موتورسیکلت

آپریلیا RSV4 Factory: دشمن دیرینه دوکاتی

نزاع بین آپریلیا و دوکاتی سال‌ها است که ادامه دارد. این دشمنی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، زمانی که آپریلیا جانی تازه در کالبد مدل RSV 1000 R با موتور دو سیلندر وی شکل ۶۰‌درجه دمید. این عمل باعث پایان سلطه دوکاتی با مدل ۹۹۸ خود بر بازار سوپربایک‌ها شد. RSV 1000 R با استفاده از فناوری آپریلیا در مسابقات جهانی سوپربایک طراحی و ساخته‌شده بود. از آن زمان تابه‌حال رقابت این دو سازنده ایتالیایی همچنان ادامه دارد و باعث خلق موتورسیکلت‌های هیجان‌انگیزی برای استفاده در جاده‌ها و بر روی پیست شده است.

Aprilia RSV4 1100
زمانی که قوانین SBK (فدراسیون مسابقات جهانی سوپربایک) تغییر کرد، آپریلیا مدل توانمند RSV4 1000 را ساخت و دوکاتی مدل Panigale 1099 را جایگزین مدل ۱۰۹۸ Testastretta نمود.
در حال حاضر آپریلیا تمرکز خود را روی مسابقات موتوجی‌پی گذاشته است؛ اما مدل RSV4 1000 هنوز هم نقش مهمی در این شرکت بازی می‌کند. گرچه در حال ‌حاضر از پشتیبانی کامل کارخانه بهره نمی‌برد و با حریفی قدرتمند دست‌وپنجه نرم می‌کند.
دوکاتی سال گذشته از مدل Panigale V4 خود رونمایی کرد. آپریلیا در جواب به این رقیب تازه‌نفس خط تولید مدل جدید RSV4 1100 2019، قوی‌ترین و زیباترین RSV4 تاکنون را، به‌ راه انداخت.

Aprilia RSV4 1100
آپریلیا موتور وی شکل چهار سیلندر ۶۵ درجه RSV4 را با افزایش حجم موتور مدل Tuono 1100 ساخت است. برای دستیابی به حداکثر قدرت ممکن و عدم‌تخطی از استاندارد یورو۴ مهندسان آپریلیا ضریب تراکم ۱۳.۶/۱ را با چهار دریچه گاز ۴۸ میلی‌متری با دو انژکتور در هرکدام و سوپاپ‌های بزرگ ترکیب کردند.
سیستم روان کاری دارای پمپ روغن بزرگ‌تری شده تا جریان روغن را افزایش دهد و دمای روغن تحت کنترل باقی بماند. پمپ روغن دیگری نیز به‌منظور تغذیه افشانه‌های روغن در زیر هر سیلندر برای خنک کاری بیشتر پیستون‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.
نتیجه تمام این تغییرات ساخت موتوری جمع‌وجور است که قادر به تولید ۲۱۷ اسب بخار در ۱۳۲۰۰ دور در دقیقه است که تنها ۲۰۰  دور در دقیقه بیشتر از موتور RSV4 RR با ۲۰۱ اسب بخار است.
این اعداد نشان از تیونینگ گسترده بر روی این موتور است. مورد بعدی که توانایی‌های ارتقا یافته این موتور را نشان می‌دهد گشتاور ۱۲۲ نیوتن متری در ۱۱ هزار دور در دقیقه است.

Aprilia RSV4 1100
سیستم کنترل موتور APRC آپریلیا اطمینان می‌یابد که این نیروگاه با حداکثر توانایی به انجام وظایف خود پپردازد. APRC همچنین شامل تنظیمات هشت مرحله‌ای کنترل کشش، کنترل تک‌چرخ، کنترل شتاب گیری، کوئیک شیفتر و کروز کنترل نیز می‌شود.

Aprilia RSV4 1100
آپریلیا با همکاری بوش، سیستم ABS مختص به خود با توانایی کنترل در سرپیچ را توسعه داده که بااتصال به سیستم اطلاعات و سرگرمی موتورسیکلت قابلیت تعریف تنظیمات مختلف به‌صورت مجزا برای هر پیچ در پیست را دارا است. پاسخ‌دهی دریچه گاز در سه حالت اسپرت، پیست و بارانی قابل تنظیم است.

Aprilia RSV4 1100
موتور جدید در بین شاسی دوقسمتی آپریلیا مهارشده است اما این شاسی دستخوش تنظیمات دقیقی شده که باعث توزیع دقیق وزن، بهتر شدن هندسه فرمان و درنتیجه بهتر شدن دینامیک رانندگی عالی RSV4 شده است.

Aprilia RSV4 1100
برای سیستم تعلیق از قطعات باکیفیت öhlins استفاده‌شده است، دوشاخ وارونه ۴۳ میلی‌متری NIX در جلو و کمک‌فنر TTX در عقب.
RSV4 1100 بر روی چرخ‌های ۱۲۰/۷۰R17 در جلو و ۲۰۰/۵۵R17 در عقب به حرکت درمی‌آید.

Aprilia RSV4 1100
وظیفه کاهش سرعت بر عهده برمبو نهاده شده است. دیسک‌های ۳۳۰ میلی‌متری جلو دارای جدیدترین کالیپرهای چهار پیستون این سازنده بانام Stylema هستند. این کالیبرها جمع‌وجور تر و سبک‌تر از مدل یک‌تکه M50  هستند.

دقت در طراحی حتی در طراحی بدنه RSV4 هم رسوخ کرده است. بدنه فیبر کربنی موتورسیکلت دارای بالچه‌هایی است که توانایی تولید نیروی رو به پایین در سرعت‌های بالا را دارند. به خاطر استفاده از مواد سبک‌وزن همچون فیبر کربن در بدنه، تیتانیوم در سیستم اگزوز آکراپوویچ و باتری لیتیومی بوش وزن موتورسیکلت به ۱۹۸ کیلوگرم محدود شده است.

منبع: cycleworld

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به به دیدگاهی نمیتونم داشته باشم جز ما و محرومیت ما و حسرت ما و شعارهای بی انتها ما و ….

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. dariush

      ۲۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ما و ما ها زیاد اند…
      سرزمینمان در آه و اندوه و خرافات سوخت …..
      باشد که در تاریخ ثبتمان کنند.

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. M

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    مگه میشه ایتالیایی باشه و دلبری نکنه!!!
    با تشکر از آقای مقدسی که انقدر تخصصی مینویسین

    موافقم 2
    مخالفم 5
  3. emad1990

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    اقای مقدسی دوچرخه های برقی رو هم بررسی کنید لطفا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. بالتازار

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با حسرت نگاه کردم فقط کل مدتی که مطلبُ داشتم میخوندم

    موافقم 10
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا