مسابقات

رقص در باران: روسی برد، مارکز سُر خورد

بعد از پایان مرحله یازدهم (که در شهر برنو جمهوری چک برگزار شد و گزارش آن را در پدال به اطلاع شما رساندیم) مسابقات موتوجی‌پی و گذراندن دو هفته در انتظار و استرس، موتورسواران حاضر در موتوجی‌پی ۲۰۱۵، همگی راهی انگلیس شدند تا خود را برای انجام نبرد دوازدهم در پیست سیلوراستون (Silverstone Circuit) این کشور آماده کنند. این پیست در زمان جنگ جهانی فرودگاه بود و بعداً به محل نگهداری هواپیماها تبدیل شد، زمانی هم که تبدیل به پیست شد باندهای آن جزئی از مسیر پیست شدند.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Rossi
والنتینو روسی، پیشاپیش مارک مارکز
در تایم‌گیری که روز بیست و نهم آگوست (هفتم شهریورماه) انجام شد، در یک هوای صاف و مناسب موتورسواران با اختلافات اندکی نسبت به یکدیگر از خط پایان عبور کردند تا نوید یک مسابقه جذاب و هیجان‌انگیز را به تمام موتوجی‌پی دوستان بدهند. در پایان این تایم‌گیری، چهار نفر برتر به این ترتیب بودند: مارک مارکز در خط اول جای گرفت، خورخه لورنزو و دنی پتروسا به ترتیب پشت سر وی جا گرفتند و والنتینو روسی هم در خط چهارم ایستاد.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Time Record
MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Time Record
مسابقه اصلی نیز دیروز (هشتم شهریور) و در حضور بیش از هفتاد و دو هزار تماشاگر که حضورشان جو پر شور و مناسبی را برای انجام این مرحله از مسابقات پدید آورده بود، شروع شد اما وضعیت آب و هوا آنقدرها هم خوب نبود چرا که باران در حال باریدن بود و چسبندگی سطح پیست به دلیل خیسی زیاد، کم شده بود اما با وجود این شرایط، موتورسواران با موتورسیکلت‌های مخصوص پیست خشک خود، مرحله گرم کردن (Warm Up) را شروع کردند و در حقیقت امیدشان به این بود که بارندگی کمتر شود تا بتوانند با همان موتورسیکلت‌ها به مسیر مسابقه ادامه دهند.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Lorenzo
چند دور بیشتر از گرم کردن موتورسوارها و موتورسیکلت‌هایشان نگذشته بود که همگی به دلیل کاهش نیافتن میزان بارندگی راهی گاراژهای خود شدند تا موتورسیکلت‌ها را با موتورسیکلت‌های مخصوص هوای بارانی عوض کنند که این مورد یکی از تفاوت‌های اصلی موتوجی‌پی با مسابقات فرمول یک است؛ هنگام هوای بارانی در فرمول یک فقط شاهد تعویض لاستیک‌ها هستیم اما در موتوجی‌پی به دلیل آنکه این وضعیت آب و هوایی به‌جز لاستیک مخصوص، امکانات دیگری از جمله تفاوت در سیستم تعلیق موتورسیکلت‌ها را نیز می‌طلبد، تیم‌ها مجبورند که یک موتورسیکلت جداگانه و مخصوص این شرایط طراحی کرده و همراه داشته باشند.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Rossi -Lorenzo
عمل تعویض موتورسیکلت‌ها در چشم برهم زدنی انجام می‌شد و معلوم بود که ورزشکاران قصد دارند که خیلی سریع به مسیر برگشته و مسابقه را شروع کنند اما مسئول پیست دستور داد که پرچم قرمز بر افراشته شود تا موتورسواران نتوانند از محوطه رو به روی گاراژها خارج شوند و مسئولین هم زمان لازم برای بررسی پیست و میزان بارندگی را داشته باشند، پس موتورسواران مجبور به بازگشت به گاراژهای خود شدند تا بعد از یک وقفه پانزده دقیقه‌ای خود را برای شروع مسابقه آماده کنند. نکته‌ای که همچنان در مورد خورخه لورنزو و دیگر هم تیمی‌اش یعنی والنتینو روسی وجود دارد اختلاف به وجود آمده بین این دو راننده است، اختلافی که بعد از چند مسابقه اول پیش آمد و تا حدی جدی شد که این دو حتی گاراژهایشان را هم از یکدیگر تفکیک کردند در حالی که در مسابقات ابتدایی فصل علاوه بر این که از یک گاراژ مشترک استفاده می‌کردند، سعی می‌کردند تا با گفتن و یادآوری نکات فنی به یکدیگر کمک کنند. از نکات جالب‌توجه دیگر در مورد این مسابقه، حضور برد پیت، بازیگر مشهور هالیوود به همراه پسرش در محوطه گاراژ تیم‌ها بود.

براد پیت و فرزندش، تماشاگران ویژه این مسابقه
براد پیت و فرزندش، تماشاگران ویژه این مسابقه
براد پیت و فرزندش، تماشاگران ویژه این مسابقه
براد پیت و فرزندش، تماشاگران ویژه این مسابقه
سرانجام در زمانی که برای شروع مسابقه مقرر شده بود موتورسواران با موتورسیکلت‌های مخصوص این وضعیت جوی و کلاه کاسکت‌هایی با طلق کاملاً شفاف (به این دلیل که طلق دودی برای هوای ابری مناسب نیست) به پیست برگشتند و بعد از انجام مرحله گرم کردن، در خطوط مختص خودشان که در تایم‌گیری مشخص شده بود، حاضر شدند تا با نمایان شدن چراغ سبز مرحله دوازدهم را آغاز کنند، بلافاصله بعد از شروع شاهد یک استارت فوق العاده خوب از خورخه لورنزو بودیم، با این که مارک مارکز از خط اول شروع کرده بود و خورخه در خط دوم بود اما خورخه با این استارت از او پیش افتاد.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Valentino Rossi
MotoGp 2015 – Silverstone Circuit – Valentino Rossi
در همان پیچ اول پیست، یُنی هرناندز (Yonny Hernandez) راننده کلمبیایی تیم Octo Pramac تعادل خود را از دست داد و زمین خورد، بعد از این اتفاق پل اسپارگارو (Pol Espargaro) راننده اسپانیایی تیم یاماها تک (Monster Yamaha Tech 3) هم توانست از مارک مارکز سبقت بگیرد بعد از آن هم رقابت تنگاتنگی ما بین مارک مارکز و والنتینو روسی شکل گرفت و در فاصله دو پیچ پشت سرهم، هم مارکز و هم روسی از خورخه لورنزو سبقت گرفتند. جک میلر راننده تیم آل.سی.آر هوندا (LCR Honda) که یکی از تیم‌های فرعی هوندا محسوب می‌شود، با وجود این که شروع و پیشروی خیلی خوبی داشت اما در یک حرکت ناشیانه و عدم اقدام به موقع برای ترمز گیری در پیچ شماره هشت به دیگر هم‌تیمی خودش یعنی کال کراچلو (Cal Crutchlow) برخورد کرد و او را هم از مسیر مسابقه خارج نمود که این اشتباه باعث عصبانیت و ناراحتی شدید وی شد البته در این صحنه خورخه لورنزو خیلی خوش‌شانس بود چرا که اگر نیم متر عقب‌تر بود جک میلر به او برخورد می‌کرد.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit
تیم دوکاتی در چند سال اخیر اصلاً در هوای بارانی عملکرد خوبی نداشته و به نظر می‌رسد که این روند همچنان ادامه دارد، از طرفی خورخه لورنزو هم بعد از سانحه و مصدومیتی که چند سال پیش در هوای بارانی تجربه کرد همیشه ترس و احتیاط ملموسی را از او در هوای بارانی شاهد بودیم و همان‌طور که خود وی هم بعد از همین مسابقه طی مصاحبه‌اش اشاره کرد: آخرین باری که در هوای بارانی موفق به پیروزی شده، ده سال پیش بوده.
به دلیل بارندگی سرعت متوسط موتورسیکلت‌ها نسبت به شرایط خشک افت قابل توجهی داشت و این شرایط رقابت خیلی نزدیکی را بین موتورسواران ایجاد کرده بود. در آستانه دور ششم استفان به رودل (Stefan Bradl) راننده تیم آپریلیا، زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد.

MotoGp 2015-Silverstone Circuit- Marquez- Crash
در شرایطی که مارک مارکز و والنتینو روسی خود را از دیگر رقبا جدا کرده بودند و همه اعضای تیم هوندا منتظر بودند تا پیشی گرفتن مارک را که سایه به سایه والنتینو در حرکت بود ببینند، مارک در کمال ناباوری در فاصله هشت دور تا پایان در پیچ استو زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد، خروج مایک فرصت را برای آندرا دُویزیُسو (Andrea Dovizioso) و دنیلو پتروچی (Danilo Petrucci) که رقابت فشرده‌ای با یکدیگر داشتند فراهم کرد تا به رتبه دوم برسند اما اتفاق عجیب دیگری هم در حال رخ دادن بود؛ والنتینو روسی به طرز خیلی عجیبی زمان از دست می‌داد به شکلی که اختلاف هشت ثانیه‌اش در هشت دور مانده به پایان، تبدیل شده بود به حدود یک ثانیه در فاصله سه دور تا پایان مسابقه و این یعنی در طول پنج دور، هفت ثانیه از دست داده بود؛ رقمی که دل‌شوره را برای هواداران و کادر فنی وی به همراه آورده بود اما سرانجام با استفاده از تجربه و مهارت خود در سه دور باقی مانده فاصله را زیاد کرد و به مقام نخست رسید تا شادی را برای خود و هوادارانش به ارمغان بیاورد. دنیل پتروچی و آندرا دُویزیُسو هم به ترتیب دوم و سوم شدند، خورخه لورنزو هم به رتبه بهتر از چهارمی دست نیافت.

مارک مارکز از تیم هوندا
مارک مارکز از تیم هوندا
به این ترتیب تاکنون والنتینو روسی در هر دوازده مسابقه امسال به روی سکو رفته است، تاپ اسپید ثبت شده برای او در این مسابقه نیز ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت بود. همچنین نکته قابل توجه دیگر این است که این اولین پیروزی والنتینو در این پیست به شمار می‌رود.

MotoGp 2015 - Silverstone Circuit - Valentino Rossi
MotoGp 2015 – Silverstone Circuit – Valentino Rossi
نفرات برتر مرحله دوازدهم:
۱- والنتینو روسی از تیم اصلی یاماها با زمان ۴۶m 15.617s
۲ – دنیل پتروچی از تیم فرعی دوکاتی ((Octo Pramac Racing با زمان ۴۶m 18.627s
۳- آندرا دُویزیُسو از تیم اصلی دوکاتی با زمان ۴۶m 19.734s
۴- خورخه لورنزو از تیم اصلی یاماها بازمان ۴۶m 21.343s
۵- دنی پدروسا از تیم اصلی هوندا با زمان ۴۶m 26.749s

نفرات برتر در پیست سیلورستون
نفرات برتر در پیست سیلورستون
پنج رتبه برتر نیز در جدول رده‌بندی به این شکل قرار گرفته‌اند:
۱- والنتینو روسی از تیم یاماها با ۲۳۶ امتیاز و چهار قهرمانی.
۲- خورخه لورنزو از تیم یاماها با ۲۲۴ امتیاز و پنج قهرمانی، با دوازده امتیاز کمتر در تعقیب والنتینو روسی است.
۳- مارک مارکز از تیم هوندا هم با ۱۵۹ امتیاز و سه قهرمانی در جایگاه سوم قرار دارد.
۴- آندرا لنون از تیم دوکاتی با ۱۵۰ امتیاز.
۵- آندرا دُویزیُسو از تیم دوکاتی با ۱۲۰ امتیاز.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. متین

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    سلام …
    مسابقه فوق العاده ای بود … اولش که استارت لورنزو عالی بود … بعدشم سبقت گرفتن مارکز و روسی هیجان رو بیشتر کرد … کار کراچلو واقعا میتونست روی سکو بره اگه میلر ناشیانه سبقت نمیگرفت … پدروسا هم میتونست به گروه پیشتاز برسه و حتی روی سکو بره اما اشتباهاتش باعث شد که تو دورای آخر لورنزو ازش سبقت بگیره … ولی از همه بدتر شاید همون پیچ اول بود که دو سه تا راننده از جمله مارکز رو از مسابقه خارج کرد … این افتادن از روی موتور باعث شد تا فاصله امتیازیش از لورنزو و روسی زیاد شه و سومین مسابقه ای که نتونست به اتمام برسونه رو تو کارنامش ثبت کنه … از همه زیباتر هم کل کل دویدسیوزو با پتروچی بود … در کل روز روزه یاماها بود …
    روز خوش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Lord Cezar

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    واقعا والنتینو روسی یه موتور سوار حرفه ای و کار بلد هست . خیلی عالی بود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hamid...Audi

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (712 ديدگاه)

    یاماها رو عشقه هم روسی هم لورنزو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. hosein.g

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    آقا بیژن خواهشا خبر توقیف اون موتور شیش سیلندره تو یزد رو بزار

    اصن نمیدونستم موتور شیش سیلندر و1800ccوجود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      اون بنده خدا که راهی دادگاه شد چون موتورش قاچاق بود
      معمولا موتورایی با این حجم فقط تو طبقه بندی کروز وجود داره و از لحاظ سرعت از 1000 سی سی های تو کلاس اسپرت خیلی پایین ترن
      الان تو ایران KAWASAKI VULCAN 1700 Vaquero ABS داره به صورت قانونی فروش میره (پلاک نمیشه ولی) قیمتشم 138.200.000 تومنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ارمان

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    دوستان یکم بیربط ببخشید دوستانی که اطلاعات دارن تو دنیای موتور سیکلت جایگاه کمپانی کاوازاکی از نظر کیفی به چه شکل هست اصلا جزو برندهای معروف هست؟ یکم میخام مقایسه ای در موردش بدونم , جایگاهش در صنعت موتور چه جوریه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام آرمان جان
      جایگاه کاوازاکی نسبت به دو تا کمپانی هموطنش یعنی هوندا و یاماها پایین تره و لی به خودی خود جزء محصولات با کیفیت در سطح جهانه و توی آمریکا و اروپا هم خوب فروش میره
      البته توی مسابقات بین المللی موتو کراس میشه گفت که بهترینه ….. در کل توی طبقه بندیه کراس بهترینه و تو طبقه بندی اسپورت و سوپر اسپورت هم اول هوندا و بعد یاماها..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بیژن دولت سرایی

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (263 ديدگاه)

        البته منظورم اسپرت و سوپر اسپرت بود.. :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. AHMADREZA

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    کار میلر در نوع خودش واقعا احمقانه بود
    فقط این که بقیه موتور سوارا خودشونو کنترل میکنن و با مشت و لگد به جون مقصر نمیوفتن جای تحسین داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید جهرمی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    بیژن جون طی مقالات موتوری ک داری مینویسی تاریخچه و جایگاه کنونی موتورسازا هم تو برنامت بزار.
    ممنون از مطالب مفیدت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ایده خوبی بود
      ممنون نوید جان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Xman

    ۱۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    دلم برای مارکز میسوزه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا