بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت کی‌تی‌ام EXC-F
بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت کی‌تی‌ام EXC-F

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت کی‌تی‌ام EXC-F

احمد جمشیدی: در دومین قسمت از این رشته مقاله و پس از بررسی موتورسیکلت هوندا سی آر اف، حال تصمیم داریم به سراغ برند مشهور کی‌تی‌ام برویم و یکی از محصولات این خانواده اصیل اتریشی را بررسی کنیم.


موتورسیکلت کی‌تی‌ام ای ایکس سی (KTM EXC-F 250cc R) یکی از معدود مدل‌های تریل کی‌تی‌ام است که در ایران اجازه پلاک شدن دارد؛ بنابراین می‌تواند یکی از گزینه‌های 250 سی‌سی ما برای راندن بدون دردسر در معابر کشورمان باشد.
برند کی‌تی‌ام در دنیا با موتورسیکلت‌های مدل تریل معروف شده و بخش اعظم اعتبار خودش را مدیون این سبد محصولات است زیرا این کمپانی در این تیپ محصولات واقعاً بی‌نقص و کم‌نظیر عمل می‌کند.
هرچند کی‌تی‌ام درزمینهٔ تولید موتورسیکلت‌های استریت (تیپ دوک) و کلاس استریت (تیپ آر سی) هم فعالیت می‌کند و استقبال نسبتاً خوبی هم در بازار داشته ولی همچنان تریل ها در بازارهای جهانی پرچم‌دار و آبرودار این برند هستند.
ازجمله می‌توان گفت مدل KING-OFFROAD در حال حاضر برترین موتورسیکلت تریل دنیاست و یکه‌تاز مسابقات سبک کراس.
بگذریم!


موتورسیکلت کی‌تی‌ام EXC-F چند سالی هست که توسط شرکت کویر موتور به بازار ایران عرضه شده.
بیشتر تیپ قدیمی آن در ایران شناخته شده است و مدل جدید آن کمتر به چشم می‌خورد. به‌صورت عمومی مردم این موتور را با لقب اندرو (Enduro) می‌شناسند که درواقع این نام سبک مسابقاتی است که EXC در آن شرکت می‌کند.
کی‌تی‌ام در سال 2017 تیپ جدیدتری از EXC-F عرضه کرد که پای آن به بازار ایران هم رسیده.
کویر موتور نمایندگی رسمی کی‌تی‌ام اتریش در ایران است و مشخصاً این موتور را مستقیماً از اتریش به‌صورت CBU وارد می‌کند.


در مورد موتورهای دوک و آر سی کی‌تی‌ام موجود در ایران باید گفت آنها نه مستقیماً از اتریش بلکه به‌صورت مونتاژ از هندوستان به ایران می‌آیند و بنابراین قیمت ارزان‌تری هم نسبت به خانواده تریل دارند. (مونتاژ آنها در شرکت باجاج که شریک تجاری جوینت ونچر کی‌تی‌ام در آسیاست انجام می‌شود)
بنابراین می‌توان در مورد کیفیت مونتاژ موتور کی‌تی‌ام EXC-F نمی‌توان شک داشت چون از خط تولید کمپانی مادر خارج شده.


این موتورسیکلت تک سیلندر با حجم 250 سی‌سی انجینش، اجازه پلاک شدن و تردد در خیابان‌های شهری را دارد و بنابراین بهترین گزینه است که هم با آن در خیابان‌های پر از گودال و دست‌انداز کشورمان جامپ کنید و تجربه بی‌نظیری از آفرود در مسیر آسفالته در ایران داشته باشید (!) و هم با آن به کویر و کوی و برزن سرک بکشید.
در ادامه به بررسی دقیق‌تر کی‌تی‌ام EXC-F می‌پردازیم.

طراحی بدنه
اگر شاسی و کلیت بدنه کی‌تی‌ام را بخواهیم با دو صفت توصیف بکنیم، باید بگویم سبک‌ترین و تحمل‌پذیرترین در رنج خودش است.
ارتفاع انجین و شاسی از سطح زمین نسبت به هوندا سی آر اف مقداری بیشتر است.


در شاسی کی‌تی‌ام EXC-F خبری از شاسی‌های خیلی ضخیم و پهن نیست بلکه در طراحی ابتکاری، آن‌ها شاسی را به‌صورت شبکه‌ای از ستون و میله‌ها با قطر معمول طراحی کرده‌اند تا مقاومت بالا با این سبک از مهندسی حاصل شود.
وقتی به شاسی نگاه می‌کنید شبکه‌ای از لوله‌های نارنجی رنگ و میله‌هایی از جنس کروم-مولیبدنوم را می‌بینید که از هم منشعب شده و هرکدام از هر ناحیه می‌توانند فشار وارده را پخش و در برابر آن مقاومت کنند.
با بدنه سبک وزن‌تر نسبت به رقیبان، کی‌تی‌ام توان بیشتری برای مانور، جامپ و حتی شب زنی دارد که این تحسین‌برانگیز است.
فلاپ های چندتکه آن طراحی خوبی برای جلوگیری از نفوذ آب و گل به قسمت‌های فوقانی و راکب دارند.


کمک‌فنرهای جلو از نوع تلسکوپی وارونه محصول WP Suspension هستند که قطر ضخیمی داشته و واقعاً توانمند به نظر می‌رسند. برای کمک عقب هم ارتفاع مناسب و پمپ قوی پیش‌بینی شده.
کمک‌فنر عقب به‌صورت دستی قابلیت تنظیم میزان ارتجاع دارد که این ویژگی در نوع خودش امتیازی برای کی‌تی‌ام است.
یک نکته جالب اینکه باک سوخت کی‌تی‌ام نه از فلز بلکه از پلاستیک چند سازه‌ای ساخته شده که به نظر هم برای کاهش وزن و هم افزایش نسبی نفوذناپذیری در برابر شکافت ضربه‌ای است.


باک چندسازه‌ای پلاستیکی کی‌تی‌ام یک پوشش فایبرگلاس بر روی خود برای زیبایی ظاهری بیشتر دارد.
رکاب‌ها به‌صورت دندانه اره‌ای طراحی شده که پای راکب را روی خودش حفظ می‌کند و اجازه لغزیدن پا حین آفرود را نمی‌دهد.
جک نیز به‌صورت 180 درجه طراحی شده که فضای آزادتری در قسمت زیرین موتورسیکلت ایجاد می‌کند.


زین موتور مقداری نرم‌تر از سی آر اف است هرچند حمل ترک‌نشین با آن مقداری سخت است.
هوندا سی آر اف درزمینهٔ حمل ترک‌نشین فضای بهتری و راحت‌تری پیش‌بینی کرده و در این خصوص کی‌تی‌ام ضعف‌هایی دارد. ازجمله فضای نامناسب رکاب ترک‌نشین و انحنای زین نامناسب.


کابل‌های ترمز و سنسور سرعت از جلوی فلاپ کله موتورسیکلت عبور می‌کند که این ابتکار جالبی در طراحی به دست مهندسین کی‌تی‌ام است و جلوی شلختگی کابل‌ها را تا حد زیادی گرفته.


برای کی‌تی‌ام EXC-F یک صفحه کیلومتر دیجیتالی کوچک تعبیه شده که میزان سرعت و مسافت طی شده را نمایش می‌دهد.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اساساً برای موتورهای تریل صفحه دور موتور و آمپر بنزین تعبیه نمی‌شود که یکی از هدف‌های آن جهت جلوگیری از پیچیدگی سیستم برق است.


چراغ عقب آن یک چراغ LED بسیار باریک خطی افقی است و چراغ جلو به‌صورت منحنی طراحی شده.
مخزن سوخت نیز حدود 9 لیتر گنجایش دارد. مجموع اقدامات کی‌تی‌ام باعث شده وزن نهایی این موتورسیکلت 105 کیلوگرم باشد که واقعاً سبک و مناسب برای آفرود حرفه‌ای است.


درمجموع طراحی کی‌تی‌ام EXC-F سندی بر مهارت اتریشی‌ها در زمین تولید آفرودر های قوی و مهارناپذیر است. (که نسل به نسل در حال ارتقا روز افزون نیز هست)

ایمنی
برای کی‌تی‌ام EXC-F سیستم ترمز دیسکی‌ای بی اس محصول شرکت ایتالیایی BREMBO پیش‌بینی شده که همانند هوندا سی آر اف سیستم ای بی اس قابلیت غیرفعال کردن در هنگام آفرود دارد.
برای محور جلو یک دیسک 260 میلی‌متری دو پیستونی وجود دارد. برای چرخ عقب نیز یک دیسک
زیر انجین نیز برخلاف تیپ‌های قبلی، یک سینی ضربه‌گیر مقاوم‌تر طراحی شده که در جهت حفاظت از موتور و ایمنی بیشتر کاربرد دارد.

مشخصات فنی
یک نکته جالب در مورد کی‌تی‌ام این است که همیشه در تیپ‌های جدید ویژگی فنی انجین خود را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد و معمولاً سر سیلندرها بازطراحی می‌شوند که این ویژگی تمایل به ارتقا فنی اساسی (و نه صرفاً تغییر اتاق) در کمپانی‌های دیگر کمتر به چشم می‌خورد.
در مورد EXC-F 250 سی‌سی نیز سیلندرها در تیپ جدید با طراحی شده و درمجموع توانایی و گشتاور موتور حدود 10 الی 15 درصد نسبت به مدل قدیمی‌تر افزایش داشته.


انجین آن از نوع تک سیلندر چهارزمانه بوده که 28 نیوتون متر در 7900 دور در دقیقه گشتاور دارد.
توان کلی نیز 37 اسب بخار در 12000 دور در دقیقه است با گیربکس 6 سرعته.
سیستم انجین از نوع فول انژکتور است و سیستم خنک‌کننده از نوع رادیات دار آب خنک می‌باشد. (رادیات مجهز به پوشش محافظتی ضدضربه است)
جالب اینکه کی‌تی‌ام با وجود مجهز کردن محصولاتش به سیستم استارت الکترونیک، همچنان هندل را حذف نکرده و تمایلی به حذف آن برخلاف هوندا ندارد.
استاندارد آلایندگی آن یورو 3 (به‌زودی یورو 4) است 2.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

جمع‌بندی نهایی
از جمیع جهات می‌توان کی‌تی‌ام EXC-F 250 سی‌سی را یک موتورسیکلت مناسب برای تردد در داخل شهر و برای آفرود های حرفه‌ای دانست.
با توجه به پلاک شدن آن خیالتان راحت است و به مشکل نمی‌خورید و نیازی نیست با دیدن آژیر یا کفی، دلتان بلرزد!


این موتورسیکلت واقعاً عملکرد عالی در آفرود دارد و شاید برندهای دیگر ضعف‌هایی در قیاس با آن داشته باشند.
اساساً محصولات کی‌تی‌ام در بحث آفرود جزء بهترین‌ها در کلاس جهانی هستند.


با این موتورسیکلت می‌توانید بدون ترس هم از جدول و گودال کوچه و خیابان عبور کنید و هم تپه‌های شنی و گل‌آلود را فتح کنید.
هرچند باید حجم انجین آن را هم در نظر بگیریم و بپذیریم که یک موتور 250 سی‌سی قدرت یک تریل 450 سی‌سی را ندارد ولی یارای همراهی خواهد داشت و بقول معروف موتوری نیست که کم بیاورد.


البته از قیمت نجومی آن هم نباید غافل شوید. در حال حاضر و در اوضاع اقتصادی تأسف‌برانگیز فعلی قیمت این موتورسیکلت از مرز 140 میلیون تومان عبور کرده و به عبارت دقیق‌تر با قیمت 141 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. (پلاک ملی)

پی‌نوشت:
کمپانی کی‌تی‌ام تریل های 250 و 300 سی‌سی دیگری نیز در ایران دارد که البته به خاطر نداشتن برخی استانداردهای مورد نیاز برای تردد در معابر، اجازه پلاک شدن ندارند.

کی‌تی‌ام
یکی مدل KTM EXC SIXDAY که به‌جرئت می‌توان گفت یکی از توانمندترین تریل های دنیاست. انجین آن 300 سی‌سی حجم دارد و 58 اسب بخار نیروی خروجی. همه الزامات آفرود در این مدل به بهترین شکل ممکن پیش‌بینی شده. جالب اینکه وزن آن سبک‌تر از EXV-F 250 است که این از نبوغ مهندسین کی‌تی‌ام است. قیمت این مدل بدون پلاک ملی در حال حاضر 230 میلیون تومان است.


مدل دیگر نیز کی‌تی‌ام فری راید FREERIDE 250CC است که انجین آن از نوع دوزمانه است و طراحی سبک 90 کیلوگرمی دارد. این مدل نیز فعلاً امکان پلاک شدن ندارد و قیمت آن در حال حاضر حدود 117 میلیون تومان است. این موتورسیکلت عموماً به‌صورت کراس مورد استفاده است.

نویسنده: احمد جمشیدی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. بهزاد
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    ممنون بابت تهیه این مطلب
    لطفا در ادامه ی این سری از برسی ها محصولات شرکت های داخلی رو هم مد نظر قرار بدید.با تشکر

    پاسخ
    1. ahmad.j
      سوابق: (652 دیدگاه) ,

      حتما بعد از کاواساکی مدل های چینی (ایرانی) رو بررسی میکنیم

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (2065 دیدگاه) ,

    با این موتور ها تو خیابون رانندگی خطرناک نیس؟
    اموزش خاص نمیخواد؟

    پاسخ
    1. ahmad.j
      سوابق: (652 دیدگاه) ,

      چرا باید خطر داشته باشه؟
      اتفاقا در خیابون و بر روی آسفالت خیس و لغزنده این سبک موتور تعادل بهتری نشون میده نسب به سایر موتورسیکلت ها.
      البته که بلند بودن شاسی مقداری نیاز به تمرین برای راکب داره

      پاسخ
    2. Sajjad
      سوابق: (1492 دیدگاه) ,

      با موتور عادی فرق دارن
      مثلا بدون کلاچ، کافیه یکم زیاد گاز بدی
      موتور از زیر پات در میره
      تعلیق بشدت نرمی داره و توی سرعت واقعا لذت بخشه
      سر پیچ های اسفالتی باید بلد باشی وگرنه اذیت میشی
      در کل باید یکم مهارت کنترل قدرتش رو داشته باشی

      پاسخ
  3. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه دونه مدل ۸۹ دارم،تاریخ شمسی تو کارتش خورده،شتابش تقریبا ۶ ثانیه هست،البته با پکیج کوهستان،با لاستیک گل کراس تو شهر سخته سوار بشی و لرزش زیادی داره،لوازمش گرونه ولی با کیفیت،تا جایی که من دیدم sixdays تو ایران همون ۲۵۰ سی سی هست فقط فلاپهاش و رنگ شاسی و … فرق داشت حداقل اونی که من دیدم،قدرت اف رود هم از هوندا crf l کاملا بیشتره

    پاسخ
  4. شاهین
    سوابق: (642 دیدگاه) ,

    یه چیز بگم باهم بسوزیم حالا از هر ناحیه ای که شد
    بهترین موتورسیکلت جاده ای در کلاس ناکد yamaha mt10 توی آمریکا قیمتش 13000 دلاره!!! یه مثال دیگه بزنم براتون تو همین کلاس موتوری، kawasaki z1000 که اینم قیمتش 15000 دلاره
    https://www.yamaha-motor.ca/images/pages/products/units/MC/large/2018-MT-10-blue_4_l.png
    https://www.kawasaki.ca/media/_thumbs/4/1/2/412659972cd7c8550285188049c3ed22/w6oj3g1vja_19zr1000j_40rbk2drf1cg_a.jpg
    حالا ما باید 23 میلیون بدیم NS200 بخریم که به خیال خودمون چه موتور شاخی داریم، درد نداره این حجم از تناقض؟!

    پاسخ
  5. مهران
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    یه کپی وطنی هم داره این موتور من نهایتن بتونم اونو بخرم حاجی بعدشم به خودم تلقین کنم که اونم همینه فرقی نداره😉

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.