موتورسیکلت

معرفی هارلی دیویدسون Iron 883، عصر آهن

در سال ۱۹۵۲ وقتی که کمپانی هارلی دیویدسون برای اولین بار مدل K (که پدر بزرگ مدلهای XL یا اسپورتستر -Sportster- های این کمپانی محسوب می‌شود) را روانه بازار کرد، به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد که این مدل با سبک خاصش قرار است تا اوایل قرن بیست و یکم و با گذشت بیش از نیم قرن از زمان تولدش، همچنان در بازار یکه تازی کند و بازار پر رونقی داشته باشد.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
در تمام این سالها تغییرات زیادی بر روی مدل K و نوادگانش اعمال شده تا روز به روز به خواسته مشتریان نزدیک شوند و از بازار عقب نمانند؛ اما هیچ کدام از این تغییرات بگونه نبوده است که نوه‌ها نسبت به ویژگی و دلیل اصلی محبوبیت پدربزرگشان که عملکرد فوق العاده و ظاهر خاص بود، بی‌وفا باشند.

همانند تمام موتورسیکلت‌های سبک کروزر، مدلهای XL نیز هیچگاه به عنوان موتورسیکلتی سریع شناخته نشده‌اند اما اگر بخواهیم مابین همین مدل‌ها به بررسی بپردازیم قطعا XL های هارلی دویدسون از جمله کروزرهای سریع محسوب خواهند شد.

1952 Harley Davidson k-model
۱۹۵۲ Harley Davidson k-model
در این مقاله ما به سراغ مدل ۲۰۱۶ موتورسیکلت Iron 883 یکی از محصولات جدید این کمپانی آمریکایی رفته‌ایم تا تغییرات آن نسبت به مدلهای سالهای قبل و ویژگی‌های اساسی آن را برای شما مخاطبین محترم سایت پدال بررسی کنیم. این مدل به شما نشان خواهد داد که چرا XL ها نه تنها هنوز زنده‌اند بلکه همچنان از محصولات محبوب و پر رونق بازار موتورسیکلت محسوب می‌شوند.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
طراحی ظاهری:
اولین چیزی که با یک نگاه کلی در ظاهر Iron 883 متوجه آن خواهید شد فاصله نسبتا زیاد (البته این فاصله نسبت به خیلی از کروزرها کمتر است) بین دو محور این موتورسیکلت است که این مورد جزء ویژگی‌های تمام کروزرها محسوب می‌شود، با این تفاوت که بدنه Iron 883 به شکلی طراحی شده است که راکب برای راندن آن کمی به جلو متمایل می‌شود واین ویژگی تصویر تهاجمی‌تری را به مخاطب القا می‌کند؛ ویژگی دیگری که به چشم می‌آید بدنه جمع جورتر و چابک‌تر این موتورسیکلت نسبت به سایر کروزهاست و این امر از آنجا ناشی شده که Iron 883 همانند پدرانش یک کروزر ورزشی است که همین ویژگی موجب سرعت نسبتا بهتر آن به کروزرهای معمولی شده است.

Iron 883 هم مثل دیگر کروزرهای ورزشی از یک باک به شکل پسته بهره می‌برد که هم ظاهری جذاب و کلاسیک را پدید آورده و هم گنجایش ۱۲.۵ لیتری را برای این موتورسیکلت به همراه داشته است، البته شاید این باک بنزین به جذاب‌تر شدن ظاهر Iron 883 کمک زیادی کرده باشد ولی حمل ۱۲.۵ لیتر سوخت، برای این موتورسیکلت کافی نخواهد بود.

2016 Iron. Sportster. INTERNATIONAL ONLY
۲۰۱۶ Iron. Sportster. INTERNATIONAL ONLY
نکته دیگری که در مورد این موتورسیکلت توجه‌ها را به خود جلب می‌کند وجود دو اگزوز است، معمولا موتورسیکلت‌هایی که انجینی با چنین حجم و تعداد سیلندری دارند برای بیرون راندن هرچه بهتر گازهای خروجی، از دو مسیر مختلف استفاده می‌کنند که شکل بکار بردن این لوله‌ها و منتهی کردنشان به مافلر، متفاوت است. شاید با اولین نگاه متوجه وجود دو اگزوز در طراحی Iron 883 نشوید چرا که این دو اگزوز کاملا در امتداد هم طراحی شده‌اند ولی کمی بیشتر که نگاه کنید دو اگزوز کاملا مجزا از یکدیگر و با جنس بدنه کروم را می‌بینید که به شکل ماهرانه‌ای نزدیک و شبیه به هم طراحی شده‌اند.

در طراحی چراغ‌های جلو و عقب Iron 883 از چراغ‌های LED استفاده شده است که هم در زمان خاموش بودن به ظاهر کلاسیک این موتورسیکلت می‌افزایند و هم وقتی که روشن می‌شوند جلوه زیبا و کیفیت روشنایی بالایی دارند.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
کمپانی تا جایی که می‌توانسته تمام اجزای بدنه را در مدل ۲۰۱۶ مشکی یک دست رنگ آمیزی کرده و حتی بدنه کمک فنرها نیز با همین رنگ، رنگ آمیزی شده‌اند و تنها چند نقطه روشن مثل محل اتصال انجین به بدنه، در ظاهر این موتورسیکلت دیده می‌شود و این امر موجب زیبایی دوچندان Iron 883 شده است.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
شاسی:
همانطور که در متن بالا اشاره کردم، ابعاد بدنه Iron 883 خیلی بزرگ نیست و حتی با در نظر گرفتن زاویه ۳۰ درجه‌ای که بین دوشاخ جلو و بدنه وجود دارد، اندازه فاصله بین دو محور به بیش از ۱.۵ نمی‌رسد؛ در عین حال هندسه فرمان این موتورسیکلت نیز به گونه طراحی شده است که شما هم خیلی راحت و سریع فرمان را از سمتی به سمت دیگر هدایت کنید و هم در مسیرهای طولانی احساس خستگی نکنید.

تعلیق عقب این موتورسیکلت از دو کمک فنر نرم و با کیفیت بهره می‌برد که با توجه به لاستیک ۱۶ اینچی، می‌توان گفت نه راکب و نه بدنه موتورسیکلت هر ضربه و مانعی را حس نخواهند کرد. در چرخ جلو هم زاویه ۳۰ درجه‌ای که کمک دوشاخ جلو با بدنه دارد، خود به خود به ضربه گیری کمک می‌کند و اگر به این زاویه، یک کمک فنر باکیفیت هم اضافه کنیم خواهیم دید که Iron 883 از یک سیستم تعلیق قابل اطمینان برخوردار است.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
مدلهای اسپورتستر معمولا ارتفاع زین بلندی دارند اما در مورد Iron 883 این گونه نیست و وقتی که روی موتورسیکلت می‌نشینید، خود را به شدت نزدیک زمین احساس خواهید کرد؛ ولی همین ارتفاع کم، به هنگام رانندگی در جاده احساس دلپذیری از امنیت و لذت و همچنین فرمان پذیری راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد (لبته تمام این‌ها با این فرض است که قرار نیست شما از این موتورسیکلت به عنوان یک موتورسیکلت آف-رود استفاده کنید).

اسکلت بندی و بدنه قرص و محکم، وزن ۲۶۸.۵ کیلوگرمی را برای Iron 883 رقم زده است و شما اگر می‌خواهید که از سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعتی این موتورسیکلت لذت ببرید توصیه میکنم حتما آپشن سیستم ترمز ABS را برای موتورسیکلت خود سفارش دهید و گرنه با دو عدد ترمز تک دیسک دوپیستونی از جنس استیل در چرخ عقب و جلو، بهتر است Iron 883 سرکش خود را کنار پارکینگ خانه پارک کرده و فکر تجربه کردن شتاب صفر تا صد زیر ۶ ثانیه را از ذهن خود بیرون بکشید.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
انجین:
مهندسین کمپانی هارلی دویدسون در طول این سالها تمام تلاششان را بکار گرفتند تا از انجین نه چندان محبوب و نسبتا ضعیف نسل‌های اولیه این خانواده فاصله گرفته و به سمت تولید انجین‌هایی با کیفیت و کارایی مناسب بروند، روندی که به خوبی در تمام این سالها مشهود بوده است؛ البته با تمام تغییرات کیفی که در انجین‌های این سبک از هارلی حاصل شده، انجین Iron 883 هنوز هم به سنت‌ها وفادار است و علیرغم افزایش بهره‌ وری و کیفیت، همچنان به شکل دو سیلندر V شکل با زاویه ۴۰ درجه تولید می‌شود.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
برای پی بردن به حجم دقیق انجین این موتورسیکلت، کافیست به اسم آن توجه کنید تا متوجه حجم انجینی معادل با ۸۸۳ سی‌سی گردید. احتمالا پیش خود بگویید که در مورد اکثر موتورسیکلت‌ها این حرف صدق می‌کند و می‌توان از روی اسم مدلشان پی به حجم انجین آنها برد اما اشتباه نکنید در اکثر اوقات عددی که کمپانی‌ها رو به روی نام موتورسیکلت‌هایشان می‌نویسند، به صورت حدودی و رند شده است و احتمالا حجم دقیق انجینشان چند سی‌سی بالا یا پایین‌تر (معمولا رو به بالا رند می‌شوند) از آن عدد باشد. به عنوان مثال موتورسیکلت KTM RCB1190 حجم انجینی معادل با ۱۱۹۵ سی‌سی و ام‌وی‌آگوستا F4 1000R حجم انجینی معادل با ۹۹۸ سی‌سی دارد.

حاصل کار این انجین قدرتی معادل با ۵۰ اسب بخار در ۵.۵۰۰ دور خواهد بود که نیروی حداکثر کشتاوری معادل با ۷۳ نیوتون متر در ۳.۷۵۰ دور در دقیقه را به چرخ عقب Iron 883 انتقال میدهد و از آنجایی که این کروزر آمریکایی در تمام زمینه‌ها وفاداری خود را نسبت به سنت‌های مرسوم در میان مدل‌های مسن‌تر خانواده‌اش حفظ کرده است، برای کاهش دمای انجین از همان روش کلاسیک هوا خنک استفاده می‌کند.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
با این که Iron 883 از یک گیربکس پنج سرعته استفاده می‌کند اما از آنجایی که کمربند انتقال نیروی انجین به چرخ عقب، تقویت شده است شما در انتقال نیروی پیشرانه‌ این موتورسیکلت هیچ ضعفی را نسبت به پسر عموهای ۶ سرعته‌اش، حس نخواهید کرد. ضمن آنکه بر خلاف دیگر اسپورتسترها این موتورسیکلت دارای یک لایه لاستیکی فشرده است که مانند یک عایق عمل کرده و از انتقال لرزش حاصل از کار انجین به بدنه موتورسیکلت و راکب، جلوگیری خواهد کرد.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
قیمت:
سواری با یکی از سریع‌ترین کروزهای جهان برای شما حداقل ۸,۸۴۹ دلار خرج بر خواهد داشت که این قیمت برای سه رنگ زیتونی، مشکی و زغالی ثابت است اما اگر دوست دارید که رنگ موتورسیکلت شما کمی متفاوت و جذاب‌تر از دیگران باشد می‌توانید ۴۵۰ دلار بیشتر خرج کنید و با پرداخت ۹.۲۹۹ دلار به سراغ رنگ طلایی (متمایل به تیره) بروید.

البته همانطور که در متن اشاره کردم این موتورسیکلت با این سرعت و شتاب بالا، بدون ترمز ABS تبدیل به تهدیدی برای سرنشینش خواهد شد پس باید خساست را کنار بگذارید و مبلغ ۷۹۵ دلار برای سیستم ABS و ۳۹۵ دلار هم برای دیگر آپشن‌های ایمنی بپردازید. کمپانی هارلی دیویدسون همیشه آپشن‌های سفارشی زیادی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد به گونه که حتی می‌توانید درب باک بنزین موتورسیکلت خود را هم تغییر دهید اما ما به ذکر قیمت همین چند آپشن که مهمتر و گرانتر از دیگران هستند بسنده می‌کنیم.

2016 Harley-Davidson Iron883
۲۰۱۶ Harley-Davidson Iron883
سایر مشخصات هارلی دیویدسون Iron 883 2016:

نوع انجین : دو سیلندر (V-twin) با زاویه ۴۰ درجه، چهار زمانه

حداکثر گشتاور: ۷۳ نیوتون متر در ۳.۷۵۰ دور در دقیقه

قدرت: ۵۰ اسب بخار در ۵.۵۰۰ دور در دقیقه

سرعت سنج : آنالوگ عقربه‌ای

مسافت سنج : دیجیتال

سیستم خنک کننده : هوا خنک

سیستم سوخت رسانی: سیستم الکترونیکی تزریق سوخت به شکل متوالی (ESPFI)

جعبه دنده : ۵ دنده

مصرف سوخت تقریبی : ۴.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

گنجایش مخزن سوخت : ۱۲.۵ لیتر

وزن: ۲۶۸.۵ کیلوگرم

ترمز جلو : تک دیسک به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی (آپشن ABS)

ترمز عقب : تک دیسک به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی (آپشن ABS)

تایر جلو: ۱۹-۹۰/ ۱۰۰

تایر عقب: ۱۶-۸۰/ ۱۵۰

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ali ayat

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    با تشکر از نویسنده واقعا ترس داره دیدنشون خیلی خوفناک هستن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سامورایی

      ۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      harley فقط V-road

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. امير علي

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    فقط ۵٠ اسب بخار؟

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. سامان اذری

      ۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      این موتور یه شاهکاره مثل ماسل های امریکایی
      مثل چلنجر هلکت
      این موتور رو بیشتر تو خیابانها ازش استفاده میکنند نه تو پیست
      تو پیست کاوازاکی نینجا H2 با موتور 998 سی سی با قدرت 300 اسب بخار حکمرانی میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. shahab

        ۶ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        سبک و استایل هارلی حرف نداره و بی نظیره
        ولی کاواساکی نینجا هم خیلی هوس انگیزه

        موافقم 5
        مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا هارلی داویدسون یکی از اسطوره های موتورسیکلت سازی است. یک سبک و زیبایی خاصی در موتورهاش وجود داره.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. mohsen

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    انقدر تو اورژانس از موتور تصادف دیدم ازش افتضاح میترسم حتی تو عمرم یه بارم سوار نشدم ولی خوب بعضی وقتا ادم میبینه توانایی های بزرگو توش جا دادن خیلی حال میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    عکس اولی زیباست …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. بنده خدا

    ۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.موتور یعنی خطر.وسیله باید چهارتا چرخ داشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. vincent price

    ۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (634 ديدگاه)

    موتور سنگین و رنگینیه . رنگ زیتونی خیلی بهش میاد و زیباتره . در کل عالیه

    آقای بیژن دولت سرایی دست شما درد نکنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۶ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ممنون…

      موافقم 1
      مخالفم 1
  8. hossein

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هر کس سلیقه ای داره باید احترام گذاشت.
    ولی BMW HP4 پادشاهه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. فرزاد

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    مگه میشه این مقاله رو خوند و تصاویرو دیدو لذت نبرد.با توجه به کروزر بودن موتور میشه قدرتشو توجیه کرد در کل فوق العادس .ممنون از نویسنده مطلب.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۸ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      ممنون از محبت شما فرزاد جان…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. سجاد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت اقا بیژن عزیز
    من قصد خریدن یک هارلی رو دارم که بتونم پلاکش کنم و بآهاش راحت باشم و در درجه اول زیبایی موتور برام مهمه که هارلی عالیه اگه میشه راجع به پلاک کردن موتور و قیمتش و روندنش کمکم کنید
    با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بیژن دولت سرایی

      ۱۵ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (263 ديدگاه)

      سلام سجاد جان
      منظورت دقیقا خود کمپانی هارلیه یا موتورسیکلت های تو این سبک رو میگی؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. dash ali

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق من هارلی دیویدسون??..اول واخر هم میخرم یکی?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. امیررضا

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آقا بیژن خدا قوت، قیمت این سبک موتور ها غیر از هارلی دیگه چه کمپانی هایی میسازن? میخوام تو همین مایه ها یه دونه موتور بخرم میشه راهنماییم کنی دمت گرم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۹ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      باسلام امیر خان
      دو نوع موتور مشابه در ایران هست که هردوشون 250 سی سی هستن
      هیوسانگ آکویلا
      رگال رپتور
      توی نت سرچ کن هردوش موجوده صفرش با قیمت حدود 20 میلیون

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. محمد رضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان هارلی دیوید سون مدل 250 سی سی نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حامد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ام اس دارم، یعنی تعادل جالبی ندارم پس دیگه سوار موتور نمیشم.
    یادم میاد زمانی که موتور ایرانیِ طرح هارلی داشتم از پشت یه بار زدم به پرایدی که یه هو ترمز کرد!
    اندازه سه چار متر پراید حرکت کرد و به من آسیبی نرسید و در نتیجه اگه روزی مجبور به موتورسواری بشم اگه غیر از طرح هارلی باشه اینکارو نمیکنم.
    این فقط در مورد طراحی موتور هارلی دیویدسون بود!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. محمدرضا ناصری

    ۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هم میخوام یکی بخرم ولی قیمتشو نمی دونم و فکر می کنم که هارلی خیلی گرون باشه اما به هر حال قصد خرید دارم. این طرح هارلی را خیلی دوست دارم و می خوام بخرم ولی اگه پلاک و سند داشته باشه
    آقای دولت سرایی قیمت کلش (حمل و نقل و خودش ) چند ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین دلفاردی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس گل
    این موتور سیکلت در کشور ایران یافت می شود؟؟؟؟
    اگر یافت می شود قیمت چنده؟
    بسیار عالی بود لذت بردیم
    ممنونم متشکرم سپاسگزارم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا