مسابقات

بررسی تأثیرات هِیلو بر فرمول یک 2018

تیم‌های فرمول یک در حال کار بر روی هیلو، و همچنین در حال ارزیابی تأثیرات این وسیله‌ی ایمنی جدید بر اتوموبیل‌ها و مسابقات هستند. در این نوشتار، به بررسی این تأثیرات خواهیم پرداخت.

تمام تست‌هایی که تاکنون در مورد هیلو انجام‌شده و ما شاهد آن در برخی تمرین‌های فرمول یک در ۲۰۱۷ بودیم، تنها طراحی ظاهری این وسیله‌ی ایمنی بوده‌اند. این تست‌ها تأثیرات ایرودینامیکی هیلو را برای تیم‌ها اندکی ملموس کرد. همچنین تأثیر هیلو بر دید رانندگان نیز در این تست‌ها بررسی شد.

سه سازنده از آلمان، انگلستان و ایتالیا از طرف FIA اجازه‌ی ساخت هیلو را دریافت کرده‌اند. تیم‌ها می‌توانند از هرکدام از شرکت‌ها این قطعه را تهیه کنند. بهای آن نیز از ۱۵ هزار یورو آغاز خواهد شد.

تیم‌ها علاوه بر تعبیه‌ی جایگاه‌های اتصال هیلو، باید استحکام ساختار کابین را نیز تقویت کنند.

مدیر فنی تیم فورس ایندیا دراین‌باره گفت:

دو تست بسیار سخت وجود دارد که باید آن‌ها را بگذرانیم. و اگر موفق به گذراندن آن‌ها نشویم، نمی‌توانیم مسابقه بدهیم.

در یک تست هالو به اتوموبیل متصل است. با یک جک هیدرولیکی، به آن نیرو وارد می‌کنند. نیروی تا آنجا وارد می‌شود که هالو تغییر شکل داده و بشکند. در این تست شاسی خودرو نباید هیچ‌گونه آسیبی ببیند. درواقع باید هالو را بشکنید تا مطمئن شوید که شاسی قوی‌تر است.

خوب پیش‌بینی نیروی واردشده از طرف هالو به بدنه و طراحی برای مقاومت شاسی، بسیار سخت است و وقت کمی هم برای آن داریم. اگر اوایل فصل ۲۰۱۷ در مورد این تست‌ها تصمیم‌گیری کرده بودند، کار ما بسیار ساده‌تر می‌شد.

وزن بیشتر

به‌غیراز تأثیر ایرودینامیکی، اضافه‌وزن حاصل از هیلو می‌تواند تأثیر به سزایی در مسابقات فصل بعد داشته باشد. حداقل وزن اتوموبیل‌ها برای ۲۰۱۷، با در نظر گرفتن اضافه‌وزن ناشی از افزایش عرض و سنگین‌تر شدن لاستیک‌ها، از ۷۰۲ کیلوگرم به ۷۲۸ کیلوگرم افزایش پیدا کرده بود. حال برای ۲۰۱۸ با در نظر گرفتن ۶ کیلوگرم برای هیلو، حداکثر وزن به ۷۳۴ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

تقویت شاسی برای نصب هیلو نیز به وزن شاسی و درنتیجه وزن کل اتوموبیل خواهد افزود. طبق بررسی‌های تیم فورس ایندیا، بین ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم به وزن خودروها افزوده خواهد شد. ۹ کیلوگرم مربوط به هیلو خواهد بود و ۶ کیلوگرم نیز به وزن شاسی افزوده خواهد شد.

البته امکان دارد بقیه تیم‌ها با طراحی‌های متفاوت شاسی، افزایش وزن کمتری را در شاسی تجربه کنند.

افزایش فشار بر راننده‌ها

هیلو، تأثیر وزن راننده‌ها بر عملکرد اتوموبیل را، پررنگ‌تر از قبل خواهد کرد. گرچه بعضی از راننده‌ها قبل از هیلو نیز با وزن خود مشکل داشتند.

پیش‌ازاین، رانندگان بلندتر مانند مارک وبر، نگرانی‌های خود را در مورد کاهش وزن و تأثیر آن بر سلامت خود ابراز کرده بودند. راننده‌های سنگین‌تر کار را برای تیم‌ها سخت خواهند کرد. و این قضیه هنگام استخدام آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تیم‌ها یک گزینه‌ی دیگر نیز دارند. آن‌ها می‌توانند پول بیشتری صرف کرده و اتوموبیل‌های خود را سبک‌تر بسازند. ولی تیم‌ها علاقه‌ی چندانی به این راهکار ندارند و این قطعاً برای رانندگان بلندتر و سنگین‌تر مشکل ایجاد خواهد کرد.

رنو در این مورد به نیکو هالکنبرگ هشدار داده و او ممکن است برای فصل بعد مجبور به کاهش وزن خود شود. هالکنبرگ دراین‌باره گفت:

اگر هالو واقعاً آن‌قدر سنگین باشد، به مشکل بر خواهم خورد. فکر کنم باید یکی از استخوان‌هایم را جدا کنم. البته در حال‌ حاضر نیز وزنم کمتر از حد عادی است و اگر اختیار داشتم، وزن خود را بالا می‌بردم.

البته بعضی تیم‌ها درصدد اعتراض برای افزایش حداقل وزن بوده‌اند، اما همه‌ی تیم‌ها این عقیده را نداشته و اتحاد بین آن‌ها برای اعتراض به این قانون شکل نگرفت.

تأثیر تجاری

ظهور هیلو در فرمول یک، علاوه بر تأثیرات فنی تأثیرات دیگری هم دارد. تیم‌ها اجازه‌ی تغییر رنگ قسمت‌های داخلی هیلو را ندارند، چون ممکن است به دید راننده صدمه بزند. اما قسمت‌های بیرونی هیلو می‌تواند پذیرای تبلیغات جدید باشد.

هیلو فضای تبلیغاتی بیشتری در اختیار تیم‌ها قرار می‌‌دهد. البته میزان دیده شدن تبلیغات روی هیلو به طراحی آن، و نحوه‌ی قرارگیری دوربین‌های نصب‌شده روی اتوموبیل و زاویه‌ی دوربین‌های ثابت بستگی دارد.  درست است که اکثر طرفداران، مخالف وجود هیلو هستند، اما به نظر می‌رسد هیچ شرکتی با قرار گرفتن نشان تجاری خود بر هیلو مشکلی نداشته باشد. آن‌ها تنها به دیده شدن نیاز دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (489 ديدگاه)

    به نظرم از دید راننده خیلی باید اعصاب خورد کن باشه.
    فک کن یه ستون (هرچند نازک) درست روبروت باشه و دیدت رو مختل کنه.
    فکر می کنم بیشتر از اینکه ایمنی رو افزایش بده ، بخاطر کاهش دید راننده ، خطرناک هست.
    خب حداقل بجای سه پایه که یکیش صاف جلوی راننده باشه ، با دو جفت پایه در سمت چپ و راست طراحیش می کردن که هم استحکام داشته باشه هم مزاحم دید نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. علی

    ۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با سلام
    واقعا این کارشون خیلی خیلی بی معنی بود البته تو توجیهش گفتن برا افزایش ایمنی هستش ولی مگه از راننده های فرمول یک جدید در اثر تصادف ماشینهاشون دچار آسیب شدن؟؟؟و یا مرگ کسی را داشتیم ؟؟؟تو نسل جدید می گم نه زمان سنای خدا بیامرز .دلیل مخالفت اکثر تیمها و راننده ها به خاطر وزن بیشتره و مختل کردن دید تو مصاحبه ای نیکو لائودا گفته بود این ماشین فرمول یکه نه یه ماشین خیابونی که شیشه جلو بخاد …. متاسفانه مدیران کنونی اصلا دید مناسبی از فرمول یک ندارند حالا چس گری را می تونم درک کنم ولی راس براون که خودش عمری تو فرمول یک بوده را نه ….که چرا همچین تصمیمی گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Behrouz anzali

    ۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    واقعا متاثر شدم با این تصمیم ! و باید تحدید فراری هم جدی گرفت چون فرمول یک ایندش نامعلوم شده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Love Cars

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    واقعا با یه سری تصمیماتشون دارن فورمولا 1 رو به بیراهه میبرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا