موتورسیکلت

تجهیز موتورسیکلت‌های قدیمی، تجارتی جدید

آن‌تایتلد (Untitled) موتورسیکلت‌های قدیمی کاربردی و جالبی را در یک کارگاه کوچک در شمال لندن می‌سازد. آن‌ها در کارشان مهارت زیادی نیز دارند. شاید شنیدن وضعیت این شرکت کوچک از زبان مؤسس آن، آدام کی (Adam Key) جالب‌توجه باشد. آدام کی می‌گوید:

ما به کارمان علاقه زیادی داریم. چند سال پیش یک ب‌ام‌و از «رکس مارتین» خریدم؛ کسی که شرکت ویکتوری موتورسایکلز را در «کنتیش تاون» اداره می‌کرد. از او خواستم تا در بازسازی آن به یک حالت سفارشی با یک زین پایین‌تر و گل‌گیرهایی متفاوت، به من کمک کند.

یک صفحه فیسبوک باز کردم تا مراحل ساخت را در خود ثبت کند؛ چیزی مانند یک وبلاگ راهنمای ساخت ساده. در همین حال، بسیاری از مردم آمدند و این صفحه را «لایک» زدند. هنوز هم برخی از مردم نظراتشان را در مورد مطالبش برایم ارسال می‌کنند. کم‌کم افراد از ما خواستند که اگر می‌توانیم این کار را برای آن‌ها نیز انجام دهیم.

در نتیجه، «رکس» تبدیل به شریک تجاری «آدام» شد و آن‌تایتلد موتورسایکلز متولد شد.

The Business of Customizing Old Motorcycles
The Business of Customizing Old Motorcycles
بزرگ‌ترین شکست دوران کاری؟

شخصی به کارگاه ما آمد و پیشنهاد کرد که من و رکس یک جفت موتورسیکلت برای نمایش در نمایشگاه الکساندرا پالاس کاستوم بسازیم. فکر کنم ب‌ام‌و های ما تنها موتورسیکلت‌های غیر «هارلی» در آنجا بود.

ما نشان‌های ب‌ام‌و را از روی موتورسیکلت‌ها برداشتیم و آن‌ها را «آن‌تایتلد» نامیدیم. بر روی هر دوی موتورسیکلت‌ها برچسب قیمت زدیم که قیمت بسیار بالایی بود و یک سال برای فروش آن‌ها منتظر ماندیم. امّا به خاطر این نمایشگاه، توانستیم چند پروژه دیگر بگیریم.

بعداً وقتی UMC-002 را ساختیم، یک ب‌ام‌و داشتیم که قابلیت‌های فراوانی داشت. در نتیجه، توجه زیادی را به خود جلب کرد و مردم دوباره به سراغ ما آمدند.

از آنجا به بعد، آن‌تایتلد تبدیل به نامی قابل‌احترام در زمینه موتورسیکلت‌های «شهری» و کاربردی بدل شد. آن‌ها موج زیادی به صورت آنلاین ایجاد کردند.

untitled-motorcycles-custom-bmw
چگونه هزینه‌های خود را پرداخت می‌کنید؟

آن‌تایتلد همیشه از لحاظ تجاری به صورت سالم حرکت کرده است. تنها پس از اولین سال بود که وارد مرحله سودآوری شدیم. می‌توانیم با ساخت موتورسیکلت‌های سفارشی، پول دربیاوریم. این در حالی است که پول زیادی برای ساخت موتورسیکلت‌ها نیاز نداریم.

تا به امروز، آن‌تایتلد به صورت خاص بر روی ساخت موتورسیکلت‌ها متمرکز بوده است؛ ولی آدام می‌گوید که درصدد توسعه فعالیت‌های این شرکت است.

untitled-motorcycles-bmw-r80

ما رفته‌رفته می‌خواهیم قطعات طراحی شده برای محصولات سفارشی خود را بفروشیم. می‌خواهیم یک ساب‌فریم ب‌ام‌و «جداشدنی» ارائه کنیم؛ زیرا نحوه ساخت آن، ایجاد تغییر در آن را نسبتاً ساده می‌کند. در سایر موتورسیکلت‌ها باید قطعات را برید و لوله جدید جوش بدهید؛ کاری که کمتر کسی خودش به تنهایی می‌تواند آن را انجام دهد. مگر آن که به یک دوست جوشکار دسترسی داشته باشید.

untitled-motorcycles-bmw-r80-1
طراحی عقب ب‌ام‌و ها به صورت نسخه‌های مختلف عرضه می‌شود؛ از ساب‌فریم‌های بدون روکش گرفته تا پکیج‌های کامل همراه با گل‌گیر، عقربه‌ها، چراغ ترمز و ضربه‌گیرها.

المان‌های الکتریکی دارای چهار پین برای اتصال هستند که مستقیماً به سیستم روشنایی موجود متصل می‌شوند. در نتیجه، آماده‌سازی موتورسیکلت با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

old-school-honda-cb350
آن‌ها در همین حال، محصولات تجاری نیز طراحی می‌کنند:

احتمالاً فقط با فروش محصولات، پول بیشتری به دست آوریم. ولی اولویت ما ساخت موتورسیلکت است. البته دلیل نمی‌شود که پوشش‌ها یا قطعاتی که برای ساخت موتورسیکلت توسعه داده‌ایم را نفروشیم.

untitled-motorcycles-old-school-bmw
آدام به اندازه کافی برای ورود بازار امریکایی ذکاوت داشته، ولی به این منظور به شکل سنتی عمل نکرده است:

هیوگو اکلس، یک طراح صنعتی که در ساخت مدل UMC-021 با من همکاری داشته، اخیراً از لندن به کالیفرنیا نقل‌مکان کرده است. وی در نظر دارد که یک کسب‌وکار ساخت موتورسیکلت‌های سفارشی در آنجا راه بیندازد. بر این اساس یک شراکت را با یکدیگر شکل داده‌ایم. در حال حاضر، یک کارگاه در سان فرانسیسکو داریم و اولین محصول امریکایی ما یک موتو گوتسی کافه ریسر خواهد بود.

adam-kay-hugo-eccles
کاربرد شبکه‌های اجتماعی؟

ما تجارت خود از طریق شبکه‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، پین‌تر است و تویتر به دنیا معرفی کرده‌ایم. فکر می‌کنم وقتی کسی صفحه شما را «لایک» می‌زند، یعنی به کار شما علاقه‌مند است. مردم در ایالات‌متحده به محصولات ما علاقه دارند و ما این موضوع را صرفاً از طریق اینترنت متوجه می‌شویم. آمار وب ما نشان می‌دهیم که درصد زیادی از ترافیک ما از امریکا می‌آید.

بدون اینترنت شاید در جایی که الان هستیم، نبودیم. اینترنت به ما کمک کرده تا در سرتاسر جهان شناخته شویم. در همین حال، این بدان معناست که باید پشت کامپیوتر حاضر بوده، به ایمیل‌ها پاسخ بدهید و محتوای جدید وارد کنید تا افراد دوباره به سراغ شما بیایند. در این حالت، من متوجه شدم که افراد به سرعت موتورسیکلت خود را عوض می‌کنند و توجه آن‌ها به یک مدل می‌تواند بسیار کوتاه باشد.

untitled-motorcycles-workshop
در همین حال، استفاده از اینترنت می‌تواند تأثیرات منفی زیادی داشته و افراد را از شما دور کند. ولی آدام در این باره نگرانی نداشته است.

وقتی شروع به ساخت موتورسیکلت کردیم، در این مورد نگران بودیم، ولی دیگر نیستم. برای من اهمیتی ندارد که چه کسی موتورسیکلت می‌سازد؛ چرا که این کار نیاز به کار سخت و خلاقیت واقعی دارد. من همه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و مردمی که به آن جذب می‌شوند و همین‌طور «دشمنان» را دوست دارم.

حداقل آن‌ها نظرشان را ارسال می‌کنند؛ حتی اگر مطابق چیزی نباشد که بخواهید با دیگران به اشتراک بگذارید. همین ایجاد یک گفتگو و بحث بسیار خوب است.

در نهایت، هر چیزی که افراد به صورت آنلاین می‌گوید، در بازگشت یک موتورسیکلت دیگر به جاده‌ها تأثیری ندارد؛‌ چیزی که نمی‌تواند «بد» باشد.

شکی نیست که اینترنت توجه زیادی را ایجاد می‌کند، ولی چرا موتورسیکلت‌های کلاسیک و چرا سفارشی‌سازی آن‌ها جذابیت دارد؟ آدام در این باره می‌گوید:

برخی افراد چیزی منحصربه‌فرد و با طراوت می‌خواهند. موضوع داشتن چیزی است که به آن اشتیاق داریم و می‌تواند شخصیت ما را بیان کند.

untitled-motorcycles-workshop
مشتریان چقدر با شما رابطه دارند؟

روز به روز بر تعداد مشتریانی که به کارگاه ما می‌آیند و برای ساختن موتورسیکلت‌هایشان از ما کمک می‌خواهند، افزوده می‌شود. ما نیز به آن‌ها آموزش می‌دهیم و این بسیار هم مفید است. در همین حال، به فکر راه‌اندازی یک سری دوره‌های آموزشی ساخت موتورسیکلت هستیم.

پدرم یک مهندس و به صورت دستی در ساخت قایق‌ها و اتومبیل‌ها کار می‌کرد و همین‌طور به صورت پاره‌وقت یک راننده مسابقه نیز بود. او یک بار یک MGA کامل را با چارچوب اولیه و قطعاتی که خریده بود، ساخت. من در طول زندگی با چنین مواردی آشنا بودم و تجربه مشابهی با «رکس» داشته‌ام. هر روز یک چیز جدید یاد می‌گیرم.

untitled-motorcycles-merchandise
و به همین دلیل است که آن‌تایتلد علاقه زیادی به کمک و تشویق تازه‌کاران برای همکاری در ساخت موتورسیکلت‌های خودشان دارد و به آن‌ها یک سری تکنیک برای این کار آموزش می‌دهد.

untitled-motorcycles-triumph-t100

سفارشی‌کردن یک موتورسیکلت اصلاً کار ساده‌ای نیست. یکی از مواردی که با ایجاد دسترسی افراد به داخل کارگاه حاصل می‌شود این است که آن‌ها متوجه می‌شوند که این کار آسان نیست. آن‌ها درمی‌یابند که چرا هزینه ساخت هر موتور سیکلت بیش از ۱۰ هزار پوند است. ساخت یک موتورسیکلت وقت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

در جامعه کنونی، تولید محصولات برای استفاده طولانی سال‌هاست که کنار گذاشته شده است. سازندگان موتورسیکلت و همین‌طور خودروها، وسایل الکترونیکی و خانگی تولیدات خود را برای یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌کنند. هیچ‌چیز برای «باقی» ماندن ساخته نمی‌شود و حتی دیگر شرایط تعمیر نیز برای محصولات درنظر گرفته نمی‌شود.

untitled-motorcycles-kawasaki-kz1000
مانند بسیاری از علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌هایی مانند کافه ریسر، آدام نیز از حرکت تولیدکنندگان به سمت موتورسیکلت‌هایی که بتوان به راحتی آن‌ها را به صورت سفارشی درآورد، شگفت‌زده است.

untitled-motorcycles-bmw-r100

کار ب‌ام‌و در مورد R NineT بسیار جالب است؛‌ ولی این موتورسیکلت نیز قیمتی برابر ۱۲ هزار دلار دارد. این مدل پایه‌ای عالی برای سفارشی‌کردن یک موتورسیکلت است؛‌ ولی آیا به راحتی می‌توان چنین پولی را تأمین کرد؟ همین موضوع را در مورد یاماها بولت نیز می‌توان گفت. چرا این کار را با موتورسیکلت‌های کوچک‌تر که می‌توانند به راحتی تجهیز شده و برای جوانان بسیار الهام‌بخش باشند، نباید انجام داد؟

من فکر می‌کنم که به همین دلیل است که موتورسیکلت‌های کلاسیک در بین نسل جوان موتورسواران محبوب شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند با دستان خود کاری انجام دهند. این علاقه به صورت غریزی در درون آن‌ها وجود دارد. بسیار ناراحت‌کننده است که در مدارس دیگر کلاس‌های کارگاهی مهندسی برگزار نمی‌شود. وقتی پایه‌های این نوع فعالیت‌ها در مدارس‌ها ارائه نشود، چه کسی در آینده می‌خواهد چنین کارهایی انجام دهد؟

مردم می‌خواهند دستشان را کثیف کنند و از موتورسیکلت‌های مدرنی که نمی‌توان به آن‌ها دست زد، خسته شده‌اند. افراد می‌خواهند وسیله‌های خود را لمس کنند و موتورسیکلت‌های مدرن چندان احساسی نیستند. به وسیله قدیمی می‌توان دست زد، آن را حس کرد و با آن انس گرفت. البته موتورسیکلت‌های قدیمی نیاز به ظاهر آراسته‌تری هم دارند که همین باعث می‌شود ارزش آن‌ها بالاتر هم برود. راندن موتورسیکلت‌های قدیمی تجربه به مراتب بالاتری است؛ چرا که می‌توانید کاملاً ضربان آن را در طول حرکت حس کنید.

سرشار از زندگی است و شما را سرزنده نگه می‌دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. علی آهنگر

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    ایرانی ها خیلی وقته دارن این کارو میکنن
    تازه بدون این که چیزی بهش اضافه کنن 15 ساله دارن هوندا 125 رو با همون ضاهر و امکانات و موتور میزنن
    تنها فرقش اینه که 15 سال پیش 150 هزار تومن بود الان 2 میلیون و پونصده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAFIA

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      این کارا حال و حوصله و روحیه میخواد که از حوصله ما ایرانی ها خارجه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. shahin

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      پس ایژ کو EDGE 350 cc

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mory

        ۱۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (418 ديدگاه)

        یادش به خیر ایژ هیولایی بودا

        الانشم خیلیا تو شهرستانمون استفاده می کنن

        موتور قوی ای بود روسیه ای بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. shahin

          ۱۷ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (266 ديدگاه)

          من دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. parseh net30

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    ن اتفاقا ما ایرانیا بدبختیمون اینه می ترسیم از ریسک و تغییر. وگرنه میشه با دستکاری باک و اگزوز و … کلا ظاهر موتور رو بروزتر کرد نه همش کپی کرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    در ایران یه ذره تغییر در موتور = باخوابیدن یه عمر در پارکینگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. tadano

      ۱۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      کاملا درسته افسرا بهش میگن تغیر وضعیت و هر افسر برداشت خاص خودشو از این به اصطلاح قانون داره وحتی برای خوابوندن ماشین ولو کم امکان داره ماشین بخوابه ( البته تو پارکینگ ).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. audi

    ۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به امید روزی که ایرانی هاام ازادانه…………….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مهرداد

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    عشق من موتورای cafe racer هست اگه میشه چند مقاله از این نوع موتورا بزارید .صدای اگزوزشون بسیار با ابهته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا