موتورسیکلتهفته نامه

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت‌های تریل چینی

احمد جمشیدی: در بخش نهایی این مقاله و پس از بررسی معدود گزینه‌های برند موجود در ایران، می‌رسیم به پرطرفدارترین، ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین تریل های ۲۵۰ سی‌سی در دسترس مصرف‌کننده ایرانی؛ یعنی محصولات چینی!

موتورسیکلت تریل آفرودر 250 سی سی
موتورهای تریل چینی چند سالی هست که بازار مصرفی ایران را فتح کرده‌اند و در تیراژ انبوه در خدمت پلیس درآمده و از نهاد انتظامی و دولتی گرفته تا مصرف‌کننده معمولی و آفرود بازها به خاطر هزینه کمتر یک تریل چینی را به نمونه ژاپنی یا اتریشی ترجیح می‌دهند.


در مورد تریل های چینی یک سخن جالبی هست. بین اهل فن آنها به موتورهای “اشی‌مشی” معروف شده‌اند!

اگر شما تمام برندهای ایرانی (چینی) تریل موجود در کشور را کنار هم بگذارید و مشخصات فنی آنها را بررسی کنید، به‌ندرت متوجه تفاوت خاصی بین آن‌ها می‌شوید.

تقریباً تمام تریل های چینی (که اغلب تحت برند ایرانی و در داخل ایران مونتاژ می‌شوند) از شاسی مشابه و انجین سیستم CDI که قطر سیلندرش دو برابر شده و در گیربکس آن تغییراتی صورت گرفته و ۵ دنده شده است استفاده می‌کنند و تفاوت آن‌ها صرفاً در کیفیت آلیاژ، مونتاژ، طراحی و آپشن های جانبی است.

به همین علت هم بود که تصمیم گرفتیم همه برندهای چینی را یکجا و در قالب یک متن بررسی کنیم.

البته که علیرغم ضعف‌ها، شاید بتوان گفت در حال حاضر یک موتور تریل چینی تنها گزینه عقلانی برای خرید و استفاده است و صدالبته در قیاس نسبت قیمت برخی مدل‌های آن کارایی بسیار خوبی هم دارند.

حال به بررسی مدل‌ها می‌پردازیم.

 

موتورسیکلت فلات ۲۵۰ سی‌سی


موتورسیکلت‌های چینی تحت برند فلات، توسط شرکت جهات همتا سیکلت به بازار ایران عرضه شده‌اند و طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها و موتورسیکلت محبوب سازمانی یگان ویژه ناجا بوده‌اند.

شرکت فلات در حال حاضر تریل ۲۵۰ سی‌سی‌اش را در قالب دو مدل طرح کی‌تی‌ام Falat 250 KTM و مدل ترکر Falat 250 Tricker عرضه می‌کند؛ که مدل اولی در بازار به فلات کی‌تی‌امی و دومی فلات ۲۵۰ معروف است!

سیستم انجین ۲۵۰ سی‌سی موتورسیکلت‌های فلات همان‌طور که قبل‌تر گفته شد از نوع تک سیلندر چهار زمانه سیستم CDI هستند ولی با تغییرات صورت گرفته انجین آن‌ها کم‌صدا، روان و گیربکس روان‌تری دارد.

قدرت ۱۴.۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴.۲۶ نیوتن‌متری برای یک موتورسیکلت تریل ۲۵۰ سی‌سی اصلاً رقم ایده آلی نیست ولی خب با توجه به تکنولوژی منسوخ انجین انتظار بیشتری هم از آن نمی‌رود.


حداکثر سرعت اسمی موتورسیکلت توسط کمپانی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده ولی با توجه به مؤلفه‌های انجین بعید به نظر می‌رسد بیشتر از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کشش داشته باشد.

مکانیزم خنک‌کنندگی انجین نیز از نوع هواخنک است. (در مدل‌های جدید تغییرات مثبتی در شبکه هواخنک آن صورت گرفته)

سیستم سوخت‌رسانی آن نیز از اواخر سال ۹۴ از کاربرات به انژکتور تغییر پیدا کرده و مصرف سوختش کمتر شده و بنا به اعلام شرکت واردکننده به استاندارد یورو ۴ رسیده است. (مصرف ۲.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر)

ظرفیت باک آن ۱۱ لیتر است. یکی از بزرگترین ضعف‌های فلات باک آن است زیرا از باک فلزی در آن استفاده شده که کیفیت ساخت ضعیف و پوسته نازکی دارد و در صورت شیب زدن در آفرود و وارد آمدن شوک فیزیکی به پیکره موتورسیکلت گهگاه باک نشتی پیدا می‌کند و سوراخ می‌شود. جوشکارها عمدتاً با باک تریل های چینی آشنا هستند!

فلات از سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌کند که اغلب بدون ABS و چند باری با ABS به بازار عرضه شد. (نکته قابل تأمل اینکه به خاطر واردات نامنظم قطعات، اغلب موتورهای چینی هر سال از لحاظ آپشن و حتی مدل فلاپ و سیستم‌ها تغییراتی سینوسی دارند و هیچ موتوری با همان برند چند ماه قبلش شباهت کامل ندارد!)

در حالت کلی سیستم ترمز دیسکی آن به خاطر استفاده از برند گمنام کیفیت ایده آلی ندارد و در مهار موتورسیکلت ضعف و کم دقتی نشان می‌دهد ولی با این حال باز هم می‌تواند نیازهای یک آفرود معمولی را برطرف کند. (ترمز همین تریل های چینی مشکل ضعف در دقت و قدرت دارد)

شاسی موتورسیکلت از نوع فولاد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد. اگر قصد آفرود با این موتورسیکلت را دارید اکیداً توصیه می‌کنم با آن جامپ بیشتر از یک متر نزنید و روی حفظ تماس با زمین تمرکز کنید. در صورت جامپ سنگین خطر ترک خوردن یا شکستگی شاسی قریب‌الوقوع خواهد بود!

فلاپ‌ها در هر دو مدل طراحی مناسبی داشته و عملکرد خوبی در جلوگیری از نفوذ گل غبار دارند. در مدل‌های جدید فلات سینی و سپر زیر انجین موتورسیکلت تقویت شده که ویژگی مثبتی برای آفرود است.

زین‌ها بسیار نرم و راحت هستند. ارتفاع موتورسیکلت مناسب است و کمک‌فنرها نرمی بسیار خوبی دارند. به‌خصوص کمک جلو با توجه به وارونه بودن تا حد زیادی در دفع شوک‌ها مؤثر واقع می‌شود. البته قطر کمک جلو معمولی است و نباید انتظار ویژه‌ای از آن داشته باشیم.


این موتورسیکلت با سیستم استارت الکتریک و هندل (در کنار هم) عرضه می‌شود و صفحه کیلومتر آن نیز معمولاً دیجیتال و با عقربه سرعت‌سنج آنالوگ عرضه می‌شود. (گه‌گاهی هم تمام دیجیتال و گاهی تمام آنالوگ به بازار می‌آید!)

در حالت کلی فلات ۲۵۰ کیفیت مونتاژ و تا حدی متریال بهتری نسبت به رقیبان هم‌وطنش دارد، قطعات یدکی آن فراوان‌تر است و طراحی آن اصولی‌تر. هرچند همچنان استهلاک آن بالاست و عمر قطعات موتور کوتاه است و این مسائل را باید برای این کلاس پذیرفت.

وزن موتورسیکلت ۱۱۵ کیلوگرم است که برای سواری راحت و کنترل در آفرود فاکتور مناسبی به نظر می‌رسد.


اگر قصد آفرود معمولی و جامپ زدن‌های زیر یک متر و طی کردن مسیرهای خاکی و شوسه و آسفالته با یک موتورسیکلت کم هزینه دارید، شاید فلات از بهترین گزینه‌های در دسترس باشد. این موتورسیکلت قدرت کافی برای طی کردن شیب دارد، هرچند شتاب ضعیفی داشته باشد. (در قیاس با تریل های حرفه‌ای)

تجربه سواری یک موتورسیکلت شاسی‌بلند و آفرود حتی با یک موتورسیکلت برند گمنام هم قابل دسترسی است و قطعاً تجربه لذت بخشی برایتان خواهد بود. از سواری با فلات می‌توانید در حد خودش لذت برید.

نکته جالب اینکه فلات پس از کپی از طراحی کی‌تی‌ام، اخیراً کپی هوندا CRF را نیز در حجم ۲۰۰ سی‌سی عرضه کرده است! بگذریم!


قیمت هر دو مدل فلات در حال حاضر در بازار حدود ۲۳ الی ۲۵ میلیون تومان است.

 

موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی کویر رادیسون T2


افتخار دارم در گزینه دوم یکی از بدنام‌ترین مدل‌های تریل چینی را خدمتتان معرفی کنم! کویر رادیسون تی ۲ توسط شرکت کویر موتور به بازار ایران عرضه شده.

برخلاف سابقه درخشان شرکت کویر موتور، تی ۲ یک نقطه ضعف در کارنامه این شرکت است و نارضایتی‌های فراوانی به دنبال داشته. به حدی که خود شرکت کویرموتور نیز فقط تا مدت یک ماه و برای ۱۰۰۰ کیلومتر آن را گارانتی می‌کند!

در وهله اول بزرگترین ضعف رادیسون تی ۲ کیفیت بسیار نازل مونتاژ آن است که هر تعمیرکار متخصصی به آن شاره می‌کند. در وهله دوم ضعف در متریال بکار رفته است. نرخ استهلاک و خرابی قطعات کویر T2 شاید بیشتر از سایرین باشد. ازجمله ضعف سوختن پیاپی واشر سر سیلندر از ایرادهای فنی آن است. حداقل برای بنده که با تعمیرکاران تخصصی این تریل های صحبت کرده‌ام این چنین به نظر رسیده.

اگر به ظاهر کلی شاسی و انجین و حتی سیستم تعلیق این موتورسیکلت نگاهی بیاندازید و آن را با فلات مقایسه کنید شباهت‌های زیادی به چشمتان می‌خورد و بیشتر با معنی عبارت “اشی‌مشی” پی می‌برید!


حداکثر قدرت تی ۲ توسط شرکت کویر موتور ۱۴.۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶.۵۱ نیوتون متر در ۵،۵۵۱ دور در دقیقه قید شده با سرعت اسمی ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت. (سرعت اسمی اعلام شده توسط کویر موتور منطقی و صادقانه‌تر است)

باک موتورسیکلت گنجایش ۱۲ لیتر سوخت دارد و سیستم سوخت آن نیز انژکتور با مصرف ۲.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

وزن این موتورسیکلت ۱۲۱ کیلومتر است که مقداری سنگین‌تر از خانواده فلات است.

صفحه کیلومتر و نمایشگر موتور از نوع آنالوگ است و خبری از سیستم دیجیتال نیست.

سیستم کلی انجین، کمک‌ها و شاسی کاملاً مشابه فلات است و ویژگی‌های ذکر شده برای فلات، برای کویر تی ۲ نیز صدق می‌کند.

ضمن اینکه باک آن نیز مشابه فلات از نوع فلزی است و با همان ضعف سوراخ شدن مواجه است.


در حالت کلی کویر رادیسون تی ۲ مقداری از فلات ضعیف‌تر است هرچند قیمت مناسب‌تری هم دارد.

این موتورسیکلت برای مسیرهای شهری بیشتر قابل اتکا است و تا حدی برای آفرود آماتور. (به شرط نگهداری با ظرافت)

قیمت موتورسیکلت کویر T2 در حال حاضر در بازار ایران حدود ۲۱ میلیون تومان است.

 

موتورسیکلت پیشرو ۲۵۰ GOLD


موتورسیکلت پیشرو گلد توسط شرکت نیرو موتور فارس مونتاژ و به بازار عرضه شده.

این موتورسیکلت تغییراتی در بخش انجین داشته که آن را نسبت به رقبایش مقداری قوی‌تر کرده. انجین ۲۵۰ سی‌سی چهار زمانه این موتورسیکلت ۱۶.۵ اسب بخار خروجی دارد ولی این قدرت خروجی صرفاً به معنای چابک و قوی‌تر بودن موتورسیکلت نیست!

انجین این موتورسیکلت با وجود قدرت مناسب مصرف بسیار زیادی دارد و با وجود سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به ازای هر صد کیلومتر ۴.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند.


وزن آن نیز از سایرین سنگین‌تر است و به حدود ۱۴۰ کیلومتر می‌رسد. این وزن برای یک تریل مقداری زیاد و سبب تنبلی موتورسیکلت می‌شود. (حداکثر سرعت اسمی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت)

گیربکس آن نیز مقداری منسوخ بوده و از نوع ۴ دنده است.


دیگر ویژگی‌ها ازجمله کمک‌ها و شاسی و ترمزهای دیسکی به‌مانند سایر چینی‌هاست و تفاوت خاصی ندارد.

این موتورسیکلت کیفیت مونتاژ و قطعات خوبی دارد و برای آفرود معمولی مناسب است؛ اما از لحاظ فراوانی قطعات یدکی با مقدار محسوسی ضعف مواجه است.

قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان در بازار ارزیابی می‌شود.

موتورسیکلت جترو ۲۵۰


جترو توسط شرکت اصفهان سیکلت به بازار عرضه شده و اغلب بازار مصرف آن نیز منحصر به استان اصفهان است.

جترو ۲۵۰ مقداری ضعیف‌تر از سایرین است و کیفیت مونتاژ آن نیز چندان مناسب نیست. این موتورسیکلت ۱۳.۵ اسب بخار قدرت دارد با حداکثر گشتاور ۱۸.۴۸ نیوتن‌متر در ۶۰۱۷ دور بر دقیقه.

وزن موتورسیکلت مقداری سنگین و معادل ۱۳۸ کیلوگرم است و سرعت اسمی آن نیز توسط کمپانی تولیدکننده ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت عنوان شده.


جترو به‌مانند سایرین سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و ترمز دیسکی دارد.

بزرگ‌ترین مشکل این موتورسیکلت علاوه بر قدرت کم و ضعف مونتاژ، کمبود شدید قطعات یدکی در شهرهایی غیر از اصفهان است. شما در شهرهای دیگر قطعات آن را به ندرت و فقط توسط نمایندگی اصفهان سیکلت به‌صورت سفارشی می‌توانید دریافت کنید.


قیمت دقیقی از این موتورسیکلت به خاطر کمبود در بازار نتوانستیم کسب کنیم ولی با تحلیل کلی قیمت مدل صفر آن حدود ۱۸ میلیون ارزیابی می‌شود.

 

موتورسیکلت روان QM R 200


حقیقتاً ما تصمیم به بررسی موتورسیکلت‌های تریل با حجم کمتر از حجم ۲۵۰ سی‌سی نداشتیم ولی حالا که بحث بررسی تریل های چینی است حیف است اگر به روان نپردازیم. (علاوه بر روان ۲۰۰، موتورسیکلت پرواز طرح MKZ نیز با حجم ۲۰۰ سی‌سی عرضه می‌شود که به خاطر کیفیت پایین و عدم توانایی آفرود ارزش بررسی کردن ندارد)

اگر قرار به انتخاب یک موتورسیکلت چینی از لحاظ کیفیت ساخت قطعات باشد قطعاً روان جزء بهترین‌های آنهاست.

موتورسیکلت روان ۲۰۰ QM توسط شرکت روان سیکلت به بازار ایران عرضه شده و در واقع یک کپی از موتورسیکلت سوزوکی RV است.

روان از انجین با حجم ۲۰۰ سی‌سی چهار زمانه سیستم CDI بهره می‌برد که قدرت خروجی آن ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴.۵ نیوتن بر متر است.

روان گیربکس ۵ سرعته دارد و با توجه به سیستم سوخت انژکتوری ۲.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.


حداکثر سرعت اسمی روان ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتورسیکلت ۲۰۰ سی‌سی بیش از این انتظاری نمی‌رود.

وزن کلی موتورسیکلت ۱۲۸ و ظرفیت باک ۱۴ لیتر است. ویژگی خوب روان کیفیت ساخت پلیمری باک آن است که در مقابل نشستی مقاوم است.

ویژگی مهم روان که سایر تریل های چینی از آن بی بهره‌اند سیستم خنک‌کننده روغن خنک آن است که بخصوص برای مسافت‌های طولانی و آفرود الزامی به نظر می‌رسد.


هرچند روان به اندازه ۲۵۰ سی‌سی‌ها قدرت آفرود ندارد و توانایی شب زنی آن قطعاً کمتر از سایر هم‌وطنانش است.

اما با این حال، استهلاک پایین‌تر و عمر بیشتر قطعات ویژگی قابل توجهی می‌باشد.

روان ۲۰۰ بیش برای استفاده در معابر شهری و خاکی مناسب و تا حدی برای آفرود آماتور قابل اتکا است.

این محصول در واقع تولید شرکت Qingqi چین است که تحت برند روان عرضه می‌شود.


قیمت موتورسیکلت روان ۲۰۰ در حال حاضر در بازار ایران حدود ۲۲ میلیون تومان است.

 

نتیجه‌گیری کلی


با توجه به افزایش قیمت شدید موتورسیکلت‌ها در ایران و قیمت‌های بالا موتورسیکلت‌های تریل برندهایی نظیر هوندا و کی‌تی‌ام و توقف عرضه موتورسیکلت‌های تریل کره‌ای هیوسانگ به ایران، انتخاب تریل چینی برای علاقه‌مندان به آفرود و دوستداران موتورسیکلت‌های پرشی و تریل تنها گزینه باقی مانده است و به‌عنوان یک آلترناتیو قابل اتکا است.

تریل های چینی (که در بین مردم معروف به تریل ایرانی هستند!) برای آفرود به شرطی که از آنها انتظارات بیش از حد و غیرمعقول نداشته باشید انتخاب‌های مناسبی هستند.

شاسی آن‌ها عمدتاً ضعیف و قدرت انجین آن‌ها عالی به نظر نمی‌رسد ولی با این حال همچنان از توانایی شیب زنی و طی مسیرهای سخت و موانع مختلف را با اتکا به شاسی و کمک‌فنرهای بلندشان برخوردارند.

موتورسیکلت تریل آفرودر 250 سی سی
فقط توصیه می‌کنم با این موتورسیکلت‌های بیشتر از یک متر جامپ نزنید و از وارد کردن شوک شدید به آنها خودداری کنید چون شکستگی و ترک شاسی و خرد شدن پیاپی بلبرینگ چرخ‌ها بین تریل های چینی رایج است و معمولاً وقتی ارتفاع می‌گیرند با عدم تعادل و سانحه مواجه می‌شوند.

تریل های چینی هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند و می‌توانید بدون نگرانی از مخارج میلیونی از آنها سواری بگیرید و خودتان را از لذت سواری موتورسیکلت با ارتفاع شاسی‌بلند و نرم بهره‌مند سازید.

در نهایت امیدواریم شرایط فعلی و محدودیت تنوع در مقابل مصرف‌کننده ایرانی روزی به پایان برسد.

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین یونسی

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستان سلام تجربه خودم را برای تریل ایران دوچرخ ایکس 2 عرض می کنم شاید برای دوستان مفید باشد صبح روز پنج شنبه مورخه 1400/03/13 بنده با موتور تریل X2 شینری 250 سی سی با عنایت به منع تردد ماشین عازم شمال شدم و پنج ساعت مدام تو حرکت بودم و فقط تو جایگاه سوخت خاموش بود موتورم و برگشتم هم صبح روز یکشنبه مورخه 1400/03/16 بوده و سربالایی ها خیلی راحت حرکت میکرد بدون تعویض دنده و داخل اتوبان قزوین کرج سرعت موتورم به 145 کیلومتر برساعت هم رسید بدون اینکه به موتورم فشار بیاد -دوستان اهل فن اطلاع دارن با کوچک کردن دنده زنجیر عقب میشه به سرعت بالاتری دست یافت- اینم عرض کنم که لاستیک جلو و عقب را عوض کرده بودم و لاستیک موتورسیک سی آر ام انداخته بود(پوست ماری) متشکرم.

    موافقم 79
    مخالفم 25
    1. سیاوش

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من هم یک دستگاه دارم ولی فمر میکنم در دورهای بالا موتور به اندازه کافی تغذیه نمیشه شما هم به این مشکل برخوردین؟

      موافقم 12
      مخالفم 10
  2. اریوبرزن۶۸

    ۹ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام با توجه به وضع الان بازار شما دوستان تریل ۲۰۰ یا ۲۵۰ چه برندی توصیه میکنید

    موافقم 58
    مخالفم 8
    1. سهراب

      ۲۸ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هوندا ایکسل 125 پلاک ملی بگیر خودتو راحت کن از شر این آشغالای چینی اگه پلاک قدیم یا برگه هم میخوای که سی آر ام و دبلیو آر زین دوشاخ

      موافقم 36
      مخالفم 7
    2. محمودی

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      تریل کایو

      موافقم 26
      مخالفم 11
  3. محمدرضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تریل زیاد داشتم انواع و اقسامش ولی برا مسافت ام کی زد ازهمه بهتر است و براین نرمی روان خوبه و براین شتاب و سرعت کویر ۲۵۰ رادیسون ولی سرعت روان از همه بیشتر است من بر حسب تجربه ام میگم امیدوارم مفید باشه
    ممنون

    موافقم 32
    مخالفم 35
  4. امیر

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام کسی در مورد به پر ۲۵۰ چیزی میدونه
    ایا ارزش داره ۷۵میلیون هزینه کنی

    موافقم 24
    مخالفم 36
  5. پرهام

    ۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام نظرتون در مورد موتور سیکلت تریل ۲۵۰ به پر چیه

    موافقم 14
    مخالفم 40
  6. محمودی

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام تریل کایو خوبه ؟کسی تجربه رانندگی داشته

    موافقم 20
    مخالفم 28
  7. احسان

    ۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام مقاله خوبی هست مختصر و مفید – ای کاش راجع به دلتا اس ایکس 2 هم مینوشتید.

    موافقم 17
    مخالفم 7
  8. محسن

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام .اقا من پارسال نوشتم که نکنید این کارها رو . اولا کایو خوبه تا ۲ سال ولی شما ببین قیمت صفرشو پس میشه اشغال دوما sx2دلتا سال ۹۹ برج ۱۰ اومد با ۲۰ تومن میدادنش باقیش اقساط بود و قیمتش در میومد۵۷ .چون اقایون موتورو خودشون ۲۰ تومن خریده بودن اول پولشو میگرفتن باقیش سود بود موتور ۲۰ تومنی اره خیلی خوبه برای دکور .موتور خوب اگر پول دارین کی تی ام .بعد هوندا . بعد کاوازاکی اگه پولتون نرسید هوندا قدیمی . اگه بازم نشد ۱۲۵ اگر نشد نخرین .چون اول ترمز مهمه که هیچ کدوم از این چینیا ندارن .بعدش میشه رادیاتور که اگر در دوران جنگ جهانی اول هستی برو روغنی بخر . بعدش میشه موتور که خود خود فولکس هیتلره چون بازهش کمه فقط صدا میده و قان قان میکنه و هیچ کدومشون اون قدرتی که میگنو نداره که برای سنین زیر ۱۲ خوبه از صداش لذت میبرن. کمک ها هم خودشون موقع فروش میگن زیر ۱ متر بپری که بدنه هم نشکنه . حالا چرا میرین میخرین من موندم والا . البته من خودم موتورو بوسیدم گذاشتم کنار و فقط دوچرخه اندرو دارم هم ورزش هم لذت .

    موافقم 24
    مخالفم 33
    1. امیر

      ۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خودت یه بار متنی که نوشتی رو بخون ببینم چیزی متوجه میشی، در ضمن بحث این پیج در مورد چینی های مونتاژ ایران بود و مزایا و معایب آن ها

      موافقم 22
      مخالفم 4
    2. امیر

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خودتم متوجه شدی چی نوشتی، بحث رو موتورهای چینی مونتاژی تو ایرانه، متنی رو که نوشتی یه بار بخون شاید خودت متوجه شدی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  9. حمید

    ۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام لطفاً موتور کایو k6 اندرو 250 پلاک ملی که شرکت نیکران موتور وارد کرده رو هم بررسی کنید. با توجه با قیمت جهانی این موتور و قیمت حال حاظر 150 میلیونی فکر کنم گزینه خوبی باشه.ممنون

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. امیر

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام منم پیدا نکردم بررسی و آنالیزشو الان یدونه دوان صفر دارم اما کایو بزرگتره دوست دارم بخرم اگه اذیت کن نباشه

      موافقم 2
      مخالفم 8
    2. حسین

      ۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من دو ساله دارم خیلی عالیه

      موافقم 1
      مخالفم 4
  10. رضا

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوست عزیز..دست روی خوب چیزی گذاشتی.تریل کایو وااقعا واااقعا موتور خوبی هست..نسبت به سی ار ام و تریل های ایرانی خیلی بهتره.شتاب ووقدرت عااالی.و اینکه خرابی اصلا نداره

    موافقم 6
    مخالفم 25
    1. جواد

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش چی زدی؟!! کایو از سی ار ام بهتره؟!!!!! سیارم فقط صداش به کل هیکل کایو آشغال می ارزه

      موافقم 60
      مخالفم 3
    2. Ebi

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان سی آر ام رو گذاشتی کنار تریل های ایرانی؟!!!! کایو از سی ار ام بهتره؟! از نزدیک سیارم دیدی؟!!

      موافقم 38
      مخالفم 2
  11. رضا حسینی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان بنده بین دوتا موتور سی ار ام و کایو ۲۵۰ موندم..از طرفی سی ار ام ژاپنیه روغنیه صداش خیلی دل نشینه ولی خوبش مال ۲۰ سال پیشه.از این طرف هم کایو رو داریم ک یه موتور جدیده و بروز قیافشم خیلی شبیه کی تی ام.دوستان شما کدامو پیشناهاد میدین؟؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. Behrouz N

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با اختلاف زیاد هوندا سی ار ام

      موافقم 44
      مخالفم 7
      1. احمد

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام دوستان به نظر بنده مقایسه موتور دوزمانه و چهارزمانه اصلا علمی نیست
        استهلاک crm بیشتره که به خاطر دوزمانه بودنش هست و مشکل برقی زیاد پیدا میکنه
        کایو رو باید با crf مقایسه کرد
        و اولین گزینه در تمام مقایسه ها بحث هزینه و قیمت هست
        هرچقد پول بدی آش میخوری

        موافقم 17
        مخالفم 7
    2. مهران بنویی

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کایو بخر بهتره ، چون میدونم شناختت نسبت به سی ار ام کمه و یا خودتو به کشتن میدی یا قبل از اینکه شناختت کانل بشه موتورو بگاه 🤦‍♂️
      دو زمانه و هر دنده کیپس داره که اگه وارد نباشی زمینت میزنه و قطعات هم گرون و سخت گیر میاد

      موافقم 6
      مخالفم 1
  12. dodef

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی دنبال این موضوع بودم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. احمد

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باید نگاه جیبمون کنیم بعد به اندازه نیاز موتور بخریم

    اگه ما فقط یه آفرود ساده میریم نیاز نیست ktmیا crf۴۵۰بخریم
    میریم مثلا یه mkz200میخریم

    موافقم 14
    مخالفم 4
  14. امیر

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، دوستان من موتور زیاد داشتم ژاپنی ، ایرانی خیلی وقته موتور سوار میشم .تریل x2 ایران دوچرخ رو بهتون پیشنهاد میکنم بعد از چند ماه تحقیق خریدمش و ازش کاملا راضیم . از لحاظ شهری ، آفرود جواب میده از همه مهمتر پلاک ملی بودنشه .امیدوارم نظرم مفید باشه ممنون.

    موافقم 12
    مخالفم 5
  15. علی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این کسی که این نقد رو نوشته بنظرم فقط خواسته تریل فلات رو تبلیغ کنه خب باشه ولی مرا بقیه موتورها رو الکی خراب میکنی این اسمش قیاس نیست دوست من درسته یه پولی واسه این بابت گرفتی ولی به نوشته های تو چیزی نمیدن البته فلات موتورهاش بد نیستن ولی بهتر از شرکتهای دیگه هم نیستن اولش خودت گفتی همشون مثل هم هستن و تفاوت زیادی ازشون متوجه نمیشی بعدش میای مینویسی این فلانه اون یکی بهمان. داداش تو خوبی بقیه بدن.

    موافقم 26
    مخالفم 2
  16. علی

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام نظر بنده در مورد یه سری صحبتها که شده این هست که در مورد بررسی که شده مطمئن هستم اون کسانیکه این موضوع رو نوشتن خودشون این حرفها رو که نوشتن تجربه نکردن که البته دلیل هم دارم اگر خواستید ارائه میدم و اغلب رو حرفهای بدون کارشناسی استناد کردن و نوشتن و این کار کاملأ غلطی هست در ضمن قرار بوده بررسی بشه نه اینکه یکی رو خوب معرفی کنه یکی دیگه رو بد پس از اساس این بررسی ایراد داره مطلب بعد این هست که شما چه انتظاری از یک وسیله داشته باشید چون احنمالا خودتون هم از این مووضع بیافرید مطلب بعد یه سری ها اومدن موتورهای فسیل شده کیلویی حتی اگر ساخت فلان کشور صاحب نام باشه رو با موتورهای نو ایرانی یا چینی در معرض قیاس قرار میدن و به یکی لقب سلطان و به اون یکی آشغال خطاب میکنن آخه یه موتور سیکلت مدل 30 سال پیش که پنجاه بار ازنو درپیتی شده اصلا به چه دردی میخوره جز اینکه آبروی راکبش رو ببره پس لطفا وقتی حرف میزنید از لب و دهان قشنگتون حرف بزنید نه از جای زشت و بد.موتور سیکلتهای نو هرچقدر هم کم کیفیت باشن به مراتب از آشغالهای 30 ساله عالیتر و زیباتر و کارآمدتر هستن هر مارکی میخاد باشه

    موافقم 4
    مخالفم 13
  17. حسین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر تریلی میخرید بخرید ولی این تریل روان نخرید بدترین تریل هستش به ۲هزارم نمی ارزه نه گارانتی داره نه نمایندگی پاسخگو همون روزای اولم موتور خراب میشه چون خودم به این مشکل خوردم دارم میگم تا شما هم مثل من از اینا کلک نخورید

    موافقم 29
    مخالفم 3
  18. مهدی مقدس‌زاده

    ۲۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام لطفا تریل باسل ۲۵۰ طرح CRF را هم مورد بررسی قرار دهید

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. مهران بنویی

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم بد جور دنبال بررسی باسل ۲۵۰ تی اس هستم

      موافقم 0
      مخالفم 11
  19. Babak

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان یه خاطره ای تعریف کنم واستون
    با سه نفر از دوستان سوار بر دو فروند
    موتور دویست سی سی راتا چینی
    رفتیم جاده خاکی ، تو جاده با هم شوخی کردیم فرمون موتورها گیر کرد به هم
    رفیق احمقم وای نیستاد آروم حرکت کنیم ، بعد ایستادن آرام فرمون جدا کنیم
    سریع فرمون حرکت داد ، خدا کنه چشم بد نبینید ، خوردیم زمین
    بلند شدیم با یک تصادف نه چندان شدید
    فرمون موتور یکیمون کج شده بود
    هر دو تا موتور به علت آلیاژ بی کیفیت اهرم دنده و ترمز عقب مثل خمیر کج شده بود
    فلاپ بدنه شکست بود
    بعضی اوقات تو فیلمها به موتورهای ژاپنی و اروپایی نگاه میکنم
    از چه بلندایی پرت میشن زمین
    نه فلاپشون میشکنه
    نه فرمون خم میشه
    نه دنده و ترمز عقب اهرمهاشون از آهن قراضه که کج و ماوج بشه
    طرف مثل شاخ شمشاد میشینه پشت موتور وحشی و میره خونه .

    موافقم 22
    مخالفم 0
  20. عارف

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایمنی در کیفیت متاسفانه هزار متاسفانه توسط برخی تکنیسین ها رعایت نمیشه
    در موتور های اندرو خارجی
    مخصوصا مدلهای سی ار اف جدید و حتی سی ار ام قدیمی
    ضامن فنری کنترل کننده پدال ترمز با یک رو پوش متصل به شاستی و بدنه پوشونده شده
    تا بر اثر ضربه و دخالت افراد کم سن و سال
    از جاش خارج نشه
    اما موتور های ایرانی حتی نمونه های جدید مانند باسل ۲۵۰ و بهپر ۲۵۰
    فلات ایکس آر ۲۵۰
    همینطوری یک قطعه مهم کنترل کننده سیستم ترمز عقب مثل گیره رخت آویز لباس در دسترس عموم و هیچ مهندسی چه چینی و ایرانی
    در مورد اجرای ایمنی این قطعه کار خواصی انجام نداده
    ما لایق بهترین ها هستیم  .

    موافقم 16
    مخالفم 0
  21. امید ترکاش وند

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا توجه بفرمایید
    خواهشا هندل از موتورهای تریل چینی مونتاژ ایران حذف نکنید
    به علت گرانی باطری موتور تریل و هم خوانی و نزدیکی قیمت آن با یک خودرو معمولی
    واقعا امکانش هست که یه یک ماهی به علت کم بود وجه نقد ترجیح بدیم
    به جای استارت الکتریکی همون با پا
    هندل بزنیم
    الان یه باطری مخصوص موتور تریل ۲۵۰ هفت آمپر ناقابل نهصد و هشتاد هزار تومان
    پس خواهشا هندل که برخی سازندگان مثل مدل توسان ۲۵۰ ، و فلات ۲۵۰ ایکس آر
    و ایکس دو ۲۵۰
    حذف کردید دوباره برگردونید سر جاش
    واسه رایدر عیبه موتور هول بده بپره روش بزنه دنده روشنش کنه  .

    موافقم 9
    مخالفم 0
  22. رامین

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان گرامی سلام تجربه خیلی مهمی
    راسته جاده آتشگاه کرج
    یکی از بچه ها کی تی ام ۴۵۰ اتریشی داشت دست بر قضا داد به یه نفر آماتور
    بره شیب وی دره بزنه
    تو حالتی که موتور داغ کرده بود
    ته دره موتور خاموش کرد
    اینقدر بد استارت زد بود تمام باطری تخلیه شد و موتور روشن نشد
    به قرآن قسم بچه ها رفتن بالای جاده از ماشین پراید باطری باز کردن مثل کوهنوردی آوردن پایین دره اتصال سیم به سیم تا موتور روشن بشه
    نمیدونم در بحث هندل چه حرفیه تا میگی موتور تریل این قطعه مکانیکی ایجاد شوک الکتریکی به نام هندل نداره به آدم میگن جهان سومی
    هستی شما
    آقا اگر بحث احتیاط یه روپوش بدنه واسه هندل بذارن کاری نداره که .

    موافقم 7
    مخالفم 0
  23. Saber

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز و متخصص
    یه سوالی دارم خدمت شما
    الان نقشه سیستم رادیاتور آب موتور ماشین با رادیات موتور تریل مقایسه میکردم
    تفاوتش اینه ماشین از پایین سیلندر که چرخ دنده و میلنگ و شاتون هست به سمت بالا که سر سیلندر چرخش پیدا میکنه و خروجی به سمت رادیاتور داره
    اما موتور تریل برعکس
    از بالا که سیلندر میشه به پایین و سمت چرخ دنده و غیره چرخش داره
    میتونید راهنمایی کنید آیا بهتر نیست در رادیاتور موتور چه تریل قدرتی و غیره
    مثل رادیاتور ماشین سیستم آب گردش داشته باشه
    اول حداقل دما مهار کنه
    سپس حرکت کنه حداکثر دما که در سیلندر و سر سیلندر موجوده از موتور خارج کنه ،
    بسیار تشکر دارم اگر پاسخی علمی برای این کنکاش عمومی من داشته باشید .

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا