موتورسیکلت

دیمون هایپراسپرت، یک سوپربایک تمام الکتریکی پیشرفته

شرکت دیمون (Damon) که در ونکوور کانادا مستقر است، مشخصات موتورسیکلت تمام الکتریکی خود بنام هایپراسپرت را منتشر کرده است که اگر همهٔ آن‌ها واقعیت داشته باشند، این سوپربایک می‌تواند به جایگزینی برای نمونه‌های درون‌سوز تبدیل شود. دیمون هایپراسپرت که کمتر از 225 کیلوگرم وزن دارد، به یک پکیج باطری 20 کیلووات ساعتی آب‌خنک و یک موتور الکتریکی مجهز است که 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کند یعنی قدرتی تقریباً مشابه سوپربایک‌های سطح بالای 1000 سی‌سی.

طبق گزارش‌ها، این موتورسیکلت الکتریکی به لطف این نیرو در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را دارد؛ اما این‌ها تنها اعداد چشمگیر در مورد هایپراسپرت نیستند زیرا به گفتهٔ دیمون، این سوپربایک الکتریکی با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند در بزرگراه‌ها تا 320 کیلومتر و در شهر 480 کیلومتر را طی کند. در صورت خالی شدن باطری‌ها نیز می‌توان آن‌ها را با استفاده از شارژرهای سطح دو در کمتر از سه ساعت شارژ کرد.

اما قوای محرکه تنها ویژگی‌ای نیست که هایپراسپرت را به موتورسیکلتی خاص تبدیل کرده زیرا دیمون آن‌را به مجموعه‌ای از سنسورهای پیشرفته هم مجهز کرده که اشیاء اطراف را رصد می‌کنند. اگر دوربین، رادار و سنسورها خطری را تشخیص دهند، از طریق چراغ‌هایی روی شیشهٔ جلو و همین‌طور لرزاندن دسته‌فرمان‌ها به راکب هشدار می‌دهد.

بنیان‌گذار و مدیر اجرایی دیمون «جی جیراود» دراین‌باره می‌گوید:

ما مأموریت داریم ضمن کاهش حوادث رانندگی در جاده‌ها، از پتانسیل‌های کامل حمل‌ونقل شخصی برای مردم دنیا استفاده کنیم. برای انجام این کار، ما سه سال گذشته را صرف ساختن یک پلت‌فرم الکتریکی موتورسیکلت کاملاً متصل و با هوش مصنوعی کردیم که شامل سیستم کمک‌راننده و سیستم هشدار 360 درجهٔ اختصاصی ما می‌شود. به لطف این تکنولوژی‌ها، موتورسیکلت‌های دیمون ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین موتورسیکلت‌های الکتریکی بازار خواهند بود

در هایپراسپرت هیچ آینهٔ جانبی وجود ندارد زیرا بجای آن از یک دوربین عقب استفاده شده که آنچه در پشت موتورسیکلت در جریان است را روی صفحه‌نمایش چندمنظوره‌ای مقابل راکب به نمایش درمی‌آورد. تکنولوژی دیگری که در این سوپربایک به کار رفته شیفت نام دارد. با وجود این ویژگی، با فشردن یک دکمه، شیشهٔ جلو، زیر پایی‌ها، زین و دسته‌فرمان موتورسیکلت از حالت «اسپرت» به حالت راحت‌تر «مسافر» تغییر حالت می‌دهند.

قیمت دیمون هایپراسپرت بدون احتساب مشوق‌های مالیاتی وسایل نقلیهٔ الکتریکی از 24,955 دلار آغاز می‌شود. نسخهٔ ویژه و تولید محدودی از این موتورسیکلت نیز با نام Premier ارائه شده که تنها 25 دستگاه از آن تولید می‌شود. این نسخه به ترمزهای برمبو، تعلیق Ohlins و بازوی چرخ عقب تکی از جنس فیبر کربن مجهز است و قیمت پایهٔ آن از 40 هزار دلار شروع می‌شود.

 

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (317 ديدگاه)

    چقدر متفاوت و خوب طراحیش !
    هارلی دیودسون اولین کمپانی بود که تولید انبوه رسوند موتور الکتریکی رو اسمش هم هست live wire
    شتابش زیر ۳ ثانیه
    قیمتش هم از ۲۹ هزار ۸۰۰ دلار هم شروع میشه

  2. Shahrukh

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (39 ديدگاه)

    موتورسنگین باید 4سیلندرباشه که یه کیت اگزوز خفن بندازی روش،که وقتی اون دسته گاز لامصبو میچرخونی،روحتو با موسیقیش،جلا بده:)))نه که صدای سوت مترو بشنوی

    1. meysam

      ۱ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (1773 ديدگاه)

      دیگه دوره این حرفا سر اومده داداش

      1. ahmad.j

        ۸ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (659 ديدگاه)

        به نظرم موتورسیکلت بحثش با اتومبیل فرق میکنه و باید بک فایر داشته باشه و صدای اون برای هر اگزوز و هر برند متفاوت باشه.
        صدای هر موتورسیکلتی امضای اون محسوب میشه
        بنابراین دوره اش هیچوقت به سر نمیاد

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2595 ديدگاه)

      با شاهرخ موافقم
      موتور عشقش به صداشه ، اگه صدا نداشته باشه دیگه دلیلی برای خرید موتور نداریم مگر بخواهیم پیک موتوری کار کنیم .
      هارلی دیویدسون را میخرند برای صدای اختصاصی اگزوزهاش و طراحی خاصش .

      وقتی تو جاده یه هوندا cb۴۰۰ یا cb1300 از کنارتون با سرعت و اون صدای لذت بخش اگزور صوت کشان رد میشه ، تازه میفهمید موتور یعنی چی .

      در دنیای امروز ، هیچ چیزی به شما احساس آزادی راندن نمیده مگر موتور سیکلت ، حتی بهترین خودروها هم احساس آزادی عمل موتور را نداره .

      من عاشق خودروام ،اما راندن با موتور سنگین را به تمام خودروها ترجیح میدم ، موتور سنگین احساسی به شما میده که با استرس و آدرنالین بالای خون لمسش میکنید .
      موتور یعنی فاصله ای کوتاه بین مرگ و زندگی که همین یعنی هیجان خالص راندن با موتور .
      جایی میخواندم که نوشته بود افراد موتور سوار به دلیل عکس العملهای سریعی که باید در رانندگی داشته باشند از قدرت انتخاب و ذهنی بالاتری در اُمورات زندگی نسبت به بقیه افراد برخوردارند ، همینطور گیمرها هم همینطور از قدرت ذهنی بیشتری برخوردارند .

  3. رضا

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    درسته الکتریکی بودن مزایا داره،ولی وسیله نقلیه الکتریکی کلا بدونه روحه.ماشین یا موتور باید نفس بکنه.جون داشته باشه

  4. Hadi jafari

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خیله عالیه
    یه نکته باحال در مورد وسیله بی صدا اینه که طرف در حال رانندگیه تو میای مثل موشک از کنارش رد میشی اما بی صدا .به قول معروف طرف نمیفهنه از کجا خورده

  5. Enzo

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (130 ديدگاه)

    من با اینکه عاشق ماشینم.ولی اگه فرمول۱ وموتو جی پی مسابقاتش پخش همزمان داشته باشه .انتخابم موتو جی پیه.بنظرم هیجان ولذتش دوبرابر فرمول ۱

  6. john

    ۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (207 ديدگاه)

    فقط سی جی 125 های خودمون🤤

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن