مسابقات

رونمایی از اولین خودروی رالی الکتریکی

یک کمپانی اتریشی اولین خودروی مسابقه‌ای رالی با قوای محرکه‌ی الکتریکی را رونمایی کرده که توانایی تولید قدرت حدود ۵۵۰ اسب بخاری را دارد.

stard-hiper2
شرکت تحقیق و توسعه‌ی STARD که توسط قهرمان سابق مسابقات رالی Manfred Stohl خریداری شده بر روی خودروی مفهومی الکتریکی خود کار کرده است و در حال تست‌های توسعه‌ای این خودروی مسابقه‌ای در اتریش است.

stard-hiper
این پروژه به‌طور چشمگیری روی جنبه‌ی الکتریکی خودروها تمرکز داشته و برای خلق این خودرو از بدنه‌ی پژو ۲۰۷ سوپر ۲۰۰۰ بهره گرفته شده است.

این خودروی چهار چرخ محرک دارای قدرت ۵۴۴ اسب بخاری و گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری بوده که قابل مقایسه با قدرت یک سوپرکار رالی جهانی است. این خودرو در حال حاضر می‌تواند برای ۱۵ دقیقه با حداکثر قدرت کار کند و با استفاده از گیربکس تک دنده به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت دست یابد.

manfred-stohl-world-rx-team-austria-ford-fiesta
Stohl که بخش اعظمی از تست رانندگی اخیر را هدایت کرده می‌گوید:

این خودرو بدون شک دیوانه‌وارترین خودرویی است که رانده‌ام. البته در آغاز کار و زمانی که مهندسان به من گفتند که همه‌چیز را درباره‌ی قوای محرکه‌ی این خودرو فراموش کنم دیرباور بودم. شما نمی‌توانید این حالت را وصف کنید، گشتاور آنی و ممتد بدون حتی کوچک‌ترین مکث!

ازآنجایی‌که هیچ فاصله‌ای در تحویل گشتاور وجود ندارد شما حتی نفس خود را در طی شتاب گیری نگه می‌دارید تا تعویض دنده (که هرگز رخ نمی‌دهد) صورت پذیرد.

stard-hiper
این خودروی ۱۲۵۰ کیلوگرمی می‌تواند ۹۰ درصد گشتاور کامل خود را در ۴۰ میلی‌ثانیه تحویل دهد و در حال حاضر از پیشرانه‌های مجزا در اکسل جلو و عقب استفاده می‌کند اما شرکت یاد شده در حال کار بر روی سیستم ۴ پیشرانه‌ای است.

manfred-stohl-world-rx-team-austria-ford-fiesta5
باتری‌های استفاده شده توسط STARD طراحی شده‌اند و قادرند قدرت بیشتری را با گیربکس توسعه‌یافته‌تری تحویل دهند.

مدیرعامل STARD آقای Michael Sakowicz می‌گوید:

این یک سرمایه‌گذاری در چیزی است که ما حداقل به عنوان بخشی از آینده‌ی موتوراسپورت می‌بینیم.

البته اینکه تنها بخش الکتریکی را به عنوان آینده در نظر بگیریم کمی سخت چراکه تکنولوژی‌های دیگری چون هیدروژن و سلول سوختی نیز توسعه می‌یابند اما از نظر ما قوای محرکه‌ی الکتریکی آینده است. شرایط کنونی فرمول E و لیست احساس‌برانگیز سازنده‌ها و نام‌ها نشان می‌دهد که اوضاع از چه قرار است.

در حال حاضر برنامه‌ی شناخته شده‌ای برای معرفی بخش الکتریکی در مسابقات رالی وجود ندارد اما STARD به‌طور خصوصی این پروژه را توسعه داده تا در آینده در صورت راه‌اندازی چنین بخشی پیشرو باشد.

manfred-stohl-world-rx-team-austria-ford-fiesta2
در کنار این موضوع، کمپانی در حال توسعه‌ی سیستم ریکاوری انرژی برای استفاده در موارد خاص است تا پتانسیل استفاده در مراحل طولانی‌تر رالی مهیا شود.

manfred-stohl
Sakowicz می‌گوید:

خودروهای الکتریکی در مسابقات رالی قطعاً حساس و دوقطبی هستند. یک‌چیز را مطمئن هستیم و آن فرمت مسابقه در رالی و قدرت الکتریکی است که همخوانی فوق‌العاده‌ای دارند.

خودروی ما به‌طور کامل از مقررات فیا تبعیت می‌کند بدین ترتیب ما آماده‌ی برآورده کردن نیازها در هر بخشی هستیم. فرصت‌های پیشرانه‌ی الکتریکی باورنکردنی است: تراکم قدرت و توانایی و کنترل‌پذیری این پیشرانه‌ها بهتر از پیشرانه‌های احتراق داخلی است.

مسابقات یخی Andros Trophy که از ماه دسامبر تا فوریه در کوه‌های آلپ فرانسه برگزار می‌شود در حال حاضر تنها مسابقات منظم است که کلاس الکتریکی دارد و در آن خودروهای دیفرانسیل عقب با استفاده از یک پیشرانه شرکت می‌کنند.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    و ما هنوز منتظر دنا توربوشارژ دار هستیم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. جمشید

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    آمین .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elemento

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    چه پرشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عالی بود، حیف که دامنه مسافتش خیلی کمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا