2017، کم‌سبقت‌ترین فصل فرمول یک در دوران DRS

تعداد سبقت‌ها در 2017 نزدیک به 50 درصد کاهش داشت و این فصل را علی‌رغم تمام جذابیت‌ها به بدترین فصل ازنظر سبقت‌گیری بعد از ورود DRS به فرمول یک تبدیل کرد. درواقع اتوموبیل‌های عریض‌تر و سریع‌تر مانع سبقت‌گیری بیشتر رانندگان شد.

پیرلی بررسی داده‌های 2017 خود را در روز دوشنبه منتشر کرد و مشخص شد که تعداد سبقت‌ها در طول 20 گرندپری فصل 2017، به عدد 435 رسیده است.

این تعداد، کاهش 49 درصدی را نسبت به تعداد 866 سبقت سال 2016 -البته با یک گرندپری کمتر نسبت به سال گذشته- نشان می‌دهد.

سال 2016، شاهد بالاترین تعداد سبقت از ابتدای محاسبه‌ی این داده در اوایل دهه‌ی 1980 بودیم و در 2017، شاهد کمترین میزان سبقت بعد از 211 سبقت سال 2009 که مربوط به دوران قبل از DRS برای کمک به سبقت است.

گرندپری جذاب آذربایجان امسال با 42 سبقت، پرسبقت‌ترین گرندپری سال بود. از طرف دیگر در گرندپری روسیه تنها شاهد 1 سبقت بودیم که کمترین تعداد سبقت ثبت‌شده در یک گرندپری 2017 بود.

کیمی رایکونن-گرندپری آذربایجان

حال فکر می‌کنید کدام راننده بیشترین سبقت را گرفته؟ همان‌طور که قابل حدس است، دنیل ریکاردو همیشه خندان با سبقت‌های عالی و جذابی که از او سراغ داریم، بهترین سبقت‌گیر 2017 بوده و با 43 سبقت، در صدر جدول سبقت‌گیری رانندگان قرار دارد. تنها 13 سبقت از 43 سبقت او در گرندپری بریتانیا ثبت ‌شده. جایی که دنیل به دلیل جریمه‌هایی که به دلیل تعویض زودهنگام گیربکس و قطعات پیشرانه شده بود، از رده‌های انتهایی خط استارت آغازگر مسابقه بود.

دنیل ریکاردو

مکس ورشتپن هم‌تیمی او در ردبول نیز 22 سبقت گرفت. با این اوصاف، ردبول تیمی بود ک بیشترین سبقت را در طول 2017 از رقبا گرفت .

مکس ورشتپن

لنس استرول تازه‌کار، در تعیین خط عملکرد خوبی نداشت، اما در مسابقه و به‌خصوص دور اول تا حدودی بهتر عمل می‌کرد و با ثبت 36 سبقت در دور اول در فصل 2017، رکورد جالبی را به نام خود ثبت کرد.

 

درباره نویسنده

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

5 دیدگاه

  1. Meysam..LaFerrari
    سوابق: (494 دیدگاه) ,

    کم شدن سبقت ها یه دلیل خیلی واضح داره و اون هم افزایش پیچیدگی ایرودینامیکی خودروهاست که هوای کثیف رو افزایش میده و راننده ای که میخواد سبقت بگیره دائم بخاطر فقدان جریان هوا و فقدان دون فورس تو پیچ ها عقب میمونه از ماشین جلویی و نمیتونه نزدیکش بمونه تا سبقت بگیره.

    البته پیست به پیست شرایط متفاوته اما شاید موناکو ، مجارستان و سنگاپور رو سخت ترین پیست ها برای سبقت گیری و آمریکا و مالزی رو آسون ترین ها دونست.

    برای سبقت گیری باید حتما از ماشین جلویی با توجه به شرایط پیست نیم ثانیه تا گاهی 1.5 ثانیه سریعتر باشی.

    پاسخ
  2. محمد حسین
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    تعداد بیشتر سبقت ها در مورد رانندگان خیلی ملاک سنجش مهمی نیست !
    راننده های تیم های فراری و مرسدس بخاطر ماشین های سریعتر و تیم فنی قوی تر ، عموما اونقدری عقب نمی افتادن که سبقت های زیاد بگیرن.
    از هم تیمی یا راننده های رقیب عقب می افتادن که اونوقت سبقت گرفتن هم خیلی کار ساده ای نبوده.
    یعنی همین دنیل ریکاردو رو هم میذاشتن پشت فرمون فراری یا مرسدس بعید بود بتونه اینهمه سبقت داشته باشه !

    پاسخ
  3. محمد حسین
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    به نظرم برای جذابیت بیشتر فرمول 1 نباید به خواسته برخی سازنده های سال های دور فرمول ، پیچیدگی ماشین ها رو با قوانین دست و پا گیر کم کنن
    بلکه باید بودجه تیم ها به هم نزدیک بشه یه جورایی.
    اگرچه تو همه رشته های ورزشی دنیا ، اختلاف بودجه بین تیم ها وجود داره و محدود کردن این قضیه تقریبا غیر ممکن به نظر میرسه.
    ولی در مورد ورزش های موتوری بخصوص فرمول 1 ، چون تأثیرات مستقیم زیادی روی صنعت خودروسازی می ذاره ، محدود کردن بودجه تیم ها ، می تونه خلاقیت ها رو برای کسب بهترین نتیجه با بودجه محدود افزایش بده.
    مثلا لازم نیست تعداد موتور رو محدود کنن ، بودجه صرف شده برای موتور رو محدود کنن. اینجوری ممکنه یه تیمی کلی هزینه R & D کنه روی ساخت یه موتور با کیفیت ,و قابلیت اطمینان بالا ، و عوضش تعداد موتورهاش محدود بمونه. یه تیم دیگه یه موتور ارزون با خروجی دلخواه برای هر گرند پری بسازه !
    ضمن اینکه اگر برخی قوانین فعلی رو حذف کنن ، اونوقت تنوع استراتژی ها بین تیم ها خیلی بیشتر میشه و رقابت ها غیر قابل پیش بینی تر
    تغییرات باید در قوانینی باشه که منجر به امکان پیت استاپ های بیشتر بشه

    پاسخ
  4. بهزاد
    سوابق: (1076 دیدگاه) ,

    ساخت موتور فقط یک بخش از هزینه های فرمول یک هست و بخش های پر هزینه ی دیگری هست که در واقع هزینه ی اصلی در این رشته را دارا میباشند.
    برای مثال کل هزینه ی یک فصل تیم ها برای خرید موتور و گیربکس در کل به 10 درصد هزینه های یک فصل هم نمیرسه و بخش بزرگی از این پول ها صرف ایرودینامیک و شاسی و راننده ها و مهندسان و… میشه.
    الان تیم های کوچک در سال گذشته حدودا 15 میلیون دلار برای خرید موتور و گیربکس هزینه کردند در حالی که بودجه یک سالشون بین 100 تا 150 میلیون دلار بوده و در واقع بنا بر اعتراف بسیاری از خبره های فرمول یک تشکیلات این رشته بی جهت دارن بر روی موتور مانور میدن در حالی که هزینه آیرودینامیک و شبیه سازها چندین برابر خرید موتور براشون آب میخوره.

    پاسخ
    1. Meysam..LaFerrari
      سوابق: (494 دیدگاه) ,

      دقیقا همینطوره بهزاد جان ، هزینه ی توسعه ی ماشین در طول فصل بسیار زیاده و اکثرش هم صرف شاسی خودرو میشه.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x