای امروز پیشرانه ها بهش نیاز داره بهره وری بالا از انرژیه که زمانی بوجود میاد که محدودیت وجود داشته باش.

          فارق از این ها باید امنیت راننده ها هم تامین بشه ، نباید این ماشین ها بیش از حد سریع باشن.
          اگه این ماشین ها 3000 اسب نیرو داشته باشن چه کسی میخواد این نیرو رو کنترل کنه داخل پیست و امنیت راننده هارو تضمین کنه؟ پس بیش از حد هم نباید قدرتمند باشن این ماشین ها که خودش دردسر سازه.

          این سلسله دلایل رو کنار هم بذاری به این نتیجه میرسی که بهترین راه حل همین حجم پایینه ( هم نیازی به سوخت گیری نخواهد بود ، هم رقابت برای بالا بردن بهره وری از انرژی تولیدی بالاتر میره ، هم قدرت بیش از حد افزایش پیدا نمیکنه ، هم کاملا به روز و در کنار تکنولوژی خارج از فرمول یکه)

          دوست عزیز ، اون کسانی که به این قوانین اعتراض میکنن معمولا کسانی هستن که نمیتونن انجین مناسبی تولید کنن یا در اختیار داشته باشن ، مثل ردبول که همیشه سر انجین رنو غر میزنه ، اما برو از مرسدس بپرس قطعا ابراز رضایت خواهد کرد!

          اون موتورهای حجیم قدیمی نویز بسیار بسیار زیادی تولید میکردن که واقعا سلامت عصبی تماشاگرهارو هم تحت فشار قرار میداد.

          من شخصا تجربه ندارم ولی شنیدم کسانی که نویز اون موتورهای قدیمی فرمول یک رو از نزدیک تجربه کردن واقعا گاهی اوقات آزار دهنده میشده.

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا