موتورسیکلت

موتورسیکلت‌های کانسپت یاماها در نمایشگاه توکیو

هم‌اکنون چهل و پنجمین دورهٔ نمایشگاه خودروی توکیو در حال برگزاری است که از تاریخ ۲۷ اکتبر آغاز شده و تا ۵ نوامبر ادامه دارد. بخش عمده‌ای از این نمایشگاه هرساله تحت سلطهٔ خودروسازان داخلی ژاپن قرار دارد که در نمایشگاه خانگی خود جدیدترین دستاوردها و محصولاتشان را به نمایش درمی‌آورند. این رویه امسال هم ادامه داشت و اکثر سازندگان ژاپنی محصولاتی را در توکیو رونمایی کردند. یکی از این شرکت‌ها، یاماها است که امسال با دست پُری به توکیو آمده است. این شرکت ژاپنی که عمدتاً به ساخت موتورسیکلت مشهور است، امسال با سه کانسپت در نمایشگاه توکیو حضور یافته است. یکی از این کانسپت‌ها پیکاپ کوچکی است که قبلاً بدان پرداختیم و دو کانسپت دیگر هم موتورسیکلت‌های جالبی هستند که قصد داریم در ادامهٔ این مطلب به معرفی آن‌ها بپردازیم.

Yamaha Niken Concept

وسایل نقلیهٔ سه‌چرخ عمدتاً به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند. دستهٔ اول خودروهایی هستند که یک چرخ آن‌ها حذف شده است و دستهٔ دوم موتورسیکلت‌هایی هستند که یک چرخ به آن‌ها اضافه شده است. یکی از موتورسیکلت‌های کانسپت یاماها که در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و Niken نام دارد، دقیقاً در دستهٔ دوم قرار می‌گیرد. درحالی‌که دیگر موتورسیکلت‌های سه‌چرخ امروزی ظاهر آرامی دارند، نیکن همانند یک موتورسیکلتِ اسپرتِ کامل به نظر می‌رسد که به لطف برخورداری از دوچرخ در قسمت جلو، ثبات بیشتری دارد.

نیکن به یک پیشرانهٔ سه سیلندر خطی آب‌خنک با دو میل‌سوپاپ در سر سیلندر یعنی چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز است که هنوز حجم آن اعلام نشده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد این همان پیشرانهٔ ۸۵۰ سی‌سی موتورسیکلت بسیار موفق MT-09 باشد. این پیشرانه در موتورسیکلت مذکور ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد که احتمالاً در نیکن هم چنین قدرت قابل‌توجهی به چرخ عقب منتقل می‌گردد. در جلوی موتورسیکلت نیز دوچرخ ۱۵ اینچی با بازوهای دوگانه قرار گرفته است.

یاماها گفته است که استفاده از ترکیب سه‌چرخ در موتورسیکلت‌ها موجب افزایش احساس پایداری در هنگام پیچیدن می‌شود؛ بنابراین نیکن هم عملکردی عالی و سواری اسپرتی را در جاده‌های مختلف ارائه می‌کند و توانایی‌های شگفت‌انگیزی در مسیرهای پیچ‌درپیچ دارد. در قسمت جلوی این موتورسیکلت نیز تعلیق فوق‌العاده‌ای بکار رفته که به‌طور چشمگیری عملکرد اسپرت موتور را افزایش می‌دهد. هرچند یاماها هنوز اعلام نکرده که آیا کانسپت نیکن به تولید خواهد رسید یا نه ولی با توجه به محبوبیت فزایندهٔ موتورسیکلت‌های سه‌چرخ در سراسر جهان، انتظار می‌رود بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این موتورسیکلت را در جاده‌ها ببینیم.

Yamaha MWC-4 Concept

یاماها بیشتر با ساخت موتورسیکلت شناخته می‌شود اما این شرکت ژاپنی اخیراً خودروهای کانسپتی را هم معرفی کرده که همان‌طور که در ابتدا گفته شده یکی از آن‌ها در نمایشگاه توکیو رونمایی شد؛ اما یاماها غیر از این خودروی کانسپت و موتورسیکلت کانسپتی که در بالا بدان پرداختیم، کانسپتی دیگر را هم به توکیو آورده که بین آن دو قرار می‌گیرد یعنی وسیله‌ای است که شکاف میان خودرو و موتورسیکلت را پُر می‌کند. این کانسپت که MWC-4 نام دارد با برخورداری از چهارچرخ ممکن است بیشتر به یک خودرو نزدیک باشد اما درواقع به موتورسیکلت نزدیک‌تر است.

این کانسپت مانند رنو توئیزی دارای دو صندلی پشت سر هم است، شیشهٔ جلو و سقف ثابت داشته و طرفین آن‌هم باز است. همچنین MWC-4 مشابه موتورسیکلت‌ها بجای غربیلک فرمان از دسته‌فرمان استفاده می‌کند و در پیچ‌ها هم به چپ و راست خم می‌شود. این کانسپت کمی کشیده‌تر از رنو توئیزی است اما ارتفاع یکسانی با آن داشته و کمی هم باریک‌تر است. برای تأمین انرژی MWC-4 نیز دو موتور الکتریکی در نظر گرفته شده و در کنار آن‌ها نیز یک پیشرانهٔ بنزینی به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد نصب شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    هردوشون خیلی برام جذاب بودن امیدوارم هرچه سریعتر شرکت های بزرگ و کوچک هم به سمت این نوع طراحی ها برن خصوصا برای کشور ها که اغلب اوقات خیلی گرم هست موتور سقف دار خیلی خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. me84

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    یاماها هم بد جوری داره پتانسیل خودشو نشون میده. واقعا ترکونده. بخصوص ماشینای 4 چرخش خیلی باحالن.
    امسال کلا ژاپنیها بدجوری گرد و خاک به پا کردن.
    اون از هوندا و مزدا، اینم از یاماها.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا