موتورسیکلتهوندا

بررسی هوندا CBR1000RR SP، گرگ جاده‌ها

میگوئل دوهامل مرد کارهای بزرگ است. با این مرد فرانسوی-کانادایی همراه می‌شویم تا به بررسی محصول جدید هوندا بپردازیم. دوهامل از ۶ سال پیش تا کنون از مسابقات حرفه ای موتورسواری به دور بوده است. اما همواره دوست دار این مسابقات بوده و هست. داستان‌ها و جملات جذاب و سرگرم‌کننده او برای همه ما لذت‌بخش است.

Eight time AMA roadracing champ Miguel Duhamel
Eight time AMA roadracing champ Miguel Duhamel
او همچنین دارای رکوردهای زیادی از جمله ۸۶ قهرمانی مسابقات AMA و مقام‌هایی در مسابقات دیتونا است. در حالی که او خنده بر لب دارد اما زمانی که کلاه ایمنی را بر سر می‌گذارد بسیار جدی است. به خاطر اینکه دوهامل آشنایی زیادی با سوپر بایک های هوندا دارد، بنابراین بهترین فرد برای آزمایش Honda CBR1000R SP است.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
اگر چه که او مدت زیادی را با موتورهای سوزوکی، کاوازاکی و هارلی دیویدسون گذرانده است اما این “شماره ی ۱۷” همیشه به عنوان یک هوندا سوار شناخته شده است.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
او با هر دو موتور تولید محدود هوندا یعنی VFR750R RC30 و RVF750R RC45 پیروزی‌هایی به دست آورده است. البته نسخه ی تولید محدود SP به‌اندازه‌ی دو موتور ذکر شده عجیب و غریب نیست اما ویژگی‌های خاص خود را دارد. ویژگی‌هایی مانند موتور دست‌ساز، سیستم تعلیق سطح بالای Ohlins و سیستم ترمز برمبو.

Duhamel’s 2006 AMA Superbike
Duhamel’s 2006 AMA Superbike
برای شروع کار ما سوپربایک ۲۰۰۶ AMA متعلق به دوهامل را کلکسیون هوندای آمریکا قرض گرفتیم. متأسفانه نمی‌شود این مدل را راند اما به هر حال این بایک یک تقابل جالب را بین نسخه ی SP و مدل پایه ی CBR1000RR ایجاد می‌نماید.

2006 AMA Superbik
۲۰۰۶ AMA Superbik
پس از پاک کردن گردوغبار و تارعنکبوت‌ها از روی مدل استاندارد CBR1000RR و مقایسه ی سریع آن با مدل SP، دوهامل سریعاً سوار SP شده و ما را یاد چند سال پیش انداخت! آیا آن عشق و علاقه سال‌های اول دوهامل پس از سواری با این موتور برگشته است؟!

دوهامل می‌گوید:

چیزی که باید بگویم این است که راندن و تکان دادن SP در سر پیچ‌ها آسان‌تر است. او همچنین اضافه می‌کند که: موتور استاندارد خوب است اما هدایت آن در پیچ‌های مسیر Buttonwillow در سرعت‌های بالا کمی دشوار است.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
جای تعجبی ندارد که درک و احساس دوهامل در رابطه با مرزهای عملکردی سوپربایک ها تا این حد فوق‌العاده باشد.

دوهامل درباره ی این مدل می‌گوید:

جذب ضربات و دست‌اندازها در نسخه ی SP به طور قابل‌توجهی بهتر است. شما یک دست‌انداز را رد می‌کنید و آن را احساس می‌کنید اما این مساله باعث خارج شدن موتور از مسیر نمی‌شود. در مدل SP، تماس تایرها با سطح مسیر به صورت پایدارتری صورت می‌گیرد.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
همه این تفاوت‌ها قابل‌توجه است زیرا که دو موتور هندسه ی یکسانی را به اشتراک می‌گذارند:

۲۳.۳ درجه کج شدگی، دم ۳.۷ اینچی و فاصله ی بین دو محور ۵۵.۷ اینچی. همچنین وزن این دو نیز تقریباً مشابه است. البته اشاره به این نکته ضروری است که سیستم تعلیق Ohlins و ضربه‌گیرهای TTX حس بهتری از سواری را ایجاد می‌کنند. همه ی این موارد باعث می‌شوند که SP فرمان پذیری بهبود یافته ای داشته باشد و احساس خشن و استواری را در هنگام خم شدن به شما بدهد. نکته اینجاست: اگرچه مدل استاندارد CBR فوق‌العاده خوب است و کار خود را بسیار خوب انجام می‌دهد اما مدل SP به طور واضحی عملکرد بالاتری دارد.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
نکته دیگری که توجه ما را به خود جلب نمود کالیپرهای ترمز برمبو بود که باعث شد تا دوهامل این چنین حسی داشته باشد:

احساس بسیار قوی و محکم در مقایسه با ترمزهای استاندارد که موتور را با قدرت بیشتر و کنترل بهتر متوقف می‌کند.

ترمزهای برمبو در ابتدای کار کمی سنگین عمل می‌کنند اما وقتی که فشار بیشتری به آن وارد نمایید، ترمزها به صورت خطی قوی‌تر و قوی‌تر عمل می‌کنند بدون آنکه لرزش یا خللی در عملکرد آن‌ها دیده شود.

تغییرات انجین نیز برای هر دو نسخه ی سال ۲۰۱۴ تدارک دیده شده است که شامل سر سیلندر تجدیدنظر شده (با ورودی‌ها و خروجی‌های تغییر شکل یافته) می‌باشد. در این میان عملکرد نسخه ی SP با استفاده از پیستون‌های دست‌ساز و میله‌های ارتباط‌دهنده قابل‌توجه تر است.

دوهامل در طی آزمایش تحت تأثیر قرار گرفته بود:

حتی اگر کنترل کشش وجود نداشته باشد،SP قدرت خود را به خوبی به سطح جاده منتقل می‌کند.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
همه چیز در رابطه با SP، چیزی بیش از یک احساس بهبود ساده است. این نسخه دارای سواری نرم‌تر با لرزش کمتر است. انتقال قدرت در این مدل به صورت الکتریکی احساس می‌شود. یک برتری قابل‌ملاحظه برای SP میزان قدرت خروجی آن است که به میزان ۱۵۲.۲ اسب بخار و ۷۸.۴ پاوند فیت تورک می‌باشد. (این اعداد برای نسخه معمولی به ترتیب ۱۴۷.۲ و ۷۵.۸ می‌باشد.)
دوهامل اظهار می‌دارد که:

انتقال قدرت در مدل استاندارد کمی تندتر و ناگهانی صورت می‌گیرد و زمانی که این قدرت با سیستم تعلیق استاندارد عقب ترکیب می‌شود، باعث می‌شود که موتور کمی جهش داشته باشد.

2014 Honda CBR1000RR SP
۲۰۱۴ Honda CBR1000RR SP
دوهامل در رابطه با سواری مدل استاندارد نیز می‌گوید:

من فکر می‌کنم که می‌توانم با مدل استاندارد کمی زودتر یک دور پیست را طی کنم البته تعداد این دورها کم است. من نمی‌توانم همانند مدل SP دورهای سریع‌تری را به مدت طولانی داشته باشم. در مدل SP شما واقعاً می‌خواهید که تمام سوخت موجود در باک را تمام کنید. این مدل شما را آسوده خاطر می‌سازد و شما را وادار می‌سازد تا محدودیت آن را پیدا کنید.

آخرین تست در خیابان، احساسات و باورهای ما در رابطه با این مدل را تکمیل و تأیید کرد و مزایای سیستم تعلیق ارتقا یافته مشاهده گردید. مدل SP کنترل سواری و هندلینگ بهتری دارد و نرمی سواری و موتور آن در مقایسه با مدل استاندارد شما را شگفت‌زده می‌کند.

دوهامل به خوبی این موارد را خلاصه می‌کند:

این یک بایک نیست که هوندا فقط نشان SP را بر روی آن چسبانده باشد و فقط رنگ‌آمیزی متفاوتی داشته باشد. قطعاً تفاوت‌های قابل‌توجهی بین دو مدل وجود دارد. مطمئناً با انتخاب SP، لبخندی بر روی لبان شما نقش خواهد بست.

[jwplayer mediaid=”80328″] اگرچه هوندا هنوز مشخص نکرده که چه تعدادی از مدل SP برای سال ۲۰۱۴ در دسترس خواهد بود اما مطمئناً برای فروش آن‌ها دردسری نخواهد داشت زیرا اختلاف قیمت ۲.۷۰۰ دلاری برای این چنین عملکرد عالی ناچیز است. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    اوووو باووو برجــه7ـه 2013 اومد!

    http://www.honda.com/newsandviews/article.aspx?id=7452-en

    معمولا همه ی کمپانی های مدلهای سال بعد رو سال قبلش میزنن

    الان دیگه مدل های 2015 ش و سری 300 سی سی ش هم اومده

    بعضی ها هم تو ایران همیون سوارش میشن تو گمرک HRC ش هست 170تومن . . .

    بعنی خیلی ها هستن ها این قیمت میدن موتور بهتر بگم میدن ب سووئییچ

    1159 و تیریموف هم تو ایران هست چ برسه سی بی آر

    http://www.delkash.net/upsara/do.php?img=75

    http://www.delkash.net/upsara/do.php?img=74

    اونوقت ما باید نینجای 4هزار دلاری رو بخریم 35تومن :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلاد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (221 ديدگاه)

      BMW HP4 هم هست.کاواساکی ZX10R مدل 2013 هم هست.
      ولی متاسفانه اونی که داره، اختیار مال خودشو نداره و همیشه باید با استرس و ترس از مامورا سوار بشه.جای بسی تاسفِ.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    موتور فقط ژاپن .

    ممنون از شاهین عزیز که مطلبش عالی بود .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. just germany...

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      میلاد جان دادا اینو ببین حالشو ببر

      http://www.bama.ir/car/details-3-1496950/2014-mercedes-benz-s500-for-sale

      پدال جان بزار.مگه چیه که نمیزاری؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. خودروي ملي ,انحصار ملي

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    هیج وقت از موتور و موتورسوار خوشم نیومده و نخواهد اومد

    موافقم 0
    مخالفم 7
    1. مک میسل

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      من نه به اندازه ی شما!!ولی بدم میاد.ولی اونایی هم که موتور سوارن از شما بدشون میاد که کامیون سواری!

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. مک میسل

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      من زیاد از موتور سر در نمیارم……فقط میدونم ژاپن برند های موتورسازی خوبی داره!

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. ahmad

      ۲۵ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      پس کاملاً مشخصه تا حالا موتور سوار نشدی. یه جورایی به کسانی که میتونن برونن حسودی میکنی!
      یه نظر من موتور وسیله ای درون شهری و ماشین وسیله واسه کار های برون شهری است. موتور واسه داخل شهر فوق العادست. هم رانندگی با اون بسیار لذت بخش و سریع هست و هم از ترافیک و تاخیر و … خبری نیست!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. elring

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    ممنون داداش شاهین مقاله ی جالبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. mahdi

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود
    شاهین جان مطلبت جالب بود
    عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود
    البته در مورد هوندا باید گفت که جزء بهترین های دنیاست
    بی نظیره
    به قدری قابلیتهای بالایی داره که در قهرمانی موتور سواران نقش مهمی ایفا میکنه
    تائید کننده حرف من مستند موتور سوار مشهور ایتالیایی (رسی ) هست که بعد از هوندا به یاماها پیوست و لیاقتهای خود رو به همگان ثابت کرد چرا که همیشه در مذان اتهام قابلیتهای موتور هوندا بوده و با یاماها وقتی قهرمان شد به همگان قهرمانیش رو ثابت کرد
    نتیجه مطلب : هوندا قابلیتهای بی نظیری داره
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. Ehsan

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از موتور خوشم نمیاد
    به قول یکی از دوستان وقتی سوار موتوری پوستت محافظ توست !!!

    ممنون شاهین جان ، حالا کدوم رو انتخاب میکنی هوندا یا BMW ؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. PEUGEOT

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    موتورش خیلی خوشگله
    فقط باید باهاش گاز بدی البته باید مواظب باشی تصادف نکنی که تیکتم پیدا نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. علی آهنگر

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    152.2 اسب بخار ؟
    جون میده موتورشو باز کنی ببندی رو پراید :D

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. hero

      ۲۴ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز
      برای موتور خودرو باید به عدد گشتاور هم توجه کرد
      همه چی که عدد اسب بخار نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Nissan GTR

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    موتور فقط ژاپنی و ژاپنی هم فقط کاوازاکی zx14 و هایابوسا

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. ESI

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (387 ديدگاه)

    ما اخر نفهمیدیم how much

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. hero

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    دوستان سلام
    اینکه میگن موتور بالای 250 تو ایران آزاد شده راسته یا شایعست؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. فرزاد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    از موتور سنگین خیلی خوشم میاد ولی پول خرید cg125هم نداریم :) .اخیرا کویر موتور نمایشگاه زده با قیمت های غیر منطقی و نجومی که خبری از ژاپنی های دوست داشتنی هم نیست.تاسف اوره کاوازاکی نینجا 250ccتو بازار 25میلیون.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. ادریس( ♪♫Edi سابق)

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    هوندا عشقه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. aMIN

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    HONDA عشق اول من هستش

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. امید

    ۲۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    خوبه فقط اینجا خیلی خطرناکه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. گرگ جاده هاB.W.O.S

    ۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اره دیگه واقعا گرگه جاده ها ولی من از معمولی بهتر خوشم میاد اما موقع حرکت اسفات نکنه خیلی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. Sina

    ۱ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من این هیولا را تونستم به سرعت 270 برسونم خیلی راحت شتاب میگیره و خیلی راحت ادرنالین خون تو به اوج میرسونه ولی خدا اگه موتور سوار های ایران نفرین کرده باشه فقط بخاطر بودنشون تو ایرانه جای که کسی نمیتونه بپرسه چرا موتور 14700 دلاری باید بالای 120,فروخته شه .کافی به سایت کویر موتور سر بزنید و قیمت ها را با سایت eBay.com مقایسه کنید
    خدا خودش رحم کنه

    یا علی مدد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Cross motor

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من اگه موتور وارد کنیم خیلی موفق تر خواهیم بود قبول کنید الآننسل موتورهای انژکتوری هستش ولی تو ایران ما هنوز موتورامون کاربراتوری هستش،من خودم علاقه بیشتری ب موتورهای تریل دارم اما موتور سنگینم دوس دار،کاش یه اتفاق بیفتع که فرهنگا پیش بره سمت اینجور موتورا،بعضا دیدم که ی موتور125ccتو ایران تا قیمت 5_6میلیونم فروخته شده در حالی که هیچ امنیتی ندارن،زمستونا هم که با سختی و مشقت روشن میشه کاش بفهمیم کشورمون قطب موتور سازی نیس بخدا کاربراتور منسوخ شده تو همه کشورااااااا

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا