موتورسیکلت

تشریح سیستم تعلیق جناغی دوبل در موتورسیکلت

اگر از علاقمندان به دنیای موتورسیکلت باشید احنمالا میدانید که در سال میلادی گذشته هوندا از آخرین مدل کروزر قدرتمند خود گلدوینگ با سیستم تعلیق منحصربه فرد جناغی دوبل وارد بازار کرده است.


بزرگ‌ترین مشکل دوشاخ تلسکوپی عدم تعادل آن است. در هنگام دور زدن وقتی موتورسیکلت خم شده است طول کمک‌فنرهای دوشاخ به‌طور مساوی تغییر نمی‌کند و باعث زاویه‌دار شدن چرخ جلو می‌شود. این مورد در مواقعی که تنش زیادی به محور جلو وارد می‌شود نیز اتفاق می‌افتد و باعث به هم خوردن تعادل موتورسیکلت می‌شود.


هوندا در سال گذشته مدل جدید کروزر قدرتمند خود گلدوینگ را وارد بازار کرد. مهم‌ترین به‌روزرسانی در این موتورسیکلت سیستم تعلیق جناغی دوبل در محور جلو است.


این سیستم توسط هوندا برای حذف مشکل دوشاخ جلو یعنی زاویه گرفتن چرخ به طرفین طراحی و ساخته‌شده است.
این سیستم تعلیق باعث حذف مشکل زاویه گرفتن چرخ و کاهش ۳۰ درصدی انتقال شوک‌های ناشی از سطح به دسته‌فرمان شده است. به دلیل اینکه طبق‌ها اساساً فقط به‌صورت عمودی حرکت می‌کنند، می‌توان محور جلو را زاویه‌دار طراحی کرد. در این موتورسیکلت با این کار موتور جلوتر از حالت معمول قرارگرفته است و موقعیت راکب نیز حدود ۳۶ میلی‌متر به جلو رانده‌شده است. این مورد باعث تنظیم دقیق‌تر وزن و کنترل بهتر موتورسیکلت می‌شود.


وزن متعلقات فرمان با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است. این مورد باعث افزایش ثبات موتورسیکلت خواهد شد. طراحی فرمان تغییر زیادی نسبت به انواع مرسوم کرده است. دوشاخ تلسکوپی جای خود را به دوشاخ صلب داده و میل‌فرمان به بلبرینگ‌های بزرگی مجهز شده تا سیستم فرمان در نرم‌ترین حالت خود به انجام‌ وظیفه بپردازد.


دسته‌فرمان به‌طور غیرمستقیم به میل‌فرمان متصل شده است تا از انتقال شوک‌های ناشی از سطح به دستان راکب جلوگیری کند.


دسته‌فرمان نیز دارای بلبرینگ‌های مختص به خود شده است.

این سیستم فرمان توسط هوندا اختراع و ثبت‌شده است. امیدواریم در آینده مدل‌های بیشتری از این ژاپنی کهنه‌کار به این سیستم مجهز شوند.


در ادامه نظر شمارا به مشخصات فنی هوندا گلدوینگ جلب می‌نمایم:

موتور

حجم: 1833 سی‌سی
ضریب تراکم: 10.5/1
نوع: شش سیلندر تخت 24 سوپاپ آب‌خنک
حداکثر توان: 127.7 اسب‌بخار در 5500 دور دردقیقه
حداکثر گشتاور: 170 نیوتن‌متر در 4500 دور دردقیقه
گیربکس: شش دنده با دنده عقب برقی

ابعاد و اوزان

ابعاد (طولxعرضxارتفاع): 1,340x925x2,475 میلی‌متر
ظرفیت مخزن سوخت: 21.1 لیتر
مصرف سوخت: 5.6 لیتر در 100 کیلومتر
وزن: 365 کیلوگرم

 

برچسب ها

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه

  1. sina

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1931 ديدگاه)

    حذف مشکل زاویه گرفتن چرخ-اهش ۳۰ درصدی انتقال شوک‌های ناشی از سطح به دسته‌فرمان -وزن متعلقات فرمان با کاهش ۴۰ درصدی
    چه اختراع کاربردیه

  2. اعتمادیان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (244 ديدگاه)

    چقدر خوشگل و با ابهته لاکردار

  3. OMID

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (923 ديدگاه)

    موتورش شبیه خودرو هاست بیشتر از این لحاظ میگم که قدرت و گشتاور رو تو دور های پایین تحویل میده

  4. امیر.عارف

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (773 ديدگاه)

    بنظر ابداعی بسیار هوشمندانه و کاربردی را در این موتور سنگین وزن بکار بردند. ولی 6 سیلند فقط 127 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن . خیلی برای من این توان و گشتاور قابل درک نیست دوستانی که اطلاعات بیشتری دارند توضیح دهند

    1. Danial

      ۲۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (403 ديدگاه)

      داداش سگمنت این نوع موتور ها با هم فرق میکنن مثلاً با موتور CBR RR1000 شما موتوری 1000 سی سی داری اما خروجی سرعت 300 کیلومتر رو میبینی و اسب بخار حدود 180 تا 200 منتها در این نوع موتور ها بخاطر ساختار و مهندسیشون 1800سی سی داری اما اسب بخار کمتر و البته سرعت خیلی کمتر سبک کروز یا به قول خودمونی ها طرح هارلی به موتور های ریسی فرق میکنن مثلاً شما میبینی یک کامیتون میتونه 500 اسب تولید کنه اما سرعتش از یک خودری 200 اسبی خیلی کمتره البته حجمش هم خیلی بیشتر این ها به نوع مهندسی و هدف از تولید برمیگرده که با هم فرق دارن
      همه چیزبه تعداد سیلندر و حجم موتور نیست

      1. امیر.عارف

        ۲۵ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (773 ديدگاه)

        ممنون

  5. emad1990

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بسیار عالی
    اقای مقدسی راجع به دوچرخه های برقی هم مطلبی بذارید رو سایت

  6. حمیدرضا

    ۲۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2378 ديدگاه)

    به به یکیشو تو نمایشگاه کویر موتور دیدم واقعا با ابهته و البته نسبت به تمام رقبای امریکایی چهار سیلندرم بیشتر داره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن