بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت هوندا CRF
بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت هوندا CRF

بررسی تریل آفرودرهای 250 سی‌سی ایران: موتورسیکلت هوندا CRF

احمد جمشیدی: در گذشته شاهد رشته مقالاتی در مورد موتورسیکلت‌های کلاس ریس و استریت 250 سی‌سی پلاک شدنی ایران در مجله پدال بودیم.
حال بنده تصمیم دارم طی یک رشته مقاله موتورسیکلت‌های 250 آفرودر تریل (که در ایران با نام موتور پرشی هم شناخته می‌شوند) را بررسی کنم.
البته موتورسیکلت‌های تریل در حجم‌های 650، 450 و 400 سی‌سی هم در ایران موجود هستند ولی تصمیم بر این است که صرفاً موتورسیکلت‌های پلاک شدنی را بررسی کنیم و ببینیم برای آفرود روی دو چرخ چه گزینه‌های مجازی پیش رویمان هست.


موتورسیکلت‌های با حجم کمتر از 250 سی‌سی (مثل کلاس 125 و 150 سی‌سی) اساساً توان آفرود نداشته و ارزش بررسی ندارند بنابراین فقط کلاس 250 سی‌سی و بهترین گزینه‌های ممکن مدنظر خواهند بود.


ابتدا لازم است مختصر توضیحی در مورد موتورسیکلت کلاس تریل خدمتتان عرض کنم.
کلاس تریل که با عنوان آفرود یا پرشی شناخته می‌شود، در واقع شاسی‌بلند موتورسیکلت‌هاست.
همان‌طور که اتومبیل‌ها روی شاسی‌های مختلف ارائه می‌شوند موتورسیکلت‌ها نیز شاسی‌های متفاوتی دارند.
یک موتورسیکلت شاسی‌بلند طبیعتاً مؤلفه طراحی‌اش به قابلیت آفرود، سواری نرم و توانایی عبور از مسیرهای سخت برمی‌گردد.


موتورسیکلت‌های کلاس تریل با فلسفه وزن سبک، چرخ‌های بزرگ و قدرت گشتاور انجین بالا تولید می‌شوند و برخلاف کلاس ریس، حجم 1000 سی‌سی یا بالاتر ندارند. (موتور هزار نیستند!)
تریل ها معمولاً در سطح حرفه‌ای حجم انجین 650، 450، 400 و 250 سی‌سی داشته و به‌صورت تک سیلندر طراحی می‌شوند.


برخلاف تصور رایج عمومی، موتورسیکلت تریل دو سیلندر نداریم و همگی تریل ها به‌صورت غالب تک سیلندر طراحی می‌شوند تا با تمرکز نیروی یک پیستون، قدرت گشتاور بالاتر و درنتیجه نیروی بهتری برای دنده سنگین فراهم کنند. (دو تا اگزوزی که روی برخی تریل‌ها می‌بینید صرفاً برای خروج گازهای همان یک سیلندر تعبیه شده‌اند!)


تریل ها موتورسیکلت‌های قدرتی هستند و نه سرعتی!
سرعت بالا برای آنها تعادل را مشکل می‌کند و در فلسفه آنها بجای تاپ اسپید، بیشتر روی قدرت عبور تمرکز شده.
همان‌طور که از یک خودرو شاسی‌بلند انتظار تاپ اسپید ویژه ندارید ولی انتظار پیمودن شیب‌های سخت را دارید. تریل هم همین‌طور است!
در کلاس تریل معمولاً خبری از فلاپ‌های درشت یا لاستیک‌های تیوپلس و رینگ آلومینیومی اسپرت نیست چون برای آفرود هیچ‌کدام این‌ها به درد نمی‌خورند.


اما با گذر از این توضیحات بهتر است برویم سراغ بخش جذاب داستان و ببینیم هوندا برای این کلاس چه جانوری در آستینش پرورش داده.
هرجا نام برند هوندا در میان باشد قطعاً می‌توان به آنچه از خط تولید بیرون آمده اعتماد کرد و جز کیفیت از آن انتظار دیگری نداشت.
هوندا محصولات کلاس آفرودر خود را با کد CRF تولید می‌کند.
بهترین گزینه پلاک شدنی هوندا در ایران CRF 250L است که هم برای تردد در جاده‌های شهری و برون‌شهری و هم آفرود، امکانات مناسبی در اختیار قرار می‌دهد.
این موتورسیکلت با شعار “بهترین دوست تو در جاده” توسط هوندا معرفی شده.


طراحی بدنه
هوندا سی بی آر به شاسی فولادی بسیار محکمش در بین موتور بازها معروف است.
شاسی فولادی مخروطی که به بهترین شکل طراحی شده و با ضخامت بخش مرکزی و فرم دو شاخه سینه انجین، فشارهای سنگین و شوک‌های ناگهانی را جذب می‌کند.


می‌توانید با این موتورسیکلت هرچقدر دلتان خواست جامپ بزنید، زمین بخورید و بالا و پایین بپرید و نگران ترک خوردن شاسی نباشید!
وزن کلی موتورسیکلت 144 کیلوگرم بوده که با توجه به سبک بودنش، کنترل محور، مهار و تک چرخ زدن با آن ایده‌آل خواهد بود.


طراحی کلی، رنگ‌آمیزی و طرح استیکر سی آر اف 250 از روی برادر بزرگتر 450 سی‌سی‌اش الگوگیری شده.
کمک‌های جلو به‌صورت وارونه طراحی شده و بسیار نرم هستند. تک کمک پرولینک عقب نیز با قطر 40 میلی‌متری مقاومت بالایی دارد.


طراحی کله چراغ و فلاپ‌ها آئرودینامیک بوده و مجموع گلگیرها و کاور روی کمک‌ها جلوی نفوذ گل و خاک به سطح متحرک کمک یا روی سطح زین و باک را می‌گیرند.
فلاپ‌های کنار انجین هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از تجمع گل روی بدنه جلوگیری کنند و همین‌طور در صورت زمین خوردن موتور از شکستگی فلاپ تا حد امکان پیشگیری شود.


صفحه سینی فلزی زیر انجین ضخامت نسبتاً خوبی دارد و از انجین در برابر برخورد با موانع محافظت می‌کند. هرچند می‌شد این صفحه را با میزان مقاومت بیشتری طراحی کرد.
زین موتورسیکلت نیز کوچک و با روکش چرمی طراحی شده. (معمولاً موتور تریل زین کوچکی دارند.)
این زین مقداری خشک بوده ولی جنس خوب چرم آن جلوی تعریق بدن راکب را می‌گیرد و با توجه به نرمی شاسی می‌توان خشکی آن را تحمل کرد.
همچنین کشیده شدن انحنای زین روی باک یک مزیت در طراحی است.


ظرفیت کلی باک 7.8 لیتر (1.8 لیتر ذخیره) است که اساساً حجم گنجایش پایین باک این کلاس به خاطر سعی در کاهش وزن حداکثری موتورسیکلت به نظر می‌رسد.


برای سی آر اف یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال جمع‌وجور پیش‌بینی شده که می‌توانید میزان سرعت، دور موتور، حجم سوخت و هشدارهای فنی ECU را روی آن مشاهده کنید.

ایمنی

برای سی آر اف دو دیسک 296 میلی‌متری برای ترمزهای عقب و جلو پیش‌بینی شده که توسط پمپ‌های دو پیستون مهار می‌شوند.
سیستم ترمز آن مجهز به ABS است.
البته خیالتان راحت باشد! این ویژگی صرفاً برای تردد در جاده است و هنگام آفرود با فشردن یک کلید می‌توان ABS را غیرفعال کرد و به‌صورت ایده‌آل به آفرود کنترل دستی ترمز در مسیرهای ناهموار پرداخت.

مشخصات فنی

قلب سی بی آر 250 یک انجین چهار زمانه DOHC است که در مجموع 24.5 اسب بخار قدرت به محور پمپاژ می‌کند. انجین 1.8 لیتر روغن در خودش جای می‌دهد.
این انجین تک سیلندر به‌صورت شش دنده بوده و 22.6 نیوتن‌متر گشتاور در 6750 دور در دقیقه فراهم می‌کند که نیرویی بسیار مناسب برای آفرود به نظر می‌رسد.
انجین 250 سی‌سی CBR روی دنده‌های سنگین عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و تا حد امکان از بازماندن چرخ‌ها روی شیب جلوگیری می‌کند.
حداکثر سرعت اسمی نیز 140 کیلومتر در ساعت توسط کمپانی اعلام شده.
انجین هوندا از سال 2017 با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید می‌شود.


سی آر اف در مدل‌های قدیمی صرفاً با هندل روشن می‌شد. ولی از سال 2012 تا 2016 سیستم استارت الکتریکی در کنار هندل عرضه شد. از مدل 2017 به این سو هندل نیز از سیستم آن به‌صورت کامل حذف شده و در مدل‌های جدید تنها به‌وسیله استارت روشن می‌شود.
سیستم خنک‌کننده انجین نیز از نوع رادیات آب خنک بوده که قاب آن به ضربه‌گیر مجهز شده و برای عبور در محیط‌های گرمسیری مثل کویر این سیستم خنک‌کننده مزیت ویژه‌ای خواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

هوندا سی آر اف 250L گزینه مناسبی برای آفرود است.
این موتورسیکلت قدرت شیب زنی و جامپ خوبی دارد و مهم‌تر اینکه استهلاک و درنتیجه مخارج نگهداری آن در مقایسه با دیگر برندهای بزرگ کمتر است.
طراحی آن در کلاس خودش زیباست و استاندارد آلایندگی‌اش برای محیط‌های شهری ایده‌آل است.


اگر به دنبال یک موتورسیکلت آفرود قابل اطمینان برای استفاده در سطح شهر و آفرود هستید، سی آر اف هوندا با اتکا به برندی که می‌توانید به آن اعتماد کنید انتخاب خوبی است البته اگر با قیمت آن مشکلی نداشته باشید!
در بازار پر التهاب کشور ما در حال حاضر قیمت هوندا CRF250l در حال حاضر حدود 86 میلیون تومان می‌باشد.

سخن تکمیلی
خانواده هوندا CRF دو کلاس دیگر نیز در این حجم دارند.


یکی هوندا CRF Rally (رالی) که در واقع یک موتورسیکلت تریل آپشنال اسپشیال است و با امکانات راحتی نظیر تلق جلو، چراغ‌های مه شکن دوقلو، محافظ دست کربنی، صندلی نرم و طراحی با وزن و تعادل بیشتر تولید شده. (13 کیلو سنگین‌تر) قیمت سی آر اف 250 رالی در حال حاضر در ایران حدود 100 میلیون تومان می‌باشد.


دیگر عضو این خانواده CRF 250R بوده که فاقد چراغ و سیستم‌های ایمنی استاندارد جاده‌ای و صرفاً برای پیست‌های آفرود تولید می‌شود. (این مدل قابلیت پلاک شدن ندارد)


با سپاس از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید. در آینده محصولات کمپانی‌های دیگر این کلاس را بررسی خواهیم کرد و تا شناخت بیشتری از این غزال‌های وحشی دوچرخ کسب کنیم و گزینه‌های آفرودر را بهتر بشناسیم.

نویسنده: احمد جمشیدی

مطالب مرتبط

14 دیدگاه

  1. محسن
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه چرا کلاه هلمت آفرود جلوی دهنش اینقدر بیرون اومدس برعکس هلمتهای معمولی

    پاسخ
    1. محسن
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      تا جایی که من میدونم واسه جلوگیری از برخورد فک به فرمون موقعی که پرس میزنی و فرود میایی

      پاسخ
    2. ahmad.j
      سوابق: (655 دیدگاه) ,

      این مدل کلاه کاسکت به کلاه موتوکراس معروف هست.
      چون این کلاه طلق نداره و باید باهاش عینک استفاده بشه، بصورت کشیده طراحی میکنن تا با وجود استفاده از عینک بازم فضا برای عبور وسیع جریان هوا و جلوگیری از عرق کردن سر راکب (که فعالیت زیادی موقع آفرود دار) بشه.
      سایه بان بالای کلاه هم برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به چشم و همچنین جلوگیری از نفوذ خاک یا فرود آمدن گل روی عینک هست.
      از طرفی امنیت بیشتری هم داره.

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (2081 دیدگاه) ,

    چه گرون! هر چند به دلار ارزونه!

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    من crf کراس داشتم واقعا برای پیست بینظیره هیچ کدوم از رقیباش در کلاس خودش حریفش نیستن تو پیست از هندلینگ گرفته تا پایداری و جواب موتور به دستورات راکب
    عالیه واقعا

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ولی من سی ار ام انجین طلا داشتم ۳۷ اسب بخار بود

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (2321 دیدگاه) ,

    خیلی وقت بود منتطر خواندن یه همچین متنی در پدال بودم به نویسنده خسته نباشید میگم واقعا مقاله خوبی بود
    متاسفانه لذت سواری این سبک موتور ها هم از خیلی از اقشار با توجه به قیمت فضایی سلب شده و نیاز هست که واقعا یه فکری برای واحد پول ملی ما بشه

    پاسخ
  6. احمد شاه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دارم فوق العاده موتور نرم و بیصداس بدون اینکه خسته کنه من بارها باهاش چالوس رفتم و لذت بردم فقط صفر که میخرید باید لنت های عقب جلوشو تعویض کنید چون اصلا خوب کار نمیکنه من مارک گلد انداختم ترمزاش عاااالی شد

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    این موتور ساخت ومونتاژکشورهندوستان هست.واصلاارزش خریدن ندارد.بااین پول میشود ktmخرید خیلی موتور خوب وازلحاظ فنی وطراحی عالی

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      هر کسی یک برند رو میپسنده. اما تو تریل هوندا سر تر هستش

      پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      فروشنده هستم مدل 97 ای بی اس دار و صفحه دیجیتال جدید به همراه دیلایت سند شرکت کویر

      پاسخ
  8. Mohamad
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هوندا crf تو دنیا نه تو ایران معروفه که شکستن یا ترک انداختن شاسیش غیر ممکنه اونایی که دارن میدونن چی میگم روی جوش کاریهای خود کارخونه دقت کنین ببینین جوش زدنهای چند مرحله ای روی هم جوری دقیق انجام شده که حتی اگه شاسی دچار خمیدگی هم بشه از جای جوش باز نمیشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.